Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten "mascot"


mokken
 Share

Recommended Posts

Hvilke kriterierier er mest viktig å holde på? Jeg kan ikke komme på noen rase som er helt perfekt. Men dersom du er villig til å fire på pelsstellkravet så tenker jeg at både mellompuddel, dvergschnauser og løwchen kan være gode kandidater på hver sin måte?!

Hvis du er villig til å fire på størrelsekravet er det jo flere miniatyrhunder som kan passe. Papillon og phalene, klein og mittelspitz ( da må du forresten fire på halekravet og da, det glemte jeg visst) eller dersom du går opp over førti cm så er kan du vel se på pyrre, toller og spaniels. Selv om spaniels er jakthunder er de jo ikke så stortgående som en setter, og utstillingsvariantene er jo ikke så intense heller.

Personlig, men det er jo ikke min tråd, ville jeg syns det var mer klatt med en hund som MÅTTE kles på nesten uansett vær enn en rase som jeg kunne klippet eller nappet en gang i blant og som var så og si vedlikeholdsfrie i det daglige. Jeg holder derfor en knapp på puddel eller schnauzer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er litt tendenser til pådytting av raser i sånne tråder. Man kommer med forslag, trådstarter synes ikke den rasen er noe særlig, sånn helt generelt, og kommer kanskje med et par av grunnene til

Trenger ikke si mer enn det, vel?

Det kan du jo fikse!

Slettes ikke uvanlig med stumphale eller kort hale hos schipperke. Det er tillatt i ringen også. Fra standarden:

Høyt ansatt. Noen individer er født helt haleløse eller med stumphale eller kort hale, som ikke skal trekkes for. I hvile foretrekkes hengende og rekker minst til hasene, kan løftes under bevegelse i linje med overlinjen, men helst ikke over denne. En ringlet hale eller hale båret over overlinjen aksepteres.

183970.jpg

Jøss! Jeg trodde faktisk at du fleipet! :P

Dessverre har jeg så dårlige erfarnger med rasen at den ikke er aktuell.

Hvilke kriterierier er mest viktig å holde på? Jeg kan ikke komme på noen rase som er helt perfekt. Men dersom du er villig til å fire på pelsstellkravet så tenker jeg at både mellompuddel, dvergschnauser og løwchen kan være gode kandidater på hver sin måte?!

Hvis du er villig til å fire på størrelsekravet er det jo flere miniatyrhunder som kan passe. Papillon og phalene, klein og mittelspitz ( da må du forresten fire på halekravet og da, det glemte jeg visst) eller dersom du går opp over førti cm så er kan du vel se på pyrre, toller og spaniels. Selv om spaniels er jakthunder er de jo ikke så stortgående som en setter, og utstillingsvariantene er jo ikke så intense heller.

Personlig, men det er jo ikke min tråd, ville jeg syns det var mer klatt med en hund som MÅTTE kles på nesten uansett vær enn en rase som jeg kunne klippet eller nappet en gang i blant og som var så og si vedlikeholdsfrie i det daglige. Jeg holder derfor en knapp på puddel eller schnauzer.

Mellompuddel hadde vært perfekt dersom det ikke hadde vært klipperase og den må ha en merkelig sveis for å stilles ut. Så der utgår også løwchen i samme slengen. :)

Og jeg tror faktisk ikke jeg vil fire på noen krav. Alternativet er isåfall å stå over liten hund og heller kjøpe en rase på 50-55 cm.

Grisekrøllhalen skal ihvertfall ikke fires på! :lol:

Dverg schnauser er jeg er redd for at er for nær terrierdyr i type hund og at de blir for "stri" i min målestokk. Jeg har riktignok møtt få, men ingen av de har på noen måte "truffet meg" på noen måte.

Toller er uaktuell uavhengig av størrelse.

Pyrre synes jeg ikke kvalifiserer som en "enkel og grei" familiehund.

Og av spanielsene må jeg såpass opp i str for at noen av de skal være aktuelle + klipping da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil ha dp pga gemytt så ville jeg skygget banen for CC :-/ Jeg har møtt en del og har enda til gode å møte en bra en. Tror jeg har møtt en som ikke var nervøs på folk. men etter min mening en veldig skakkjørt rase mentalt sett :-/ desverre, for de er superherlige hunder...

Synes du burde se på Kromfohrländer jeg :-) Eller en søt muditispe. lol!

