Gå til innhold
Hundesonen.no

Utested innfører kleskode, forbyr Canada goose.


Hampus
 Share

Recommended Posts

Niks, så derfor spør jeg. Enkelt.

Men da klarer jeg ikke å forklare forskjellen. For da ser ikke du de samme ulikhetene som det jeg gjør. Du velger bevisst å ikke kommentere mitt forsøk på å forklare hvordan jeg ser på forskjellen, og da er det lite interessant for meg å bruke tid på å oberbevise deg om at det jeg tenker er rett. Så jeg kommer ikke til å "forklare" forskjellen ytterligere for deg når dette er ditt bidrag til diskusjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er en kjentmannssak at å kle seg lagvis er det beste alternativet når det er kaldt ute. Har mann en Canada Goose-jakke så har man ikke så veldig mange alternativer dersom man ikke skal stå sti

Ett sted må man starte, og nå er det sånn at Canada goose er ganske i vinden om dagen, så da tenker jeg det er naturlig å starte der, så når man ut til flest mulig. Det samme med gåselever hos Peppes

At de bruker soft catch gjør det faktisk ikke noe bedre synes jeg, okei, det er forskjell på de to og den ene er hakket mindre ille, men det er fortsatt dyreplageri, samme hvor mye dyret har levd i de

Men da klarer jeg ikke å forklare forskjellen. For da ser ikke du de samme ulikhetene som det jeg gjør. Du velger bevisst å ikke kommentere mitt forsøk på å forklare hvordan jeg ser på forskjellen, og da er det lite interessant for meg å bruke tid på å oberbevise deg om at det jeg tenker er rett. Så jeg kommer ikke til å "forklare" forskjellen ytterligere for deg når dette er ditt bidrag til diskusjonen :)

* Jeg stilte deg et spørsmål.

* Jeg fikk et svar av deg og i det svaret ditt så stilte du meg et spørsmål.

* Jeg besvarte bare spørsmålet som du stilte og hadde ikke tenkt til å verken dra det lengre eller stille deg flere spørsmål jeg for min del ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro det er vanlig med dyre fakes i klesbutikker. Har to venniner, begge med Canada Goose. På en vinterdag med -20 fryser de nesten ihjel mens jeg med tynn fleece genser, t-skjorte utenpå og ulljakka mi fra Berganshar de heller behagelig. Og jeg tåler ikke mer kulde enn de for er de hos meg må jeg skru ned tempraturen fordi det er så varmt for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott jeg, for det handler om at forbrukerne faktisk vet om det og at det settes fokus på det. Jeg synes Canada Goose jakkene var driiit stilige for et par år tilbake. Eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte den var jo det at de var mye dyrere enn det jeg var komfortabel med å bruke på en jakke jeg sikkert kom til å ødelegge uansett.. Samme med det der angora ull opplegget, jeg ante ikke at de rev pelsen av våkne levende kaniner liksom.. Hei, for å være ærlig viste jeg vel strengt tatt ikke at angora ull kom fra kaniner :P Nå, eller for et-to års tid tilbake (når den videoen om CG florerte på facebook) hadde jeg aldri kunne tenkt meg å kjøpe en sånn jakke, nettopp fordi noen har opplyst meg og hvordan den faktisk lages, og at dyrene lider. Det er ikke sånn at vi alle går rundt og kikker på alt hva det er laget av, for så å dra hjem og sjekke ut hvordan arbeidsforholdene er osv. Jeg er i alle fall ikke flink til det, men jeg styrer unna plagg og materialet hvor jeg er sånn noenlunde opplyst på at dyreholdet/arbeidsforholdene ikke er gode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro det er vanlig med dyre fakes i klesbutikker. Har to venniner, begge med Canada Goose. På en vinterdag med -20 fryser de nesten ihjel mens jeg med tynn fleece genser, t-skjorte utenpå og ulljakka mi fra Berganshar de heller behagelig. Og jeg tåler ikke mer kulde enn de for er de hos meg må jeg skru ned tempraturen fordi det er så varmt for de.

