Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye kan utstillere om hund tro?


Avani
 Share

Recommended Posts

Vel, eieren påstår jo her at hunden er såååå stødig, den opplevde bare 20 sekunders ubehag, og å var den ferdig med det, så snart den kom vekk fra den fæle dommeren...se på hundens uttrykk når den løper rundt i ringen......hele tiden kaster den usikre blikk i hans retnig og er aldeles ikke "ferdig" med det. Ser ut for at verkn eier eller dommer har særlig snøring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vet ikke hvor mange av dere som har gått inn i store gruppe/BIS-finaler her, men tro meg - det kan være svært så nytt og merkelig for selv en garvet utstillingshund. På Lillestrøm ble vi ledet over no

Jeg blir provosert av folk som ikke evner å ta hensyn til dyra sine. At dommer og utstiller pusher denne bikkja så til de grader når den tydelig er redd er veldig ugreit! At bikkjer skal klare det er

Jeg er tildels enig, men jeg er ganske sikker på at det som menes er at folk ikke burde utsette en hund, som ikke tåler det, for slikt. Og dommer burde jo helst vist dem ut. Når de da ikke bryr seg no

I min lille verden er det umulig å trene på alt som er vondt og gæli - noen ganger må man bare overstyre å si at dette skal vi gjennom, lille venn. At pelsen viser motvilje, knurrer og viser tenner spiller liten trillle. Må man så må man er min enkle filosofi.

På noe så unødvendig som en skjønnhetskonkurranse? Én ting er nødvendig stell som man er nødt til å foreta, eller veterinærbesøk for den saks skyld. Ja, da MÅ hunden! Men å synes det er greit å utsette hunden for en situasjon som den åpenbart er livredd for OG ikke stoppe det før det går så langt som i videoen, det forstår jeg ikke. Og attpåtil å bruke argumentet at man må "gjennomføre" så hunden ikke oppnår noe med signalene sine, er utrolig gammeldags tankegang. Kanskje hvis de lyttet til hunden før den så seg nødt til å true med å bruke tennene så hadde den lært av det istedet...

Og apropos ting hunden bare må så er veterinærbesøk en sånn ting. Jeg har vært borti begge ytterligheter, både veterinærer som gjør besøket til et lite ******* for en usikker hund og en veterinær som fikk en i utgangspunktet meget usikker hund til å føle seg så trygg at hun fikk tatt blodprøve uten å måtte holde hunden fast eller på andre måter tvinge. Så selv om hunder bare MÅ innimellom så finnes det ulike måter å gjennomføre det på også...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trukket en hund som viste såpass nervøsitet i ringen, så hadde jeg trent på håndtering under trygge forhold før jeg kanskje hadde prøvd en utstilling til. Jeg hadde aldri presset en hund til å absolutt måtte gjennomføre bare fordi!

Jeg har trukket Trym under bhk en gang, da han fikk et klyp i ræva av en annen hann og hannen foran kom seg løs og fløy på forfra. Han ble berørt av det, dog ikke redd, men jeg vil ikke at han skal ha sånne erfaringer i ringen så da gikk vi oss en liten tur med en løpetispe istede. Så nøye er ikke en plassering at jeg gidder at de skal ha negative opplevelser i ringen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

På noe så unødvendig som en skjønnhetskonkurranse? Én ting er nødvendig stell som man er nødt til å foreta, eller veterinærbesøk for den saks skyld. Ja, da MÅ hunden! Men å synes det er greit å utsette hunden for en situasjon som den åpenbart er livredd for OG ikke stoppe det før det går så langt som i videoen, det forstår jeg ikke. Og attpåtil å bruke argumentet at man må "gjennomføre" så hunden ikke oppnår noe med signalene sine, er utrolig gammeldags tankegang. Kanskje hvis de lyttet til hunden før den så seg nødt til å true med å bruke tennene så hadde den lært av det istedet...

Og apropos ting hunden bare må så er veterinærbesøk en sånn ting. Jeg har vært borti begge ytterligheter, både veterinærer som gjør besøket til et lite ******* for en usikker hund og en veterinær som fikk en i utgangspunktet meget usikker hund til å føle seg så trygg at hun fikk tatt blodprøve uten å måtte holde hunden fast eller på andre måter tvinge. Så selv om hunder bare MÅ innimellom så finnes det ulike måter å gjennomføre det på også...

