Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye kan utstillere om hund tro?


Avani
 Share

Recommended Posts

Guest vivere

Tja... en hver normalt oppegående hund bør vel tåle en enkel, simpel tannvisning slik det ble gjort her, selv om den har en dårlig dag, ikke vil eller what ever. Dommeren er knapt nok borti hunden, like vel reagerer den og spretter unna med et tydelig forskremt kroppsspråk.

Det er vel ganske irrelevant for diskusjonen at en riktig skrudd malle er mentalt sterk. DENNE mallen - i dette klippet - er tydeligvis ikke det. Den viser med hele seg at den misliker situasjonen i ringen, selv etter at den har fått løpt en runde.

For å ta det siste først :) Jeg synes det er ganske relevant for diskusjonen å mene at maller i sin alminnelighet er stabile bikkjer som skal klare det meste av utfordringer. En tannvisning burde være noe av det minst problematiske for en normalt oppegående hund. I dette tilfellet valgte både dommer å handler å se bort fra signalene som hunden sendte. Om det er dyremishandling? Tja, i mitt hode er dyremishandling noe annet enn det som denne korte videoen viste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vet ikke hvor mange av dere som har gått inn i store gruppe/BIS-finaler her, men tro meg - det kan være svært så nytt og merkelig for selv en garvet utstillingshund. På Lillestrøm ble vi ledet over no

Jeg blir provosert av folk som ikke evner å ta hensyn til dyra sine. At dommer og utstiller pusher denne bikkja så til de grader når den tydelig er redd er veldig ugreit! At bikkjer skal klare det er

Jeg er tildels enig, men jeg er ganske sikker på at det som menes er at folk ikke burde utsette en hund, som ikke tåler det, for slikt. Og dommer burde jo helst vist dem ut. Når de da ikke bryr seg no

Tja... en hver normalt oppegående hund bør vel tåle en enkel, simpel tannvisning slik det ble gjort her, selv om den har en dårlig dag, ikke vil eller what ever. Dommeren er knapt nok borti hunden, like vel reagerer den og spretter unna med et tydelig forskremt kroppsspråk.

Det er vel ganske irrelevant for diskusjonen at en riktig skrudd malle er mentalt sterk. DENNE mallen - i dette klippet - er tydeligvis ikke det. Den viser med hele seg at den misliker situasjonen i ringen, selv etter at den har fått løpt en runde.

Men du er vel en av få her på sonen som stadig deltar i gruppefinaler, så hva ville du gjort om det var f.eks Willy? Som normalt sett tåler den settingen veldig godt, men plutselig en dag syns det var skikkelig pjuk. Ville du tatt med deg bikkja midt i bedømmelsen og gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er vel en av få her på sonen som stadig deltar i gruppefinaler, så hva ville du gjort om det var f.eks Willy? Som normalt sett tåler den settingen veldig godt, men plutselig en dag syns det var skikkelig pjuk. Ville du tatt med deg bikkja midt i bedømmelsen og gått?

Hvorfor skal det sette presedens? Har du vetorett for å si at denne hunden aldri før har vært slik? Hundefolk er jo ikke akkurat kjent for å være ærlig om mentalitet og helse på sine hunder, hvorfor skulle en random tekst man har funnet på internett om akkurat den hunden være noe mer sann enn det vi observerer med egne øyne? Som tilsier at temaet "dette var en uforventet one time event" er complete BS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først :) Jeg synes det er ganske relevant for diskusjonen å mene at maller i sin alminnelighet er stabile bikkjer som skal klare det meste av utfordringer. En tannvisning burde være noe av det minst problematiske for en normalt oppegående hund. I dette tilfellet valgte både dommer å handler å se bort fra signalene som hunden sendte. Om det er dyremishandling? Tja, i mitt hode er dyremishandling noe annet enn det som denne korte videoen viste.

Men kjære vene @vivere, spørsmålet var om hvorvidt utstillere og dommere kan hundespråk? Ingen her som har nevnt dyremishandling.

Har du titta på videoen som jeg linket til i sta med tidspunkt slik at det ville være lett for deg å se selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hvorfor skal det sette presedens? Har du vetorett for å si at denne hunden aldri før har vært slik? Hundefolk er jo ikke akkurat kjent for å være ærlig om mentalitet og helse på sine hunder, hvorfor skulle en random tekst man har funnet på internett om akkurat den hunden være noe mer sann enn det vi observerer med egne øyne? Som tilsier at temaet "dette var en uforventet one time event" er complete BS?

