Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Billigere å kjøpe badekar? Hun er jo liten nok til å svømme der Har du prøvd å jobbe mer med triks og morsomme ting med potesokker på, både ute og inne? Høykvalitets belønning, såklart?
  2. Vi bruker mye triks og sånt på tur (snurre ved fot, håndtarget, hoppe opp på alle mulige steiner, benker osv.), men det gjør du kanskje allerede? Hvorfor hater hun vinter? Greier du å finne klær hun synes er ok å ha på? Kan du gjøre som oss, mer aktivisering og trening inne, og mindre tur om vinteren?
  3. Jeg ville sagt det som det er, at du opplever valpen veldig utrygg, og at du ikke har lyst/kapasitet til å ha en potensielt så krevende hund med barn i huset. De fleste seriøse oppdrettere vil ta tilbake en slik valp (selv om man kan spørre seg hvor seriøse de er, om blandingen er gjort med vilje). Det er en blanding av to forholdsvis store raser, en med mye jakt og en med mye vokt, og det er kanskje en særdeles dårlig kombo når det gjelder egenskaper. Selv om begge foreldrene er fine og trygge så sier det ingenting om hvilke gener som ligger i arv der. Om foreldrene er registrerte kan man sjekke søsken og deres foreldre igjen osv., men noe av problemet med blandinger er at man ofte ikke vet om slikt. For alt du vet kan alle kullsøsknene til begge foreldrene være rene drapsmaskiner, og at disse to er unntakene. Jeg tror ikke det altså, men alt man ikke vet..
  4. Ikke vent et par uker. Da blir du mer knyttet til hunden, det blir vanskeligere for oppdretter å finne et hjem som vil ha en slik hund (og nok vil starte pregingsarbeidet selv eventuelt), og dere vil ha noen fine dager sammen som du ikke greier å la være å håpe på blir flere.
  5. Jeg er ganske sikker på at dette ikke er en oppfordring til å mase om nei og korrigering, gitt hvem det kommer fra. Men hun har et poeng, og styrer folk i retning av hvordan det går an å belønne i stedet for å bruke negativ straff når hunden trekker i båndet. Nå er jo problemet "trekker i båndet" litt mer komplekst enn så og kommer i ganske mange varianter, men her er nok et verktøy å bruke!
  6. En hund av den blandingen som allerede så tidlig viser utrygghet, selv om den "bare" har vært en uke i nytt hjem, ville jeg ikke tatt sjansen på. Det er masse du kan gjøre for å bygge selvtillit hos valpen, men den vil ha et mye dårligere utgangspunkt en de fleste normale valper, det vil være mye jobb, og du risikerer å sitte igjen med en stor og aggressiv hund til slutt uansett. Jeg skal garantere at du kommer til å angre mange ganger dersom du velger å beholde valpen, selv om dere sikkert får mange fine stunder også.
  7. Her er det en tråd med ulike løsninger ihvertfall:
  8. Variere belønning, både kvalitet, frekvens og plassering (ulike leker, ulike godbiter, annen belønning). Variere rekkefølge på øvelser dere trener på og metoder (baklengskjeding, forlengskjeding, shaping...). Trene inn alle øvelser med hunden på høyre fot (veldig sunt for hunden også). Motivasjon er jo kanskje det aller viktigste, og jeg tenker da på om du belønner nok, bra nok og ofte nok. Min favoritt-trener sier at hunden skal belønnes like lenge/mye som den jobber. Om dere trener ofte og mye ville jeg kanskje vurdert å ta en "friuke" med tur og kos, lette søk og triks, for eksempel.
  9. Timeout bak grind, så han ikke kommer til dere? Det er flere tråder om valpebiting her med gode råd, dette er nok ganske normalt.
  10. simira

    Toller

    @Betty har et par og er ganske aktiv med sine, og kjenner miljøet en del. Jeg liker rasen selv. Den er nok mer reservert enn en andre retrieverene, og det er litt rusk på dem mentalt, men hvis man er nøye med oppdretter så skal det gå an å finne en god en. Ser mange fine i rallyringen.
  11. Jeg tenker dette ikke handler så mye om respekt og lederskap, som hva hunden har lært og ikke. Som flere her sier, hva han har lært lønner seg. Omvendtlokking, sladretrening, kontakt er fine verktøy her. Det går helt fint an å lære hunden å oppføre seg ved hjelp av negativ straff heller enn positiv/ubehag. Men det er ekstremt mye lettere å gjøre det fra valpe- og unghundstadiet med en førerorientert hund, enn en voksen selvstendig hund i et etablert hundehold.
  12. Hund i Fokus ja. Den første instruktøren som faktisk hadde metoder som funket på våre.
  13. Da ville jeg ikke bekymret meg så veldig. Valpetennene skal jo ut uansett. Siden hunden skal brukes til utstilling så ville jeg kanskje fått en avtale på noe om bittet ikke blir i orden.
