Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten "mascot"


mokken
 Share

Recommended Posts

Kommer nok ganske garantert innom sheltiringen ja, jeg har nok flere bekjente som skal stille der :)

Har passet en sheltietispe 2 korte perioder og det er absolutt en hund jeg trives med å ha i hus.

Nå har jeg ikke sett på gruppeinndelingen så jeg aner ikke hvilke raser som går hvilke dager, men lørdagen blir vi ihvertfall endel timer. Søndagen kommer an på om jeg får fri eller ikke.

Det synes jeg høres ut som veldig gode kvaliteter for en "mascot" :ahappy:

-------------

Nå har mannen i huset da annonsert at han vil ha puddel da, så får vi se når den tid kommer om det fortsatt er aktuelt :)

Gruppe 1,5 og 9 går ihvertfall på lørdag :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er litt tendenser til pådytting av raser i sånne tråder. Man kommer med forslag, trådstarter synes ikke den rasen er noe særlig, sånn helt generelt, og kommer kanskje med et par av grunnene til

Trenger ikke si mer enn det, vel?

Det kan du jo fikse!

For meg handler det om å være åpen for at en hund er mer enn summen av sine egenskaper, og at en hund kan ha egenskaper man ikke har tenkt på før man anskaffer seg hund. Jeg er ikke spesielt glad i hunder som bjeffer, likevel er jeg spesielt glad i lundehunden, en rase som langt fra er tyst. Som gammel myndeentusiast hadde jeg aldri tenkt på at et lite utviklet drapsinstinkt skulle være noe pluss hos en hund, men du verden hvor lettvint det gjør hverdagen med en lundehund. Den noe skjøre husrenheten er heller ikke noe jeg har ønsket meg spesielt, men det er noe jeg gladelig tar med på kjøpet for å få lov å dele hverdagen med en lundehund eller flere.

For alt jeg vet, er også trådstarter villig til å fire på noen av de mange og strenge kravene sine. Hvis ikke, tror jeg kanskje ikke lundehund er noe for henne. Selv om lundehunden passer bedre inn i vår tid enn mange andre urhunder så er den ikke noen designerhund spesialtilpasset vårt moderne samfunn.

Jeg vet ikke om jeg er uenig i det du sier, eller bare ikke skjønner hva du mener. For hvordan skal man finne ut om rasen er aktuell i det heletatt, forutsatt at man ikke har tilgang til flere enkeltindvider, om man ikke har en liste med ting man ønsker/ikke-ønsker i hunden man ønsker seg? De fleste som har hatt en hund eller tre har en viss anelse om hva de ønsker seg og hva de IKKE ønsker seg i en hund. Ser ikke helt hvorfor det skal være feil måte å tilnærme seg lundehunden på, eller basenjien, eller shibaen, eller schæfer for den del?

At det er indviduelle forskjeller, at noen trekke er mer fremtredende enn andre, at mye går på kjemi og at man kan tåle mye om man har god kjemi med individet - det er vel de fleste som har hatt med hunder å gjøre klar over.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og litt nei. Inntrykket mitt at de helst velger å gjøre fra seg ute, men de sier ikke så tydelig fra om at de vil ut. Dermed er det fort gjort å overse signalene, og de gjør fra seg inne. Er man litt i forkant, går det stort sett fint.

Men det gjelder vel for mange raser? Ingen av mine hunder har sagt tydelig i fra at de må ut annet enn hvis de er dårlige i magen, eller nå Nora, som står på kortison og derfor både drikker og tisser mye, men da må de jo virkelig virkelig ut, liksom.

Jeg tenker som så at det er viss forskjell i måten en tilnærmer seg en rase på, altså om en oppsøker en rase nettopp PGA egenskapene, eller om en velger en rase basert på bortvelgelse av egenskaper og ender opp med et slags minste felles multiplum av det en i utgangspunktet ønska seg.

Jeg er muligens litt slow en søndag morgen, men jeg skjønner ikke helt problemet? Er ikke alle rasevalg "et slags minste felles multiplum av det en i utgangspunktet ønska seg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens litt slow en søndag morgen, men jeg skjønner ikke helt problemet? Er ikke alle rasevalg "et slags minste felles multiplum av det en i utgangspunktet ønska seg"?

