Gå til innhold
Hundesonen.no
Gjest

Kennel Vidsyns første engelsk springer spaniel-kull

Recommended Posts

Gjest

Jeg har aldri tidligere følt meg fristet til å "drive med" hundeavl. Ikke pga arbeidsmengden, men fordi jeg er superkritisk til egne hunder. Og jeg har alltid tenkt at avl skal tilføre RASEN noe, først og fremst. 
Så fikk jeg Lotta. Og for første gang kjenner jeg at jeg har en hund som bør avles på, mtp rasen. Pga det som bor mellom ørene på henne, og helsa og gemyttet og hele pakken. Og da jeg for halvannet år siden var figurant for et ESS-kull der hele kullet fremviste en utrolig bra MH, bestemte jeg meg for at hvis jeg skulle ha kull på Lotta, så måtte det bli med en hannhund fra dette spesielle kullet. 

Først litt om Lotta.
Lotta er født 13.09.2014, og er dermed 3,5 år gammel. Hun har fra første dag vært veldig energisk og aktiv, og da jeg skulle velge valp i kullet Lotta kommer fra (Kennel Engsoleias A-kull), falt jeg helt for denne hissigproppen som bet meg til blods fordi hun SKULLE HA filla jeg lekte med. Og jeg var klar p at hun var den jeg ville ha. Så jeg fikk henne. Og hun viste seg å være som hun "hadde lovet" :) 

AV-knappen måtte hun lære, men hun er lærenem, så hun forstod etterhvert at hjemme og innendørs hjemme er vi rolige. Men ute derimot er det full fres. Hun har vært med på alle mine turer i skog og mark og fjellturer. Hun har en nese av dimensjoner og er super i søksarbeid, noe som har innbrakt flere 1.plasser og 2.plasser i smeller, som vi trener og konkurrerer i, og pt er i klasse 2 i. Ved siden av har vi snust litt på rallylydighet, og deltatt på noen få konkurranser der, noe som så langt har gitt oss direkte opprykk først til klasse 2, og 3 konkurranser senere har vi napp til klasse 3. Hun elsker å gå spor, både blodspor og ID-spor, vi har lekt oss en del med feltsøk for morro skyld og fikk med oss en kurshelg i rundering  da hun var rundt 2 år- noe hun tok på strak arm og forstod konseptet rundt umiddelbart. Hun har et behagelig vesen, sosial ovenfor familie og venner, men ikke hypersosial og overser oftest fremmede. Ekstremt førerorientert  -mor er verdens mål, mening og navle. Selvgående i søksarbeid, og svært utholdende - kan godt gjøre romsøk i 2 - 3 timer, avbrutt av 2 - 3 pauser på ca 10 minutter jevnt fordelt. Er trent i spesialsøk, med luktpresentasjon gjennom en smellerboks, og kan i praksis la seg be om å søke etter hvilket som helst luktemne, da hun har knekt koden med smeller - og lukten hun skal søke etter. Jeg testet henne litt på dette i vinter og ba henne bla søke etter lukt av sprengstoff som var til da helt ukjent for henne - og hun gikk i søk og markerte knallsikkert på de riktige stedene der det var gjemt  sprengstoff. 
Ift andre hunder så er hun tolmodig, med et tydelig språk. Og sier klart fra hva hun mener om ting. Men hun er lang i strikken før det ev smeller, og da fortjener virkelig den andre at det smeller. Og som spaniels flest er hun gal etter vann, og elsker å apportere både fra vann og til land. 

Hun er stilt i utstilling noen ganger da avleggeren her i huset har drevet med juniorhandling, og hvordan hun har gjort det i ringen har vært avhengig av to ting: 1 - at mor ikke er i nærheten og ikke er den som handler henne - for da er hun bare opptatt av mor, og 2 - om dommeren er norsk eller utenlandsk. De norske dommerne liker henne, men ikke de utenlandske. De synes hun er for slank, og har for lite pels. Hun har en god brukspels, ikke overdimensjonert på noen måte. Så hun har tatt hjem noen røde sløyfer og noen blå. Hun fyller i aller høyeste grad rasestandard ift eksteriør, dog av den lettere varianten. 
Lottas kullsøsken og hennes mor har også gjort det bra innen hundesport-begge er i eliteklasse rallylydighet og konkurerer i lydighet, noe man kan lese om på Kennel Engsoleias hjemmeside. 

