Gå til innhold
Hundesonen.no

Utested innfører kleskode, forbyr Canada goose.


Hampus
 Share

Recommended Posts

Ull isolerer. Ull fungerer både i kulde og i varme.

Jeg skjønner forsåvidt hva du ville frem til, men mener altså plaggene under er det viktigste her, ikke jakken. Hvis du har samme bekledning under jakken som i eksempel 2, under en skalljakke, så kan det gå ille om uhellet inntreffer. Det er det absolutt verste du kan kle deg i... verre enn bomull under CG og tilsvarende.

Som sakt; det var bare eksempler for å få frem ett poeng.

Det er som sakt ingen fasit, men det er helheten som er viktig og det å kle seg etter vær, vind, føre og aktivitet. Personlig så tar jeg heller med en ekstra ullgenser og har det behaglig når jeg er ute, i stedet for å gå å svette i en parkas - satt på spissen. MEN, dette er smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er en kjentmannssak at å kle seg lagvis er det beste alternativet når det er kaldt ute. Har mann en Canada Goose-jakke så har man ikke så veldig mange alternativer dersom man ikke skal stå sti

Ett sted må man starte, og nå er det sånn at Canada goose er ganske i vinden om dagen, så da tenker jeg det er naturlig å starte der, så når man ut til flest mulig. Det samme med gåselever hos Peppes

At de bruker soft catch gjør det faktisk ikke noe bedre synes jeg, okei, det er forskjell på de to og den ene er hakket mindre ille, men det er fortsatt dyreplageri, samme hvor mye dyret har levd i de

At jakker stjeles har jo sånn sett ikke noe med merket å gjøre, og det er ikke mer greit eller morsomt at folk får frastjålet ting selv om det er en CG jakke. Jeg er heller ikke tilhenger av å ødelegge andre klesplagg selv om de bærer rundt på pels el.l. Ikke trur jeg det hjelper så mye på å ødelegge noe, for sjansen for at de kjøper seg et liknende plagg igjen er jo høyt tilstede.

Synes også det er forskjell på å kjøpe CG jakke nå, og for en del år siden. Nå vet man mer om hva slags lidelser som ligger bak jakkene, og det er jo litt av poenget med å få fram informasjon. At folk endrer vanene sine og ikke går til innkjøp av nye jakker slik at man får slike merker vekk fra det norske markedet. Det blir litt som å starte å røyke for 20 år siden, og nå etter all den informasjonen vi har fått om hvor skadelig det er.

At noen har det verre, at man ikke har all kunnskap om alle plagg etc etc etc er fortsatt ingen grunn til å støtte merker vi vet driver en uetisk måte å drive på. Det er ikke greit å spise foie gras, fordi vi klarer å hoste opp noen andre dyr som har det verre. Det vil ALLTID være noen som har det verre! Sånn er verden. Men dersom vi bare setter oss ned og slutter å bry oss, så vil det ikke skje en dritt.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at "hvorfor CG, hvorfor ikke det og det og det og det" - det er veldig få av oss som klarer å holde vår sti fullstendig ren, det går ikke ann å gjøre ALT riktig, men å starte ett sted, ha noen prinsipper - det er jo både fint og viktig likevel. Jeg bruker ikke pels (med mindre jeg skyter dyrene selv) eller angora (med mindre jeg vet de kommer fra norske hobbyoppdrettere som klipper/barberer kaninene), jeg kjøper ikke kjøtt eller melkeprodukter i utlandet, og jeg kjøper så langt det er mulig økologisk egg. Men jeg spiser kjøtt og oppdrettsfisk allikevel, og jeg har sikkert et produkt eller to som er testet på dyr innom skapet innimellom. Det er ikke på noen måte bra nok det heller, men jeg får ikke til å gjøre alt jeg. Så jeg velger de tingene jeg brenner mest for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har det vel egentlig ingenting med denne tråden å gjøre, så vidt jeg kan se? Annet enn at det er veldig hendig for å fremstille ham — som eier av en Canada Goose jakke — som lat/uforsiktig/de andre negative egenskaper man måtte ønske å tilegne ham? Det passer jo absolutt veldig fint i og med at det nå tydeligvis er allment akseptert nå for tiden å dømme eiere av disse jakkene som både det ene og andre?

 

 

Jeg har holdt meg unna denne tråden nettopp av denne grunnen. Jeg syns det er skremmende å se at det plutselig er greit å oppsummere noen som person som "egoistisk" kun på grunnlag av at de eier en jakke. Jeg har selv en, som jeg kjøpte da jeg studerte i USA. Nå er det jo blitt veldig tabu å innrømme sånt, men jeg kjøpte altså denne på salg mens jeg bodde i en stat hvor det var bikkjekaldt. Jeg trodde jeg som kom fra Norge var godt forberedt på kulde, men neida. Så den gang da, da jeg så "dun fra døde gjess" og "pels fra innfødte i Canada som lever av dette på bærekraftig vis og ikke akkurat har mye annet å livnære seg på", tenkte jeg at det kunne jeg forsvare. Rett og slett fordi jeg trengte en varm jakke og den var et bedre kjøp enn noe annet jeg fant i denne bittelille byen.

 

Jeg har vært vegetarianer hele livet (og har i nesten alle år brukt egg fra høns i hagen), og brukt mange år på frivillig arbeid for barns rettigheter. Men nå er jeg brått, kun fordi jeg en gang kjøpte en slik jakke, både egoistisk og dyreplager og jeg vet ikke hva. Alt annet jeg har gjort før, og gjør i dagliglivet, er plutselig irrelevant basert på dette ene kjøpet. Jeg får vel bare prise meg lykkelig over at jeg bor på landet, slik at færrest mulig ser meg? Å kaste den ville vært sløseri, dyrene er like døde enten jakken henger på knaggen eller jeg går med den. Jeg bor i skogen, så signaleffekten, det å skulle innstille i andre en lyst på en slik jakke, er ikke-eksisterende. Ikke har jeg penger til nye klær akkurat nå heller. Jeg burde kanskje heller fryse da?

 

For all del, jeg ser verdien i å informere folk om hva som ligger bak — da faktabasert og nyansert, men det å gå rundt å dømme folk slik som gjøres i denne tråden syns jeg er temmelig forkastelig.

Helt utrolig at det går an å være så nedlatende og dømmende pga et klesplagg... Det er så mange valg man gjør i livet som definerer deg, og en bør kanskje se litt inn i seg selv før man dømmer andre så fort. Vet du hvor alle klærne dine er laget? Vet du om arbeiderne har greie "levevilkår"? Vet du hvordan dyret ulla til klesplagget ditt levde? Vet du hvordan hønene som legger eggene du kjøper i butikken lever? Går du på sirkus? Går du i dyreparker? Og en kan fortsette i det uendelige... 

En gjør (opptil) flere dumme valg her i livet, ingen er perfekte - og en blir ikke en bedre person av å rakke ned på andre i allefall...

Takk! Dere formidler det jeg prøvde å si. Enig med dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...