Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Selen ser fin ut (ser ikke halsen skikkelig pga pels, men den ser ut til å sitte rett der og). Men vanlig nomesele er ikke så veldig egna til kjettingtrekk. Hun syntes sikkert det var ubehagelig med trykket på ryggen/krysset :)

Vi pleier egentlig å bruke pinnesele, men har sett andre bare bruke nomesele og tenkte å teste ut. Litt mer lettvint med bare en line å holde styr på når de løper løse enn 2.
Men ja, jeg kan se for meg at det var trykket på krysset som var uvant/ubehagelig.

Halsen er vanskelig å vise med all den pelsen ja, men her er ett bilde der man ser litt. krysset i front ligger midt på brystbeisspissen iallefall :)

20160312_131215w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Så et intervju med Jeff King om hendelsen. Utrolig trist.  Det er noe med å se en barsk eldre kar kjempe med tårene ... :icon_cry:De ble påkjørt bakfra..

 

I går var vi på tur lengre inn i skogen hvor vi ikke møter så mye folk , og vi slapp helt unna ureglementert hilsing!  Det kom ei lita doodle -tispe bort til Toddy under pausen, men det var helt ok. Vi satt med bål, han sto bindt,  det var ingen arbeidssituasjon. Det eneste som ble litt problematisk var at frøkna tydelig hadde løpetid!  Eieren sa ikke noe om det,  men det gjorde slufsa når hun snudde seg..Damn! 

Og Toddy sa veldig mye om det...

Når vi selet på en halvtime senere fikk min gamle far en skitur han sent vil glemme. Han gikk jo med Toddy og Toddy ville til den søte dama NÅ. Hei, hvor det gikk!! Han klarte å stoppe han etter en km i en bratt oppoverbakke,  110 kg som bremset av all makt ble for tungt å dra opp bakken,  selv for en amorøs huskygutt.  

Og jeg lo og lo og lo og lo :lol:

Pappa lo selv. Han skulle ønske han kunne få seg husky også, men innser at det blir for mye for han.  Han tok ein sånn selfie eller tre med Toddy da, så han kunne vise gutta på jobb at han var litt Lars Monsen.. :lol:

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2016 at 9:00 AM, Mud skrev:

Jeg var bare ikke forberedt på graden :lol:

Gjennomsnittsfarta vår er 25 - 30 km/t på godt føre,  det smeller godt hvis det plutselig blir en hunderøre foran meg :blink:

da er det bare å melde deg på barmarksløp :) og snørekjøringsløp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

da er det bare å melde deg på barmarksløp :) og snørekjøringsløp! 

Ehm.. Nei. Tør ikke. Og selv om han plutselig har blitt en sprinter tror jeg nok fortsatt disse fuglehund/mynde blandingene er langt raskere! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mud skrev:

Ehm.. Nei. Tør ikke. Og selv om han plutselig har blitt en sprinter tror jeg nok fortsatt disse fuglehund/mynde blandingene er langt raskere! :P

kom igjen! med snitt på 25-30 går det nok bra lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Meg skrev:

kom igjen! med snitt på 25-30 går det nok bra lell :)

Da må vi trene og sånn.  Han holder ikke så høy snittfart i 10 km ..  Han går jo med en puli stort sett, så han får hyppige ventepauser :P 

Han er jo ikke akkurat godt trent :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som skisessongen er på hell for denne gang :( Håper kanskje vi får til en tur i dag før det blir helt håpløst om det ikke er for sent allerede. Mange dager med sol som har smelta litt, regna skikkelig i hele går og grått, 6 plussgrader og delvis regn i dag.. Jaja, godt med vår også da, så nå håper jeg bare det tørker opp raskt så man kan finne frem sykkel :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ny her og beklager hvis jeg publiserer i feil tema. Jeg får en 8 uker gammel alaskan malamute i huset på lørdag, og jeg vil gjerne høre om andre sine erfaringer når det gjelder sele/halsbånd osv. Jeg har lest alt som finnes om temaet i forumet, og det er en del ting jeg lurer på.

1) Trenger en malamute valp sele til vanlige gåturer (tenker da på MR sykkelsele) eller kun når han skal begynne å venne seg til å trekke? Er det mange som bruker sykkelsele (halvnome) istedenfor halsbånd til vanlige gåturer (også når valpen blir voksen) og evt. hvorfor og når begynte dere med det?

