Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr - valgets kval


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Til min forrige hund gav jeg Royal Canin, etter anbefaling fra veterinær. At de anbefalte det var kanskje ikke så rart, i og med at det var det de førte og tjente penger på :rolleyes: Fungerte vel greit nok på det, men ønsker å prøve noe nytt nå.

Egentlig har jeg vel mest lyst til å råfôre, og tenkte opprinnelig V&H. Men så ser jeg for meg mye styr med deling av blokker (for å bare ha pølser blir vel dyrt? og var det ikke snakk om at de dropper dette?). For ikke å snakke om kliss, og all fryserplassen det vil ta. Og hva med når vi reiser bort? Dessuten har jeg jo hørt mye klager i det siste om dårligere kvalitet på fôret osv.

Oppdretteren "min" anbefaler MUSH. Skal være noe ala V&H, og kommer i pakker hvor det allerede er delt i "kjøttboller" som hver veier ca 25 g, så dette virker jo veldig lettvindt. Jeg har lest litt på nettsiden deres, og syns det høres lovende ut, sånn utifra den bittelille kunnskapen jeg har. Men igjen; fryserplass.. Dessuten er dette endel vanskeligere å få tak i enn V&H. Og blir sikkert dyrere, i og med at det ikke selges i blokker. Men mindre styr, da.

Når det kommer til tørrfor har jeg vurdert Orijen, Acana, Canagan osv.. De virker for meg ganske like :P Det er så mange ulike typer, og jeg er alt for dårlig på å vite hvordan innholdsfortegnelsen bør se ut, utover at det ikke er vits med korn liksom :lol:

Blir jo også fattig student, så at prisen er litt snill mot lommeboka er jo også en fordel. Men så har jeg jo en liten hund (sheltie) så utgiftene blir jo ikke gigantiske uansett.

Noen tips? Erfaringer? Jeg er helt grønn og trenger hjelp :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trill en terning og velg. :P Du må jo se hunden an også selvfølgelig, men jeg er heldig i det at mine hunder ser ut til å fungere bra på alt, så derfor får de også alt. Jeg skifter merke ofte. Innbiller meg at de liker litt variasjon. :icon_redface:

Det er lov å velge litt etter lommebok og hvor lett det er å få tak i. Uten at jeg har deltaljkunnskap til fôrene du nevner så er det vel alle kvalitetsfôr så hva du velger i første rekke spiller vel sikkert ingen rolle. Hvis du ikke er fornøyd så kan du jo bytte.

Selvfølgelig vil en veterinær anbefale det merket de fører. Ja, de vil tjene penger men samtidig så fører de forhåpentligvis ikke noe de ikke synes er noe bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sheltie så spises det jo ikke så store mengder så da vil man jo greit nok kunne kjøpe pølser og dermed ikke styre så mye med oppdeling og man slipper å kjøpe 20 kg i gangen, dermed trenger du heller ikke all verdens med fryseplass. Forøvrig har vell vh også kommet med kjøttboller, men de koster jo da litt mer, men sikkert overkommelig til liten hund. Ellers så er det kanskje noen forhandlere som kan dele opp blokken til deg, vet det er noen som gjør der her oppe ihvertfall, så blir det litt mindre styr med det. Skal man bort e.l. så kan man jo fore på tørrfor da. Eller så er jo kanskje de litt dyrere tørrfora et ok alternativ til liten hund iom at det ikke blir så dyrt å føre på som om man har større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H funker kjempebra på min. Pleier å gi litt tørrfor til frokost så han ikke blir alt for hard i magen, også vom på ettermiddagen/kvelden. Ja, det er litt grisete og litt mye greier, men det er absolutt verdt det! Avføringa blir halvert i forhold til når hunden spiser kun tørrfor. Pelsen blir fin og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hjemme så blir det aller billigst å fore på V og H fra Jan erik. Men han selger vel bare i blokker og det må hentes og nærmest dere er når han er på veg oppover og på Høydalsmo ville jeg tro, Ellers så ar han også oppe i Rauland. På flere reiser har jeg hatt det i en kjølebeg og med kjøleelement. Men reiser uten kjølemulighet så blir det værre da vile jeg kjøpt et tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så har man jo norwegian polar, mindre gris(ikke noe blod/vann), lettere å dele (synes ihvertfall jeg), holder seg lengre i kjøleskap/uten kjøl enn vh (om man har en liten hund så kan man jo da ta opp mer i gangen, noe som betyr mindre stress med oppdeling, noe lettere å ha med seg rundt). Men uansett hva man velger så er jo ikke kjøttfor noe som utelukker tørrfor, man kan fore på begge deler eller man kan fore på kjøtt til vanlig og tørrfor når man skal ut å farte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en liten hund blir det ikke dyrt uansett hvilket for du velger :)

Vi forer med V&H 5kg pølser, og kjøper bare litt av gangen (altså dyrere enn om man kjøper mye). Betaler 23 kr kg (kan få det ned i 9 kr kg ved mengdekjøp tror jeg). Men uansett ved den prisen blir foring av 10 kgs hund under 5 kr dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt jeg laget nylig på fôr og priser, regnet ut fra hvilken mengde hundene skal ha. Noen fôr, f.eks. Orijen, er mye dyrere per kg, men hundene skal ha mindre mengde av det. Om du ser på mengden til Odin så skal nok en sheltie ha litt mer, bare.

