Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Guest Snusmumrikk
6 timer siden, Meg skrev:

hvor mange av unghundene holder til de er 7-8 år eller mer , tro?  Vel vel 

Vi har fått påfyll av snø hjemme! Hurra for det, det begynte å bli veldig hardt i løypa, så 15-20 cm nysnø var kjærkomment! Bilde fra snøvær på lørdag

 

12748073_1068589949849134_7579624921604906634_o.jpg

 

6 timer siden, Snøfrost skrev:

Angående unge hunder så tar jeg det veldig forsiktig med de. Jeg har en på 6 mnd, hun har ikke fått trekke en meter ennå (men hun vil gjerne), hun skal få være med på mye av treningen neste sesong (blir 1 år rundt oppstarten av sesongen), men hun får nok flere fridager enn de andre. 

Jeg tenker at det kan være greit med en mellomting. Jeg syns det er unødvendig hard belastning å trene unghundene såpass hardt så tidlig at de er klare for 100-mila når de er halvannet år, men jeg syns også 1 år er for sent å starte. Som sagt, jeg ligger litt mellom rasefolket og hundekjørerne :) Unghunden min er en 10 måneder gammel alaska husky. Vi starta på ca 2 km i rolig tempo da han var ca 6 mnd og økte relativt fort opp til ca 4 km (da var han vant til å løpe mye løs i terrenget). Så økte jeg sakte til 5-6 og holdt det der frem til han var kanskje 8 mnd. Da økte jeg igjen til at de fleste turer ligger mellom 6 og 8 km, det gjør de fortsatt, men han får også en god del turer på ca ei mil og en sjelden gang 13-15 km. Nå i helga var første gang han gikk 14 og 15 km. Da holder vi rolig tempo (eller jeg prøver ihvertfall) og har flere kosepauser. Noen ganger løper han deler av turen løs, men da må det være ganske oversiktlig område, for han ligger ett stykke foran oss når han er løs. Tidligere trente vi bare for å lære at dette er moro. Nå har jeg så smått begynt å tenke litt på det som fysisk trening og å legge ett godt grunnlag rent fysisk også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

 

Jeg tenker at det kan være greit med en mellomting. Jeg syns det er unødvendig hard belastning å trene unghundene såpass hardt så tidlig at de er klare for 100-mila når de er halvannet år, men jeg syns også 1 år er for sent å starte. Som sagt, jeg ligger litt mellom rasefolket og hundekjørerne :) Unghunden min er en 10 måneder gammel alaska husky. Vi starta på ca 2 km i rolig tempo da han var ca 6 mnd og økte relativt fort opp til ca 4 km (da var han vant til å løpe mye løs i terrenget). Så økte jeg sakte til 5-6 og holdt det der frem til han var kanskje 8 mnd. Da økte jeg igjen til at de fleste turer ligger mellom 6 og 8 km, det gjør de fortsatt, men han får også en god del turer på ca ei mil og en sjelden gang 13-15 km. Nå i helga var første gang han gikk 14 og 15 km. Da holder vi rolig tempo (eller jeg prøver ihvertfall) og har flere kosepauser. Noen ganger løper han deler av turen løs, men da må det være ganske oversiktlig område, for han ligger ett stykke foran oss når han er løs. Tidligere trente vi bare for å lære at dette er moro. Nå har jeg så smått begynt å tenke litt på det som fysisk trening og å legge ett godt grunnlag rent fysisk også :) 

Gjør mye av det samme her. vi starter innkjøring ved 5-6 mnd alder, type 1-2 km i spann. øker gradvis lengden,  ligger nå på 6-15 km. Har også mange pauser, men har begynt å ta litt færre pauser nå (yngste er 10 mnd straks). Passer på at de unge ikke blir slitne og at humøret er på topp hele turen. Tror at å lære å gå i spann tidlig er lurt for spanndisiplinen. Sette også unge valper på nakkeline sammen med de voksne etter treningstur når de får vann og roer seg ned før vi spenne av (det ser jo litt voldsomt ut da, valp på 10 uker i nakkeline i linesett :) ) men de lærer mye av sånt. Har dem gjerne også med på tur (men på vogna, i fanget til passasjer), og de få løpe litt løs med spannet og i pauser. så blir de tidlig "preget" på hva jobben skal bli senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tonjek skrev:

Hva tenker dere om kjettingtrekk på min bc på ca 25 kg med HD D uten forkalkninger? Aldri vist tegn til hverken smerte, stivhet eller noe.