Men omstendighetene - i dette tilfellet utstillingen - er da det minst viktige i hele "settingen". Hadde hunden vært p***redd for utstillinger ville den neppe satt sine ben i utstillingsringen uten at den hadde protestert heftig lenge før den kom så langt. Man ville ikke fått den inn i kaoset som Crufts er for en hund (min antakelse - utstillinger er ikke min greie). Da skulle den selvfølgelig sluppet kaoset rundt ringen. Men en hund som kommer til Crufts har sansynligvis vært gjennom hundreognoen utstillinger tidligere. Dersom den har gjort det hundreognoen ganger uten å la seg påvirke av bråk, ståk, publikum, handler og dommer ser jeg ikke det store poenget i at den skulle slippe akkurat dette momenter som videoen viser mens den er på Crufts.

Min siste hund var ingen pyse. Den hadde sine rasemessige "issues" som f eks at den ikke var spesielt opptatt av folk den ikke kjente. Som endel andre raser var en kort berøring aksept på at vedkommende var godtatt, og etter det var vedkommende "luft". Den likte ikke vårt lokale veterinærkontor. Den var ikke redd men bare viste at inn her går jeg ikke frivillig. Men ville den ikke frivillig møte veterinæren så måtte den innenfor kontordøren likevel. Og da var situasjonen avklart for hundens del. For mange hunder er kloklipp en prøvelse men man lar da ikke være å gjennomføre kloklipp av den grunn. Eller vask som Tuvane skriver. Selv om hunden synes det er en prøvelse å stå i dusjen lar man da ikke være å vaske hunden av den grunn. Nei, det handler ikke om utstilling, ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig handler det om utstilling! Kloklipp og veterinærbesøk er et nødvendig onde som av dyrevernmessige hensyn må gjøres! Utstilling er strengt tatt kun et misseshow som man absolutt ikke behøver å tvinge en hund som ikke liker det til å være med på!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pisspreik at hunden bare var redd i 20 sekunder. .

Hunden var redd hele veien.

Det var som sagt tydelig allerede før dommeren begynte med individuell bedømming.

Helt utrolig at de kan påstå noe slikt når hele verden satt og så på?

Morsomt nok fikk jeg jo faktisk tilbakemeldinger på at handlingen var et typisk tegn på at bikkja har reagert slik tidligere når jeg reagerte på handlingen i crufts tråden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det er pisspreik at hunden bare var redd i 20 sekunder. .

Hunden var redd hele veien.

Det var som sagt tydelig allerede før dommeren begynte med individuell bedømming.

Helt utrolig at de kan påstå noe slikt når hele verden satt og så på?

Morsomt nok fikk jeg jo faktisk tilbakemeldinger på at handlingen var et typisk tegn på at bikkja har reagert slik tidligere når jeg reagerte på handlingen i crufts tråden.

Jeg forholder meg til det som er skrevet på Facebook-siden. Siden jeg ikke var på Crufts har jeg ikke annen info enn det jeg har lest der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til det som er skrevet på Facebook-siden. Siden jeg ikke var på Crufts har jeg ikke annen info enn det jeg har lest der.

Du kan se det på livestreamen av gruppe 1. Tipper den ligger ute enda..

Da kan man gjøre opp en egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men altså påstanden i starten er på bakgrunn at dette klippet så kan man ikke som "utstiller" noe om hund.

Man slår i hel en stor gruppe mennesker som ignorante og "skjødesløse" med sine hunder på bakgrunn av enkelt hendelser.

Det er faktisk litt morsomt det der, for tiltross for at den samme utstilleren kan være MH-dommer, ført hunden fram til div andre arbeidsmeritter og championat så er det det at man sitter en fot inn i en utstillingsring som er den vesentlige delen av om man "kan" hund eller ikke. Jeg finner det ganske fordomsfullt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså påstanden i starten er på bakgrunn at dette klippet så kan man ikke som "utstiller" noe om hund.

Man slår i hel en stor gruppe mennesker som ignorante og "skjødesløse" med sine hunder på bakgrunn av enkelt hendelser.