  14. Høres ut som en drøm. Nå er han ung enda og det kan forandre seg mye,men nyt det og ta vare på det så godt du kan! Tillegg: Alle hunder har nok godt av å omgåes andre hunder, det betyr ikke nødvendigvis lek og herjing, men å kunne oppholde seg rundt andre hunder uten å gjøre noe styr ut av det. Gjør som anbefalt over og heng sammen med kjente, trygge hunder, og gled deg over hunden du har!
  15. Blir cocker spaniel for stor? De har også sine greier, men mitt inntrykk er at de har blitt bedre både på helse og gemytt, og at det er enklere (mindre vanskelig?) å finne seriøse oppdrettere.
  16. Hva slags hund er det? Har ingen erfaring med lopper, heldigvis, men jeg ville klippet ned hunden og badet den grundig.
  17. Strihåret vorsteh er vel gjerne allergivennlig?
  18. Ååå, skulle ønske vi var tilbake, men kommer hjem fra ferie på lørdag. Lille Musa. ❤️ Har du flyttet? Velkommen til byen! Og si fra om det er helt krise, kan se hvem jeg kan grave opp. @trill?
  19. Har ikke vært på kurs med dem, men kjenner til et par instruktører med bakgrunn derfra, og det er kun positivt ja.
  20. Tja, det er vel ikke så mye du kan gjøre, utover å nekte vedkommede å ha hunden der, eventuelt kaste dem ut. Hvis dette er tatt opp gjentatte ganger uten noen vilje til forbedring så er det vel ikke så mye håp om at noe skal endre seg.
  21. Bra de ikke avler mer. Det er jo ikke din skyld eller ansvar noe av dette, jeg blir bare fryktelig irritert over folk som bevisst avler hunder som risikerer avliving for hvordan de ser ut. Og faktum er jo dessverre at de tidvis blir tatt (men ikke veldig ofte som jeg har hørt om, man skal nok være litt uheldig). Jeg ville kanskje nøyd meg med å si at hunden var blanding av litt forskjellig, evt. en rottweilerblanding, hvis folk spør. Treffer du på feil person som mener at "slike kamphunder" ikke har livets rett så kan de fort finne på å ta en telefon til politiet om at denne hunden er fullstendig uberegnelig, og da sliter du. Mentaltester og evaluering av eksperter har vært gjort i lignende tilfeller i hundens favør, uten at det har hjulpet. Håper det går bra uansett! (det heter forresten dansk/svensk gårdshund, evt dsg )
  22. Don't shoot the dog er Karen Pryor. Det er mulig jeg har CU liggende hjemme, usikker på om jeg har lånt den bort eller solgt den allerede. Men minn meg på det om et par uker, er i USA på ferie nå.
  23. Dette handler ikke om blandingshunder, men hva man blander. Når man bevisst blander raser for å få de til å ligne på ulovlige raser så er det ganske urettferdig mot hunden. Og da bør man ihvertfall ha papirer som beviser at hunden faktisk er lovlig. Hvem som helst kan oppgi et telefonnummer og få noen til å si "jeg er oppdretter til hunden, faren er labrador og moren boxer". Det er nok ikke så enkelt nei. Og så lenge oppdretter bor på samme sted og har begge foreldrene er det kanskje lettere, men det er ingen garanti for at det vil være tilfelle heller. Når det gjelder genetisk disposisjon for helseproblemer så vil vel foreldrene kunne fortelle deg like mye om det. Er de røntget eller sjekket/har de noen helseproblemer?
  24. Jeg tenker puddel, eller kanskje dsg kan passe. Borderen har MYE jaktinstinkt og kan være en håndfull å jobbe med. Jeg har ikke inntrykk av at de er noe mykere enn schnauzerene, og det er hunder som bør brukes aktivt tenker jeg, om ikke nødvendigvis til jakt. Jacken, som du skriver, er ganske mye hund, og har mye dårlig mentalitet. Dsg kan røyte en del, korte hår som setter seg overalt. Jaktlysten varierer. Det er jo en hund som i utgangspunktet skal holde seg på/nær gården, og jeg opplever at de fleste gjør det. Men det finnes unntak som ville forsvunnet i skogen i timesvis om de fikk anledning. De er også ganske aktive som unghund, men ikke noe verre enn de andre alternativene du nevner, tenker jeg. Puddel er lettlærte og trivelige hunder som jeg har fått veldig sansen for de siste årene. Den største ulempen der er nok pelsen, som både krever stell, og kan dra med seg en del skitt og søle. Jeg tenkte faktisk litt på cocker spaniel, men pelsen der vil jo også dra med seg en del. Eller corgi. Men det kommer litt an på smak, og jeg har inntrykk av at du/dere liker terriertypen?
  25. Tynne, fingerløse vanter i merinoull fra XXL, og pulsvarmer (eller tykkere fingerløse vanter) i ull utenpå. Ull blir ikke kaldt når det blir vått. Tube med skinkeost, eller biter av smør, funker som slikkegodbiter. Og så lek, såklart.
×
×
  • Opprett ny...