Jeg synes Border Terrier er en kul rase :-D

eller du kan teste Østerisk Pinscher ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Og ja, jeg innser at "denne" rasen mulignes ikke finnes :lol:

- relativ kvadratisk i kroppen - check

- ikke kjent for heftig jaktinstinkt, mye temprament, eller samkjønnsaggresjon. Må være mentalt stabil og minmum "litt" sosial. Trenker ikke være kelpiekaliber :P - check

- må kunne gå løs i skogen/på fjellet, ikke stor radius ala feks settere -check

- str 30-40 cm, tispe - check

- ikke flat nese eller lang rygg/korte ben - check

- ikke grisekrøllhale - check

- pelsstell: børsting ok men ikke hver eneste dag etter en skogstur, napping ok, ikke klipping annet enn feks poter/ører. -napping, klippe ører, kinn, bak, og litt formklipp av beinhår og bukpels

- ikke korthårspels som røyter i store mengder, ala dalmis. -røytefri

- må ikke kreve mentaltrening, men kan fint være en rase som krever litt mental stimuli. -check

- skal primært være turkompis og aktiv familiehund -check

Ikke eksistere?

61631_10151601456686985_331294624_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil ha dp pga gemytt så ville jeg skygget banen for CC :-/ Jeg har møtt en del og har enda til gode å møte en bra en. Tror jeg har møtt en som ikke var nervøs på folk. men etter min mening en veldig skakkjørt rase mentalt sett :-/ desverre, for de er superherlige hunder...

Synes du burde se på Kromfohrländer jeg :-) Eller en søt muditispe. lol!

Jeg synes Border Terrier er en kul rase :-D

eller du kan teste Østerisk Pinscher ;-)

Eh.. ØP er vel større enn kelpien tilogmed. ;) Mudien går vel også litt over størrelseskriteriene. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. ØP er vel større enn kelpien tilogmed. ;) Mudien går vel også litt over størrelseskriteriene. :P

Ja men bare med 2 cm, idealet på tisper er mellom 40 og 42 :) selvfølgelig blir de både større og mindre men :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jeg fått kommetarer som "min hund kunne ikke gå løs før den var voksen" og "er det trygt å slippe her? hunden min har sort sett best innkalling når den er sammen med andre hunder" av whippeteiere. Og disse to hundene kommer ikke fra samme oppdrett.

Og ja klovn er helt klart å fortrekke :)

Skal ikke skrive så mye på det i og med at det ikke er så relevant for diskusjonen, men må bare kommentere at to hunder er svært lite å "dømme" en rase på. Jeg vet om noen dvergpinschere som kan stikke av når de er løse, og eier derfor må ta forhåndsregler. Majoriteten av rasen er likevel svært enkle å ha løse. De to første flattene til min søster (fra forskjellige linjer) ble avlivet på grunn av aggressivitet og påfølgende bitt. Rasen er likevel generelt sett veldig glad i mennesker, så hun var rett og slett bare maks uheldig :)

Selvfølgelig er det også noe i det, når man har en rask hund som løper hele tiden. Jeg slipper ikke min langs traffikert vei, fordi hun kommer så langt på kort tid. Så det er jo noe man må ta i betraktning når man har rask hund. Men å ikke ville ha whippet/IM fordi man er redd for å få båndhund er en veldig misforstått oppfatning - med mindre man bare går tur langs trafikerte områder da selvsagt.

Om klovn er å foretrekke ville jeg droppet IM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil ha dp pga gemytt så ville jeg skygget banen for CC :-/ Jeg har møtt en del og har enda til gode å møte en bra en. Tror jeg har møtt en som ikke var nervøs på folk. men etter min mening en veldig skakkjørt rase mentalt sett :-/ desverre, for de er superherlige hunder...

Synes du burde se på Kromfohrländer jeg :-) Eller en søt muditispe. lol!

Jeg synes Border Terrier er en kul rase :-D

eller du kan teste Østerisk Pinscher ;-)

DP seiler nedover på listen fordi jeg er redd for at den er for "terrierlik" i gemyttet, altså sta/hissig/jaktlyst/samkjønnsaggresjon.

Ellers så lurer jeg litt på hva du har røykt i dag...? :lol:

"Liten grei familiehund, uten jaktlyst", også foreslår du med border terrier, mudi og østerisk pincher? Ehhh... :P

- relativ kvadratisk i kroppen - check

- ikke kjent for heftig jaktinstinkt, mye temprament, eller samkjønnsaggresjon. Må være mentalt stabil og minmum "litt" sosial. Trenker ikke være kelpiekaliber :P - check

- må kunne gå løs i skogen/på fjellet, ikke stor radius ala feks settere -check

- str 30-40 cm, tispe - check

- ikke flat nese eller lang rygg/korte ben - check

- ikke grisekrøllhale - check

- pelsstell: børsting ok men ikke hver eneste dag etter en skogstur, napping ok, ikke klipping annet enn feks poter/ører. -napping, klippe ører, kinn, bak, og litt formklipp av beinhår og bukpels

- ikke korthårspels som røyter i store mengder, ala dalmis. -røytefri

- må ikke kreve mentaltrening, men kan fint være en rase som krever litt mental stimuli. -check

- skal primært være turkompis og aktiv familiehund -check

Ikke eksistere?

