Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye kan utstillere om hund tro?


Avani
 Share

Recommended Posts

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vet ikke hvor mange av dere som har gått inn i store gruppe/BIS-finaler her, men tro meg - det kan være svært så nytt og merkelig for selv en garvet utstillingshund. På Lillestrøm ble vi ledet over no

Jeg blir provosert av folk som ikke evner å ta hensyn til dyra sine. At dommer og utstiller pusher denne bikkja så til de grader når den tydelig er redd er veldig ugreit! At bikkjer skal klare det er

Jeg er tildels enig, men jeg er ganske sikker på at det som menes er at folk ikke burde utsette en hund, som ikke tåler det, for slikt. Og dommer burde jo helst vist dem ut. Når de da ikke bryr seg no

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk gjør med hundene i daglig trening. Dersom hunden ikke vil skal den da få slippe?

Hvis hunden er redd trener man den trygg, er den vrang gjennomfører man.

Jeg kjenner jeg er litt overrasket over at såpass mange mener man skal tvinge bikkja okke som..

Det ER lov å ta et steg tilbake og endre taktikk med hunder også. Det har i hvertfall fungert greit med mine.

Mulig det er bakgrunnen min fra hest som gjør det til en selvfølge. Man tvinger ikke et halvt tonn skremt muskelkraft til noe som helst stort sett, man bruker huet..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk gjør med hundene i daglig trening. Dersom hunden ikke vil skal den da få slippe?

I så fall hadde min hund aldri blitt børstet eller aldri badet (i dusjen). :P Ergo så gjennomfører vi, uansett hva bikkja måtte mene om saken, han vet at han ikke dør og at det venter en godbit eller to når vi er ferdige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

I min lille verden er det umulig å trene på alt som er vondt og gæli - noen ganger må man bare overstyre å si at dette skal vi gjennom, lille venn. At pelsen viser motvilje, knurrer og viser tenner spiller liten trillle. Må man så må man er min enkle filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tolker språket til hunden i linken til at det er noe den ikke vil og ikke noe mer så skjønner jeg at diskusjonen er fånyttes. Men trening er en viktig del av det å ha hund. Jeg trener mine i det vi holder på med av bruksarbeid, og er det utstilling jeg vil ha til hund til så ville jeg trent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min lille verden er det umulig å trene på alt som er vondt og gæli - noen ganger må man bare overstyre å si at dette skal vi gjennom, lille venn. At pelsen viser motvilje, knurrer og viser tenner spiller liten trillle. Må man så må man er min enkle filosofi.

I min verden også. De må gjerne vise motvilje (som opptil flere her gjør når de skal spyles etter tur, særlig korthårene, som tror deres siste time har kommet :P ) Men å knurre og vise tenner forventer jeg at de driter i, ellers hadde de ikke bodd her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mentalitet har dere på hundene som opplever knurring og tannflekking??? Det har jeg aldri opplevd på mine,eller jo en gang...da hadde hunden min rota seg ut sammen med melkekyrene og sto inntil veggen med 3 nyskjerrige kyr rundt seg, DA og først DA måtte han gå til så tydelige signal. Vi var på gårdsbesøk og han var ikke kuvandt.
Men foruten det...aldri!! Så i min verden har hundene mentalitet til å takle alt :)

Og det jeg så i videoen her fikk meg til å lure på om de leser hund i en utstillingsring og når skal man utvise handler?
Svarene har jeg fått og de er IKKE oppløftende og jeg mener fortsatt at utstilling har ingenting å bidra med i utvikling av hund. JA til KORNING ergo en beskrivelse av hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hva slags mentalitet har dere på hundene som opplever knurring og tannflekking??? Det har jeg aldri opplevd på mine,eller jo en gang...da hadde hunden min rota seg ut sammen med melkekyrene og sto inntil veggen med 3 nyskjerrige kyr rundt seg, DA og først DA måtte han gå til så tydelige signal. Vi var på gårdsbesøk og han var ikke kuvandt.

Men foruten det...aldri! Så i min verden har hundene mentalitet til å takle alt :)

Og det jeg så i videoen her fikk meg til å lure på om de leser hund i en utstillingsring og når skal man utvise handler?

Svarene har jeg fått og de er IKKE oppløftende og jeg mener fortsatt at utstilling har ingenting å bidra med i utvikling av hund. JA til KORNING ergo en beskrivelse av hunden :)

Jeg tenkte nå mest på hunden i videoen som startet denne tråden, jeg da.

Den svenske korningen er så vidt jeg vet forbeholdt brukshundraser (med noen få unntak). Det ekskluderer himla mange raser, det.