Jeg har ikke sagt at noe av det er et problem, bare at jeg oppfatter de to tilnærmingene som ulike. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi har ulik oppfatning bardmand. Jeg har ikke en eneste gang i løpet av mine 10 år med lundehund, fått følelsen av at de ikke passer i samfunnet. Tvert om faktisk, de passer utmerket! De er usannsynlig lette å forme, godtar å bo på landet eller midt i sentrum, man kan ta de med seg hvor som helst og så lenge de har folka sine med seg, så er det greit liksom. De er lette å oppdra, enkle å ha i hus, fine med alt av folk og stort sett ok med andre dyr. Ingen annen hund/rase jeg har møtt kan måle seg med lundehunden i enkelhet når det kommer til hverdagslige ting.
At det ikke er en designerhund er nå en ting, men det er ikke dermed sagt at de ikke kunne passet inn hos så godt som hvilken som helst hundeentusiast!

Lundehunden er ikke ekstraordinær i forhold til de fleste andre raser, bare fordi det er få av den eller fordi den er norsk. At de har spesielle egenskaper ja, men det har mange andre raser også. Men en lundehund er ikke mer avansert å eie enn en hvilken som helst annen bikkje i gata etter min mening :) Det eneste man trenger for å eie lundisen er humor og tonnevis med kjærlighet :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at noe av det er et problem, bare at jeg oppfatter de to tilnærmingene som ulike. :)

Okay, fortsatt åpen for at jeg er veldig slow, men hva eksakt er forskjellen på de to tilnærmingene? De fleste erfarne hundeeiere har visse kriterier de ønsker seg i en hund, både mentalt og utseendemessig, har de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vurderer puddel kan jeg jo foreslå pumi også :)

relativ kvadratisk i kroppen - check står til og med i rasestandarden at den skal være kvadratisk

- ikke kjent for heftig jaktinstinkt, mye temprament, eller samkjønnsaggresjon. Må være mentalt stabil og minmum "litt" sosial - Ble i utgangspunktet avlet for å være reserverte men skal aldri være redd mennesker. Ikke samkjønnsagressjon, ikke heftig jaktinnstinkt :)

- må kunne gå løs i skogen/på fjellet, ikke stor radius ala feks settere - pumien er en gjeterhund som ikke har stor radius

- str 30-40 cm, tispe - tispenen skal være mellom 38 og 44 cm men det finnes mindre tisper også

- ikke flat nese eller lang rygg/korte ben - ingen av delene

- ikke grisekrøllhale - ikke krøll på halen, den skal bæres i en bue over ryggen men ingen krøll

- pelsstell: børsting ok men ikke hver eneste dag etter en skogstur, napping ok, ikke klipping annet enn feks poter/ører.

Røyter ikke. Må klippes men en utstillingsklipp til pumi er myyye lettere enn en puddelklipp - pumien skal se rufsete ut :) Kan holdes kortklippet når man ikke stiller og da tar de ikke med seg så mye i pelsen. Dress må brukes i kladdesnø.

- må ikke kreve mentaltrening, men kan fint være en rase som krever litt mental stimuli.

- skal primært være turkompis og aktiv familiehund

De aller fleste pumiene i Norge lever som aktive familiehunder, de tar alt de kan få av trening og stimuli og krever noe mental stimuli men tror nok det er helt overlevelig for dere :) Man trenger ikke ta den valpen i kullet som er mest energisk og aktiv liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall ingenting å si på engasjementet her! *ler*

@roxie88

Om jeg har forstått det riktig, stemmer det at pumien ikke er så ulik mudi?

En jeg kjenner har en muditispe, morsom hund og en god representant for rasen (så vidt jeg vet) men mye mer hund enn hva jeg er på jakt etter i en mascot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Sheltien er det iallefall 5 individ som har gått veldig bra sammen med mine og sklidd "rett inn" uten tegn til irritasjon eller språkproblmer (Talli forelsket seg veldig hardt i en tispe t.o.m og ville lage Shelpie...)