?

Hva i all verden mener du med dette? @2ne spurte @Siri hva hun villle gjort i en tilsvarende situasjon.

Men kjære vene @vivere, spørsmålet var om hvorvidt utstillere og dommere kan hundespråk? Ingen her som har nevnt dyremishandling.

Har du titta på videoen som jeg linket til i sta med tidspunkt slik at det ville være lett for deg å se selv?

Om dommere og utstillere kan hundespråk har vært besvart tidligere så det trenger jeg neppe gjenta. Men for ordens skyld: dommere er erfarne hundeeiere som har gått kurs og vært assistendommere før de selv får dømme. Om de kan hundespråk er heller tvilsomt men som hundeiere og dommere har de sikkert lært noe om hundens signaler. Sansynligvis langt mer enn den vanlige sonis. En dommer ved en stor utstilling som Crufts er neppe hvem som helst. Nå vet jeg ikke om den som stilte mallen var eier eller handler men det finns det også kurs for handlere. Etter hva jeg vet finns det proffesjonelle handlere som reiser rundt og viser hundene til folk og før de kommer så langt har de opparbeidet seg erfaring i det yrket.

Joda, dyremishandling har vært nevnt i denne tråden.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang stilt ut en hund som ble sendt ut med 0 pga aggresjon. Den hunden ble stilt flere ganger, men reagerte på den måten kun en gang. Siden det ikke var normalen for hunden å reagere slik så var jeg heller ikke forberedt på reaksjonen. Jeg har holdt på med hund noen år, og har stilt ut hund noen ganger - like fullt ble jeg tatt på senga. Jeg må si jeg er imponert over alle dere som vet utmerket godt hvordan dere ville taklet en slik situasjon før dere opplever det selv ;)

Det har jeg også. Faktisk den mest stabile hunden jeg har i hus :P - Hun snudde seg og var klar til å snappe, hun hadde en skade i ryggen jeg ikke var klar over da jeg gikk i ringen med henne, men det kunne hverken jeg eller dommeren vite. Hun er 7 år i dag og blir brukt som besøkshund i barnehage :P

Vet ikke hvor mange av dere som har gått inn i store gruppe/BIS-finaler her, men tro meg - det kan være svært så nytt og merkelig for selv en garvet utstillingshund. På Lillestrøm ble vi ledet over noen plastlemmer som vippet og slo - mange hunder syntes det var svært så ille. På Stora Stockholm og Vinnerutstillingen på Herning kommer man fra nærmest mørkelagt område rett inn i en diiiger opplyst ring med spotlights rett i ansiktet og kanskje en kamerman eller to på øyehøyde med hunden 2 meter unna.. På Verdensutst. i Østerrike sto vi utendørs i et telt og kom inn i en helt mørkelagt ring og idet vi startet å løpe så kom en følgespotlight som fulgte oss rundt. Der så vi ikke 3 meter foran oss engang, så følgespotten kunne nesten ha ledet oss utfor et stup uten at vi hadde oppdaget det før det var for sent..

Så jeg synes faktisk det er utrolig at det ikke er fler hunder som viser ubehag med denne settingen, jeg. Hva handleren visste eller forventet aner vi ikke noe om, men en ting er sikkert - hvis den hunden hadde villet bite/glefse så hadde den absolutt kunnet ha gjort det. Og la oss være litt ærlige her - det var ikke så mange sekundene fra hunden startet å vise ubehag til den faktisk var avgårde fra dommeren og løp runden sin. Dommeren prøvde å ta kontakt, handleren prøvde kanskje å fortelle hunden at "slutt å tull - dette har du gjort 150 ganger tidligere" og begge to lot hunden få slippe noe særlig kroppskontakt.

Jeg har også stilt skrullete hunder og i mange tilfeller så trenger de å bare simpelthen få beskjed at "dette er greit, dette er noe vi har trent på og dette bare skal du tåle".

Man kan ikke bedømme en hunds psyke utifra en enkelthendelse i en ekstrem setting som også inkluderer en troligvis svært nervøs handler, kanskje ikke engang hundens eier. DET viser i alle fall mangel på forståelse av hunder.

Susanne

AMEN!!!!

Det ER en presset situasjon. Jeg stilte selv en tispe i BIS Junior på EUDS i 2011, det var noe helt annet enn en gruppering på en NKK utstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først :) Jeg synes det er ganske relevant for diskusjonen å mene at maller i sin alminnelighet er stabile bikkjer som skal klare det meste av utfordringer. En tannvisning burde være noe av det minst problematiske for en normalt oppegående hund. I dette tilfellet valgte både dommer å handler å se bort fra signalene som hunden sendte. Om det er dyremishandling? Tja, i mitt hode er dyremishandling noe annet enn det som denne korte videoen viste.

