Trekkhundtråden

1,660 innlegg i emnet

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Går an å bare bruke et vanlig koppel, av passe lengde, som har krok i begge ender :)

Det går! Hvor langt foran de to bakerste bør den foran være ? Det er ikke noe mega trekkhunder, dette, og jeg vet ikke hvor på skalaen nr 3 havner, så jeg vet ikke om den alene foran bare kommer til å legge fokuset bak på de andre :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Anooni skrev:

Jeg ser litt på kjørestrikket her og ser man kan kjøpe hanefot for å få det dobbelt. Det jeg lurer på, er det noen her som har det og vet om det går an å få det trippelt? :lol:

Evt dere som har tre hunder; hvordan løser dere dette? Føler jeg finner lite løsninger til tre hunder

9205256880158_1084310_1_NEW_jpg.jpg

Jeg syns det blir for trangt for dem å jobbe tre ved siden av hverandre. Slak de det må de ihvertfall ha lenger liner enn vanlige hanefoter. Når jeg snørekjører med 3 har en en line med hanefot og en kortere  (kunne selvfølgelig like gjerne vært lenger) til en enkelt hund. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Jeg syns det blir for trangt for dem å jobbe tre ved siden av hverandre. Slak de det må de ihvertfall ha lenger liner enn vanlige hanefoter. Når jeg snørekjører med 3 har en en line med hanefot og en kortere  (kunne selvfølgelig like gjerne vært lenger) til en enkelt hund. 

Skjønner :) den hanefoten jeg bruker til to hunder nå er regulerbar fra 40 - 70 cm, hadde det kanskje funket hvis jeg fant en forlenger med tilsvarende? Jeg bruker hanefoten på nesten det lengste, for at hundene skal få god plass og ikke føle at de blir trekt med den andre osv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Anooni skrev:

Det går! Hvor langt foran de to bakerste bør den foran være ? Det er ikke noe mega trekkhunder, dette, og jeg vet ikke hvor på skalaen nr 3 havner, så jeg vet ikke om den alene foran bare kommer til å legge fokuset bak på de andre :lol:

Midterste koppelet må jo i hvertfall tilsvare lenden på en hund + litt til, så de bakerste ikke kommer helt oppi rumpa den forran. Hvor mye avstand du vil ha, er jo egentlig opp til deg (hvor langt "spann" du vil ha) og hundene. 

Du bør nok sette den med best framdrift (og styring) i front :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Midterste koppelet må jo i hvertfall tilsvare lenden på en hund + litt til, så de bakerste ikke kommer helt oppi rumpa den forran. Hvor mye avstand du vil ha, er jo egentlig opp til deg (hvor langt "spann" du vil ha) og hundene. 

Du bør nok sette den med best framdrift (og styring) i front :D

Det virka jo logisk når du skrev det slik :lol: Tusen takk for tips og råd!

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Kom over et gammelt dekk da vi var ute å surra nå i kveld, så da plukket jeg det opp og bar det med meg hjem 😂 

B4D2B9CF-597B-4F54-8EA5-3F9B4A10C815.thumb.jpeg.d02a0cccc34c2225662d7cf74ff71468.jpegKan dette brukes tro? Og hvordan fester man det isåfall?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kom over et gammelt dekk da vi var ute å surra nå i kveld, så da plukket jeg det opp og bar det med meg hjem  
B4D2B9CF-597B-4F54-8EA5-3F9B4A10C815.thumb.jpeg.d02a0cccc34c2225662d7cf74ff71468.jpegKan dette brukes tro? Og hvordan fester man det isåfall?

Kjekt! Jeg ville bare laga et hull i dekket og dratt et tau igjennom :)

Sent from my iPad using Tapatalk
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Carro92 said:

Kjekt! Jeg ville bare laga et hull i dekket og dratt et tau igjennom :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Juhu :D Hvor langt bak skal det henge? Og hvor langt kan han gå med det i starten? Har ikke lyst til å starte for hardt, men vil at han skal måtte jobbe litt og nå som han begynner å bli voksen og litt vel eplekjekk å ha løs 🙄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 20.1.2018 at 9:00 PM, Lerkefuglen skrev:

Juhu :D Hvor langt bak skal det henge? Og hvor langt kan han gå med det i starten? Har ikke lyst til å starte for hardt, men vil at han skal måtte jobbe litt og nå som han begynner å bli voksen og litt vel eplekjekk å ha løs 🙄

hm.. mener det er 1,5m eller noe jeg. Noen andre vet dette kanskje bedre enn meg :P hvor langt ville jeg sett an hunden, 1-2km kanskje er passende :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,5 m er nok minste lengte jeg ville valgt. Jeg hadde ca 2 meter på Mana da hun trakk dekk/kjetting. Bare pass på at hvis du bruker nomesele eller sannen trekksele at ikke lina presser rumpa hennes nedover mens hun trekker. Derfor fint med lengde slik at lina er jevn og fin ned mot dekket :) Vær også obs på underlaget mens hunden trekker slik at du plutselig ikke får noen bråstopp mens dere trener ved at dekket feks. fester seg i røtter eller andre ting som kan holde det igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå