Gå til innhold
Hundesonen.no

Latrudas Glory Glory Halleluja-kull


SFX
 Share

Recommended Posts

Åååh, dette har jeg ikke fått med meg! Men SFX - så fantastisk å lese! Dette unner jeg deg av hele mitt hjerte. Foenix er jo nydelig selvfølgelig, og Fernando synes jeg hadde et helt fantastisk uttrykk i fjeset sitt (bernere har fjes). Gleder meg helt vanvittig til bilder av 5-6 uker gamle bernerbamser altså!

Tusen takk! Fernando er helt fantastisk herlig, og har akkurat sånt hode jeg personlig foretrekker på rasen.

At han i sinn og skinn er snarlik gamle Even som jeg mistet for snart fire år siden gjør heller ingenting :whistle:

Gratulerer så mye Stine dette fortjente du virkelig :D

Gleder meg til og følge de små og selvsagt kosemose berner valper som er det søsteste i hele verden :D:wub:

Det er bare å kosemose - om det bare blir to valper, blir det ikke akkurat mange valpekjøpere som tråkker ned dørterskelen, så da må en jo invitere alt annet for å få sosialisert disse dyra :D

Vi er nå cirka halvveis i svangerskapet, som har forløpt helt udramatisk og problemfritt hittil.

Foenix har ikke lest den store bibelen vi oppdrettere gjerne leser til filler, og har dermed ikke vist enkelte av tegnene som er nevnt der. Hun har ikke hatt morgenkvalme, hun har ikke hatt redusert matlyst, hun har ikke begynt å ta det roligere på tur. Men hun forble ganske så hoven bak etter parring, og det var vel en ukes tid etterpå at jeg så litt av denne "majonesutfloden" vi så gjerne vil se.

Hun har blitt mer sulten, og tror nok at hun skal spise for veldig mange. Jeg har ikke begynt å tilleggsfôre, for jeg fôrer etter hold, og den er jo bunnløs... Men jeg tenkte å begynne med å fordele maten hun får per dag på tre måltider, og ikke to, for hun føler seg antagelig sulten siden hun maser sånn midt på dagen etter mat. Problemet er nok at mora ikke forstår hvorfor, så da får vel begge to få tre måltider :D

Foenix har fremdeles full gass på tur ute, men inne synes jeg hun har blitt mer kosete og klengete. Hun har alltid vært ei kosejente, som er intens og inderlig i alt hun gjør, men nå har hun blitt enda mer på mot meg. Hun kan sette seg med ryggen inntil meg, og bare velte seg bakover for å ligge i armkroken min, tett tett tett inntil. Bildet under er fra to uker etter parring, og hun har vært sånn helt siden parring:

10418936_10154537528640136_3937419077674

Jeg forventer ikke å få ydmykende hengebuksvinbilder av denne, det blir knapt baby-tummy-pics med bare to valper. Men hun har i hvert fall begynt å få mer jur bakerst, og er mer sensitiv og ømfintlig når jeg tar på henne og forsøker å sammenligne nåværende og opprinnelig størrelse. Når jeg ser henne i stående ovenfra har hun mindre midje. Men den er der når jeg tar på henne, så det er nok bare den karakteristiske struttepelsen som gir det inntrykket. Jeg har vel tenkt at det ikke er mye vits i å måle henne i denne omgang, for å følge utviklingen av mageomkrets - men kanskje jeg gjør det likevel, det er jo liksom en del av prosessen.

Denne uka skal jeg få laget valpekasse, så i dag har jeg vært på Clas Ohlson for å handle skruer og hengsler, og handlet maling. I går bestilte jeg litt dekorasjoner fra eBay. Det er viktig med en fin valpekasse, for tenk.