Tuslet litt med kjetting på 2,9 kg, og den ser det ikke ut til at han merker noe til.

Jeg trener kjettingtrekk med min på 15kg og D hofter uten forkalkninger, uten problemer. Vet ikke om jeg kommer til å belaste henne helt maks i forhold til vekten hun bør trekke, men hun kunne sikkert det også. Hun blir brukt som om hun var helt frisk, får bare litt tilskudd for leddene:)

Som min vet sa: bedre med et litt kortere normalt liv, enn et lenger hvor hun blir begrenset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tonjek skrev: Hva tenker dere om kjettingtrekk på min bc på ca 25 kg med HD D uten forkalkninger? Aldri vist tegn til hverken smerte, stivhet eller noe.

Tuslet litt med kjetting på 2,9 kg, og den ser det ikke ut til at han merker noe til.

Jeg trener kjettingtrekk med min på 15kg og D hofter uten forkalkninger, uten problemer. Vet ikke om jeg kommer til å belaste henne helt maks i forhold til vekten hun bør trekke, men hun kunne sikkert det også. Hun blir brukt som om hun var helt frisk, får bare litt tilskudd for leddene[emoji4]

Som min vet sa: bedre med et litt kortere normalt liv, enn et lenger hvor hun blir begrenset.

Hvor tungt trekker hun? Hvor lenge og hvor ofte?

Min blir primært brukt i agility, bare at vi vanligvis hopper på lavt. Tar ellers ikke så fryktelig mye hensyn til det, men følger med på ham, om noe skulle endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Snusmumrikk skrev:  

Jeg tenker at det kan være greit med en mellomting. Jeg syns det er unødvendig hard belastning å trene unghundene såpass hardt så tidlig at de er klare for 100-mila når de er halvannet år, men jeg syns også 1 år er for sent å starte. Som sagt, jeg ligger litt mellom rasefolket og hundekjørerne [emoji4] Unghunden min er en 10 måneder gammel alaska husky. Vi starta på ca 2 km i rolig tempo da han var ca 6 mnd og økte relativt fort opp til ca 4 km (da var han vant til å løpe mye løs i terrenget). Så økte jeg sakte til 5-6 og holdt det der frem til han var kanskje 8 mnd. Da økte jeg igjen til at de fleste turer ligger mellom 6 og 8 km, det gjør de fortsatt, men han får også en god del turer på ca ei mil og en sjelden gang 13-15 km. Nå i helga var første gang han gikk 14 og 15 km. Da holder vi rolig tempo (eller jeg prøver ihvertfall) og har flere kosepauser. Noen ganger løper han deler av turen løs, men da må det være ganske oversiktlig område, for han ligger ett stykke foran oss når han er løs. Tidligere trente vi bare for å lære at dette er moro. Nå har jeg så smått begynt å tenke litt på det som fysisk trening og å legge ett godt grunnlag rent fysisk også [emoji4] 

Gjør mye av det samme her. vi starter innkjøring ved 5-6 mnd alder, type 1-2 km i spann. øker gradvis lengden,  ligger nå på 6-15 km. Har også mange pauser, men har begynt å ta litt færre pauser nå (yngste er 10 mnd straks). Passer på at de unge ikke blir slitne og at humøret er på topp hele turen. Tror at å lære å gå i spann tidlig er lurt for spanndisiplinen. Sette også unge valper på nakkeline sammen med de voksne etter treningstur når de får vann og roer seg ned før vi spenne av (det ser jo litt voldsomt ut da, valp på 10 uker i nakkeline i linesett [emoji4] ) men de lærer mye av sånt. Har dem gjerne også med på tur (men på vogna, i fanget til passasjer), og de få løpe litt løs med spannet og i pauser. så blir de tidlig "preget" på hva jobben skal bli senere. 

Hvor fort kjører du stort sett når du trener til MD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Hvor fort kjører du stort sett når du trener til MD?

vi trener i 13-16km/t (avhenger av føre) med noen raskere turer i ny og ne.

Løp: fornøyd når vi ligger over 17-18 km/t på fire mil. Kjempefornøyd når vi nærmer oss 20 km/t (snitt). Det har vi klart noen løp. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tonjek skrev:

Hvor tungt trekker hun? Hvor lenge og hvor ofte?

