Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til bryllupsreise


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

oh store sonenmirakel.

Jeg trenger noen tips om hvor vi evt kan dra på bryllupsreise i juni/juli 2016. IKKE for varmt, ikke for dyrt, ikke for langt....  ikke sol og bad eller typisk "chartertur". Ikke gruppereise. Må være mulig med noen rolige dager, bare ikke på en kjedelig plass. Vi liker begge natur, vitenskap og historie. Så må gjerne inkludere noe av dette. Og i tillegg kan det ikke være et sted jeg allerede har vært, fordi jeg ønsker at bryllupsreisen skal være en førsteopplevelse for oss begge. Mallorca, Kreta, Barcelona, Roma, Kypros og Tyrkia utgår. Andre deler av Italia og Hellas kan være noe, men gjerne noe lengre nord også.


Har noen idéer, men tar gjerne i mot noen siden jeg ikke helt har følt at DET er plassen å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natur, vitenskap og historie? Mexico!

godt forslag, men litt langt (og kanskje litt for varmt). Varme utløser migrene = vi får ikke gjort noe annet enn å være på hotellrommet. Og lange flyreiser vet vi ikke helt om går av andre årsaker ennå. Så helst en plass i Europa :)
Ellers er det mye fint i både nord-, mellom- og sør Amerika vi kunne tenkt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine steder i England.. Cornwall feks, frodig og barsk natur om hverandre, ville strender, masse smugler historier, the Bodmin Moors (med halv ville ponnier på!), og så er det et eller annet sted i Cornwall som jeg ikke husker navnet på, hvor de har noen store glass-domer hvor de imiterer diverse trinn i jordens utviklingshistorie. Flott togtur fra London til Cornwall. Og så er det Oxford, for en vakker vakker by :wub: (men @Line vet nok mer om hva Oxford kan by på..). Og så har man jo Wales,jeg har aldri vært i Wales, men skulle gjerne dit.. London synes jeg bare er helt helt pyton, vanvittig mye folk og slitsomt sted. Og Nordøst England (spesifikt Lincolnshire) syntes jeg var ganske kjipt..man måtte liksom ha sans for flatt myrlandskap (men med masse søte små kaniner som hoppet rundt overalt)

Ellers så har man jo irland også, da ville jeg dratt til Connemara for å sjekke ut hvor connemara ponnier kommer fra.. 

Endret av TonjeM
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg godt @Line,jeg elsker Oxford men det eneste gubben og jeg gjorde der var å gå rundt der.. alle de nydelige byggene, parkene osv Kikke på alle studentene som syklet og syklet, gå i en sandwich-sjappe og så laget de solide sandwicher med akkurat hva du ville ha av pålegg.. men lengre enn det er vi liksom aldri kommet i Oxford, ble aldri ferdig med tuslingen rundt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York!! Nydelig by. Jeg bodde noen uker i et lite tettsted kalt Heslington litt utenfor byen, fantastisk lite sted med et flott college. Enkel busstilgang til selve byen med alt av gamle markeder, restauranter, bygninger osv. Anbefaler en tur innom katedralen York Minster (prøv å få med dere Evensong) og en guidet tur på de gamle bymurene :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Island? 

Et fristende sted. Jeg har alltid ville dra tid (sånn typ siden jeg var 10 eller noe). Men kan fort bli veldig dyrt har jeg oppdaget. Men kanskje Island er mulig allikevel?

Noen som har vært der og kan si noe om hva man MÅ ha med seg. For oss: historie og for i alle fall meg: geologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England er herlig. Anbefaler å leie bil, så kan man dra rundt og se masse. Somerset og Cornwall er nok noe av det mest idylliske. Der har man jo også historiske Stonehenge, og en del slott og ruiner. Lengre nord har du Hadrians Wall, og langs med der er det også en god del gamle slott og ruiner. Om dere først skal i sør bør dere også ta turen over til Isle of Wight, som i tillegg til masse historie har ekte strand-idyll. Det får du forsåvidt også i Torquay, som omtales som "syden i England".

Chester er en av de fineste gamle byene jeg har vært i (og jeg har vært i en del byer i England).