Mange lar seg lure og kjøper "Canada Goose" på nettet. Produsert i Kina, fylt med papir eller andre avfallsstoffer. Pelsen er ikke den samme, og noen mener den stammer fra schäferhund. Så, ja. Det er veldig vanlig at ungdommer tror de gjør et kupp, kjøper den jakka de vil ha litt billigere, men ender opp med en fake som ikke bare er like lite dyrevennlig, men som attpåtil ikke duger for fem øre når det er kaldt...

Synes det er flott jeg, for det handler om at forbrukerne faktisk vet om det og at det settes fokus på det. Jeg synes Canada Goose jakkene var driiit stilige for et par år tilbake. Eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte den var jo det at de var mye dyrere enn det jeg var komfortabel med å bruke på en jakke jeg sikkert kom til å ødelegge uansett.. Samme med det der angora ull opplegget, jeg ante ikke at de rev pelsen av våkne levende kaniner liksom.. Hei, for å være ærlig viste jeg vel strengt tatt ikke at angora ull kom fra kaniner :P Nå, eller for et-to års tid tilbake (når den videoen om CG florerte på facebook) hadde jeg aldri kunne tenkt meg å kjøpe en sånn jakke, nettopp fordi noen har opplyst meg og hvordan den faktisk lages, og at dyrene lider. Det er ikke sånn at vi alle går rundt og kikker på alt hva det er laget av, for så å dra hjem og sjekke ut hvordan arbeidsforholdene er osv. Jeg er i alle fall ikke flink til det, men jeg styrer unna plagg og materialet hvor jeg er sånn noenlunde opplyst på at dyreholdet/arbeidsforholdene ikke er gode.

Jeg er enig med deg. Men jeg liker å reflektere litt rundt valg som tas der dyrevern er hensikten bak, slik som i denne daken. At man som forbruker blir mer bevisst er jeg helt enig i at er viktig. Det er jo den aller beste preventive metoden - kunnskap. :) Og selv om man ikke gjør "alt rett" er det et skritt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt supert at de utestenger folk med CG jakker! Supert PR stunt, og kanskje flere setter standard for at man ikke eksempel kan gå i pels. Slik at vi følger etter Danmark, og folk blir klar over at CG egentlig er "taper jakker" som de så fint kalte det.

Man kan ikke forsvare en ugjerning med en annen. Det er ikke greit å kle seg i dyrs lidelse, selv om andre dyr også har det vondt. Skal man tenke slik, er det ikke vits å bry seg om noe her i verden, fordi man finner alltid noen som har det verre.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lar seg lure og kjøper "Canada Goose" på nettet. Produsert i Kina, fylt med papir eller andre avfallsstoffer. Pelsen er ikke den samme, og noen mener den stammer fra schäferhund. Så, ja. Det er veldig vanlig at ungdommer tror de gjør et kupp, kjøper den jakka de vil ha litt billigere, men ender opp med en fake som ikke bare er like lite dyrevennlig, men som attpåtil ikke duger for fem øre når det er kaldt...

Kanskje de bare har vært maks uheldige :/ Hu ene kjøpte i Oslo og hu andre kjøpte vel på Sandvikasenteret tror jeg vi var. Betalte godt over 5000 kr for den husker jeg hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de bare har vært maks uheldige :/ Hu ene kjøpte i Oslo og hu andre kjøpte vel på Sandvikasenteret tror jeg vi var. Betalte godt over 5000 kr for den husker jeg hvertfall!

Tror det er "ganske vanlig" altså det hender at fakene dukker opp i butikkene til full pris. Veldig lys/hvit pels = fake,men kanin da så ikke så ille. Og originalen er laget i Kanada,sjekk inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng er at pelsjegerne i Canada som oftest er av indianerslekt i tynt befolkede områder, hvor det er lite muligheter for annet arbeid. Ja, de bruker snarer og feller. Men i motsetning til hva dyrevernsorganisasjonene hevder, brukes det soft-Catch, som er sakser som holder foten uten å skade (altså ikke å forveksle med den gamle saksa med tenner, som tidligere ble benyttet verden over)

Jeg vil være den stygge ulven som er litt enig her... å være pelsjeger er kanskje den eneste måten å tjene litt penger på, og det er dessuten en rekke familier (ofte av indianerslekt som nevnt) som har lang tradisjon med dette. Jeg følger en på youtube som lever som pelsjeger, også av indianerslekt, og ulv er en av de tingene han fanger.