Så jeg vil si at de to rasene er litt "like barn leker best".

Puddelen har også fungert bra, 2 individ. Men spesielt Blaze har iblandt hatt en mild irritasjon over engasjemanget til de på tur og mener gjerne de kan "ta seg sammen og oppføre seg".(Blaze er Blaze liksom...) Men ellers er ikke rasen så langt unna språkmessig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien er det iallefall 5 individ som har gått veldig bra sammen med mine og sklidd "rett inn" uten tegn til irritasjon eller språkproblmer (Talli forelsket seg veldig hardt i en tispe t.o.m og ville lage Shelpie...)

Så jeg vil si at de to rasene er litt "like barn leker best".

Puddelen har også fungert bra, 2 individ. Men spesielt Blaze har iblandt hatt en mild irritasjon over engasjemanget til de på tur og mener gjerne de kan "ta seg sammen og oppføre seg".(Blaze er Blaze liksom...) Men ellers er ikke rasen så langt unna språkmessig heller.

Haha! Måtte finne frem de bildene :P

168842_10150378843505641_6313178_n.jpg

167051_10150378841130641_7745302_n.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien er det iallefall 5 individ som har gått veldig bra sammen med mine og sklidd "rett inn" uten tegn til irritasjon eller språkproblmer (Talli forelsket seg veldig hardt i en tispe t.o.m og ville lage Shelpie...)

Så jeg vil si at de to rasene er litt "like barn leker best".

Puddelen har også fungert bra, 2 individ. Men spesielt Blaze har iblandt hatt en mild irritasjon over engasjemanget til de på tur og mener gjerne de kan "ta seg sammen og oppføre seg".(Blaze er Blaze liksom...) Men ellers er ikke rasen så langt unna språkmessig heller.

Harly er jo enkel, han går sin vei om andre er sure og byr opp til dans om de er glad, enkel sjel :heart:

Lykke herjer så langt kun med hunder hun er trygg på., bajashunder som hun ikke kjenner får beskjed om å gå å ta seg en bolle.... Sånn som @Ingidano sin Thally på sist utstilling :P Mens collinaboen som bare "var der" falt i veldig go smak :lol:

Haha! Måtte finne frem de bildene :P168842_10150378843505641_6313178_n.jpg

167051_10150378841130641_7745302_n.jpg

For et ludder! :lol:

Harly har allerede vært gjest på kenneltreff :)

Der var både tisper og hanner, valper og voksne.

469269_4398318110734_1091816960_o.jpg

706342_4398316110684_1618436997_o.jpg

469130_4398305990431_1610277477_o.jpg

704633_4398319870778_385954387_o.jpg

Endret av *mokken*
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly er jo enkel, han går sin vei om andre er sure og byr opp til dans om de er glad, enkel sjel :heart:

Lykke herjer så langt kun med hunder hun er trygg på., bajashunder som hun ikke kjenner får beskjed om å gå å ta seg en bolle.... Sånn som @Ingidano sin Thally på sist utstilling :P Mens collinaboen som bare "var der" falt i veldig go smak :lol:

Tahlly får som regel beskjed av de fleste hunder om å gå og ta seg en bolle :P En smule intens gutt :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@roxie88

Om jeg har forstått det riktig, stemmer det at pumien ikke er så ulik mudi?

En jeg kjenner har en muditispe, morsom hund og en god representant for rasen (så vidt jeg vet) men mye mer hund enn hva jeg er på jakt etter i en mascot :)

Mudi og pumi er ikke så veldig ulike, mudi er hakket mer heftig enn pumien etter som hva jeg har skjønt :) Tenkte kanskje pumien ble litt mer hund enn du ser etter men tenkte bare å tipse om sånn i tillfelle :):D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, fortsatt åpen for at jeg er veldig slow, men hva eksakt er forskjellen på de to tilnærmingene? De fleste erfarne hundeeiere har visse kriterier de ønsker seg i en hund, både mentalt og utseendemessig, har de ikke?

