Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. @MonicaT Jeg har ikke vært der, men tror det kommer litt an på hvor i Florida og hva dere vil ha. Det er ganske stor forskjell på sør og nord der. Generelt tipper jeg både vår og høst kan være bra, husker ikke når orkansesongen er? Blogg og bilder fra Englandsturen: http://simira.blogspot.com/
  2. Sannsynligvis slektninger åkkesom. På enkelte av bildene hadde jeg ikke sett forskjell på dem...
  3. Oi, Hugo må være fra Masithela? Stamtavlenavn? Han er klin lik Kovu (også i det å være fin valpeonkel, så lenge det ikke forlanges at han skal leke).
  4. simira

    Valg av hund?

    Det er mange raser som kan passe, men det hjelper med litt info. Har du noen preferanser på pels/pelsstell? Gjør det noe om hunden bjeffer mye? Litt? Er det viktig at hunden lett kan trenes til å gå løs? Hvis du trives med retrieverene men synes de blir litt store så ville jeg sett på spanielene, engelsk springer spaniel eller cocker spaniel. Men det er mange andre gode alternativer også, litt avhengig av kriteriene dine.
  5. NKK har vel et eget oppdretterseminar som visstnok skal være ganske interessant. De har også et hefte om avl som virker bra.
  6. Mest sannsynlig er den for liten uansett. Hvor mye veide Pøbel? Jeg kan jo evt. prøve selen på Kovu om Gira er noenlunde lik i str, han er 35 kg?
  7. Scilos Hvor gammel er han nå? Og, lillebror? Det har jeg heller ikke fått med meg. Alt som skjer altså... Ble litt skuffa over at du ikke skulle hente valp da, bare kose. Selv om det er fint det også.
  8. Søren at jeg nettopp har brukt 500 kr på ny sele til Kovu...
  9. Subaru Forester er en av mine favoritter. Toyota RAV er også blitt veldig populær. Volvo XC-serien er fine og gode, og DYRE. Nissan X-trail er visst en slik som går og går i all evighet.
  10. Oli, Ori, Olivia, Oda, Oska, Oida, Olea, Ofelia (er det vel alt en av på forumet, var ihvertfall), Olympia (kallenavn Lompa? :D)...
  11. Jeg synes EFIT er en fin måte å få innblikk i folks hverdag og andre hendelser på, men tredje-fjerde efiten når det ikke skjer noe spesielt er ganske kjedelig tenker jeg. Folk har sett hagen, huset og hundene mine flere ganger før. I dag har jeg ikke satt fot utenfor eiendommen... Jeg har efitet et par hverdager, og så efiter jeg når det skjer litt utenom vanlige ting den 1., men blir ikke så ofte. Synes også det er helt greit å titte gjennom 3-4 efiter hver gang, og ikke 50, sånn egentlig. Men det er jo hyggelig da.
  12. Eller godbiter/tørrfôr i tomflaske?
  13. Ikke noe problem på gårdshunden, som i praksis har samme pels og kroppsbygning som pinscher. Det vil jo likevel avhenge av om størrelsen passer bra nok til hunden, men det er en av de bedre selene jeg har til Odin.
  14. Kjøpt billig trefotet regulerbart stativ fra dx.com
  15. Det hjelper lite at dere kjenner den ene foreldrehunden når det ikke er mulig å finne ut noe om den andre. Det er ikke gitt at valpen arver de gode egenskapene til moren. Det finnes masse trivelige og fine bichoner som pares med tilsvarende fine bichoner. Hva er grunnen til at hun ønsker å bruke en blandingshund?
  16. En bichon som trenes opp til det kan nok fint være med på de aktivitetene du beskriver. Bare ha i bakhodet at den ikke bør overbelastes mens den er valp/unghund (eller senere, men første året bør ikke hunden være med på lange joggeturer eller skiturer). Litt avhengig av hvilke andre kriterier dere har til hund er det nok mange raser som kan passe hos dere, også mer aktive raser enn bichon. Men jeg stusser veldig på at denne bichonen du snakker om skal pares med en blandingshund. Hvorfor ikke en ren bichon? Er den dere passer helsetestet, utstilt, og frisk? Bærer den noen arvelige sykdommer? Det er ingen grunn til å ikke pare en god og frisk hund med en av samme rase, og ingen god grunn til å blande rasene. Hvis det skal være noen fordel av å blande hunderaser må dette gjøres i organiserte former i regi av raseklubb/kennelklubb over flere generasjoner. Så hvis dere skal anskaffe hund vil jeg anbefaler dere å legge arbeidet i å finne en god og seriøs oppdretter som helsetester og stiller ut hundene sine, og som kan si noe om hva hunden bærer av arvelige egenskaper. Å krysse en bichon med en terrierblanding kan føre med seg egenskaper og arvelige helseproblemer dere ellers ikke har mulighet til å finne ut om, for ikke å snakke om temperament, som er litt variabelt hos en del terrier-raser.
  17. Men da kan jeg jo like gjerne fortsette i OODK. Ønsker meg mulighet for innetrening nærmere, bare.
  18. Jeg ville i stor grad gått fram på samme måte som med alenetrening, fra scratch.
  19. Det var den på Hallagerbakken jeg tenkte på da jeg skrev Hauketo. På Årvoll må man være forberedt på turgåere med hund som kommer forbi (men det er stort sett lett å ha plass/oversikt der). Har Stovner fått hall på Lillo Arena @Tuss82? Isåfall så kan jeg begynne å vurdere det også...
  20. Er nok heller ME-hjerne på ferie enn solstikk. En av de derre myndedamene.
  21. Affe = affenpinscher (du kan tro jeg ble litt forvirret når @Tøfflus postet bilde av "de fiiine affene").
  22. Apropos nesten ingenting så så jeg en flott schæfer MED bakpart her i England for et par dager siden. Det er utrolig synd dette som skjer med flere raser, og det burde ikke være nødvendig. Men er nok en naturlig konsekvens av etterspørsel etter raser som folk egentlig ikke tenker å bruke noe særlig, og da ikke ønsker de opprinnelige egenskapene. Bare trist. Selv om det da hadde vært mye mindre av en god del raser, hvis de ikke hadde blitt "avlet ned" så hvermannsen kan ha dem.
  23. Har du sjekket hjelpesidene deres? Er i England med dyra nå, og har funnet ganske klar info på hva som er tillatt hvor (DFDS og Stena). Men om du ikke får opp dyrelugar som alternativ så tviler jeg.
  24. Bærum hundesenter er vel Oslo hundeskole, ser det ut som. De har mye aktivitet, men variabel kvalitet på instrutørene. Kan jo godt være de i Bærum er flinke da, det vet jeg ikke.
  25. Vi er på roadtrip i England, og et av våre faste stopp er Pets at home. Har kjøpt med glucosamintilskudd og godbiter, men hva mer bør jeg tenke på å kjøpe med av billig hundestæsj? Vi bruker ikke flåttmiddel og ormekur som er godkjent i Norge er dessverre dyrt her også. Andre ting? De har jo alt mulig rart av tilskudd og helsegreier i ymse varianter som er ganske dyrt i Norge...
×
×
  • Opprett ny...