Det er faktisk litt morsomt det der, for tiltross for at den samme utstilleren kan være MH-dommer, ført hunden fram til div andre arbeidsmeritter og championat så er det det at man sitter en fot inn i en utstillingsring som er den vesentlige delen av om man "kan" hund eller ikke. Jeg finner det ganske fordomsfullt rett og slett.

Det er jeg enig i.

Men det gjør det ikke riktig allikevel.

Faktisk er mitt inntrykk at dommere flest er ganske oppegående rundt håndtering av hund. Selvfølgelig.

De jobber med dette og det er de som blir bitt.

Men det betyr ikke at jeg synes denne håndteringen var riktig, hverken fra dommer eller handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig handler det om utstilling! Kloklipp og veterinærbesøk er et nødvendig onde som av dyrevernmessige hensyn må gjøres! Utstilling er strengt tatt kun et misseshow som man absolutt ikke behøver å tvinge en hund som ikke liker det til å være med på!

Selvfølgelig gjør det ikke det. Det handler om håndtering. At det tilfeldigvis ble gjort i en utstillingsring er uvesentlig. Jeg fatter ikke hvorfor den delen er så vanskelig å forstå at det må gjentas i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det aktuelle klippet av hunden, så ser man jo at handleren TAR et godt tak i bikkja i god tid før dommeren kommer - et typisk tegn på at handler vet at "noe" kan skje. Det er godt mulig han (handleren altså) gjør dette hver gang han stiller en hund, men jeg synes liksom det er et tegn på at han vet at bikkja kan finne på å knurre/bite. DET er ikke greit. Av hensyn til dommeren, så ville jeg ikke fullført akkurat dette der og da, for man kunne jo da risikert at dommeren faktisk ble bitt (og om handleren ikke har vett til å avbryte, så får man jo håpe dommeren ønsker å ha fingrene i behold og selv avbryter håndteringen).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig handler det om utstilling! Kloklipp og veterinærbesøk er et nødvendig onde som av dyrevernmessige hensyn må gjøres! Utstilling er strengt tatt kun et misseshow som man absolutt ikke behøver å tvinge en hund som ikke liker det til å være med på!

Det her handler ikke bare om utstilling, men hvorvidt det er ok å håndtere hunden selv om den viser tegn på ubehag. Å være hund er ikke alltid behagelig. Ikke å være menneske heller for den saks skyld. Jeg tenker at man trenger ikke å plage en hund med utstilling hvis den hater det, men det er vanskelig å vite før man har prøvd.

Jeg presser mine hunder gjennom en del ting her i livet og tar det selvsagt til etterretning dersom de viser tegn på frykt og sterkt ubehag. Men vi gjennomfører det vi har påbegynt. Enten det er snakk om utstilling eller skraping av tannstein. Jeg tvinger dem over gangbroer med slike huller i som de misliker sterkt. Det har resultert i at de går velvillig med meg og logrer fornøyd når vi er over. Jeg presser dem til det for jeg er for lat til å gå rundt. Selv om det hadde vært det mest behagelige for hundene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså påstanden i starten er på bakgrunn at dette klippet så kan man ikke som "utstiller" noe om hund.

Man slår i hel en stor gruppe mennesker som ignorante og "skjødesløse" med sine hunder på bakgrunn av enkelt hendelser.

Det er faktisk litt morsomt det der, for tiltross for at den samme utstilleren kan være MH-dommer, ført hunden fram til div andre arbeidsmeritter og championat så er det det at man sitter en fot inn i en utstillingsring som er den vesentlige delen av om man "kan" hund eller ikke. Jeg finner det ganske fordomsfullt rett og slett.

Hvis du ikke ser det så er det ett spørsmålstegn i tittelen på tråden.

Det som er litt morsomt her er at mange av dere har så stor tillit til både hundeeier og dommer. Det dere ser har mindre betydning for dere enn det dere ikke ser. Dere har mange forklaringer om hva som kanskje skjedde før og etter. Hva med å forholde seg til det som skjer og signalene til hunden. La oss si at dette er en veik hund som har fått nok, hvor riktig er gjennomføringen da? Og hvis dette er første runden til hunden i utstillingsringen,hvor viktig er det å gjennomføre da? Hva skjer om man ikke gjennomfører det som er påbegynt?