Det har de sikkert, men jeg tenker at det er en forskjell på å oppsøke en rase og velge den pga egenskaper og på tross av andre, og det å ha en rekke kriterier på en liste, og etterhvert "sitte igjen med" en rase. Utvelgelsesprossen er litt annerledes da, da den første tilnærminga til rasevalget er emosjonell, mens den siste er mer rasjonell.

Tilbake til topic: Jeg trur sheltier kommer overens med det meste, jeg. :heart: Det er ikke dem det står på, liksom. Nå kjenner jeg bare til @Caroline sine, men det viser jo at det helt fint går an å få sosiale, kule og trygge sheltier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det har de sikkert, men jeg tenker at det er en forskjell på å oppsøke en rase og velge den pga egenskaper og på tross av andre, og det å ha en rekke kriterier på en liste, og etterhvert "sitte igjen med" en rase. Utvelgelsesprossen er litt annerledes da, da den første tilnærminga til rasevalget er emosjonell, mens den siste er mer rasjonell.

Det der er jeg direkte uenig i. Det er da mye bedre med et rasjonelt og gjennomtenkt valg på rase enn å gå for den du har forelska deg i? Det var først da jeg valgte rase på grunn av og på tross av egenskaper jeg traff den rasen som passer meg perfekt.Og jeg tror ingen raser er så spesielle at de ikke kan velges på grunn av egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jeg direkte uenig i. Det er da mye bedre med et rasjonelt og gjennomtenkt valg på rase enn å gå for den du har forelska deg i? Det var først da jeg valgte rase på grunn av og på tross av egenskaper jeg traff den rasen som passer meg perfekt.Og jeg tror ingen raser er så spesielle at de ikke kan velges på grunn av egenskaper.

Men i all verdens land og rike. Jeg gjentar meg sjøl: Jeg har aldri sagt at den ene måten er noe kvalitativt bedre enn den andre. Det er bare to måter å velge hund på, sånn jeg ser det. Hva ulike personer legger til grunn for sitt valg er da helt opp til dem. Hvorfor diskuterer vi dette? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen har også fungert bra, 2 individ. Men spesielt Blaze har iblandt hatt en mild irritasjon over engasjemanget til de på tur og mener gjerne de kan "ta seg sammen og oppføre seg".(Blaze er Blaze liksom...) Men ellers er ikke rasen så langt unna språkmessig heller.

Med tanke på hvordan den ene puddelen er, så syns jeg ikke det er så rart at hun vekker litt mild irritasjon, hun er en anelse intens når hun møter en av sine helter eller heltinner ;)

Det har de sikkert, men jeg tenker at det er en forskjell på å oppsøke en rase og velge den pga egenskaper og på tross av andre, og det å ha en rekke kriterier på en liste, og etterhvert "sitte igjen med" en rase. Utvelgelsesprossen er litt annerledes da, da den første tilnærminga til rasevalget er emosjonell, mens den siste er mer rasjonell.

Så hvis man er rasjonell, så kan man ikke velge shiba eller lundehund, fordi shiba eller lundehund må velges emosjonelt? Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du vil frem til, jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man er rasjonell, så kan man ikke velge shiba eller lundehund, fordi shiba eller lundehund må velges emosjonelt? Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du vil frem til, jeg :icon_confused:

Nei, jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan være grunnlag for diskusjon, for å være helt ærlig. :icon_confused: Jeg har aldri sagt at en ikke kan velge shiba rasjonelt. Jeg la fram to måter å generelt velge hund på, ikke nødvendigvis tilknytta spesifikt shiba eller lundehund. Om dere mener at den ene måten jeg presenterte er bedre enn den andre, er helt greit, men det mener ikke nødvendigvis jeg, da det bare er to alternativer. Det er også helt greit om dere ikke er enige i at dette er to måter å velge hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shelite! :aww:

Og skal jeg ha attåt hund en gang, så er sheltien på en førsteplass pdd ihvertfall :D

Den er nok min favoritt ja, så få vi se hva familierådet blir enig om :)

-----

Ellers så er dette med mine preferanser veldig enkelt.

Jeg hadde ikke kjøpt en sofa jeg synes var stygg, eller fliser til kjøkken eller bad.