10665386_10154608249875136_1119766053029

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 318
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, det blir ikke navnet på en av valpene, men det er helt klart temaet for kullet. Endelig klaffet det, endelig kunne jeg dra fra ultralyd med bekreftet drektighet. Etter fire mislykkede forsøk, var

Da er G-kullet født! Det ble en lang fødsel, nesten ni timer fra vannet gikk til alle kom ut, så vi er ganske slitne her alle sammen. Bilder og sånt får komme senere, de skal få fokusere på å spis

Okay, crappy mobilbilde som en start, men den 'fonen SUGER på å ta bilder. Jeg kommer tilbake sterkere med visuelle inntrykk

Posted Images

Det er mange viktige forberedelser for et valpekull, også er det noen ikke like viktige.

Jeg er ikke sikker på hva kveldens aktivitet går inn under, men jeg har i hvert fall begynt å male valpekassa som vi snekret på fredag. Jeg koser meg med forberedelsene, jeg er så valpesjuk at jeg er helt kvalm, og gleder meg veldig. Føler meg litt som en førstegangsfødende, selv om dette er syvende kullet til Latruda.

Hvis noen som er flink med photoshop har lyst til å lage en fin kollasj av Foenix og Fernando, så hadde jeg satt veldig pris på det - hadde vært koselig å ha som en illustrasjon når jeg oppdaterer hjemmeside og Facebook. Parringene var jo så kjappe, at de ble aldri foreviget sammen.

Ellers er det ikke så mye nytt å berette, men jeg fikk bekreftet i helga av to ulike personer hva jeg selv hadde tenkt og ment en stund, at Foenix har lagt seg ut - og den ene personen så henne ei uke før, og mente likevel hun var større. Så det vokser og gror i magen! Jeg målte henne for moro skyld på torsdag, men jeg har ikke målt henne siden før parring nyttårshelga 2014, så det er umulig å si hva startpunktet var, hun har jo lagt seg ut på drøye ni måneder i utvikling også. Men vi får se på torsdag igjen hvor mye det har økt. Jeg håper bare at hun ikke bærer på digre dundrer på 800 gram hver, da blir det garantert keisersnitt :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1975058_10154350519180136_81959371648571

post-880-0-39300700-1414618383_thumb.jpg

Dag 55 i dag, og jeg forsøkte meg på oppstilt bilde alene tidligere i dag. Hun føles mye større enn det ser ut som, men jeg får det ikke godt fram på bilde. De har så dype flanker og godt med pels, at de skal være proppfulle for at det blir hengebuksvin. Jeg ønsker meg kondomdress...

Men hun har fått en forjævlig overlinje, da, det er jo alltid... stas... Om det er fordi hun bærer så tungt, eller har blitt i dårligere kondis, er jo umulig å vite. Sikkert en kombinasjon, for hun er rett og slett ikke like aktiv som før parring.

Det øverste bildet er fra august, som sammenligning.

Sneak preview på fredag, med røntgen! Hannhundoppdretter har fått se bilde og tippet antall valper. I morgen er det måletid igjen også, fra uke 6 til 7 hadde hun faktisk krympet i omfang, og jeg begynte et øyeblikk å lure på om hun hadde mistet valpene. Så får vi se hva uke 8-målingen sier i morgen. Men drektig er hun uten tvil, den har mistet midjen og fylt ut buken, og melkebaren er snart klar for lansering.

Grøss, jeg bare håper hun ikke har to blubber på 870 gram hver.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men rent bortsett fra at store blubber sikkert ikke er så behagelige å føde, så sier vi velkommen til to store, velskapte bamser vi altså. :wub:

Det er sant, jeg vil gjerne ha to kraftige, flotte tisper - men jeg vil ikke ha keisersnitt :( Og sjansen øker når det er få valper, og sjansen øker enda mer om de er store.

Men, det er ingen naturlov, det er da de som får ut store enebarn gjennom naturlig fødsel også, så jeg forsøker å finne balansegangen mellom beredt og pessimist.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, jeg vil gjerne ha to kraftige, flotte tisper - men jeg vil ikke ha keisersnitt :( Og sjansen øker når det er få valper, og sjansen øker enda mer om de er store.