Personlig kan jeg se for meg situasjoner som hunden ikke liker, synes er ubehagelige, truende osv. I noen tilfeller kan det være helt avgjørende at hunden tåler å bli håndtert uten at den skal bite folk av den grunn.

Min siste hund likte ikke vårt lokale veterinærkontor. Årsaken lar seg både forklare og tidfeste men spiller ingen rolle i denne sammenhengen. Men selv om den ikke likte kontoret gjennomførte vi den årlige helsesjekken der med en motvillig hund som protesterte den ene gangen i året vi kom dit.

Red: La til en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg det er et hav av forskjell på en hund som misliker noe og en som er direkte redd..

Heldigvis har jeg enda ikke sett en så redd hund bli tvunget slik i ringen i rl enda, de gangene hundene har vist tydelig redsel har dommeren prøvd å godsnakke litt og ev bare sendt de på en ny løperunde før h*n dikterer kritikken.

Jeg har åpenbart ikke hengt nok på utstilling .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mentalitet har dere på hundene som opplever knurring og tannflekking??? Det har jeg aldri opplevd på mine,eller jo en gang...da hadde hunden min rota seg ut sammen med melkekyrene og sto inntil veggen med 3 nyskjerrige kyr rundt seg, DA og først DA måtte han gå til så tydelige signal. Vi var på gårdsbesøk og han var ikke kuvandt.

Men foruten det...aldri! Så i min verden har hundene mentalitet til å takle alt :)

Og det jeg så i videoen her fikk meg til å lure på om de leser hund i en utstillingsring og når skal man utvise handler?

Svarene har jeg fått og de er IKKE oppløftende og jeg mener fortsatt at utstilling har ingenting å bidra med i utvikling av hund. JA til KORNING ergo en beskrivelse av hunden :)

Jeg har aldri opplevd knurring eller tannflekking, og jeg håper at hunden(e) min(e) aldri vil få noen grunn til å verken knurre eller bite etter meg. :) Så lenge jeg opptrer rettferdig og hunden er trygg på meg, så har han ingen grunn til å begynne med noe sånt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mentalitet har dere på hundene som opplever knurring og tannflekking??? Det har jeg aldri opplevd på mine,eller jo en gang...da hadde hunden min rota seg ut sammen med melkekyrene og sto inntil veggen med 3 nyskjerrige kyr rundt seg, DA og først DA måtte han gå til så tydelige signal. Vi var på gårdsbesøk og han var ikke kuvandt.

Men foruten det...aldri! Så i min verden har hundene mentalitet til å takle alt :)

Og det jeg så i videoen her fikk meg til å lure på om de leser hund i en utstillingsring og når skal man utvise handler?

Svarene har jeg fått og de er IKKE oppløftende og jeg mener fortsatt at utstilling har ingenting å bidra med i utvikling av hund. JA til KORNING ergo en beskrivelse av hunden :)

Hunder er ikke maskiner, og det kan oppstå uforutsette ting. Ingen av oss vet om hvorvidt denne hunden har gjort dette før (selv om man kan spekulere basert på handlers håndtering), og ingen av oss vet om hva eier velger å gjøre i etterkant av dette. Synes det blir litt i overkant spekulativt å dra utstilling og utstillere over en kam basert på dette. For det vil jo på en måte si at du mener at du kan dømme meg basert på hva en annen gjør.

Som nevnt så er utstillere like forskjellige som folk i andre hundesporter. Jeg kan jo ikke dømme alle som driver med jakthund basert på videoene som verserte fra trening på Ekeberg for en tid tilbake. Det jeg kan si er at jeg fordømmer de som gjør akkurat dette - men jeg kan ikke fordømme alle som driver med jakthund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at å dømme alle blir feil, men mange her har faktisk forsvart episoden. Sånn jeg har skjønt det. Jeg stikker ikke under en stol hva jeg mener om utstilling generelt og at det preger fordømminga mi.

Da leser vi litt forskjellig kan man si. Det samme kan man jo forsåvidt si om bibelen, djevelen og gud, uten sammenligning forøvrig :lol: Men jeg synes helt ærlig at om man skal fordømme så mange som driver med en aktivitet så bør man sette seg litt bedre inn i det først, enn å basere seg på klipp fra nett og et par utstillinger man har vært tilstede på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg er enig i at å dømme alle blir feil, men mange her har faktisk forsvart episoden. Sånn jeg har skjønt det. Jeg stikker ikke under en stol hva jeg mener om utstilling generelt og at det preger fordømminga mi.

