Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir dette?


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 292
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan prøve.. Skriver det nedenfor Nå er det omtrent INGEN av de egenskapene du har beskrevet som er viktig for c-arbeidet, som da er bitedelen i IPO/schutz. Jeg er såpass fordomsfull

Men det er jo nettopp det som er poenget? Hvis du ikke har ambisjoner om konkurranse og de høyere klassene så spiller det ikke så stor rolle hvilken rase du velger. Lapphund fungerer helt fint til lek

Mot betyr stort sett det motsatte av å løpe bort å bite. De som har mot, trygghet og selvstendighet trenger ikke å bite de, de bare holder stand og passer på til eier kommer. De som ikke har mot, de s

Posted Images

Nå har jeg lest gjennom tråden med litt sånn. Spørsmålstegn. Så jeg må stille to spørsmål som er mest for min egen tilfredstillelse.

1) Jeg forstod ikke hva som gjorde at en brukanes labrador ble ekskludert. Jeg ser bare argumenter mot golden. Golden og labrador er ikke det samme, især ikke hvis du ser på jaktvarianten.

2) Hvorfor legger man sånn enorm vekt på IPO gjennom tråden, hvis man ikke driver intenst og aktivt med IPO - hvorfor skal én gren ødelegge for et potensielt hyggelig nytt kjentskap? Jeg spør bare, jeg setter ikke noen premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Don`t belive the hype", sang Public Enemy en gang. Tror det er noen relativt nye kortis-eiere som gikk litt i fella der, for å si det sånn..

Chodsky, den nye kortisen?

Jeg føler vel at chodskyen er mindre kartlagt når det kommer til arbeidsegenskaper enn hva kortisen er, der er det i det minste noen dokumenterte linjer i Sverige, er det ikke?

Er den for "myk"? Fint om du vil utdype :)

Edit: Så lenge hunden ikke skal være tjenestehund, og ikke skal på landslaget, så må en vel se mer på helheten enn en må når en skal til topps i en spesifikk gren.

Jeg tror Margrete ser etter en hund som har litt mer av det meste enn hva det er i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Don`t belive the hype", sang Public Enemy en gang. Tror det er noen relativt nye kortis-eiere som gikk litt i fella der, for å si det sånn..

Chodsky, den nye kortisen?

Ja, jeg venter litt før jeg går løs på den hypen der ;) Stemmer den, så kanskje. De er jo søte bamser da :)

Hollandsk gjeterhund?

Uff nei! (sorry malamuten) Der er det så mye crappy mentalitet at jeg ikke vil tenke på det en gang.

Da blir det briard, da :) Tenk så flott med IPO-briard. Jupp, jeg stemmer på det. En Yasmine-datter som skal hete Hyasinth :heart:

:lol: Kommer de uten pelsstell. Greit med pels, men ikke stell :P

Hvordan står det til med airdale terrier? De brukes vel fortsatt i andre land?

Tja, trener faktisk litt av og på med en, og den er utrolig søt, på og kul liten frøken! Likevel er det nok ikke rasen for meg det heller.

Nå har jeg lest gjennom tråden med litt sånn. Spørsmålstegn. Så jeg må stille to spørsmål som er mest for min egen tilfredstillelse.

1) Jeg forstod ikke hva som gjorde at en brukanes labrador ble ekskludert. Jeg ser bare argumenter mot golden. Golden og labrador er ikke det samme, især ikke hvis du ser på jaktvarianten.

2) Hvorfor legger man sånn enorm vekt på IPO gjennom tråden, hvis man ikke driver intenst og aktivt med IPO - hvorfor skal én gren ødelegge for et potensielt hyggelig nytt kjentskap? Jeg spør bare, jeg setter ikke noen premisser.

1) Jeg synes det er litt vanskelig å forklare hvorfor retriverrasene går litt under radaren min. Blir vel litt som belgeren for min del, de er litt som ett såpstykke som sklir vekk i hendene dine når du prøver å ta litt i dem :P En retriever er jo en hund som definitivt ville ha klart jobben jeg ønsker hunden til

2) Det blir vel lagt litt vekt på siden jeg alt holder på med det :) Det er ikke ett krav om at den skal "bite".

Er den for "myk"? Fint om du vil utdype :)

Edit: Så lenge hunden ikke skal være tjenestehund, og ikke skal på landslaget, så må en vel se mer på helheten enn en må når en skal til topps i en spesifikk gren.

Jeg har holdt på så lenge med hunder jeg har måttet virkelig gå i dypet av meg selv for å få til noe og det er jeg skikkelig lei av! Så når jeg fikk Nix i hus, fikk jeg smaken på hvor "lett" det kan være. Nå vil jeg ha litt "gratis" om man forstår. Som førbarhet, trenbarhet, stødig mentalt osv. Jeg vil heller temme egenskaper, fremfor å vekke de.