Men, det er ingen naturlov, det er da de som får ut store enebarn gjennom naturlig fødsel også, så jeg forsøker å finne balansegangen mellom beredt og pessimist.

Vi krysser fingrene for en grei fødsel uten keisersnitt, og flotte valper! Skal vi satse på neste helg? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er morgenmåling foretatt før frokost, og hun har lagt seg ut 5 cm siden sist uke. Det er ikke veldig mye, så jeg tror fremdeles det bare er de to vi så på ultralyd.

Jeg GLEMTE å måle henne før parring, men HVIS hun hadde samme livomkrets da som ved parring i desember (jeg tviler egentlig, for hun har lagt seg ut og utviklet seg), så har hun nå totalt gått ut 14 cm. Til sammenligning hadde X'en gått ut 20 cm etter åtte uker da hun fikk tre valper - tre valper av helt gjennomsnittlig størrelse. Så kanskje disse to ikke er så store som fryktet heller.

Så det er nok mest ønsketenkning at det kanskje er en eller to til, og at jeg blir blendet over hvor lite pent det er med drektig tispe og hvor stor hun føles sammenlignet med utstillingskondisjon. Men vi tar imot de som kommer.

Jeg skulle ønske jeg klarte å palpere...

Har jeg nevnt at jeg er ekstremt dårlig på å vente? :whistle:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var røntgendag i dag, og Jeanette - min fruktbarhetsgudinne - var med som lykkeamulett. Hun har tatt bilde, så kanskje det kommer snart.

Den setningen var nok til at jeg aldri skal gå i avl selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bilderedigeringsprogram, men det var tydelig og klart på lysskjermen hos veterinær at det er fire valper der. Ingen tvil, de ligger så godt og fint at vi kunne lett skille de fra hverandre, og det var ingen rarieteter inni der som kan få en til å lure på om "er det, er det ikke en til?"

Så, da har jeg senket skuldrene litt - sjansene for normalfødsel øker med flere valper, siden det er hormoner avgitt av valpene som setter i gang pressriene. Inntil det blir så mange valper at de blokkerer fødselskanalen, men fire er perfekt. Da får jeg forhåpentligvis litt å velge mellom for min "keeper", det blir mer flokkdynamikk og samspill, og dermed lettere å evaluere valpene.

Men nå må jeg jo finne ut hva de to andre skal hete... Jeg har to navn klare, også må jeg se litt an hvem jeg liker best, jeg har liste over 12 navn til normale valper og 1 navn til en skikkelig, skikkelig feiltegnet - type hvitt hode og langt fra rasetypisk. Jeg hadde et slikt navn til forrige kull også, men slapp heldigvis å bruke det.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr for øvrig også at Foenix ikke skal parres på neste løpetid, siden det er flere enn tre. Jeg har snakket om det før, tror jeg har nevnt det her inne, så greit å oppdatere tankeprosessen min på det området. Så da har jeg bedre tid til å spare penger for å importere sæd, som er planen per i dag. Men planer kan som kjent endres, researcharbeidet på hannhundkandidater er en fortløpende prosess.

Hun gikk 11 måneder mellom første og andre løpetid, og åtte måneder mellom andre og tredje. Det er ikke unormalt at de utsetter første løpetid etter å ha hatt valper like lenge som de dier valpene, fordi hormonsyklusen forskyves. X'en fikk løpetid nesten to måneder senere enn normalen etter sitt kull, for eksempel. Det er vanskelig å si noe om Foenix sin syklus, når hun bare har hatt tre løpetider. Men ett kull om gangen, selv om langsiktig planlegging er en del av plattformen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var røntgendag i dag, og Jeanette - min fruktbarhetsgudinne - var med som lykkeamulett. Hun har tatt bilde, så kanskje det kommer snart.

:lol::lol:

Den setningen var nok til at jeg aldri skal gå i avl selv :lol:

:ahappy::teehe:

Yey, 4 stk! :happy1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...