Derimot syns jeg ikke pels har noe på masseproduserte moteklær å gjøre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være den stygge ulven som er litt enig her... å være pelsjeger er kanskje den eneste måten å tjene litt penger på, og det er dessuten en rekke familier (ofte av indianerslekt som nevnt) som har lang tradisjon med dette. Jeg følger en på youtube som lever som pelsjeger, også av indianerslekt, og ulv er en av de tingene han fanger.

Derimot syns jeg ikke pels har noe på masseproduserte moteklær å gjøre.

Men synes du fotsakser er greit å bruke? :)

Jeg synes det er greit å skute ulven, og vil gjerne ha meg en pelskant på hundekjørerjakka mi, men hvor finner man pelskraver fra 100% sikker skutt ulv/jerv henne? :/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være den stygge ulven som er litt enig her... å være pelsjeger er kanskje den eneste måten å tjene litt penger på, og det er dessuten en rekke familier (ofte av indianerslekt som nevnt) som har lang tradisjon med dette. Jeg følger en på youtube som lever som pelsjeger, også av indianerslekt, og ulv er en av de tingene han fanger.

Derimot syns jeg ikke pels har noe på masseproduserte moteklær å gjøre.

Men har det noe relevans i denne diskusjonen? Hvor er kilde materialet som sier at det er utsulta indianere som ikke har andre valg enn å fange dyr på fæle måter, som står bak pelskanten på canada goode-jakkene?

Og hvordan vet vi at det er en ærlig framstilling man lager av seg selv over nettet? Jeg kan lage en youtubekanal som viser at jeg sulter og blir fattig hvis jeg ikke skyter hval, Bare å bosette seg på ei øy i Lofoten så ser det hele veldig overbevisende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du fotsakser er greit å bruke? :)

Jeg synes det er greit å skute ulven, og vil gjerne ha meg en pelskant på hundekjørerjakka mi, men hvor finner man pelskraver fra 100% sikker skutt ulv/jerv henne? :/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva med Revepels? Også veldig varm og veldig lett å få tak i (jeg har bla tenkt å lage pelskrave av reven jeg skøt for litt siden). Da tenker jeg revepels av norsk skutt villrev, for å ikke bli missforstått.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du fotsakser er greit å bruke? :)

Jeg synes det er greit å skute ulven, og vil gjerne ha meg en pelskant på hundekjørerjakka mi, men hvor finner man pelskraver fra 100% sikker skutt ulv/jerv henne? :

Nei, det finnes alternativer til fotsakser som er snillere, og da skal man selvsagt bruke det.

Det er også mulig å bruke større "bur" som dyrene lures inn i, men jeg tror dette er veldig dyrt for jegerne, og dessuten tidkrevende. Pelsjegerne kjører sin rute, med alle fellene sine, dag inn og dag ut, for å sjekke fellene. Det er ikke mange timene et dyrene ligger i fellene før de blir hentet. Vondt, helt klart. Men skal vi liksom utradere alt som er vondt her i verden? Det er urealistisk, og vi må dessuten begynne med industriell kjøttproduksjon først...

Jeg ble tilbudt i gave en hel jakke i ulvepels, kjøpt en gang på 70-tallet for altfor mange kroner. Jeg takket nei da jeg hørte pelsen kom fra oppdrettet ulv i Finland. Hadde den vært fra skutt ulv eller ulv fanget i felle, så hadde jeg kanskje vurdert det... men ikke som et moteplagg, kun som et bruksplagg, til uteliv på vinteren.

The Wild North på youtube ser jeg nesten ukentlig. Syns det er kjempespennende livet han lever, hele året igjennom, i en liten hytte i Canadas store ødemark. Pelsen er den lille inntekten han har, ellers lever han av fangst.