Edit: rettet litt setninger og ord og slik ..

Endret av Margrete
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg venter litt før jeg går løs på den hypen der ;) Stemmer den, så kanskje. De er jo søte bamser da :)

Uff nei! (sorry malamuten) Der er det så mye crappy mentalitet at jeg ikke vil tenke på det en gang.

:lol: Kommer de uten pelsstell. Greit med pels, men ikke stell :P

Tja, trener faktisk litt av og på med en, og den er utrolig søt, på og kul liten frøken! Likevel er det nok ikke rasen for meg det heller.

1) Jeg synes det er litt vanskelig å forklare hvorfor retriverrasene går litt under radaren min. Blir vel litt som belgeren for min del, de er litt som ett såpstykke som sklir vekk i hendene dine når du prøver å ta litt i dem :P En retriever er jo en hund som definitivt ville ha klart jobben jeg ønsker hunden til

2) Det blir vel lagt litt vekt på siden jeg alt holder på med det :) Det er ikke ett krav om at den skal "bite".

Jeg har holdt på så lenge med hunder jeg har måttet virkelig gå i dypet av meg selv for å få til noe og det er jeg skikkelig lei av! Så når jeg fikk Nix i hus, fikk jeg smaken på hvor "lett" det kan være. Nå vil jeg ha litt "gratis" om man forstår. Som førbarhet, trenbarhet, stødig mentalt osv. Jeg vil heller temme egenskaper, fremfor å vekke de.

Edit: rettet litt setninger og ord og slik ..

Briard! Siri tar seg av pelsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bouquet!!

Ja, åff cårse... Bouquet var det ja :aww:.

Om ikke margrete vil ha, kan jeg godt ta henne hit altså :ahappy:

Jamen den er grei. Sender så snart den dukker opp :ahappy:

Briard! Siri tar seg av pelsen :P

Æ'kke no pes med pelsstell vøtt. Er så enkelt atte :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive hva den mangler i "det meste"?

Nei. Jeg beklager, men jeg orker ikke å presisere ovenfor en raseentusiast hvorfor den rasen ikke er spesielt egnet til en sport som er egnet ikke bare for en håndfull raser, men også bare en håndfull av hunder av de rasene. RIK-programmet krever en del av hunden, som en skikkelig heftlig lekelyst, kamplyst, høyt mot, forsvarslyst osv. Det er ikke vondt ment, jeg likte hunden på videoen jeg, han er en fin gutt han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen av riktige linjer. :wub: Men! Du får mindre will to please av en riesen enn av en schæfer/gruppe 1hund. Som regel. Untak finnes i begge leirer. Og pelsen er IKKE vedlikeholdsfri. Riktignok betraktelig mindre hverdagsstell enn en briard, men den er ganske mye mer krevende enn en schæferpels.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Margrete ser etter en hund som har litt mer av det meste enn hva det er i den :)

Her tolker jeg det som at i "det meste" betyr alt det TS spør om. Ikke KUN ipo. Når man kommer med påstander i et debattforum må man vel være forberedt på å utdype? Er ingen "raseentusiast", men er fint å vite hvilken rase som ikke kan brukes til noe, slik at jeg kan velge en annen neste gang ;-) Er ikke mange lapske her i Norge, men kanskje du er en av de heldige som har hatt en eller kjent en? Hvis ikke er det vel ikke mye man kan uttale seg om, iallefall ikke på en slik måte, om en rase :-) Forøvrig kjenner jeg ikke til hunden i videoen og det var heller ikke jeg som linket til den. Jeg er kun interessert i å lære om rasen fra andre som har noe å lære bort. Det var derfor jeg spurte deg, i og med at det virket som du hadde erfaring med den. Men mulig jeg tok feil siden du ikke orker å forklare?

Til info oppfyller iallefall MIN lapske nesten alle kriteriene! Jeg er heldig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tolker jeg det som at i "det meste" betyr alt det TS spør om. Ikke KUN ipo. Når man kommer med påstander i et debattforum må man vel være forberedt på å utdype? Er ingen "raseentusiast", men er fint å vite hvilken rase som ikke kan brukes til noe, slik at jeg kan velge en annen neste gang ;-) Er ikke mange lapske her i Norge, men kanskje du er en av de heldige som har hatt en eller kjent en? Hvis ikke er det vel ikke mye man kan uttale seg om, iallefall ikke på en slik måte, om en rase :-) Forøvrig kjenner jeg ikke til hunden i videoen og det var heller ikke jeg som linket til den. Jeg er kun interessert i å lære om rasen fra andre som har noe å lære bort. Det var derfor jeg spurte deg, i og med at det virket som du hadde erfaring med den. Men mulig jeg tok feil siden du ikke orker å forklare?