Min blir primært brukt i agility, bare at vi vanligvis hopper på lavt. Tar ellers ikke så fryktelig mye hensyn til det, men følger med på ham, om noe skulle endre seg.

Nå er hun oppe i maks 4 kg(stort sett 2,5-3). 4-10km. Stort sett 4-5, for har ikke lange turer å gå her uten å måtte reise et stykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Wildlife skrev:

Vi har trukket dekk i dag☺ noen som gar formening om hvordan selen sitter? :) bortsett fra den heller litt mot den ene siden grunnet halen og vekta bak?

Screenshot_2016-02-25-13-37-41.png

Den ser ok ut :) Bare vær veldig nøye med at den er stilt jevnt. Sånne justerbare kan dra seg litt ut. Men trekkpunktet blir litt feil for å trekke dekk med sånn sele. Skal du trekek mye og tungt dekk/kjetting, så bør du kjøpe en egen sele til det. Skal du bare gjøre det litt for opplæring og som variasjon fra annen trening, så kan du feste en tråd i ringene på hver side som går til en pinne du fester tauet til dekket i. På den måten vil du nesten få en pinnesele og slippe det trykket på krysset/bakerst på ryggen hans :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Den ser ok ut :) Bare vær veldig nøye med at den er stilt jevnt. Sånne justerbare kan dra seg litt ut. Men trekkpunktet blir litt feil for å trekke dekk med sånn sele. Skal du trekek mye og tungt dekk/kjetting, så bør du kjøpe en egen sele til det. Skal du bare gjøre det litt for opplæring og som variasjon fra annen trening, så kan du feste en tråd i ringene på hver side som går til en pinne du fester tauet til dekket i. På den måten vil du nesten få en pinnesele og slippe det trykket på krysset/bakerst på ryggen hans :)

 

Vi får lage til et pinnestykke ja☺ er i utprøving enda?? er kun for opplæring nå vertfall☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

Vi får lage til et pinnestykke ja☺ er i utprøving enda?? er kun for opplæring nå vertfall☺

Anbefaler deg å kjøpe enn en god WP-sele etterhvert (når han er utvokst). Malamutene syns jo det er kjekt å få jobbe litt tungt. Jeg syns tyngre trekk med kjetting og dekk er en flott måte å trene kommandoer på. Bruker mye tid på å trene med tyngre trekk både for å variere den fysiske aktiviteten, trene god styrke på de, og ikke minst i forhold til kommandotrening :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heidihj skrev:

Anbefaler deg å kjøpe enn en god WP-sele etterhvert (når han er utvokst). Malamutene syns jo det er kjekt å få jobbe litt tungt. Jeg syns tyngre trekk med kjetting og dekk er en flott måte å trene kommandoer på. Bruker mye tid på å trene med tyngre trekk både for å variere den fysiske aktiviteten, trene god styrke på de, og ikke minst i forhold til kommandotrening :)

Ja mulig vi gjør dette etterhvert☺ mannen ble meget intressert i WP når vi var på samling så muligens han vil prøve seg på det etterhvert☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎02‎.‎2016 at 6:25 AM, Mud skrev:

 

 

Oooh... full fart i oppoverbakke får ikke vi til , jeg blir for tung for Toddy i de lengste, så selv om han trekker må jeg jobbe selv. Kanskje jeg må ha en til ? 

Nei... :aww:

 

Det er sånn det starter! :P

Før du vet ordet av det bor du i Finnmark, og har nettopp kjøpt slede OG ny unghund på en og samme uke. *host* :innocent::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aymee skrev:

Det er sånn det starter! :P

Før du vet ordet av det bor du i Finnmark, og har nettopp kjøpt slede OG ny unghund på en og samme uke. *host* :innocent::icon_redface:

:lol:

Nope. Jeg har mann og barn og sånt :P

Hvis ikke...:innocent:

 

Grattis med ny hund og slede :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎02‎.‎2016 at 6:25 AM, Mud skrev:  

 

Oooh... full fart i oppoverbakke får ikke vi til , jeg blir for tung for Toddy i de lengste, så selv om han trekker må jeg jobbe selv. Kanskje jeg må ha en til ? 