2) Hvordan får jeg til at valpen lærer både å gå pent i bånd og samtidig bevare trekk-egenskapene? Er det et greit alternativ og ha halsbånd (halvstrup fra MR-kobbel) på vanlige gåturer og sele (MR nome) når han skal trekke? 

3) Når og hvordan begynte dere med trekk-trenning?

Er takknemlig for alle innspill! :)

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Krum skrev:

Hei!

Jeg er ny her og beklager hvis jeg publiserer i feil tema. Jeg får en 8 uker gammel alaskan malamute i huset på lørdag, og jeg vil gjerne høre om andre sine erfaringer når det gjelder sele/halsbånd osv. Jeg har lest alt som finnes om temaet i forumet, og det er en del ting jeg lurer på.

1) Trenger en malamute valp sele til vanlige gåturer (tenker da på MR sykkelsele) eller kun når han skal begynne å venne seg til å trekke? Er det mange som bruker sykkelsele (halvnome) istedenfor halsbånd til vanlige gåturer (også når valpen blir voksen) og evt. hvorfor og når begynte dere med det?

2) Hvordan får jeg til at valpen lærer både å gå pent i bånd og samtidig bevare trekk-egenskapene? Er det et greit alternativ og ha halsbånd (halvstrup fra MR-kobbel) på vanlige gåturer og sele (MR nome) når han skal trekke? 

3) Når og hvordan begynte dere med trekk-trenning?

Er takknemlig for alle innspill! :)

  

 

Hei og gratulerer med en fantastisk rase :D Hvor er valpen fra? Blir nysgjerrig!

1) Jeg bruker vanlig valpesele på mine malamutevalper. De får herje rundt og styre med den på. Jeg er ikke fan av for mye napping og rykking i nakken, så derfor foretrekker jeg helt klart sele til valpene. Trekk kan dere fint lære inn med en trekksele senere.

2) Om trekk er viktig for dere ville jeg ikke ha jobba for mye med at den skal gå pent og rolig i bånd med en gang. Det er for mange enklere å jobbe inn å oppføre seg pent i bånd senere, enn å måtte motivere en hund som ikke har fått lov til å trekke tidligere. Med mine har det vært veldig greit. Jeg går med magebelte og sele på hunden fra den er stor nok til at det blir litt kraft, også lar jeg den gå og småtrekke rett og slett. Når den blir gammel nok til at jeg skal bevist begynne å jobbe mot trekking, så begynner jeg å gjøre forskjell på trekksele og tursele. Trekksele = superkule trekkturer med sykkel/ski/slede. Tursele = gå tur, kan gjerne trekke, men ikke gi alt (sånn det funker hos oss). Når jeg har de i halsbånd vil jeg ikke at de skal trekke villt. Litt trykk blir det fort, men ikke greit å legge seg halsbåndet. Skal de gå helt rolig ved siden av meg eller bak, går de på kommando "bak". Dette lærer jeg inn når de er noen mnd gamle :)

3) Du kan begynne ganske tidlig med litt trekktrening. Jeg tar gjerne korte sykkelturer/skiturer med valpene fra de er 5-6 mnd gamle. Men da er de korte. Starte bare et par hunder meter og gir oss. Hunden skal syns det er superkult, så det er viktig å starte kort og rolig. Gi dere før valpen blir sliten. Ikke frist dere til å ta lengre turer fordi det går så bra. Det skal alltid være energi igjen, og det skal alltid være veldig gøy og positivt. Øk gradvis lengden på turene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Valpen er fra samme kennel som dine- Trap line :) Jeg har veldig god dialog med Torhild og kan spørre henne om alt mulig, men ønsker også å "samle" andre malamute-eigere sine erfaringer, så jeg setter stor pris på deres kommentarer og råd :)  

1) "Jeg bruker vanlig valpesele på mine malamutevalper. De får herje rundt og styre med den på. Jeg er ikke fan av for mye napping og rykking i nakken, så derfor foretrekker jeg helt klart sele til valpene. Trekk kan dere fint lære inn med en trekksele senere."