Jeg må også spørre: hva har dyremishandling med dette å gjøre? Jeg har aldri nevnt det i denne sammenheng. Jeg har bare nevnt hva jeg ser - en hund som er veldig utilpass i ringen og ikke en hund som bare ikke vil eller skaper seg. Den LIKER rett og slett ikke situasjonen.

Men du er vel en av få her på sonen som stadig deltar i gruppefinaler, så hva ville du gjort om det var f.eks Willy? Som normalt sett tåler den settingen veldig godt, men plutselig en dag syns det var skikkelig pjuk. Ville du tatt med deg bikkja midt i bedømmelsen og gått?

Jeg aner over hodet ikke hva jeg ville gjort dersom Willy gjorde noe slikt- det hadde kommet som lyn fra klar himmel og sjokkert meg stort. Jeg håper jeg hadde hatt vett til å gå ut av ringen, men jeg aner ikke? Jeg har heller ikke skrevet noe sted tror jeg, hva jeg har ment handleren her burde gjøre - jeg har bare konkludert med at bikkja ikke likte seg, som jeg skriver over her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke gjort det for hunden sin del så hadde jeg gjort det for min, fordi for meg så hadde det vært driiitflaut å hatt en hund som glefset etter dommer og meg.

Jeg tror det hadde vært mye flauere å gått ut (for meg personlig) - fordi man på en måte "godtar" oppførselen - i stedet for å prøve litt til.. Jeg vet ikke. Jeg har hatt hunder som har trukket seg på bordet, en på grunn av redsel (hun var egentlig ett nervevrak i utgangspunktet) - men med trening så var faktisk utstilling den eneste settingen den hunden virkelig blomstret i, på tross av at jeg flere ganger presset henne på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige heldigvis :) Jeg tenker når jeg ser sånne ting at eieren/handleren er en idiot som ikke tar hensyn til bikkja og kun tenker på premiering. Jeg personlig mener at en utstillingsring ikke er stedet til å trene nervøse hunder, det finnes det utstillingstreninger for.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige heldigvis :) Jeg tenker når jeg ser sånne ting at eieren/handleren er en idiot som ikke tar hensyn til bikkja og kun tenker på premiering. Jeg personlig mener at en utstillingsring ikke er stedet til å trene nervøse hunder, det finnes det utstillingstreninger for.

Så fordi jeg presset bikkja mi i en setting du ikke ville presset din i, så er jeg en idiot?

Jeg tenker at det er ***** lett å sitte bak en skjerm å si at folk burde gjort "sånn og sånn", men når alt kommer til stykket, så er det den med daglig ansvar for hunden som kjenner SIN hund best - og hvem er vi til å dømme?

Gjelder det samme med hverdagslige ting også? Litt satt på spissen:

Den ene hunden min er ekstremt skeptisk til folk, hun liker ikke andre enn meg, og hun kan fint finne på å bjeffe på folk ute på tur, selv på avstand, skal jeg slutte å gå tur med henne da, fordi hun bjeffer på folk? Jeg kan jo ikke presse henne til noe hun ikke vil....

(Sånn for å være helt ærlig, så fikk jeg brukt med problemer ved å fortelle henne at jeg ikke gadd sånt piss, jeg korrigerte henne og ga henne en kommando (trygghet) jeg bruker når vi treffer folk, det fungerer fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å dra konklusjoner når man ser ting, og ja jeg ville dratt en konklusjon om at handler er en idiot som presser en hund så til de grader at den velger å glefse rundt seg. Jeg har sett min andel av nervøse Staffer i ringen, og jeg får helt vondt i magen av å se det og jeg skjønner ikke vitsen med å drasse med seg nervøse hunder på en missekåring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle mennesker og det er naturlig å dra konklusjoner ut ifra enkelthendelser.

Men Stine, du har vært på din andel utstillinger. Det vil si at du også da pr default faller inn i definisjonen til TS, som attpåtil trekker sammenligninger til hundemishandling av groveste slag.. Does the shoe fit?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Stine, du har vært på din andel utstillinger. Det vil si at du også da pr default faller inn i definisjonen til TS, som attpåtil trekker sammenligninger til hundemishandling av groveste slag.. Does the shoe fit?