61631_10151601456686985_331294624_n.jpg

Jeg prøvde å finne noe om opprinnelse på klubbens hjemmeside men jeg fant ingenting. :icon_confused:

Hva er DS avlet fram for egentlig? Rottejeger? Gårdshund?

Var nesten på gli frem til jeg leste dette

"The mini is an intelligent dog with a lot of courage, and should not be shy or reserved."

Så jeg står vel forsatt på stedet hvil "skeptisk" :P

Norsk Lundehund? :)

Kanskje det! Det er en rase jeg ikke kan noe som helst om, men absolutt noe å se på. Takk :)

Har du noe erfaring med rasen kanskje?

Skal ikke skrive så mye på det i og med at det ikke er så relevant for diskusjonen, men må bare kommentere at to hunder er svært lite å "dømme" en rase på. Jeg vet om noen dvergpinschere som kan stikke av når de er løse, og eier derfor må ta forhåndsregler. Majoriteten av rasen er likevel svært enkle å ha løse. De to første flattene til min søster (fra forskjellige linjer) ble avlivet på grunn av aggressivitet og påfølgende bitt. Rasen er likevel generelt sett veldig glad i mennesker, så hun var rett og slett bare maks uheldig :)

Selvfølgelig er det også noe i det, når man har en rask hund som løper hele tiden. Jeg slipper ikke min langs traffikert vei, fordi hun kommer så langt på kort tid. Så det er jo noe man må ta i betraktning når man har rask hund. Men å ikke ville ha whippet/IM fordi man er redd for å få båndhund er en veldig misforstått oppfatning - med mindre man bare går tur langs trafikerte områder da selvsagt.

Om klovn er å foretrekke ville jeg droppet IM :)

Jeg er fullt klar over at 2 stk ikke representerer en rase, men det godt å vite om baksiden av glansbildet også. Noe som gjør at rasen er fullstendig uaktuell nå.

IM utgår mest sanslynlig uansett, jeg klarer nok ikke å falle til ro med innkalling/radius og skjør mynde. :)

Mulig jeg har møtt veldig atypiske bordere, men de har ikke hatt utpreget jaktinnstinkt og har ikke vært spesielt terrier-sta. Men igjen - mulig de tre-fire jeg har møtt flere ganger er lite typiske. ;)

Da har jeg møtt de 5 i motsatt enda av skalaen som du har møtt :lol:

Totalt 5 stk, der 3 jaktet og 2 slåss. Ikke et supert førsteinntrykk nei.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSen har samme opprinnelse som dpen mener jeg. Syns fremdeles ds er mer avbalansert enn dp. DPen slår meg som er sprettball. Men begge er vel rotte/gårdsunder opprinnelig.

Tror du hadde trivdes veldig godt med en frisk (!) og mentalt bra cavalier. :wub: Desverre så skal jeg ikke anbefale rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en bedlington da?

De er helt i øvre grense sånn str messig. Og det er det eneste jeg vet om rasen :lol:

DSen har samme opprinnelse som dpen mener jeg. Syns fremdeles ds er mer avbalansert enn dp. DPen slår meg som er sprettball. Men begge er vel rotte/gårdsunder opprinnelig.

Tror du hadde trivdes veldig godt med en frisk (!) og mentalt bra cavalier. :wub: Desverre så skal jeg ikke anbefale rasen.

Så da har begge raser litt jakt i seg da? Blæ... :P

En frisk cavalier hadde vært supert! :ahappy: Jeg liker de veldig godt, en i ag miljøet her borte har 3 herlige tisper, men då var det dette med helse da. Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har begge raser litt jakt i seg da? Blæ... :P

En frisk cavalier hadde vært supert! :ahappy: Jeg liker de veldig godt, en i ag miljøet her borte har 3 herlige tisper, men då var det dette med helse da. Dessverre!

Varierer nok veldig, siden ingen av dem avles på jaktegenskaper what so ever. Så du har de du kan slippe løs med kaniner uten at de gjør noe som helst - men så har du de som ser det som et utmerket måltid. Har ikke intrykk av at jakt pleier å være et stort problem på noen av rasene, men du kan få det, ja.