Hvilken valpesele har du brukt til dine og husker du evt. hvilken størrelse du brukte i begynnelsen (valpen min veier mellom 6 og 7 kg- tror ganske lik dine som jeg har sett bilder av og info om i Malamutene Maya og Nuka- temaet :))?

2) "Om trekk er viktig for dere ville jeg ikke ha jobba for mye med at den skal gå pent og rolig i bånd med en gang."

Vi skal jobbe med trekk for hunden sin del (for at han skal få bruke sine opprinnelige egenskaper)- vi tenker da sykkel, pulk, kickbike, skikjøring osv. Skal vi da vente med gå pent og rolig i bånd til etter at han har vennet seg til trekking?

"Jeg går med magebelte og sele på hunden fra den er stor nok til at det blir litt kraft, også lar jeg den gå og småtrekke rett og slett."

Hvilken sele bruker du da på gåturer med magebelte? Er MR sykkelselen passelig for det formålet?

3) Trekk med kjetting? 6-8 måneder gammel ca.?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krum skrev:

Hei!

Jeg er ny her og beklager hvis jeg publiserer i feil tema. Jeg får en 8 uker gammel alaskan malamute i huset på lørdag, og jeg vil gjerne høre om andre sine erfaringer når det gjelder sele/halsbånd osv. Jeg har lest alt som finnes om temaet i forumet, og det er en del ting jeg lurer på.

1) Trenger en malamute valp sele til vanlige gåturer (tenker da på MR sykkelsele) eller kun når han skal begynne å venne seg til å trekke? Er det mange som bruker sykkelsele (halvnome) istedenfor halsbånd til vanlige gåturer (også når valpen blir voksen) og evt. hvorfor og når begynte dere med det?

2) Hvordan får jeg til at valpen lærer både å gå pent i bånd og samtidig bevare trekk-egenskapene? Er det et greit alternativ og ha halsbånd (halvstrup fra MR-kobbel) på vanlige gåturer og sele (MR nome) når han skal trekke? 

3) Når og hvordan begynte dere med trekk-trenning?

Er takknemlig for alle innspill! :)

  

 

1. Man trenger aldri sele når hunden ikke skal trekke, men det kan jo være kjekt av forskjellige årsaker uansett. Personlig lærer jeg mine hunder forskjell på kort sele eller halsbånd = gå pent og nomesele = trekk. 

2. Du kan fint trene på begge deler, hundene har ingen problem med å forstå forskjellen. Som du sier, du skiller på hvilket utstyr du bruker og har forskjellige regler på de forskjellige aktivitetene/utstyret. Og når man begynner med forskjellige aktiviteter som ski, sykkel osv så vil de også lære seg hva det betyr minst like mye som hva sela betyr. Går jeg med magebelte og hunden får trekke så går jeg med nomesele på gåturer også, kortsele betyr det samme som halsbånd her i gården, da de etter min mening over hodet ikke egner seg til trekk. Selv ikke på gåturer.

3. Jeg begynte med tilvenning kanskje rundt 4 mnd. Altså ikke noe vekt da, men hang på en tomflaske eller noe bare så valpen skulle venne seg på å ha noe bak seg. Begynte med dekk/kjetting når valpen var 6 mnd. Korte distanser og lett vekt også økte jeg på gradvis. Begynner ski/sykkel med trekk når hunden er sånn 8 mnd. Gjør jo ikke noe om man kobler på valpen i 300 m før det heller, men venter til de er rundt 8 mnd før de får trekke noe av betydning. Ihvertfall om de skal gå alene. Har man en hund til så får de jo litt hjelp da så da kan man jo evt la de henge på litt lengre strekker å bare løpe med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Krum skrev:

Hei og takk for svar!

Valpen er fra samme kennel som dine- Trap line :) Jeg har veldig god dialog med Torhild og kan spørre henne om alt mulig, men ønsker også å "samle" andre malamute-eigere sine erfaringer, så jeg setter stor pris på deres kommentarer og råd :)  

1) "Jeg bruker vanlig valpesele på mine malamutevalper. De får herje rundt og styre med den på. Jeg er ikke fan av for mye napping og rykking i nakken, så derfor foretrekker jeg helt klart sele til valpene. Trekk kan dere fint lære inn med en trekksele senere."