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? Jeg tviler vel på at TS mener at alle utstillere er dyremishandlere og idioter :) Men det kan hende vi leser med forskjellige briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? Jeg tviler vel på at TS mener at alle utstillere er dyremishandlere og idioter :) Men det kan hende vi leser med forskjellige briller.

Det er jo veldig tydelig at TS har veldig store motforestillinger mot utstilling og utstillingsfolk når man endog klarer å trekke sammenligninger med Aud Stokman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig tydelig at TS har veldig store motforestillinger mot utstilling og utstillingsfolk når man endog klarer å trekke sammenligninger med Aud Stokman.

Det får hun da bare ha (selv om jeg ikke leser at hun mener alle utstillere er hundemishandlere) men jeg føler meg ikke truffet selv om jeg synes utstilling er kjempemorro :)

Denne tråden kunne like gjerne handlet om agility,lp,ipo etc, jeg tror at det er behandlingen av hunden og ikke egentlig at det skjer på en utstilling som er poenget. Men mye mulig jeg leser med helt feil briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å dra konklusjoner når man ser ting, og ja jeg ville dratt en konklusjon om at handler er en idiot som presser en hund så til de grader at den velger å glefse rundt seg. Jeg har sett min andel av nervøse Staffer i ringen, og jeg får helt vondt i magen av å se det og jeg skjønner ikke vitsen med å drasse med seg nervøse hunder på en missekåring.

Det tror jeg vi alle gjør, men igjen - når man står midt i situasjonen, så har man bare to valg, enten så gjennomfører man, eller så går man ut av ringen. Om vi går ut fra at handleren ikke juger, så kan hele episoden kommet overraskende på, og da er det skrekkelig lett for oss som sitter og ser på klippet i sakte film og si at han burde ha trukket bikkja fra bedømmelsen.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? Jeg tviler vel på at TS mener at alle utstillere er dyremishandlere og idioter :) Men det kan hende vi leser med forskjellige briller.

Eh.. Tråden heter "Hvor mye kan utstillere om hund tro?". Mulig ikke alle utstillere er mishandlere, men idioter er de jo åpenbart.

Denne tråden kunne like gjerne handlet om agility,lp,ipo etc, jeg tror at det er behandlingen av hunden og ikke egentlig at det skjer på en utstilling som er poenget. Men mye mulig jeg leser med helt feil briller.

Neppe, ref eksempelet med den canadiske lp-utøveren som fortsatt blir unnskyldt som et unntak for lp-folket, og ikke regelen, som handleren her er for utstillingsfolket (igjen, tråden heter "Hvor mye kan utstillere om hund tro?")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg vi alle gjør, men igjen - når man står midt i situasjonen, så har man bare to valg, enten så gjennomfører man, eller så går man ut av ringen. Om vi går ut fra at handleren ikke juger, så kan hele episoden kommet overraskende på, og da er det skrekkelig lett for oss som sitter og ser på klippet i sakte film og si at han burde ha trukket bikkja fra bedømmelsen.

Eh.. Tråden heter "Hvor mye kan utstillere om hund tro?". Mulig ikke alle utstillere er mishandlere, men idioter er de jo åpenbart.

Neppe, ref eksempelet med den canadiske lp-utøveren som fortsatt blir unnskyldt som et unntak for lp-folket, og ikke regelen, som handleren her er for utstillingsfolket (igjen, tråden heter "Hvor mye kan utstillere om hund tro?")

Gjerne start en tråd om den Canadiske lp-utøveren så skal jeg svare der og jeg :)

Og jeg tror fortsatt at det kommer an på hvilken briller man leser med, for jeg var/er en aktiv utstiller og føler ikke at ts mener jeg er en hundemishandler eller idiot :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal uttale seg om et miljø, forutsetter det ikke et minimum av kunnskap om det miljøet?

Hvis man ser Norge under ett? Nope. Skulle det vært sånn kan vi bare legge ned nyhetene i avisformat, videoformat etc - for journalister uttaler seg daglig om ting de overhodet ikke har peiling på :) Men med det sagt, så mener du at jeg, Stine, Heliantus m.flere ikke har en gang et minimum av kunnskap om utstillingsmiljøet? Tør jeg spørre på hvilket grunnlag du kan avgjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hvis man skal uttale seg om et miljø, forutsetter det ikke et minimum av kunnskap om det miljøet?

På sonen? Snarere tvert om vil jeg mene. Desto mindre man vet desto mer skråsikker er man på å ha rett. Sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...