Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir dette?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Hvordan er egentlig en Beauceron? For meg er rasen litt anonym, og de jeg har møtt har jo bare vært familie/gårdshunder. Greie hunder og har gitt meg et fint inntrykk av mentaliteten, men hvordan er de hvis man skal gjøre litt med dem?

Skal overhodet ikke ha den type hund nå, men synes jo gr1 hunder helt klart har sin apell. Er schäfer jeg liker best da, minus helsa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 292
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan prøve.. Skriver det nedenfor Nå er det omtrent INGEN av de egenskapene du har beskrevet som er viktig for c-arbeidet, som da er bitedelen i IPO/schutz. Jeg er såpass fordomsfull

Men det er jo nettopp det som er poenget? Hvis du ikke har ambisjoner om konkurranse og de høyere klassene så spiller det ikke så stor rolle hvilken rase du velger. Lapphund fungerer helt fint til lek

Mot betyr stort sett det motsatte av å løpe bort å bite. De som har mot, trygghet og selvstendighet trenger ikke å bite de, de bare holder stand og passer på til eier kommer. De som ikke har mot, de s

Posted Images

Chodsky pes blir brukt som Politihund/IPO, redningshund, sporhunder, agility, dogtrekking (usikker på hva det er :P), dogdancing, dogfrisbee, terapihund, lydighet, gjeting av storfe, Triathlon (hva er det?). dette er hva de ofte blir brukt til i Tsjekkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen vil sikkert like begge deler :)

Jeg vurderer ikke gruppe 1-hunder lenger i det hele tatt, for å være ærlig. Men det er mulig "problemet" ligger mer hos meg enn hos den type hund :P

Det er meget mulig, hehe. Jeg trives veldig godt i Gr.1, og har ikke planer om å bevege meg utover med det første. Det er godt vi er forskjellige da, dumt om alle skulle ha samme rase :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig en Beauceron? For meg er rasen litt anonym, og de jeg har møtt har jo bare vært familie/gårdshunder. Greie hunder og har gitt meg et fint inntrykk av mentaliteten, men hvordan er de hvis man skal gjøre litt med dem?

Skal overhodet ikke ha den type hund nå, men synes jo gr1 hunder helt klart har sin apell. Er schäfer jeg liker best da, minus helsa...

Nå er ikke jeg veldig kjent med rasen, men har møtt noen og en venninne har en ung hann nå.

De to jeg har møtt fra norske linjer er noe jeg absolutt aldri kunne tenke meg. Det var noe med de som rett og slett gjorde meg litt skeptisk til hva de kunne finne på, og jeg har aldri hatt en slik følelse med noen annen hund selv om de har vist tendenser til aggressivitet...

Hunden til min venninne er fra Roma og den var veldig nervøs og usikker men har blitt veldig mye bedre på få måneder. Han er tvers igjennom snill med alle han kjenner, men reagerer litt på menn. Lett å jobbe med og absolutt en hund jeg kunne hatt selv.

Det virker som de er lite trege og bruker lang tid på å bli voksne, men når de først kommer dit er det fine hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer lapsk vallhund som IPO-hund? Det tror jeg faktisk aldri jeg har hørt om.

Aner ikke. Tror ikke noen har prøvd. Det krever nok litt ekstra innsats i bitearbeidstreningen, vil jeg tro. Ellers er de jo atletiske, allsidige og lettrente hunder, sies det. Spor, lydighet og utholdenhet burde gå bra med normal treningsinnsats, i følge videoer og beskrivelser jeg har sett. Halsing er kanskje den øvelsen som går lettest å trene inn :P

Edit: kan hende bitearbeidstreningen går helt greit også :)https://m.youtube.com/watch?v=79Ks1RvyA6c