Hvilken valpesele har du brukt til dine og husker du evt. hvilken størrelse du brukte i begynnelsen (valpen min veier mellom 6 og 7 kg- tror ganske lik dine som jeg har sett bilder av og info om i Malamutene Maya og Nuka- temaet :))?

2) "Om trekk er viktig for dere ville jeg ikke ha jobba for mye med at den skal gå pent og rolig i bånd med en gang."

Vi skal jobbe med trekk for hunden sin del (for at han skal få bruke sine opprinnelige egenskaper)- vi tenker da sykkel, pulk, kickbike, skikjøring osv. Skal vi da vente med gå pent og rolig i bånd til etter at han har vennet seg til trekking?

"Jeg går med magebelte og sele på hunden fra den er stor nok til at det blir litt kraft, også lar jeg den gå og småtrekke rett og slett."

Hvilken sele bruker du da på gåturer med magebelte? Er MR sykkelselen passelig for det formålet?

3) Trekk med kjetting? 6-8 måneder gammel ca.?

Så morsomt! Da henter du deg en valp etter samme mor som min Nuka :) Håper du legger ut bilder og oppdateringer etterhvert! Morsomt å følge valper fra det kullet. Nuka er en knall arbeidshund med mye motor og energi. Det blir sikker veldig bra! 

Hvor bor dere? Håpet vi møtes på et klubbarrangement en gang da :)

Jeg har brukt forskjellige seler jeg har hatt hjemme og seler jeg har fått brukt. De vokser jo så fort, så har ikke kjøpt inn noe voldsomme greier til de. Den neste valpen som planlegges må jeg nok kjøpe nytt til da. Ville bare ha tatt den med på en dyrebutikk og prøvd med frem egentlig :)

Det som er med malamuten er at det fort kan bli litt vanskelig å lære de til å trekke bra når man kun har en hund. De kan absolutt bli gode likevel, men det kan lønne seg å ikke jobbe for hardt med at de skal gå pent fra starten. Ettersom trekk er litt viktig for dere, hadde jeg bare fokusert på det :) men det må dere nesten avgjøre litt selv. Jeg har ingen problemer med at mine trekker på tur, og jeg har heller ikke hatt noen problemer med å lære de inn å gå pent når det kreves. Det jeg ville ha jobba endel med er kommandoer som "rolig", "stå", "kjør", "frem", "høyre", "venstre" og ikke minst "gå bak" som jeg bruker når vi går i nedoverbakker eller ulendt terreng. Dette begynner jeg med ganske tidlig. 

Til gåturer bruker jeg Baggen x2 magebelte og Zero seler. Funker helt fint :)

Om du har en riktig sele for kjettingtrekk (pinnesele, WP sele), kan du gjerne begynne tidlig med kjettingtrekk. Men da ikke for å trene muskler, men for å vende hunden til å trekke "død vekt" og ha noe bak seg. Mine har trekt flasker osv fra de har vært 3-4 mnd gamle :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Malamuten skrev:

1. Man trenger aldri sele når hunden ikke skal trekke, men det kan jo være kjekt av forskjellige årsaker uansett. Personlig lærer jeg mine hunder forskjell på kort sele eller halsbånd = gå pent og nomesele = trekk. 

Tusen takk for svar! :)

Hva foretrekker du personlig til gåturene- kortsele eller halsbånd og evt. hvorfor (i valpeperioden og senere)?

6 minutter siden, Malamuten skrev:

3. Jeg begynte med tilvenning kanskje rundt 4 mnd. Altså ikke noe vekt da, men hang på en tomflaske eller noe bare så valpen skulle venne seg på å ha noe bak seg. Begynte med dekk/kjetting når valpen var 6 mnd.

Bruker du nomesele i tilvenningsperioden? Jeg leser at en del bruker pinnesele til trekking av kjetting, går det greit å bruke nomesele med litt lengre bånd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Heidihj skrev:

Så morsomt! Da henter du deg en valp e

tter samme mor som min Nuka :)

Er det Velvet som er mora til Nuka også?? Så kjekt :) , håper også at vi treffes en gang, blir kjekt å hilse på dere! Vi bor på Vestlandet, Førde, ikke så mange malamuter i området (som jeg vet om ihvertfall :)).

