Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Meg skrev:

jeg bruker gps, for det er ikke alltid mobildekning der jeg trener

Trenger ikke ha så mye dekning for at de skal fungere? Jeg har ihvertfall brukt Endomondo gjevnlig uten noe særlig mobildekning. Den funker hos meg ihvertfall selv om dekninga her er dårlig. 

Har også gps jeg har med for å sjekke avstand og fart innimellom ? har ikke appene på denne telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Guest Snusmumrikk
5 timer siden, Meg skrev:

jeg bruker gps, for det er ikke alltid mobildekning der jeg trener

Du trenger ikke mobildekning for å bruke Endomondo. Den bruker gpsen i mobilen.  Svakheten med den løsninga er om du begynner å kjøre langt. Jeg bruker Endomondo opp til 4-5 mil. Da kan jeg snakke i telefonen/høre lydbok/ta bilder samtidig. Men lenger enn det får ut trøbbel med batteri om du bruker mobilen til flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om spleisenål er mulig å få fatt på i fysisk butikk? Vet endel nettbutikker selger, men hadde et håp om at slikt kunne finnes på Biltema, båt- eller villmarksbutikker? Trengrer bare en fast størrelse, ikke stort og smått :) 

Edit: Jeg fant, jeg fant! Hva Biltema ikke har :lol: 

Endret av maysofie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bestille trekksele til gutta. Noen som kan gi tips om hvor det er best å kjøpe? :D  er inne på seleverkstedet eller MR koppel. Seleverkstedet sine er kjempefine, men han har ofte lang ventetid. MR koppel er billigere og raskere, men er egentlig litt usikker på hvordan selene er? Synes ikke bildene viser det så godt. Noen som har tips? Selene må ha ringer på siden, slik at man kan feste innedel.

@maysofie laga ikke du egen pinnedel? La du det ut et eller annet sted her på sonen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Monikawt skrev:

Jeg skal bestille trekksele til gutta. Noen som kan gi tips om hvor det er best å kjøpe? :D  er inne på seleverkstedet eller MR koppel. Seleverkstedet sine er kjempefine, men han har ofte lang ventetid. MR koppel er billigere og raskere, men er egentlig litt usikker på hvordan selene er? Synes ikke bildene viser det så godt. Noen som har tips? Selene må ha ringer på siden, slik at man kan feste innedel.

@maysofie laga ikke du egen pinnedel? La du det ut et eller annet sted her på sonen? :) 

Jeg har ikke bilder av den i trekk, men here goes! Har en kombisele uten magestykke (ved en misforståelse ble det uten ringer i sidene, min feil) og refleks sydd på mål. Har hatt Sundpro  på mål tidligere, samt har Breeders og Gresshoppas til jentene nå, liker den fra MR absolutt best. Holder formen uten å bli stiv, fronten er ikke for bred som mange kan bli og nakkedelen er forlenget (ikke X rett i nakken). Ellers så er de vell de billigste på markedet, iallefall sydd på mål, rask levering også! (Nevner @mushi her i samme slengen - Sundpro lager også på mål).

Jeg laget dekkdrag med pinnedel, ja. Ved hjelp av et kosteskaft, to karabinkroker, skruer med øyne og strikktau (anbefaler ikke strikk i hele slik jeg har) :) 

81129FE7-7FAE-4666-A18B-9B12DC023CC0.thumb.jpeg.9db1ca3f6264737204e0d6b777627a53.jpegC8F18A13-851D-4EE0-A97A-E3FB53BAB2E5.jpeg.391ed8bb52f4e981bd7b324215473857.jpegBC8204AF-85BC-4CE2-8E1C-491570196C74.thumb.jpeg.4262baceb2b2719a01dabcd91cd335a1.jpeg

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, maysofie said:

Jeg har ikke bilder av den i trekk, men here goes! Har en kombisele uten magestykke (ved en misforståelse ble det uten ringer i sidene, min feil) og refleks sydd på mål. Har hatt Sundpro  på mål tidligere, samt har Breeders og Gresshoppas til jentene nå, liker den fra MR absolutt best. Holder formen uten å bli stiv, fronten er ikke for bred som mange kan bli og nakkedelen er forlenget (ikke X rett i nakken). Ellers så er de vell de billigste på markedet, iallefall sydd på mål, rask levering også! (Nevner @mushi her i samme slengen).