Og hvorfor bruker dere det argumentet når jeg påstår her at det premiering kommer før hundens helse.

ps. håper for guds skyld at hundeeier ikke er MH-dommer for på MH så avslutter man håndtering hvis en hund har slike signaler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvis du ikke ser det så er det ett spørsmålstegn i tittelen på tråden.

Det som er litt morsomt her er at mange av dere har så stor tillit til både hundeeier og dommer. Det dere ser har mindre betydning for dere enn det dere ikke ser. Dere har mange forklaringer om hva som kanskje skjedde før og etter. Hva med å forholde seg til det som skjer og signalene til hunden. La oss si at dette er en veik hund som har fått nok, hvor riktig er gjennomføringen da? Og hvis dette er første runden til hunden i utstillingsringen,hvor viktig er det å gjennomføre da? Hva skjer om man ikke gjennomfører det som er påbegynt?

Og hvorfor bruker dere det argumentet når jeg påstår her at det premiering kommer før hundens helse.

ps. håper for guds skyld at hundeeier ikke er MH-dommer for på MH så avslutter man håndtering hvis en hund har slike signaler.

Men du dømmer fortsatt ALLE situasjoner som kan/skulle/vil oppstå på bakgrunn av det klippet? Det er iallfall inntrykket jeg har av det du skriver.

Jeg skummer igjennom tråden igjen og kan ikke se at noen syns dette var en situasjon noen har lyst til å verken oppleve eller syns er normalen. Det er flere som prøver forklare at den KAN oppstå også er uenigheten om dette er noe eieren viste på forhånd og hvor dommeren skulle stoppet. Og hvordan man som fører/dommer bør håndtere det. (ot: Og jeg har sett flere testledere grabbe tak i hunder på MH forøvrig uten å bli stoppet av dommer. Jeg mener ikke alle testledere er udugelige av den grunn)

Det er ingen som syns dette er ok! (Vis gjerne, jeg finner det ikke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ikke løst det slikt på kloklipp etc heller jeg.

Ikke med en redd hund..

Jeg har heldigvis ikke vært borti veterinærer som har prøvd å behandle hundene mine slik heller.

Sheila var vettskremt for dyrlegen, og det ble løst med med mye kos og godis.

I en akutt situasjon kunne jeg nok ha godtatt det og gjort det selv ( typ skadet hund ), men ellers ser jeg overhodet ingen fornuft i at man på død og liv skal gjennomføre noe som helst på en redd hund bare for å "vinne " liksom.

I mitt hode har man da tapt ..

Igjen : denne hunden er REDD. Ikke vrang eller utilpass.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ikke løst det slikt på kloklipp etc heller jeg.

Ikke med en redd hund..

Jeg har heldigvis ikke vært borti veterinærer som har prøvd å behandle hundene mine slik heller.

Sheila var vettskremt for dyrlegen, og det ble løst med med mye kos og godis.

I en akutt situasjon kunne jeg nok ha godtatt det og gjort det selv ( typ skadet hund ), men ellers ser jeg overhodet ingen fornuft i at man på død og liv skal gjennomføre noe som helst på en redd hund bare for å "vinne " liksom.

I mitt hode har man da tapt ..

Igjen : denne hunden er REDD. Ikke vrang eller utilpass.

Skjønner hvor du vil, og er prinsippielt enig med deg. Men jeg ser et hull i din teori om at man ikke skal gjøre sånn med hunden hos veterinæren: det er ikke sånn at det alltid løser seg med godbit og kos. Labradoren min som tar papirbiter som godbiter under trening, ser ikke på mat under kloklipp. Rullegardina er 100% trekt ned, jeg har prøvd i 7 år å få henne myket opp med gradvis tilvenning av å ta på poter, klikk og godbit - har prøvd no frills approach med å bare get it done... Ingen ting fungerer. Det eneste er at 3 stk holder henne fast mens 4mann klipper hos veterinær fordi hun har kølsorte klør og rykker i beina som en hest som sparker når man klipper (og hun er jæskla sterk...). Kan jo ikke la være å klippe klørne, især siden hun har forkalkninger i beina og må gå normalt for minimal belastning. Så noen ganger må man overkjøre hundens redsel/vilje (er helt ærlig usikker på hva greia er for hunden min sin del, hun blir veldig stresset av kloklipp men er ikke nødvendigvis redd, bare ekstremt utilpass). Jeg hadde ALDRI gjort det for noe så eksepsjonelt banalt og unødvendig som en hundeutstilling, hvis det var der hun viste ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant at denne saken har blitt diskutert over 5 sider her på forumet, og at det ropes om å ta fra BIS-vinneren tittelen fordi handleren løfter bikkja i halen, men ikke en eneste reaksjon har kommet på at den canadiske lp-utøveren banker bikkja si på parkeringsplassen..

For å stille spørsmål i trådens ånd: Hva kan i så fall lp-utøvere om hund og hvordan de lærer?

Samt, det er åpenbart bedre for soniser flest å banke bikkja si enn å gjennomføre en gruppebedømming på Crufts..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var verst med han som banket hunden sin og den som døde av forgiftning. At noen holder hunden i halen (er ikke de "laget" slik for at de skal dras ut av små tuneller/hi etter halen?) eller holder hardt en redd hund (men jeg har ikke sett klippet, så vanskelig å si konkret om det) er ikke like ille syns jeg. Jeg har selv tvunget en redd hund for å overkomme frykten sin. Det gjør også CM i stor grad. Om det er rette tidspunktet å gjøre det på Crufts, vet jeg ikke, kanskje denne hunden har et mentalt problem og ikke "bare" er redd situasjonen. Jeg syns dog at man skal vise hensyn ovenfor hunden og er hunden redd i noen situasjoner, kan man skåne den, enn hvis det er hverdagssitusjoner hvor hunden må takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvor du vil, og er prinsippielt enig med deg. Men jeg ser et hull i din teori om at man ikke skal gjøre sånn med hunden hos veterinæren: det er ikke sånn at det alltid løser seg med godbit og kos. Labradoren min som tar papirbiter som godbiter under trening, ser ikke på mat under kloklipp. Rullegardina er 100% trekt ned, jeg har prøvd i 7 år å få henne myket opp med gradvis tilvenning av å ta på poter, klikk og godbit - har prøvd no frills approach med å bare get it done... Ingen ting fungerer. Det eneste er at 3 stk holder henne fast mens 4mann klipper hos veterinær fordi hun har kølsorte klør og rykker i beina som en hest som sparker når man klipper (og hun er jæskla sterk...). Kan jo ikke la være å klippe klørne, især siden hun har forkalkninger i beina og må gå normalt for minimal belastning. Så noen ganger må man overkjøre hundens redsel/vilje (er helt ærlig usikker på hva greia er for hunden min sin del, hun blir veldig stresset av kloklipp men er ikke nødvendigvis redd, bare ekstremt utilpass). Jeg hadde ALDRI gjort det for noe så eksepsjonelt banalt og unødvendig som en hundeutstilling, hvis det var der hun viste ubehag.

Det er jeg forsåvidt enig i :P

Det var rutine at jeg gikk inn og hentet munnkurv når tolleren min skulle til veterinæren. Han aksepterte alt JEG gjorde da ( etter mye jobb, han måtte tilmed bruke bånd inne fordi han fløy på hvis jeg tok på han som valp ) , men han ble aldri aldri trygg på andre.

Hadde jeg ikke fått han trygg på håndtering av meg måtte jeg brukt munnkurv og makt hjemme også.

Noen ganger går det bare ikke.

Men at det skal være noe læring i å bli presset utover grensene i en håndteringsituasjon står jeg på at er feil.

Sannsynligvis hadde det vært bedre læring å fortelle bikkja at "hei, jeg ser hva du mener og at du er redd, det respekterer jeg" og så endre taktikk og prøve å gjøre det litt hyggelig.

Jeg blir ofte oppgitt over at folk spør hundene om hva de mener om alt fra kloklipp til børsting hele tiden, jeg er av typen som bare gjennomfører det.

Men IKKE med enn redd hund med mindre det er siste utvei.

@2ne : man kan godt bry seg om flere ting..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk desverre ikke med meg noe fra Crufts iår, så jeg har ikke fått med meg noe banking av hund (ei heller "alt" det andre før jeg ble gjort oppmerksom på det her) hvis noen banker hunden sin skal de selvfølgelig bli utestengt fra KC og få aktivitetsforbud + at det skal meldes til dyrevernet/mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...