Til info oppfyller iallefall MIN lapske nesten alle kriteriene! Jeg er heldig <3

Det er vanskelig å forklare disse tingene 2ne nevner dersom du ikke har vært borti de før, men jeg kan love deg at dersom du hadde delt hus med feks en belgisk fårehund ei stund så hadde du sett veldig godt hvor stor forskjellen er på egenskaper, drifter og væremåte på mange gruppe1- hunder kontra en lapsk :)

Jeg startet hundekarrieren min med whippet, og mente den kunne brukes til det meste bare man var tålmodig nok. Vel, i dag er jeg ikke like enig ;) Og jeg har ikke en veldig aktiv rase å sammenligne med heller, men det er himmelvid forskjell på en whippet og en sheltie feks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tolker jeg det som at i "det meste" betyr alt det TS spør om. Ikke KUN ipo. Når man kommer med påstander i et debattforum må man vel være forberedt på å utdype? Er ingen "raseentusiast", men er fint å vite hvilken rase som ikke kan brukes til noe, slik at jeg kan velge en annen neste gang ;-) Er ikke mange lapske her i Norge, men kanskje du er en av de heldige som har hatt en eller kjent en? Hvis ikke er det vel ikke mye man kan uttale seg om, iallefall ikke på en slik måte, om en rase :-) Forøvrig kjenner jeg ikke til hunden i videoen og det var heller ikke jeg som linket til den. Jeg er kun interessert i å lære om rasen fra andre som har noe å lære bort. Det var derfor jeg spurte deg, i og med at det virket som du hadde erfaring med den. Men mulig jeg tok feil siden du ikke orker å forklare?

Til info oppfyller iallefall MIN lapske nesten alle kriteriene! Jeg er heldig <3

Det er klart jeg er forbredt på å utdype, men jeg kjenner Margrete, veit hva slags hunder hun har/har hatt, jeg veit hva hun vil bruke de til. Deriblant IPO. Jeg veit også at Margrete ønsker at det er hun som er begrensningen, ikke hunden. Da er det ikke så himla mange raser å velge i, selv om man på sonen ynder å dra frem alle mulige slags raser som kan gjøre det bra i ymse hundesporter på lavere nivå.

Som @Tonje er inne på, er det vanskelig å forklare eksakt hva "mer av alt" er for en som ikke har større erfaring i "mer av alt" - og jeg mener det ikke nedlatende, men hadde du hatt den erfaringen ville du ikke spurt om hva jeg mente. Eneste ligninga jeg kan dra, er at Margrete egentlig ønsker seg en Ferrari, og hun har fått forslag om mange Toyotaer. Det er jo greit det, Toyota er en fin bil, men det er ikke en Ferrari, og en som vil ha en Ferrari, vil ikke synes at det er noe morsomt med en Toyota. Om det gir mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Tror ikke noen har prøvd. Det krever nok litt ekstra innsats i bitearbeidstreningen, vil jeg tro. Ellers er de jo atletiske, allsidige og lettrente hunder, sies det. Spor, lydighet og utholdenhet burde gå bra med normal treningsinnsats, i følge videoer og beskrivelser jeg har sett. Halsing er kanskje den øvelsen som går lettest å trene inn :P

Edit: kan hende bitearbeidstreningen går helt greit også :)https://m.youtube.com/watch?v=79Ks1RvyA6c

Edit2: litt LP-trening med lapsk: https://m.youtube.com/watch?v=orQbr8cpoLM

Hehe, jeg var publikum på den MHen og var heller ikke eneste her på forumet som var tilstede sånn tilfeldigvis, og nei, hverken den eller noen andre av lapphunder uansett rase jeg har møtt egner seg til IPO. De fleste andre sporter, joda, individer finnes det som når veldig langt og endel kan komme et godt stykke, men sist opptelling jeg hadde på vegne av bruks- og sportskomiteen har jeg funnet én eneste lapsk som prøvde seg i ipo i Sverige for 12-15 år siden. Ikke en rase å anbefale utifra kriteriene akkurat, selv om alle tre lapphundrasene er fine til andre ting, men IPO vil nok et rasetypisk individ ikke ha den rette mentaliteten til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å forklare disse tingene 2ne nevner dersom du ikke har vært borti de før, men jeg kan love deg at dersom du hadde delt hus med feks en belgisk fårehund ei stund så hadde du sett veldig godt hvor stor forskjellen er på egenskaper, drifter og væremåte på mange gruppe1- hunder kontra en lapsk :)

Jeg startet hundekarrieren min med whippet, og mente den kunne brukes til det meste bare man var tålmodig nok. Vel, i dag er jeg ikke like enig ;) Og jeg har ikke en veldig aktiv rase å sammenligne med heller, men det er himmelvid forskjell på en whippet og en sheltie feks.