Her er Ryan, 7 uker gammel :)

Ryan_7uker2.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
25 minutter siden, Malamuten skrev:

1. Man trenger aldri sele når hunden ikke skal trekke, men det kan jo være kjekt av forskjellige årsaker uansett. Personlig lærer jeg mine hunder forskjell på kort sele eller halsbånd = gå pent og nomesele = trekk. 

Tusen takk for svar! :)

Hva foretrekker du personlig til gåturene- kortsele eller halsbånd og evt. hvorfor (i valpeperioden og senere)?

25 minutter siden, Malamuten skrev:

3. Jeg begynte med tilvenning kanskje rundt 4 mnd. Altså ikke noe vekt da, men hang på en tomflaske eller noe bare så valpen skulle venne seg på å ha noe bak seg. Begynte med dekk/kjetting når valpen var 6 mnd.

Bruker du nomesele i tilvenningsperioden? Jeg leser at en del bruker pinnesele til trekking av kjetting, går det greit å bruke nomesele med litt lengre bånd?

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Krum skrev:

Tusen takk for svar! :)

Hva foretrekker du personlig til gåturene- kortsele eller halsbånd og evt. hvorfor (i valpeperioden og senere)?

Bruker du nomesele i tilvenningsperioden? Jeg leser at en del bruker pinnesele til trekking av kjetting, går det greit å bruke nomesele med litt lengre bånd?

 

Jeg går ganske mye med nomesle på bikkjene og magebelte på meg, synes det er best, men skal vi gå "gå pent i bånd" tur så foretrekker jeg kortsele over halsbånd, rett og slett fordi det at båndet er festet på ryggen gjør at det lettere holder seg unna bena til hunden så man slipper å følge med så mye på det at de ikke tråkker over båndet om det blir slakt. På valper bruker jeg som regel alltid sele, sånn justerbar h-sele så man slipper å bytte hele tiden. 

 

Har brukt nomesele. Spesielt i tilvenningen så er det jo ikke noe særlig med vekt å snakke om så det er ikke noe problem. Har brukt nomesele etter de er voksne og trekker tyngre også og føler ikke at det er et problem, men pinnebakdel som jeg kan feste på kombisela er absolutt på ønskelisten så det skal investeres i etter hvert. Bruker å kjøpe noen billige nomeseler (gjerne brukte) fra 6 mnds alder, så jeg har noen å bytte i mens hunden vokser. Føles kanskje litt bortkastet, men jeg har ihvertfall planer om flere hunder før eller siden så da sparer jeg valpeselene også får jeg bruk for dem igjen til neste valp. Ellers er det jo ikke så mye å tape om man får kjøpt brukt også selger igjen etter at man selv er ferdig med dem heller :) Man er jo uansett avhengig av en sele som passer ganske godt ellers får man jo ikke begynt å trene trekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Krum skrev:

Er det Velvet som er mora til Nuka også?? Så kjekt :) , håper også at vi treffes en gang, blir kjekt å hilse på dere! Vi bor på Vestlandet, Førde, ikke så mange malamuter i området (som jeg vet om ihvertfall :)).

Her er Ryan, 7 uker gammel :)

Ryan_7uker2.jpg

Det stemmer :) Nuka er etter Velvet. Så herlig Ryan er! 

Om du vil se litt flere bilder av Nuka så har vi fb siden "Helgakers malamute". Har flere bilder av hennes søsken også om du er interessert i å se :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krum skrev:

@Malamuten, hva tenker du om MR sykkelsele til valpen i begynnelsen?

Jeg hadde ikke hatt problemer med å gå for den til en valp og unghund :) Veldig fin sele! Kjenner flere som bruker den som tursele til sine voksne polarhunder 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krum skrev:

@Malamuten, hva tenker du om MR sykkelsele til valpen i begynnelsen?

kjekk sele,  men en valp vil jo vokse utav en sånn på 2-3 uker, så veldig bortkastet i starten ihvertfall. Ville ikke gått for noe med fast halsåpning før hvertfall 6 mnds alder. De vil jo vokse litt etter 6 mnd også, men da kan man jo evt gamble på å kjøpe en str større enn det hunden er akkurat da å håpe at det holder til hunden blir voksen, eller ihvertfall lenge nok til at man ikke trenger å kjøpe noe mer enn en ny(voksen sele) etter den man kjøper til unghunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...