Nei... :aww:

 

Det er sånn det starter! [emoji14]

Før du vet ordet av det bor du i Finnmark, og har nettopp kjøpt slede OG ny unghund på en og samme uke. *host* :innocent::icon_redface:

Du må poste bilder jo [emoji2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2016 at 1:09 PM, Aymee skrev:

Det er sånn det starter! :P

Før du vet ordet av det bor du i Finnmark, og har nettopp kjøpt slede OG ny unghund på en og samme uke. *host* :innocent::icon_redface:

Eller lurer på om du skal kjøpe et par hunder i år, eller kjøpe 4-6valper for å bygge opp spannet som nå bare er 4 uten sesonghunder.... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tekopp skrev:

Du må poste bilder jo emoji2.png

Haha, okei! Bildespaaaam!

12788608_990795364336597_304404880_o.thu
Dette er Kopp! Henta han på tirsdag, ca syv måneder gammel. Utrolig fin og trivelig sak. Rød sele for øyeblikket, ender sikkert opp i blått. Jeg liker litt små huskyer, tydeligvis! 

12767199_10156526600825265_1896455765_n.

Meg, Aliy og Guhzzu fra tur med @Snusmumrikk tidligere i dag. 

Aliy ("ælli") henta jeg i juli i sommer for å øke til tospann sammen med Garm. Enkelte beskyldte meg for å kjøpe matchende hunder. Jeg skjønner virkelig ikke hva de snakker om.
11181183_896619810420820_358160419137945

Garm blei desverre avliva i September pga hjertefeil, og jeg sto plutselig igjen med en trekkhund. Igjen. Hun syntes lite om å trekke aleine på tur, og jeg liker ikke å ha en hund boende ute alene. I tillegg mangla jeg plutselig hunder som skjønte retningskommandoer OG likte å trekke, noe som ikke er så heldig. Så da leita man litt rundt, og den 21.09 (som er bursdagen min) henta jeg Guhzzu i Tana:
11061684_927826530633481_590586840955616
Det uttales forøvrig "gotso". Solgt da oppdretteren ville litt ned i antall, og han er bærer av AHE. Han er den hunden som krøyp inn i hjertet mitt og slo rot. Enkelte hunder får man ett helt spesielt forhold til!
 Med litt trening har han blitt en rimelig solid kommandoleder, og jeg stortrives med unghundtreninga. Det er utrolig gøy å utvikle lederhunder! Han har overgått alle forventningene mine, og jeg angrer nesten litt på at jeg ikke også plukka med meg bror hans. Selv om jeg ikke tror to 1,5-åringer som har mer guts enn vett hadde vært så morro... ;) 

12800185_992147134201420_727562479675062

Sist men ikke minst: Sleden! Oinakka toboggan. Trenger ett par nye skruer og skal tighte surringa litt ett par steder, ellers virkern fin. Vi gleder oss til trespann (pluss border collien) neste vinter :D

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Jeg har blitt bitt av trekkhund basillen.. midlertidig låner jeg bare hunder av ei som har et firespann, men drømmer om å få egne hunder etterhvert. Har dere noen tips eller tanker til en nybegynner, eller ting dere skulle ønske dere visste før dere begynte med trekkhunder? 

Beklager hvis jeg bryter inn ? Syns det har vært så spennende å følge med på denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KarenMathilde skrev:

Heisann :)

Jeg har blitt bitt av trekkhund basillen.. midlertidig låner jeg bare hunder av ei som har et firespann, men drømmer om å få egne hunder etterhvert. Har dere noen tips eller tanker til en nybegynner, eller ting dere skulle ønske dere visste før dere begynte med trekkhunder? 

Beklager hvis jeg bryter inn ? Syns det har vært så spennende å følge med på denne tråden :)

Moro med flere trekkhundfolk her inne!

 

Har bare en advarsel. Hundekjøring er ekstremt vanedannende og det er en stor fare for at man ender opp med ganske mange flere hunder enn man tenkte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

Moro med flere trekkhundfolk her inne!

 

Har bare en advarsel. Hundekjøring er ekstremt vanedannende og det er en stor fare for at man ender opp med ganske mange flere hunder enn man tenkte... 

Haha :D Merker det allerede. Når jeg ikke er ute med det lille spannet jeg låner, leser jeg om hundekjøring eller ser på TV-programmer om det, og jeg kjørte med slede første gang bare i november! Jeg var nok den eneste som jublet høyt da vi plutselig fikk snø igjen her nede på Sørlandet ;) Jeg er så svak for hunder også. Ser for meg at jeg kommer til å ta med meg hjem litt for mange hunder, ja *kremt, kremt*. 

Noen her som har samojedspann forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...