Edit2: litt LP-trening med lapsk: https://m.youtube.com/watch?v=orQbr8cpoLM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Tror ikke noen har prøvd. Det krever nok litt ekstra innsats i bitearbeidstreningen, vil jeg tro. Ellers er de jo atletiske, allsidige og lettrente hunder, sies det. Spor, lydighet og utholdenhet burde gå bra med normal treningsinnsats, i følge videoer og beskrivelser jeg har sett. Halsing er kanskje den øvelsen som går lettest å trene inn :P

Edit: kan hende bitearbeidstreningen går helt greit også :)https://m.youtube.com/watch?v=79Ks1RvyA6c

Hvis den MH'en der skulle "bevise" at rasen kunne duge i IPO, tror jeg nesten du har misforstått hva som kreves av en IPO-hund?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Chodsky? At folk sier de er brukandes, gjør de ikke brukandes. Er det noen form for dokumentasjon på at dette er en rase for noen som vil ha en hund som duger til "alt"?

"Don`t belive the hype", sang Public Enemy en gang. Tror det er noen relativt nye kortis-eiere som gikk litt i fella der, for å si det sånn..

Chodsky, den nye kortisen?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den MH'en der skulle "bevise" at rasen kunne duge i IPO, tror jeg nesten du har misforstått hva som kreves av en IPO-hund

Er den for "myk"? Fint om du vil utdype :)

Edit: Så lenge hunden ikke skal være tjenestehund, og ikke skal på landslaget, så må en vel se mer på helheten enn en må når en skal til topps i en spesifikk gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Tror ikke noen har prøvd. Det krever nok litt ekstra innsats i bitearbeidstreningen, vil jeg tro. Ellers er de jo atletiske, allsidige og lettrente hunder, sies det. Spor, lydighet og utholdenhet burde gå bra med normal treningsinnsats, i følge videoer og beskrivelser jeg har sett. Halsing er kanskje den øvelsen som går lettest å trene inn :P

Edit: kan hende bitearbeidstreningen går helt greit også :)https://m.youtube.com/watch?v=79Ks1RvyA6c

Edit2: litt LP-trening med lapsk: https://m.youtube.com/watch?v=orQbr8cpoLM

Jeg har trent sammen med to lapske vallhunder, og at spor, lydighet og utholdenhet burde gå bra med normal treningsinnsats, gjelder nok ikke for disse to i hvert fall. Jo, de har da en velfungerende nese og blir brukt i Smeller, men de har overhodet ikke de driftene og viljen som trengs for å bli en brukandes ipo-hund eller brukshund for den del.

Trivelige hunder i og for seg, men mitt intrykk er at det er for folk som "ja, kanskje vi vil trene litt", men som ikke har ambisjoner overhodet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent sammen med to lapske vallhunder, og at spor, lydighet og utholdenhet burde gå bra med normal treningsinnsats, gjelder nok ikke for disse to i hvert fall. Jo, de har da en velfungerende nese og blir brukt i Smeller, men de har overhodet ikke de driftene og viljen som trengs for å bli en brukandes ipo-hund eller brukshund for den del.

Trivelige hunder i og for seg, men mitt intrykk er at det er for folk som "ja, kanskje vi vil trene litt", men som ikke har ambisjoner overhodet.

Whaaat? Takk for den! Nå er det vel noe som heter å ikke dra alle under en kam ;-) min er iallefall stikk motsatt av det du beskriver, bortsett fra at jeg kanskje ikke ser for meg at hun hadde fungert godt i IPO, da hun nok er for mild. Men det er veldig mulig at dette er noe som kan trenes på fra de er valp, vet dessverre for lite om IPO til å si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaaat? Takk for den! Nå er det vel noe som heter å ikke dra alle under en kam ;-) min er iallefall stikk motsatt av det du beskriver, bortsett fra at jeg kanskje ikke ser for meg at hun hadde fungert godt i IPO, da hun nok er for mild. Men det er veldig mulig at dette er noe som kan trenes på fra de er valp, vet dessverre for lite om IPO til å si noe om det.

Det kan godt være jeg tar feil altså, det var derfor jeg spesifiserte at jeg kun kjenner to :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...