Gå til innhold
Hundesonen.no

Den perfekte familiehund - hvilken rase er det for deg?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Ja, klart man skal drømme! Det er jo bare kos og artig. :)

Hva skjer med Kahlo om to dager??

Skjer ikkeno med kahlo om to dager, men det var på nippet her at hun måtte få slippe. Jeg kom hjem fra sykehuset til en hund som var helt hinsides av stress. :( Dro til vet. etter en uke fordi jeg tenkte hun trengte tid på å få meg tilbake om det var det som var problemet, og knakk jo sammen bare jeg skulle begynne å forklare - hun fikk siste sprøyte cartrophen den dagen jeg dro til sykehuset og jeg var borte i 6 dager. Så vet. ville vi skulle sjekke litt mer før jeg tok en avgjørelse - helt sikkert fordi jeg var helt knust. Og vi fant uvi, og at hun har "noe" i buken. Hva det nå enn er i buken slår ikke ut på blodprøver, så hva det er vet vi ikke.

Nå går hun på en hestekur antibiotika, og fikk beskjed om at de burde få henne til å stresse ned innen et par dager om det kun var uvi'en som plaget henne, og om hun ikke gjorde det, så skulle jeg kjøre på med onsior selv om hun har cartrophenen i kroppen, rett og slett fordi cartrophen kun virker på skjelettet, og om det er andre ting som er vondt, så vil ikke det ha noe særlig effekt uansett. Så nå går hun fremdeles på antibiotika og 40mg onsior til dagen, og brått kjenner jeg hunden min igjen. Hun er fremdeles litt over normalen i stress, skal ri endel på lukisen, men hun er tilsnakkendes og 95% av dagen så er hun rolig og glad. Så hun er med oss enda, og blir nok med oss noen uker/mnd til, alt etter hvor lenge det funker med onsior uten å ta kverken på nyrer/lever...

Det positive oppi her er at cartrophenen har hjulpet på bakbeina. Hun er bedre i bevegelsene ute, og det tar lengre tid før jeg ser at hun blir påvirket ute. Nå er vi ikke allverdens mye ute om dagen siden jeg er dårlig, men sånn som ting er nå, så tror jeg hun er tilnærmet smertefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har jeg i grunnen tatt en sjefsavgjørelse - helt selv. Og sagt at Bonden kan velge mellom Samojed, alaskan husky - forutsatt at vi finner langdistanselinjer som er godt pelset, og siberian husky.

Berner! Fordi at om kravet er at de skal være så store, så tror jeg uten tvil jeg ville valgt en slik stor, fløffy, vakker bamse, som kunne vært massiv-maskoten min.

Samojed. Noen av grunnene til at vi valgte samojed var nettopp (barne)vennligheten og arbeidslysten. Nå har ikke vi egene barn enda, men vi har mange mange barn/ungdommer på besøk på gården vår siden

Hva me entlebucher da? Eller den tredje som jeg aldri husker navnet på :P

Den ene er jo større enn berner, bare korthåra, og den andre kan jeg nada nix om. :lol: Men jeg ønsker meg ikke en sjelden rase, jeg vil ha valgmuligheter til linjer og oppdrettere. *sær*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikkeno med kahlo om to dager, men det var på nippet her at hun måtte få slippe. Jeg kom hjem fra sykehuset til en hund som var helt hinsides av stress. :( Dro til vet. etter en uke fordi jeg tenkte hun trengte tid på å få meg tilbake om det var det som var problemet, og knakk jo sammen bare jeg skulle begynne å forklare - hun fikk siste sprøyte cartrophen den dagen jeg dro til sykehuset og jeg var borte i 6 dager. Så vet. ville vi skulle sjekke litt mer før jeg tok en avgjørelse - helt sikkert fordi jeg var helt knust. Og vi fant uvi, og at hun har "noe" i buken. Hva det nå enn er i buken slår ikke ut på blodprøver, så hva det er vet vi ikke.

Nå går hun på en hestekur antibiotika, og fikk beskjed om at de burde få henne til å stresse ned innen et par dager om det kun var uvi'en som plaget henne, og om hun ikke gjorde det, så skulle jeg kjøre på med onsior selv om hun har cartrophenen i kroppen, rett og slett fordi cartrophen kun virker på skjelettet, og om det er andre ting som er vondt, så vil ikke det ha noe særlig effekt uansett. Så nå går hun fremdeles på antibiotika og 40mg onsior til dagen, og brått kjenner jeg hunden min igjen. Hun er fremdeles litt over normalen i stress, skal ri endel på lukisen, men hun er tilsnakkendes og 95% av dagen så er hun rolig og glad. Så hun er med oss enda, og blir nok med oss noen uker/mnd til, alt etter hvor lenge det funker med onsior uten å ta kverken på nyrer/lever...