Det er selvsagt et spørsmål, hva skal man tillate fordi det er "tradisjon" og "kultur"? Vi stiller jo det samme spørsmålet når det gjelder andre kulturelle innslag, og mye er vi naturligvis imot fordi det bryter for mye med vår tradisjon. Men pelsjegerlivet vil jeg forsvare, tradisjonalisten og romantikeren i meg mener dette er et levesett som må få overleve.

Men har det noe relevans i denne diskusjonen? Hvor er kilde materialet som sier at det er utsulta indianere som ikke har andre valg enn å fange dyr på fæle måter, som står bak pelskanten på canada goode-jakkene?

Og hvordan vet vi at det er en ærlig framstilling man lager av seg selv over nettet? Jeg kan lage en youtubekanal som viser at jeg sulter og blir fattig hvis jeg ikke skyter hval, Bare å bosette seg på ei øy i Lofoten så ser det hele veldig overbevisende ut :)

Har ikke brukt noen av dine overdrivelser. Jeg snakker om vanlige, men fattige folk i Canada, som lever som pelsjegere. Det er livet deres, og jeg vil støtte det levesettet, vi kan ikke forby alt. Jeg er derimot imot pels på moteplagg, som CG strengt tatt har blitt. Pels er og forblir noe som kun folk som er mye ute vinterstid, som kjører hundespann, går ekspedisjon, osv. har brukt for. Og pelsen må komme fra viltlevende dyr, ikke fra oppdrett (unntak blir fra reinsdyr eller annet, hvor dyret er brukt til mat primært, kjøpte selv reinsdyrskinn nylig).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva @Maria mener. Jeg har også en Cg jake som jeg kjøpte for 5-6 sesonger siden, før den ble populær. Det er den varmeste jakka jeg noen gang har hatt og den eneste som holder meg varm når det er skikkelig kaldt.

Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg nok kjøpt den igjen, men nå har jeg den og da bruker jeg den på de kaldeste dagene. Jeg går ikke å undersøker hvor alle klærne skoene møblene mine har sitt opphav fra. Det var jo en tid da UGGs var populært, de har muligens skinn fra sau som har lidd. Jeg tviler på at noen i skobutikken skal kunne svare meg på om sauen som har blitt brukt til skoene har vært utsatt for lidelser eller ikke. Jeg skjønner at jeg er en lite bevisst forbruker (jeg har ikke Uggs det var ment som et eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Revepels? Også veldig varm og veldig lett å få tak i (jeg har bla tenkt å lage pelskrave av reven jeg skøt for litt siden). Da tenker jeg revepels av norsk skutt villrev, for å ikke bli missforstått.

I Norge vil jeg mene rev er eneste "gyldige" alternativet hvis man vil ha pels på kraven. Hvis vi skal tenke etisk må vi også tenke lokalt, og rev er det eneste rovdyret som det kan drives forsvarlig jakt på i Norge.

Å bruke selvskutt rev støtter jeg fullt ut - da kommer jo reven også til nytte!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge vil jeg mene rev er eneste "gyldige" alternativet hvis man vil ha pels på kraven. Hvis vi skal tenke etisk må vi også tenke lokalt, og rev er det eneste rovdyret som det kan drives forsvarlig jakt på i Norge.

Å bruke selvskutt rev støtter jeg fullt ut - da kommer jo reven også til nytte!

ser ikke problemet med å bruke kanin heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke problemet med å bruke kanin heller?

Jo, det er sant. Kaninen er et ypperlig dyr, til mat, pels (og kos?). Harepels kan også brukes.

Tenkte på rovdyr og dyr som jaktes i Norge, primært. Jeg vil ikke støtte jakt på andre store rovdyr i Norge, av økologiske grunner (mange forhold å ta med).