Fado - Mi-Mio's Elijah (NO38695/15) er hannhunden som er valgt ut som far for Lottas kull, han kommer fra en annen trøndersk oppdretter: Kennel Mi-Mio. Dette er en oppdretter som har fokus på bruksegenskaper og mentalitet, noe som syns gjennom de kullene hun produserer. Hun MH-tester alle sine kull, inkludert kullet Fado kommer fra. Han har en kullbror i Sverige som er under utdanning i narkotikapolitiet og som er brukt i et kull i 2017 hos Kennel Desperados. Hans far SEUCH SEVCH Picabo's Soul Patrol (Erk) er viltsporchampion og godkjent narkotikahund. Han jobber som certifisert terapihund på en skole. For dette arbeidet ble han utnevnt av Svenske Kennelklubben til Årets assistansehund 2013. De andre kullsøsken brukes aktivt til jakt og ettersøk av sine eiere. 
Fado brukes primært som aktiv turhund av sin eier. De har i tillegg lekt seg litt med rallylydighet, men pga svært tidkrevende arbeid har eier ikke mulighet til å konkurrere med han. Han har godkjent jaktanleggsprøve, og som Lotta har han både røde og blå sløyfer fra utstilling. 

Fados mamma NO SE VCH Mi-Mio`s Maiden Blush (Mynta) har godkjent jaktanleggsprøve, har gjennomført MH, er viltsporchampion med HP og godkjent ettersøkshund.  Hun har HD-Index: 115,31  ES:0,77  MS: 0,63 - som er en høy sikkerhet. 

Fado har et fantastisk behagelig vesen - totalt blottet for ressursforsvar, han er svært leken, er robust og miljøsterk og med et tydelig språk. Jo mer jeg har sett av han, jo mer forelsket har jeg blitt i han. Lotta delte heldigvis min begeistring for denne karen, så den 11.mars og 12.mars hadde vi to vellykkede parringer med 10 - 15 minutters heng hver gang. Om Lotta blir drektig som resultat av disse parringene ventes valper medio mai, med levering medio juli. 

Jeg forventer at dette blir svært aktive valper, som utvikler seg til aktive hunder og som passer for aktive førere. Enten aktive innen ulike hundesporter, eller aktive turfolk, til jakt og ettersøk. De egner seg ikke til sofaslitere, og jeg kan ikke love noen utstillingskarriære da Lotta spesielt er for lett i kroppen for mange utstillingdommeres smak. Både Fado og Lotta er røntget og helsetestet etter raseklubbens anbefalinger, og de er begge friske. Svarene p åhelsetester og resultat ev Mental beskrivelse (MH) finnes på dogweb for de som ønsker å sjekke opp dette selv. Interesserte kan henvende seg via Kennel Vidsyns hjemmeside og epost-adressen som står oppført der. 

Bilder av Lotta: 

Som valp: 

21210418142_9168956625_z.jpg.73495169022c5bef566e80bfe11e1b43.jpg

Som unghund og voksen: 

21038368099_c39550aa26_z.jpg.411ef83ce8201fb072057835474cad30.jpg21032926290_caf6674530_z.jpg.be8c9153bbd629121458530722d1e228.jpg18887392328_9db394f423_h.thumb.jpg.34813e562479fb583140e660e6bfc79a.jpg37435401450_b75db1dce7_k.thumb.jpg.9bd732bb03b77e3712d9aa7328d0b43e.jpg23163663006_58e815982c_b.thumb.jpg.23c4de998d4568037aa7db14d97a67b4.jpg40240694502_5fade09ec5_k.thumb.jpg.e2dd4b910bedf36d45844fee8178b02f.jpg34774848020_65a614180d_b.thumb.jpg.ead205391b9fdd199f005aa4a3446886.jpg

Bilder av Fado som valp og unghund (har ikke fått ordna med noen bilder av han nylig)

11416395_550765248398955_4457342626074134278_o.thumb.jpg.692279d63462c3286f6b0444151c8454.jpg11218177_562619667213513_3517286485878184144_o.thumb.jpg.76f3b9489189d6640419e0221c764774.jpg13116245_677499125725566_4906667552292284355_o.thumb.jpg.795a702aefdb88363cc56e28f6d10e31.jpg18891569_888234577985352_8367692907717205198_o.thumb.jpg.684efeff36f9419c74138665934856e3.jpg

Endret av Gjest

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Gjest
Just now, Pringlen said:

Spennende :) Skal du beholde valp?

Egentlig skulle jeg ikke. Men jeg liker denne hannhunden så utrolig godt,så..:yes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

@Pringlen når man legger ut link til bloginnlegg om parringa og en MH-testleder som tester rimelig mange hunder hvert år kommenterer fordi hun huska hannhundens MH og at han var -sitat «et herlig råskinn». Så vet man at man har valgt en perle blandt sandkorn... :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig spennende ut, masse lykke til! :wub:  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er fantastisk lesing for en engelsk springer-entusiast. Da spesielt siden du fokuserer særlig på bruksegenskaper. Jeg krysser alt jeg har for at Lotta tar seg, og så gleeeeder jeg meg til å følge med på ferden. Om jeg ikke hadde fylt opp egen kvote med mine to, hadde det vært så og si umulig å ikke sette seg opp som interessent:wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Just now, Poter said:

Brukes faren i praktisk jakt? Altså spanieljakt?

Nei. Eier har ikke tid til jakt. Pga jobben. Men han har trent på apport av and og bestått jaktanleggsprøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Feilfritt og innenfor 15 % av antall startende (men minimum pallen). Det har blitt hakket færre napp i klasse 1, men vesentlig flere i klasse 2. Så teknisk sett er det ganske greit å komme seg til klasse 3 med "treig" hund, gitt at man holder seg unna tidsfeil selvfølgelig.  Men - agility handler jo om fart, så hvis det er en sport som man ønsker å drive litt med, er det jo en fordel å velge en rase som har et godt utgangspunkt for å hevde seg fartsmessig også. Kjedelig å gå et godt feilfritt løp og havne 9 sekunder bak pallen...
    • Ah, jeg har ikke noe slik oppdeling men alt går under samme pot. Kanskje vurdere annen forsikring? 
    • TS her.  Er også nysgjerrig på å vite om Brit Premium er bra merke/fôr?  https://www.zoopermarked.no/hundefr/brit-premium-puppies-hundefr https://www.zoopermarked.no/brit-premium-junior-medium-hundefoder   Også intr i å vite om noen har foret med Eukanuba Working fôret? Så det også passet til drektige og diende tisper. 
    • Sansa har en del merkelig fakter og vaner som av og til får hjertet til å smelte, av og til får meg til å le så jeg nesten pisser på meg og av og til får meg til å undre på hva det egentlig dreier seg om. Eller en god blanding av disse. Tenkte det kunne være morsomt og kanskje lærerikt å høre om andres opplevelser med sin(e) hund(er). Kanskje man får avkreftet at hunden er så sær som man tror? Eller bekreftet at joda, klumpen er akkurat så spesiell som man trodde! Og om noen har mer eller mindre kvalifiserte innspill på hva adferden betyr eller skyldes, så kan man kanskje lære noe også? Uansett, her er min litt tilfeldige topp tre (de første jeg kom på): 1. Brumming Sansa «snakker» i form av en slag nesebrumming. Hun høres ut som en gammel dieselmotor! Og urkomisk å høre på. Jeg har tolket det utelukkende som en positiv lyd, litt som glad-logring, men jeg kan ta feil! Sikkert som banken kommer hun rett etter at hun har spist kveldsmat (ikke på morgenen!). Setter seg rett foran meg, og brummer i vei mens hun presser seg inntil bena mine med brystet. Hun er veldig klar for kos og presser hode mot håmda mi, evt strekker halsen slik at hun kan kløs der. Det kan sikker vare rundt et minutt, helt til jeg overser henne eller hun får komme opp i fanget mitt. 2. Markies er dritgodt! ... om kvelden. Og kun om kvelden. Helt siden hun var valp har vi hatt en rutine på at når hun har lagt seg der hun skal sove, og jeg er på tur å legge meg på soverommet, så får hun en Markies. Det startet nok grunnet at jeg hadde dårlig samvittighet for å la henne ligge alene (det er nok bare 3 meter mellom oss, men jeg lukker døren). Om hun skjønner det er Markies på vei (jeg henter den i skapet, lukt), så begynner hun å sikle om den ikke kommer relativt raskt. Når hun får den, så knaskes den ned med stor innlevelse. Det ser virkelig ut som hun nyter den! Forsøk å gi en Markies på dagtid? Nei, takk ... sånt liker jeg ikke. Hun bare lukter på den. Kan ta den i munnen, men den spyttes ut. Veldig rare greier!! 3. Stein i skogen. Hvis jeg setter meg ned i skogen, finner hun ofte en halvstor stein og kommer til meg med den (hun er veldig forsiktig når hun løfter den i munnen). Hun stiller seg tett, tett inntil bena mine, men med siden mot meg. Forsøker jeg å ta hånden mot munnen hennes - så vris hodet vekk fra meg. Tar jeg hånden tilbake ser hun rett fram igjen. Om jeg stryker/klør henne på hals/bak øre/skulder/hode så ser det ut som hun nyter det noe helt enormt og presser tilbake. Hele tiden forsøker hun å komme enda nærmere meg - ikke bare ved å presse, men ved å bruke bena til å forflytte seg enda nærmere. Selv om det jo ikke går! Hun kan stå slik veldig lenge, mange minutter og jeg skjønner ikke hva det hele dreier seg om! Noen andre med historier eller forklaringer?
    • Takk for svar Selv er jeg ganske fan av puddelen. Tenker i såfall en mellompuddel. Jeg har sett noen da, som har en del stress i seg, men hvor mange dette gjelder vet jeg ikke. Pelsstellet i seg selv ser jeg ikke på som så voldsomt avskrekkende. Hos oss hadde den blitt skrella så ofte som nødvendig for å holde en enkel pels  Jeg er litt usikker på hva sambo synes om rasen, men skal lufte tanken. Vi har snakket om at om vi skal ha en maskot-selskapshund av noe slag, så  har vi lyst på en dvergpuddel  
  • Nylig opprettede emner