Det positive oppi her er at cartrophenen har hjulpet på bakbeina. Hun er bedre i bevegelsene ute, og det tar lengre tid før jeg ser at hun blir påvirket ute. Nå er vi ikke allverdens mye ute om dagen siden jeg er dårlig, men sånn som ting er nå, så tror jeg hun er tilnærmet smertefri.

Goddammit! I'm so freaking sorry. :( Jeg håper dere kommer til bunns i det og får fikset opp i hva som lurer i buken, og i mellomtiden må du kose deg ihjel med "frisk" Kahlo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva me entlebucher da? Eller den tredje som jeg aldri husker navnet på :P

Den ene er jo større enn berner, bare korthåra, og den andre kan jeg nada nix om. :lol: Men jeg ønsker meg ikke en sjelden rase, jeg vil ha valgmuligheter til linjer og oppdrettere. *sær*

Er den ene større? Jeg har fått for meg at begge var mindre jeg.. :blink:

*tuslet stille ut av tråden*

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddammit! I'm so freaking sorry. :( Jeg håper dere kommer til bunns i det og får fikset opp i hva som lurer i buken, og i mellomtiden må du kose deg ihjel med "frisk" Kahlo!

Hun har såpass mye "greier" i kroppen uansett, så det er grenser for hvor mye vi kan gjøre for henne uansett, men hun skal hvertfall ikke gå å ha vondt. Og for første gang i mitt hundeliv måtte jeg ta hensyn til meg selv, jeg hadde rett og slett ikke taklet å miste henne da vi var hos vet. Det tror jeg vet. skjønte innmari godt. Så vi balanserer på en knivsegg med hva som er forsvarlig å la henne gå gjennom.

Er den ene større? Jeg har fått for meg at begge var mindre jeg.. :blink:

*tuslet stille ut av tråden*

Sent from my GT-I9100

Har hilst på den ene ja, og den er definitivt ikke mindre. Men flotte hunder det og. :D Ingen grunn til å rømme tråden fordeomda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddammit! I'm so freaking sorry. :( Jeg håper dere kommer til bunns i det og får fikset opp i hva som lurer i buken, og i mellomtiden må du kose deg ihjel med "frisk" Kahlo!

Hun har såpass mye "greier" i kroppen uansett, så det er grenser for hvor mye vi kan gjøre for henne uansett, men hun skal hvertfall ikke gå å ha vondt. Og for første gang i mitt hundeliv måtte jeg ta hensyn til meg selv, jeg hadde rett og slett ikke taklet å miste henne da vi var hos vet. Det tror jeg vet. skjønte innmari godt. Så vi balanserer på en knivsegg med hva som er forsvarlig å la henne gå gjennom.

Er den ene større? Jeg har fått for meg at begge var mindre jeg.. :blink:

*tuslet stille ut av tråden*

Sent from my GT-I9100

Har hilst på den ene ja, og den er definitivt ikke mindre. Men flotte hunder det og. :D Ingen grunn til å rømme tråden fordeomda!

Jeg har også snuset på rasene, så derfor litt overrasket.

Picard da? :P

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet så mange svar siden sist at jeg rakk ikke lese alt så vet ikke om noen har vært før meg, men jeg ville vært langt mer 'bekymret' for og ha en AH i hus om du er redd for at jakt golden og vorsteh skal bli overkill.. Det finnes så klart mange variasjoner av AH, men jeg har vært borti flere som er spik spenna gæærn og løper til de spyr rett og slett også løper de videre og fortsatt er de ikke slitne på den måten at de kan være i ro/slappe av inne, og dette er hunder oppvokst i familiemiljø ikke på en kennel. Og i en så bredspektret rase så kan det være vanskelig og vite hva du får. Jaktinnstinkt er også sterkt i mange noe du slipper så mye av på en golden og på en helt annen måte enn vorsteh. Og det er grunnen til at jeg setter vorsteh forran AH om jeg skal ha meg tur/familiehund. Ikke noe galt med AH, men de kan være utrolig kravstore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Picard da? :pHeller ikke her er det vel akkurat flust av oppdrettere og individer å sjekke ut? :lol:

Jeg synes dere skal ha en sibirsk hysky, jeg. :)

I norge er det vel ca 4-5 stk, alle av samme linjer. Så her er det ikke mye, men i sverige er del en del mer hvis jeg husker riktig :)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
*Peke nese* :D

Ja, pelsen har veldig mye å si. Jeg merket det godt da jeg klippet ned Babs - DA frøs hun på beina og fikk sår på potene for første gang i sitt liv, liksom :).