EDIT: Jeg kan støtte aksjoner mot store produsenter som Canada Goose og lignende, men samtidig vil jeg forsvare de små - pelsjegerne. Jeg syns vi må kunne ha et nyansert syn her, og se at det er flere sider av saken. Canada Goose, som masseproduserer sine plagg, kan ikke ha full oversikt over hvor pelsen de bruker kommer ifra, selv om de kun bruker sertifiserte pelsjegere (som da følger Canadas lovverk på feltet). Derfor er jeg også skeptisk til CG, men ikke imot pels per se. Mulig jeg er altfor påvirket av denne boken, men det burde jo alle nordmenn med litt frilufts- og jaktinteresse være :D

9788205417960.jpg

Endret av Marjan
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Revepels? Også veldig varm og veldig lett å få tak i (jeg har bla tenkt å lage pelskrave av reven jeg skøt for litt siden). Da tenker jeg revepels av norsk skutt villrev, for å ikke bli missforstått.

Fordi ulv og jerv er varmere, som er greit å ha i -30. Jerv er det beste fordi den ikke fryser og blir like fort isete som ulv også :) Så prøver å finne et sted hvor det ikke er sakser ol. inne i bildet. Men må spare litt, en krave kommer på 2-5000 alt etter som det er ulv eller jerv.

Kanskje jeg "bare" må kjøpe meg en rev? :) Får se.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ulv og jerv er varmere, som er greit å ha i -30. Jerv er det beste fordi den ikke fryser og blir like fort isete som ulv også :) Så prøver å finne et sted hvor det ikke er sakser ol. inne i bildet. Men må spare litt, en krave kommer på 2-5000 alt etter som det er ulv eller jerv.

Kanskje jeg "bare" må kjøpe meg en rev? :) Får se.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du får si fra, jeg ordner :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ulv og jerv er varmere, som er greit å ha i -30. Jerv er det beste fordi den ikke fryser og blir like fort isete som ulv også :) Så prøver å finne et sted hvor det ikke er sakser ol. inne i bildet. Men må spare litt, en krave kommer på 2-5000 alt etter som det er ulv eller jerv.

Kanskje jeg "bare" må kjøpe meg en rev? :) Får se.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du har mye penger å legge i, så er det vel ikke så mye som slår en fjellrev, tatt på Svalbard vel og merke, når det gjelder varme? Jeg aner ikke hvor man får tak i dem utenom Svalbard, men jeg vil tro det er mulig. Selv om de som regel ikke er skutt direkte, så støtter du i hvert fall opp en veldig viktig tradisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canada Goose er på vei ut, men dessverre er Parajumpers på vei inn (eller fortsatt populære). Disse grusomme jakkene som ikke er noe bedre enn CG:

parajumpers.jpg

Må innrømme at om jeg hadde vært ung og dum og kjøpt meg en slik jakke engang, så hadde jeg kastet den nå, for å unngå å "normalisere" bruken av disse jakkene og bidra til at disse er populære (og fordi jeg blir kvalm av å se slike jakker).

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mye penger å legge i, så er det vel ikke så mye som slår en fjellrev, tatt på Svalbard vel og merke, når det gjelder varme? Jeg aner ikke hvor man får tak i dem utenom Svalbard, men jeg vil tro det er mulig. Selv om de som regel ikke er skutt direkte, så støtter du i hvert fall opp en veldig viktig tradisjon :)

Fangst av fjellrev på Svalbar viser nettopp at jakt og fangst er en (viktig) del av naturens kretsløp, noe også rapporter fra Norsk Polarinstitutt underbygger (samtidig er det viktig å understreke at ulike økosystemer gir ulikt grunnlag for jakt og fangst, noe situasjonen med fjellrev på fastlandet viser veldig tydelig). Men med et varmere Arktis skal man holde øye ved bestandene også på Svalbar. Fangst er kun tillatt ved slagfelle eller fallem, som avliver dyret kontant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangst av fjellrev på Svalbar viser nettopp at jakt og fangst er en (viktig) del av naturens kretsløp, noe også rapporter fra Norsk Polarinstitutt underbygger (samtidig er det viktig å understreke at ulike økosystemer gir ulikt grunnlag for jakt og fangst, noe situasjonen med fjellrev på fastlandet viser veldig tydelig). Men med et varmere Arktis skal man holde øye ved bestandene også på Svalbar. Fangst er kun tillatt ved slagfelle eller fallem, som avliver dyret kontant.

Så fjellrev på Svalbard er humant og greit å støtte? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...