Jeg laget dekkdrag med pinnedel, ja. Ved hjelp av et kosteskaft, to karabinkroker, skruer med øyne og strikktau (anbefaler ikke strikk i hele slik jeg har) :) 

81129FE7-7FAE-4666-A18B-9B12DC023CC0.thumb.jpeg.9db1ca3f6264737204e0d6b777627a53.jpegC8F18A13-851D-4EE0-A97A-E3FB53BAB2E5.jpeg.391ed8bb52f4e981bd7b324215473857.jpegBC8204AF-85BC-4CE2-8E1C-491570196C74.thumb.jpeg.4262baceb2b2719a01dabcd91cd335a1.jpeg

Tusen takk! :D spørs om det ikke må bli fra MR koppel da altså!  Nå må jeg bare få ut fingern å få målt og bestilt, har vel sagt jeg skal gjøre det i et års tid nå :teehe:  så må vi bare lage pinnedel, så er vi klar for litt trekking! :ahappy: 

 

hvor tungt kan man begynne å trekke, og hvor langt? Begge hundene er ca 20-21 kg. Skills trekker generelt mye på tur, så han er vant til å ta i litt :lol: Aron trekker ikke like mye, men har ingen problem med å dra på over lengre tid på spennende turer. Godt muskulerte og godt trente begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, maysofie skrev:

Jeg har ikke bilder av den i trekk, men here goes! Har en kombisele uten magestykke (ved en misforståelse ble det uten ringer i sidene, min feil) og refleks sydd på mål. Har hatt Sundpro  på mål tidligere, samt har Breeders og Gresshoppas til jentene nå, liker den fra MR absolutt best. Holder formen uten å bli stiv, fronten er ikke for bred som mange kan bli og nakkedelen er forlenget (ikke X rett i nakken). Ellers så er de vell de billigste på markedet, iallefall sydd på mål, rask levering også! (Nevner @mushi her i samme slengen - Sundpro lager også på mål).

Jeg laget dekkdrag med pinnedel, ja. Ved hjelp av et kosteskaft, to karabinkroker, skruer med øyne og strikktau (anbefaler ikke strikk i hele slik jeg har) :) 

 

Håpet at noen faktisk hadde kjøpt til liten hund, det som passer til stor trenger ikke nødvendigvis være optimalt på disse små tassene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Håpet at noen faktisk hadde kjøpt til liten hund, det som passer til stor trenger ikke nødvendigvis være optimalt på disse små tassene... 

Vet ikke hva du klassifiserer som liten, men jeg hadde Sundpro nomesele til frøkna på 10kg og under 40cm mankehøyde iallefall. Det var ikke noe problem :) 

Er vell noen med shiba her inne som har nomesele, vet ikke med @Heidihj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Monikawt said:

Jeg skal bestille trekksele til gutta. Noen som kan gi tips om hvor det er best å kjøpe? :D  er inne på seleverkstedet eller MR koppel. Seleverkstedet sine er kjempefine, men han har ofte lang ventetid. MR koppel er billigere og raskere, men er egentlig litt usikker på hvordan selene er? Synes ikke bildene viser det så godt. Noen som har tips? Selene må ha ringer på siden, slik at man kan feste innedel.

@maysofie laga ikke du egen pinnedel? La du det ut et eller annet sted her på sonen? :) 

Du blir nok fornøyd med mr, solide og god utforming. Veldig gode seler ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pringlen skrev:

Jeg har for lengst gitt opp prosjekt trekkseler til de små... 

Du har dachs? Min er også lang i ryggen, derfor jeg er litt i tenkeboksen. Minipina lager jo trekk og weightpull-seler ned til 2 kg hund, men min hun blir som en ball når han løper. Redd for at han skal hekte seg i noe... Men! Kan anbefale zero dc short til de lange. Beste jeg har funnet foreløpig. Alternativer er ofte puppia til så små hunder. Bedre bildet jeg fant av selen... (den er litt stor for han på bildet) 

 

Mai-sofie: Jeg synes selv det er veldig stort sprang fra 5 til 10 kilo i type utstyr og passform... 

IMG_20171023_141536_630.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Du har dachs? Min er også lang i ryggen, derfor jeg er litt i tenkeboksen. Minipina lager jo trekk og weightpull-seler ned til 2 kg hund, men min hun blir som en ball når han løper. Redd for at han skal hekte seg i noe... Men! Kan anbefale zero dc short til de lange. Beste jeg har funnet foreløpig. Alternativer er ofte puppia til så små hunder. Bedre bildet jeg fant av selen... (den er litt stor for han på bildet) 

 

Mai-sofie: Jeg synes selv det er veldig stort sprang fra 5 til 10 kilo i type utstyr og passform... 