Jeg kommer heller ikke til å kjøpe en hund jeg synes er stygg. Punktum.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan være grunnlag for diskusjon, for å være helt ærlig. :icon_confused: Jeg har aldri sagt at en ikke kan velge shiba rasjonelt. Jeg la fram to måter å generelt velge hund på, ikke nødvendigvis tilknytta spesifikt shiba eller lundehund. Om dere mener at den ene måten jeg presenterte er bedre enn den andre, er helt greit, men det mener ikke nødvendigvis jeg, da det bare er to alternativer. Det er også helt greit om dere ikke er enige i at dette er to måter å velge hund på.

Jeg tror ingen er uenig i at det er to måter å velge hund på, det jeg reagerte på var uttalelsene her:

Jeg tror lundehunder passer best hos noen som setter pris på dem som de er, ikke noen som velger hund etter en omfattende kravsspesifikasjon.

Det trur jeg du har helt rett i. :yes: Jeg pleier feks å si til de som har lest om shibaer og har bestemt seg for at det blir helt supert, at en må ønske seg en SHIBA for å bli fornøyde med rasevalget, ikke bare en vakker og funksjonell spisshund.

Alle hunder passer best hos noen som setter pris på dem som de er, alle hunder bør være ønsket, uavhengig av rase. Eller blandingsforhold, for den saks skyld. Det er ikke spesielt for shibaer og lundehunder det, får jeg håpe. Jeg syns jo f.eks at en som lurer på belger, burde sette pris på hvordan belgeren er, og ønske seg de kjappe reaksjonene, at de alltid er klar til å gjøre noe sammen med deg, og at de er overdrevent engasjert i den minste lille filleting.

Forhåpentligvis er alle rasevalg/valg av hund en god blanding av rasjonelle og emosjonelle valg. Selv om man setter opp en liste (som jeg forøvrig ikke syns var omfattende) over ønskede egenskaper, så er det vel få som forventer å få alt oppfylt. Men da har man i det minste tenkt litt på hvordan man ønsker at hunden skal være, hvilke egenskaper som er viktige, og hvilke egenskaper man kan leve med, om "alt" annet stemmer. Jeg for min del er egentlig ikke spesielt glad i pelsstell, men siden det ikke er noe annet alternativ jeg kan leve med, så er puddelen mitt valg, både rasjonelt og emosjonelt. Det er det jeg reagerte på, at det ble gjort et slags skille, som om at man valgte hund basert på enten fornuft eller følelser, ikke begge deler.

Og nei, det er vel strengt tatt ikke noe å diskutere, men jeg syns det er interessant med litt meningsutvekslinger allikevel, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok min favoritt ja, så få vi se hva familierådet blir enig om :)

-----

Ellers så er dette med mine preferanser veldig enkelt.

Jeg hadde ikke kjøpt en sofa jeg synes var stygg, eller fliser til kjøkken eller bad.

Jeg kommer heller ikke til å kjøpe en hund jeg synes er stygg. Punktum.

Og da finnes det knapt noe vakrere enn en sheltie i mine øyne ♡♡♡

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kooikerhund? :-) de er jo små og pene. og de få jeg har møtt har vært snille og søte hunder. hehe

Veldig praktisk størrelse, og absolutt et eksteriør som apellerer til meg, dessverre så har jeg forstått det sånn at mentalitet er en utfordring på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig praktisk størrelse, og absolutt et eksteriør som apellerer til meg, dessverre så har jeg forstått det sånn at mentalitet er en utfordring på rasen.

Tungen litt rett i munn og vite litt hvem man vil ha etter, så kan man få en fin hund. Og så tror jeg egnethet spiller litt inn. En som har et øye for å fange opp og være i forkant, er konsekvent og vet hvordan man vil ha hunden sin, ikke unnskylder dårlig adferd med at "det er jo en kooiker så..", kan få en fin hund om den er utstyrt med hodet på rett plass fra naturens side samt fått en god start hos oppdretter.

Og en sånn person er du absolutt, det vil du ikke ha noe problemer med ;)

Men det er klart, det er ikke en like lettsindig type som en sheltie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...