Bloggen min fra det året vi bodde og reiste rundt i England ligger her: http://england.err.no/

Sjekk spesielt isleofwight og southwest, spesielt den siste der er en tur jeg fint kan anbefale som bryllupsreise.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island er fantastisk! Var der i begynnelsen av juli i år, og for varmt var det i hvert fall ikke :P Vi hadde 5 hele dager der, og holdt oss til den sørvestre delen av øya og Snæfellsnes-halvøya i vest. Her er en oversikt over stedene vi besøkte, fra da jeg planla turen:

Wednesday 1st

Golden Circle – Gullfoss, Geysir, Thingvellir

Thursday 2nd

Day trip to Vik

Seljalandsfoss – Skogafoss – Solheimajökull Glacier – Dyrholaey – Reynisfjara

Friday 3rd

Gerduberg – Ytri-Tunga – Budir

Saturday 4th

Explore Snæfellsjökull

Saxholl – Djupalonssandur – Arnarstapi-Hellnar hike

Vatnshellir Cave

Kirkjufell/Kirkjufellsfoss

Sunday 5th

Eldborg

Blue Lagoon

I tillegg var vi på hvalsafari og ridetur på stranden. Anbefaler egentlig alt :) Du kan jo google de ulike stedene og se hva som virker interessant for dere (men jeg brukte "vanlige" bokstaver i stedet for islandske for enkelhetens skyld, så vær obs på at det finnes flere stavemåter). Ellers er det bare å spørre om du lurer på noe. Historie var ikke noe vi var så opptatt av, men mye av det vil være interessant for geologiinteresserte.

Prisnivå: Vi bodde på tre forskjellige hoteller, helt greie 3-stjerners (ikke helt bryllupsreisenivå, om dere ønsker det ;)). Det dyreste kostet ca. 1600 norske kroner per natt og det billigste 1200. Da var frokost og parkering inkludert. Vi bestilte dog ganske sent, bare 5-6 uker i forveien, så det er nok bedre utvalg og priser å finne hvis man er tidligere ute.

Leiebil betalte vi litt over 6000 for for 5 dager, inkludert GPS og full forsikring.

Mat er dyrt hvis man vil spise ordentlig restaurantmiddag hver dag. Vi holdt kostnadene nede ved å velge billigere alternativer noen av dagene (Subway, matbutikk, fish&chips på gata ...). Det spørs jo hvor opptatt man er av den kulinariske delen når man reiser ;)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært litt fascinert over Lisboa, uten at jeg vet noe mer om stedet eller vært der.. Nice er vist også veldig fint ettersom mine svigerforeldre sier :)

 

edit: og så har du Madrid da :)

Takk for forslag. Skal kikke litt på destinasjonene.  Har riktignok vært i Lisboa, men bare noen få timer så må jo tilbake en eller annen gang i hvert fall :)

 

Island er fantastisk! Var der i begynnelsen av juli i år, og for varmt var det i hvert fall ikke :P Vi hadde 5 hele dager der, og holdt oss til den sørvestre delen av øya og Snæfellsnes-halvøya i vest. Her er en oversikt over stedene vi besøkte, fra da jeg planla turen:

Wednesday 1st

Golden Circle – Gullfoss, Geysir, Thingvellir

Thursday 2nd

Day trip to Vik

Seljalandsfoss – Skogafoss – Solheimajökull Glacier – Dyrholaey – Reynisfjara

Friday 3rd

Gerduberg – Ytri-Tunga – Budir

Saturday 4th

Explore Snæfellsjökull

Saxholl – Djupalonssandur – Arnarstapi-Hellnar hike

Vatnshellir Cave

Kirkjufell/Kirkjufellsfoss

Sunday 5th

Eldborg

Blue Lagoon

I tillegg var vi på hvalsafari og ridetur på stranden. Anbefaler egentlig alt :) Du kan jo google de ulike stedene og se hva som virker interessant for dere (men jeg brukte "vanlige" bokstaver i stedet for islandske for enkelhetens skyld, så vær obs på at det finnes flere stavemåter). Ellers er det bare å spørre om du lurer på noe. Historie var ikke noe vi var så opptatt av, men mye av det vil være interessant for geologiinteresserte.

Prisnivå: Vi bodde på tre forskjellige hoteller, helt greie 3-stjerners (ikke helt bryllupsreisenivå, om dere ønsker det ;)). Det dyreste kostet ca. 1600 norske kroner per natt og det billigste 1200. Da var frokost og parkering inkludert. Vi bestilte dog ganske sent, bare 5-6 uker i forveien, så det er nok bedre utvalg og priser å finne hvis man er tidligere ute.

Leiebil betalte vi litt over 6000 for for 5 dager, inkludert GPS og full forsikring.