Cavalier :wub: Det er neeeeeeesten så jeg blåser i helsa og skaffer meg cavalier igjen likevel. Men det er bare nesten. Men snubler jeg over en omplasseringscavalier som er frisk og rask når vi en gang skal ha oss småttis igjen, så kan det nok hende vi prøver det foran løwchen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie er en rase jeg liker veldig godt, men det er noen få ting jeg synes er vanskelig :)

- mentalt stødig, pen og høyde ihh til standarsen i "samme pakke"

- helse. Omtales som en "sunn rase", men nesten ingen helsetester. Hvordan kan den da være sunn, uten noe som helst dokumentasjon?

- vil den trives som "bare" turkompis med litt tøysetrening en gang i blandt. Jeg er i hovedsak IKKE ute etter en trenings- /konkurransehund.

Enig det med helse og gemytt, men det finnes noen som helsetester og har pene hunder :ahappy:

Og de aller, aller fleste sheltier er "bare" turkamerater og trives utmerket med det, selv om de er herlige å trene med :)

*hvisker noe om Inya-valper kanskjekanskje til neste år* :innocent:

Ellers skal vel Caroline ha valper på Silma til høsten, og Turbobensen her inne har vel en tispe som er paret nå.

Dette er hunder som så vidt meg bekjent er både trivelige og stødige :)

Men ja, det er ikke uten grunn at sheltien har dårlig rykte mentalt sett :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på enten CC (naken) eller IM.

Har skummet gjennom tråden og nakenvarienten av CC drar ikke med seg så mye inn (har ei veninne som ikke har problemer med det iallefall. Individuelt kan det være siden jeg kun kjenner én). IM har også kortere radius enn de andre myndene og er lettere å lære innkalling enn de større hundene har jeg hørt. Hva med å forhøre seg med forskjellige oppdrettere/rasespesialister om du er usikker? :)

Hadde også tipset om en av bichon-rasene, men de trenger mye pelsstell(evnt klipping), drar med seg mye inn, blir fort skitten og har krøllhale :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig det med helse og gemytt, men det finnes noen som helsetester og har pene hunder :ahappy:

Og de aller, aller fleste sheltier er "bare" turkamerater og trives utmerket med det, selv om de er herlige å trene med :)

*hvisker noe om Inya-valper kanskjekanskje til neste år* :innocent:

Ellers skal vel Caroline ha valper på Silma til høsten, og Turbobensen her inne har vel en tispe som er paret nå.

Dette er hunder som så vidt meg bekjent er både trivelige og stødige :)

Men ja, det er ikke uten grunn at sheltien har dårlig rykte mentalt sett :hmm:

Jeg kjenner flere sheltier som jeg liker godt når det kommer til mentalitet, men da er det kvikke arbidshunder og ikke så pene, og noen etter delvis am linjer som jeg ikke vil ha. Såden "fulle pakken" leter jeg fortsatt etter :P

Eller dvs, det er et kull født nå nylig jeg vil følge med på fremover der begge foreldrene er godt skrudd sammen i huet. Hannen ser bra ut og tispen liker jeg veldig godt. Men av helsesjekker så er de vel "bare" øyelyst tror jeg.

Det er ikke snakk om valp nå snart forresten, det er vel mer aktuelt om 5-15 år sånn ca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn Terrier?

Terriertemprament vil jeg ikke ha i hus :)

Tenkte på enten CC (naken) eller IM.

Har skummet gjennom tråden og nakenvarienten av CC drar ikke med seg så mye inn (har ei veninne som ikke har problemer med det iallefall. Individuelt kan det være siden jeg kun kjenner én). IM har også kortere radius enn de andre myndene og er lettere å lære innkalling enn de større hundene har jeg hørt. Hva med å forhøre seg med forskjellige oppdrettere/rasespesialister om du er usikker? :)

Hadde også tipset om en av bichon-rasene, men de trenger mye pelsstell(evnt klipping), drar med seg mye inn, blir fort skitten og har krøllhale :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg kan nok leve med en naken en, men om jeg klarer å overbevise mannen i huset det vet jeg faktisk ikke :P

og joda, jeg skal med tider kontakte oppdrettere, men dette er langt frem i tid så først skal jeg ha noe konkret på listen :)

Og bichon, ja der var jo "alt" gale! :lol:

@Shlush

For stor, pincheren har std på 45-50 cm og om jeg skal opp i den størrelsen har jeg en klar kandidat :)

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Terriertemprament vil jeg ikke ha i hus :)

 

 

Jeg kan nok leve med en naken en, men om jeg klarer å overbevise mannen i huset det vet jeg faktisk ikke :P 

og joda, jeg skal med tider kontakte oppdrettere, men dette er langt frem i tid så først skal jeg ha noe konkret på listen :)

 

Og bichon, ja der var jo "alt" gale! :lol:

Nei, det skal ikke være lett :lol: du får overtale samboer da :P Appropos, hva han kunne tenkt seg da? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...