Prisen er bereget ut fra kostnad på 12-15 kg sekker med tørt, på V&H selger Dyresjappa 20 x 1 kg-pølser til 660, mush og nature's menu i kilospakninger.

hundemat.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler helt klart VogH. Billigere kilospris enn kjente tørrfôr blir det uansett med halvkilospølsene, bollene er derimot dyrere, men ser virkelig ikke vitsen med de selv da det er fryktelig enkelt og veldig lite klin (fra halvtint tilstand) å dele kilos- eller halvkilospølsene altså. :)

Med mindre du mener å reise i skogen i mange dager skal man alltids innom butikk selv for kjøp av menneskemat og kan kjøpe kjøtt til hunden også der, ellers kan du alltids bruke tørt (frysetørret eller kuler) disse gangene.

Behøver ikke store fryseplassen til så liten hund, hvertfall ikke når man bor nærme en forhandler og enkelt kan fornye utvalget, du blir nok forundret over hvor mange pølser som går inn på den plassen når du stabler godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fórer vi på både v&h nr 33 og litt Orijen (startet på det i august). Har tidligere vært veldig fornøyd med pro plan med laks på flere hunder, men ville gjerne prøve tørrfór uten korn.

Gir mest v&h, tørrfóret er egentlig mest en buffer i tilfelle vi skal reise en plass der vi ikke har kjøle-/frysemuligheter :)

(Så langt kan jeg telle de tilfellene på en hånd.)

I tillegg har jeg dårlig erfaring med hunder som blir veldig hard i magen av kun v&h.

Edit:

Vi kjøper v&h i 20 kg blokk, lar den tine sånn halvveis, også deler vi opp og porsjonsfryser vi det.

Betaler 350 kr for 20 kg (i Bergen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter denne lista at det er viktig hva man får kjøpt vom og hundemat for. Dog har jeg en men formengden er detamme prisen er en helt annen og mye billigere

Absolutt, vi halverer nesten kiloprisen om vi gidder å kjøpe blokk og dele opp selv, men det er for mye gris og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan tilføye om V&H er at det er utmerket for fattig student med liten hund, og ikke no problem med bare den fryseplassen som er i vanlig kombinert kjøleskap+fryser.

Jeg bruker forøvrig 1kgs pølsene, delvis fordi det er mer praktisk med fordeling, men også siden det er lettere å oppbevare de i fryseskuffene (de passer helt perfekt i skuffene).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Absolutt, vi halverer nesten kiloprisen om vi gidder å kjøpe blokk og dele opp selv, men det er for mye gris og jobb.

Jep og jeg halverer ca den igjen. Vet ikke om andre som selger såpass billig, han selger dog på volum da. derfor anbefalte jeg han når hun er hjemme. Men på skole så blir en avhengig av fryserplassen og hvilken pris en får tak i der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ble mye styr med VH så etter 1 år byttet jeg til tørrfor igjen. Nå har jeg flere hunder så sikkert lettere med en hund.

Er veldig fornøyd med Pro Plan som jeg har brukt i mange år. Veldig lettvint og greit med tørrfor.

Lønner seg å prøve og finne ut hva som passer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fôrer litt hips om haps. Han gikk på RC (sponset) og tidvis V&H som valp, liten fryseplass og to hunder var en dårlig deal. Vi byttet til Orijen i vår/sommer, som han røyter noe skummelt mye av. I enkelte perioder går det bare i V&H, merker lite forskjell på hunden i grunn, annet enn at han har mye mer avføring og må opp i veldig store mengder for å holde vekta på bare vått.

Studentlus uten hage og dype lommer, større enn 5kg V&H er klønete når ingen leverandører kan kutte for meg, enda værre når han må opp i 1kg dagen.

Det fôret han har fungert best på er RC, både mtp vekt, avføring, pels og fis :) Bestilte dog nettopp idag Acana Sport Agility for å prøve om det er bedre enn Orijen mtp røytinga. 13kg Acana var 50kr billigere enn RC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har byttet fra V&H til Orijen og er kjempefornøyd! Hun er blankere i pelsen og spiser mye bedre. Vi var lei ekle stinkende rester av vom i kjøleskapet (lukten er ubeskrivelig hvis man glemmer en boks noen dager), det at vi noen ganger glemte å tine opp mat, lukta og hele problematikken når man skal på tur og ikke kan ta med kjøleboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer sheltien min på vom og hundemat og kjøper 20 kg blokk et par ganger i året maks. Betaler 200kr for en blokk på dyrebutikken her og deler den opp i poser som holder i tre dager. Før vi skal bort og ikke kan ha med v&h får han litt tørrfor og heller mindre v&h iløpet av dagen da jeg ikke liker å blande det. For min del er det ikke noe problem å ordne med v&h iforhold til tørrfor og billigere er det også (vi bruker 200-400kr i året på v&h og 900-1000kr i tørrfor og han får tørrfor 10 uker i året sånn ca). Har kjøpt pølser innimellom og betaler da 100kr for 5kg (500g pølser) om jeg ikke husker feil, lenge siden jeg har vært og handla for, så for oss blir det uansett billigere å råfore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med fóring må man nesten se ann litt også. Jeg hadde store planer om å gi vom og hundemat/MUSH til hun vi har nå, men hun spyr og blir skikkelig dårlig. Prøvde proplan og eukanuba, mye dårlig mage og hun la bare på seg ytterlige. Gikk en sekk på Hills men da var avføring helt hinnsides. Så nå har vi endt opp på Royal Canin sin Satiety Support. Det satt langt inne fordi man hører så mye negativt om RC, men det fungerer bra hos oss. Den forrige hunden min fungerte utmerket på Eukanuba og Proplan, og helt greit på Vom og Hundemat. Minuset med Vom og Hundemat var at hun alltid var sulten, la på seg en del og røytet masse. Så jeg har sluttet å tro at det ene er så mye bedre enn det andre, og ser heller ann hva som fungerer på hunden. Maya får nok Satiety Support i noen år fremover, evt Senior fóret til RC etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...