Er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke sett videoen, men har fått sånn ca. med meg hva som skjedde - og ble litt overrasket over en del svar. Altså, at hunder bare skal takle ditten og datten, de kan bare drite i å knurre/glefse, etc. Knurring og glefsing er jo en advarsel, eller hva? Jeg har sett det med noen hunder og utallige hester, man overser dempende signaler, deretter får de streng beskjed om å skjerpe seg dersom de skulle våge å true med noe, og er man uheldig ender det da med bitt/noe annet farlig. Over tid vil jo dyret føle at det ikke hjelper å si fra, og heller gå rett på bitt (eller noe lignende), for da får de som regel være i fred.

Jeg vil i hvert fall ha dyr som sier fra på alle mulige måter de kommer på før de føler et behov for å være aggressiv. Dersom hunden faktisk er redd bør man ta det alvorlig... Hadde jeg kjeftet på BC-en min og/eller tvunget gjennom det jeg ville hver gang han viste ubehag (han har noen diller...) ville jeg nok endt opp med en aggressiv og svært upålitelig hund til slutt - i beste fall en som virkelig er livredd uten å la det gå ut over folk. Mens terven er mer sånn æddabædda-jeg-gidder-ikke i blant, det krever noe helt annet. Redd og vrang er ikke det samme.

Greit nok at man ikke vet hva man hadde gjort hvis man var i den situasjonen selv, jeg kan ikke garantere noe som helst. Men det går fortsatt an å si at det som skjedde var galt, selv om det er menneskelig å gjøre feil. Jeg skjønner ikke hva det har å si, man vet jo om man - idealistisk sett - hadde gjort det samme eller forlatt ringen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Her er videoen med kommentarer linket fra Facebook.

Spørsmålet var hva handler og dommer burde gjøre. Slik jeg ser det hadde de to valg - enten å ta hunden ut av ringen eller fortsette med tannvisningen.

Om hunden skrives det blant annet: ".. This dog is a multi champion who is well known for his rock steady temperament, he his the most successful Malinois in history in the UK. The malinois will pick up on body language far quicker than any other breed and obviously for some reason, for about 20 seconds in his life he was not happy with the situation, its a dog, it happens sometimes, in 5 years of him showing he has never reacted like this, there was obviously something he picked up on that we don't know what . He was perfectly relaxed on entering the ring and right up to the point of the judge approaching him, which is what un nerved him, he recovered well after he was away from the judge. My dogs are all pets first and showing is just a past time, you have no right at all to insinuate all this about my dog, he is a very active dog who loves to be out and about playing with his toys, he had a very brief off moment and you are a disgrace to your profession, if any one would like pictures of my dog feel free to contact me, and if you do not remove this video from your website i will be seeking legal action, make no mistake about that, you are so wrong in what you are doing. I will try and post pictures here so you can all see how relaxed he was prior top be being judged. yes he was not happy at that precise moment but you should condemn people and their dogs for just seconds of their life.

Dette er hva eieren skriver om situasjonen - resten kommer fram ganske klart i diskusjonen fra linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ja? Selv om slik håndtering etter sigende er vanlig i USA har deltakerne forpliktet seg til å følge engelske lover. Det foregår en kampanje for at denne hundeeieren skal fratas premien sin. Med dette har vel lite med utstillingen å gjøre og slett ingenting med videoen som ble vist. Spørsmålet var hvilke valg handler og dommer hadde og hva de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Selv om slik håndtering etter sigende er vanlig i USA har deltakerne forpliktet seg til å følge engelske lover. Det foregår en kampanje for at denne hundeeieren skal fratas premien sin. Med dette har vel lite med utstillingen å gjøre og slett ingenting med videoen som ble vist. Spørsmålet var hvilke valg handler og dommer hadde og hva de gjorde.

Så på face at hun får beholde tittelen.

Grunnlaget var at hunden fortjente den og ikke kunne lastes for hva eier gjorde.

Og hun hadde bedt om unnskyldning.

Jeg er ikke for den type håndtering, men det er meg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet endel svar og jeg konkluderer med at hundens språk blir glatt oversett i ringen fordi premiering er viktigst.

Først må jeg bare si at jeg er fullstendig enig med @2ne her.

Slike svar som dette, @Avani irriterer meg faktisk kraftig. Selvsagt er ikke premiering viktigst, men det ER viktig å gjennomføre noe man har påbegynt. Som du skriver har du vært på to utstillinger i ditt liv, men allikevel er du kjapp med å kritisere hva som skjer på slike arrangementer.

Hadde jeg hatt en hund som viste ubehag i ringen hadde jeg helt enkelt presset den gjennom det, samme hva premieringen ble. I ettertid ville det være naturlig å trene på håndtering, og kanskje aldri stilt hunden igjen hvis den viser seg å være så skral.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...