Jeg har delt hus med en tysk jaktterrier i 9 år, teller det? I forhold til det du sier, betyr det at det er kun gruppe 1 hunder som blir gode brukshunder? Jeg kan egentlig bare legge bruksaktivitetene på hylla å kose meg med min lapske på tur og utstilling? Er ikke det litt trist, at det er slik? I forhold til det siste du skriver vet jeg ikke om det er myntet på meg eller generelt i denne tråden, hvis det er det første vet jeg ikke hva du vil fram til - at den lapske ikke kan brukes til noe slik som whippeten?

Det er klart jeg er forbredt på å utdype, men jeg kjenner Margrete, veit hva slags hunder hun har/har hatt, jeg veit hva hun vil bruke de til. Deriblant IPO. Jeg veit også at Margrete ønsker at det er hun som er begrensningen, ikke hunden. Da er det ikke så himla mange raser å velge i, selv om man på sonen ynder å dra frem alle mulige slags raser som kan gjøre det bra i ymse hundesporter på lavere nivå.

Som @Tonje er inne på, er det vanskelig å forklare eksakt hva "mer av alt" er for en som ikke har større erfaring i "mer av alt" - og jeg mener det ikke nedlatende, men hadde du hatt den erfaringen ville du ikke spurt om hva jeg mente. Eneste ligninga jeg kan dra, er at Margrete egentlig ønsker seg en Ferrari, og hun har fått forslag om mange Toyotaer. Det er jo greit det, Toyota er en fin bil, men det er ikke en Ferrari, og en som vil ha en Ferrari, vil ikke synes at det er noe morsomt med en Toyota. Om det gir mening?

Nå vet jeg ikke om du kun tar utgangspunkt i ipo eller bruksaktiviteter. Jeg håper det er det førstnevnte, hvis ikke vil jeg si du mangler erfaring. Å ja, jeg har ingen erfaring i ipo, og det har jeg også sagt her tidligere. Men ut i fra hva du skriver her mener du "mer av alt" i iposammenheng, og ikke spor, jakt, agility, trekk, lp, rally etcetc..? Jeg kjenner ikke TS og tar utgangspunkt i det hun skriver i startinnlegget. Er det feil? I startinnlegget skriver hun;

"- mentalt stabil hund

- en trenbar hund

- en førbar/førervar hund

- en hund som kan passe til hvilken som helst slags sportsgren.

- en hund som ikke ser ut som en firkant satt på 4 pinner

- en hund som likevel er vakker og stolt (i mine øyne :P )

- en hund som har minst mulige sykdommer

- en middels til stor hund, ala schæferen" Her legger hun ikke hovedvekt på ipo. Er det da rart at folk (som ikke kjenner henne da...) foreslår mange raser som ikke er en såkalt "ferrari" innen ipo? Hvorfor i heletatt lage en slik tråd, hvis det kun er noen få raser som egner seg. Da må man vel regne med å få "mange toyotaer" som svar da. Her ville jeg heller tatt kontakt med det rette miljøet ang hund (som jeg regner med hun er en del av), hvis man ikke har lyst til å tenke utenfor boksen - ipomiljøet på sonen er vel ikke SÅ stort.

Nå skal det vel litt til å finne en hund som gjør det godt på høyt nivå i alle grener - eller? Man må vel velge seg ut en eller to å fokusere på, så blir resten bonus. Hvis jeg skal sammenligne, kan jeg ikke forvente av min spranghest å gjøre det bra på høyt nivå i sprang, dressur, kjøring, voltige, distanse, mounted games, galopp- og travløp? Det er vel litt det samme i hundeverden også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke enten eller heller. At man ønsker seg mer betyr ikke at nevnte rase ikke duger til noe eller er dårlig på noen måte, bare annerledes. Og at man vil ha mer hund betyr ikke nødvendigvis at man trenger det for å komme dit man vil, men fordi man foretrekker en annen type, annen væremåte, annet lynne osv.

Edit: Tror nok det er sch du skal ha @Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke enten eller heller. At man ønsker seg mer betyr ikke at nevnte rase ikke duger til noe eller er dårlig på noen måte, bare annerledes. Og at man vil ha mer hund betyr ikke nødvendigvis at man trenger det for å komme dit man vil, men fordi man foretrekker en annen type, annen væremåte, annet lynne osv.

Edit: Tror nok det er sch du skal ha @Margrete

Ja, selvfølgelig. Det er jeg helt enig i! Men utifra svarene som kom her fikk jeg inntrykk av at det er kun noen få utvalgte raser som duger og resten kan man kose med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...