Mat er dyrt hvis man vil spise ordentlig restaurantmiddag hver dag. Vi holdt kostnadene nede ved å velge billigere alternativer noen av dagene (Subway, matbutikk, fish&chips på gata ...). Det spørs jo hvor opptatt man er av den kulinariske delen når man reiser ;)

 

Høres ut som en fin tur! Vi tenkte å ta noen dager i litt mer "brullupstur" stil, men de fleste ikke. Så luksusfolk er vi ikke :) Vi skal ha et flott hotell akkurat den natta etter vi har blitt gift (her i Norge selvsagt), med noen få dagers luksus på bryllupsturen så klarer vi oss helt ypperlig. 

En del av stedene du nevner har jeg jo snøring på, skal slå opp de andre. Takk for beskrivelse av deres tur til Island :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på England, men hvor?  London kombinert med noe landlig kanskje?

Har også vurdert Toscana i Italia. Men, litt usikker.

Får du migrene ville jeg droppa Italia i juli. Et land hvor folk "ikke tror" på aircondition. På våren/høsten er italia et fantastisk skattekammer av unesco-verneverdige minner. Liker man historie er det ingen steder i Italia som ikke er verdt å besøke :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island ja!

Det er faktisk ikke sååååååå dyrt der. Billigere enn i Norge med unntak av hotell og leiebil. Reisen kostet 6 Tusen for oss 3 med icelandair.  

Vi leide sommerhus på vest island,  rett ved borgarnes.  Var der i 7 dager. 

Vi reiste på mye av de typiske turisttingene  ( Geysir,  blå lagune etc), men ellers brukte vi mye tid på å bli kjent med island på egen hånd og det er jeg glad for. 

Vi kom over ting vi aldri hadde hørt om og vaset rundt i Islandsk natur med fiskestenger . 

Fantastisk tur! 

 

Her er poden veldig opptatt av både geologi og vikinger,  det er islendere også :P 

Vi var på flere vikingmuseer,  badet i Snorreslaug og kikket på gamle vikinggårder. Og hadde med oss 30 stein i sekken hjem. 

Det jeg husker best er den kokende elva ( med det sinnssyke navnet), som bringer varme til store deler av Island.  Det var helt sykt å se en blå kokende elv gå i mellom landskapet :| 

Det var også helt utenomjordisk å gå i Geoparken ved Reykjavik.  Ikke akkurat egnet underlag for fotturer,  men man måtte jo prøve :) 

Endret av Mud
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du migrene ville jeg droppa Italia i juli. Et land hvor folk "ikke tror" på aircondition. På våren/høsten er italia et fantastisk skattekammer av unesco-verneverdige minner. Liker man historie er det ingen steder i Italia som ikke er verdt å besøke :) 

sant det, Italia blir varmt!  Jeg har vært i Italia 3 ganger før, men det er jo mye igjen å se :) 

Det er ikke jeg som får migrene, men det er jo egentlig irrelevant for turen må jo være for oss begge :) 

Alaska :D Opplevelsetur med hurtigruten til Svalbard?

Alaska vil vi til! Men må først dra på kortere turer siden flyavstanden er noe usikker for kjærestemannen.  Får sjekke kortere turer først. 

Svalbard vil vi også gjerne besøke en gang.

Kjekt med steder å dra som aldri blir for varme :) 

 

Island ja!

Det er faktisk ikke sååååååå dyrt der. Billigere enn i Norge med unntak av hotell og leiebil. Reisen kostet 6 Tusen for oss 3 med icelandair.  

Vi leide sommerhus på vest island,  rett ved borgarnes.  Var der i 7 dager. 

Vi reiste på mye av de typiske turisttingene  ( Geysir,  blå lagune etc), men ellers brukte vi mye tid på å bli kjent med island på egen hånd og det er jeg glad for. 

Vi kom over ting vi aldri hadde hørt om og vaset rundt i Islandsk natur med fiskestenger . 

Fantastisk tur! 

 

Her er poden veldig opptatt av både geologi og vikinger,  det er islendere også :P 

Vi var på flere vikingmuseer,  badet i Snorreslaug og kikket på gamle vikinggårder. Og hadde med oss 30 stein i sekken hjem. 

Det jeg husker best er den kokende elva ( med det sinnssyke navnet), som bringer varme til store deler av Island.  Det var helt sykt å se en blå kokende elv gå i mellom landskapet :| 

Det var også helt utenomjordisk å gå i Geoparken ved Reykjavik.  Ikke akkurat egnet underlag for fotturer,  men man måtte jo prøve :) 

Vi ville nok brukt noen dager på å kjøre litt rundt, men fortell gjerne mer om Geoparken og den kokende elva! Høres ut som ting vi vil få med oss om vi drar. Pr nå leder Island :)

 

Fortell gjerne om hvilke museer dere var på også og om de var bra ;) 

 

Endret av Snøfrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...