*Klipp bilde*

Guri, er han så liten, ja - da blir det noe annet! Hadde sett for meg at de var hakket større :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Du har dachs? Min er også lang i ryggen, derfor jeg er litt i tenkeboksen. Minipina lager jo trekk og weightpull-seler ned til 2 kg hund, men min hun blir som en ball når han løper. Redd for at han skal hekte seg i noe... Men! Kan anbefale zero dc short til de lange. Beste jeg har funnet foreløpig. Alternativer er ofte puppia til så små hunder. Bedre bildet jeg fant av selen... (den er litt stor for han på bildet) 

 

Mai-sofie: Jeg synes selv det er veldig stort sprang fra 5 til 10 kilo i type utstyr og passform... 

IMG_20171023_141536_630.jpg

Ja, og på dem er jo brystbeinet den store bøygen. Alt av y/nomeseler legger seg på siden av brystbeinet, og gir gnag i armhulen. Din ser jo mye flatere ut i brystet. Så det er sikkert mulig å finne noe til ham. Zero selen ser ikke værst ut? Ellers tror jeg det er huken som har noen mini-varianter av nomeseler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev:

Ja, og på dem er jo brystbeinet den store bøygen. Alt av y/nomeseler legger seg på siden av brystbeinet, og gir gnag i armhulen. Din ser jo mye flatere ut i brystet. Så det er sikkert mulig å finne noe til ham. Zero selen ser ikke værst ut? Ellers tror jeg det er huken som har noen mini-varianter av nomeseler.

Ja, rasen min har flatt brystet, da er ting litt enklere! Han har arvet denne selen av den forrige hunden min. Hun dro som en maskin og det virket som hun synes den var flott å dra i. 

1 time siden, Katharina skrev:

Off topic. Noe så nydelig. Hvilken rase er det? :wub::wub:

Takk! ? Han er en podengo portugues liten glatthåret. Bare ni mnd enda, derfor ekstra søt! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, maysofie skrev:

Vet ikke hva du klassifiserer som liten, men jeg hadde Sundpro nomesele til frøkna på 10kg og under 40cm mankehøyde iallefall. Det var ikke noe problem :) 

Er vell noen med shiba her inne som har nomesele, vet ikke med @Heidihj?

Stemmer. Jeg har nome-sele til min shiba. Den har jeg bestilt på mål fra mini-pina ? Veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mushi skrev:

Håpet at noen faktisk hadde kjøpt til liten hund, det som passer til stor trenger ikke nødvendigvis være optimalt på disse små tassene... 

Jeg vet av ei som har minipina sele til sin engelske toy terrier, og det virker som den er med på det meste av aktiviteter.

Vurderer den selen selv til dvergpuddelen når han blir utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Jeg vet av ei som har minipina sele til sin engelske toy terrier, og det virker som den er med på det meste av aktiviteter.

Vurderer den selen selv til dvergpuddelen når han blir utvokst.

Bilde? :D

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Stemmer. Jeg har nome-sele til min shiba. Den har jeg bestilt på mål fra mini-pina ? Veldig fornøyd!

Shiba er vel 10 kg? Har du webbing for små eller normale hunder? Virker som det er umulig å grave opp et bilde av småttis-selene hennes på internett... Bikkja mi er sånn 25 cm høy, 33 lang og blir som en ball når han løper, ser for meg at selen til Minipina hekter seg fast under rumpa når han løper. Derfor skepsisen min. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Bilde? :D

Shiba er vel 10 kg? Har du webbing for små eller normale hunder? Virker som det er umulig å grave opp et bilde av småttis-selene hennes på internett... Bikkja mi er sånn 25 cm høy, 33 lang og blir som en ball når han løper, ser for meg at selen til Minipina hekter seg fast under rumpa når han løper. Derfor skepsisen min. :lol:

Han veier 10 kg, så endel større enn din. Har webbing for normale hunder. Jeg ville ha sendt hun en mail eller kontakte henne på fb, så kan du sikkert få bilder av seler som er laget til såpass små hunder :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Er ieg den eneste som lurer på hva slags glede allslags hunder har av å dra noe tungt etter seg? Jeg mistenker at eieren har større glede av det enn hunden..

Det er vel mange som aktivt bruker det for å bygge muskler og kondisjon på hundene - helt uavhengig av om bikkja liker det eller ikke. Men det finnes jo hunder som bare elsker å trekke på noe eller noen. Guttungen her blir ekstatisk når han får på seg selen sin og skal få jobbe (vel - han er jo entusiastisk for det meste) - mens prinsessedyret overhodet ikke skjønner poenget med å skulle bruke mer krefter enn strengt tatt nødvendig. Om jeg skulle gått aktivt til verks for å bygge muskler på den dama, måtte jeg ha hengt noe bak henne sånn at hun MÅTTE bruke muskler for å komme seg framover. Men så viktig er ikke det for meg - hun har da nok muskelkraft til det hun vil :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...