Ja, det er klart det er en fare for det. Jeg har jo forsåvidt en hund som er båndhund veldig mye, både sommer og vinter, om sommeren pga sau, om vinteren fordi jeg ikke har veldig lyst til at han skal ha nærkontakt med elgen han er litt ivrig på *ler*. Men for meg er det jo ikke et problem sånn sett. Han får den trimmen og aktiviteten han trenger i bånd, han. Jeg har jo forøvrig ikke utehund, så problemet om han stikker dersom han er løs ute på gården har jeg jo ikke, siden han alltid er inne med meg :).

Også vil en berner eller tilsvarende tung raser kanskje ikke ha den utholdenheten over lange strekninger som litt lettere raser, tenker jeg (jeg ser ikke for meg en berner, nuffe el l holde et passe trav i flere km egentlig - men jeg har jo ingen erfaring med dem på den måten, så jeg bør kanskje ikke uttale meg :lol:). Jeg er vel også sett retrievere som overhodet ikke evner å trekke, selv ikke med andre som agn foran, så det er jo ikke gitt å få en hund som ønsker å trekke selv om den er lettere :).

Det kommer jo an på hva man er ute etter da. I utgangspunktet forsto jeg det som om raksha var ute etter en stødig familiehund som kunne være aktiv turhund, trekke pulk og trekke litt på ski. Og det passer bernern utmerket til. Er det snakk om å snørekjøre i høyt tempo over lang tid, så bør hun se på andre raser istede (jeg ville valgt AH, men de er ganske mye mere krevende hunder i forhold til aktivitet i hverdagen). Nyttårshelga var jeg på fjellet med familien og bernern deres. Hun holdt greit tempo på ei mils snørekjøringstur med meg og hunden min forran. Hun holdt ikke samme høye travtempo som terven og hun var skikkelig sliten etterpå, men så får hun bare en halvtimes rusletur hver dag som eneste morsjon i hverdagen, og da syns jeg ikke man kan forvente mer av noen hund. Men hun er ingen god snørekjøringshund uten noen forran. Har ikke prøvd pulk med henne, men bernern jeg hadde var fin på det lille hun fikk trekke pulk. Da er tempoet roligere og det går gjevnt og trutt lenge. Hun var heller ikke supergira på å løpe forran uten å ligge etter noen, og hun var for treig for meg, men en fin turhund og familiehund.

Det er bare fordi de blir himla tunge oppå snøen. :)

De veier jo omtrent det samme som en malamute, og ja, noen ganger går de gjennom snøen der en lettere hund ville gått oppå. Min berner veide 38 kg, foreldrene mine sin veier 42 og burde veid et par-tre kg mindre.

Er den ene større? Jeg har fått for meg at begge var mindre jeg.. :blink:.

*tuslet stille ut av tråden*

Sent from my GT-I9100

Det er fire sennenhunder. Berner og grosser som er store og entbulcer og appenzeller som er mindre (skjekk opp hvordan de to siste staves, litt usikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en golden og en berner.

Berneren var flott å ha med på skiturer. Han frøs aldri og fungerte bra om vinteren, men pelsen fikk snøballer ved nullgrader, også innimellom potene.

Vår hadde store labber ifht kroppsvekt, så han gikk greit på snøen. Han kunne gå løst overalt.

Det som trekker ned: Lite fart i trekkinga og pels som kladder innimellom (men altså, det er jo kun de med polarpels som aldri kladder.)

Golden hadde vi da jeg var baby til jeg var 6-7 år. Vi fikk han som omplasseringshund fra noen som hadde fått allergi. Han var ferdig trent og hadde konkurrert i lydighet, så det var mye vilje der. Han trakk meg og søsteren min i pulken da han var yngre. Det gikk fort. :) Han kunne også alltid gå løs.

Lik pels som berneren bortsett fra at den isolerer dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker golden jeg <3 Min absolutt drømme familiehund er boxeren, hadde det ikke vært for den førdømte helsa. Jeg føler ikke jeg får så mye innblikk i hvor mye aktivitet du vil gi, bare mindre enn en risen krever. Og jeg vil tro en jaktgolden krever mindre enn det? Personlig liker jeg golden bedre enn flat, sistnevnte er så vimsete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også snuset på rasene, så derfor litt overrasket.

Picard da? :P

Sent from my GT-I9100

Picarden - basert kun på utseende :wub: !

Heller ikke her er det vel akkurat flust av oppdrettere og individer å sjekke ut? :lol:

Jeg synes dere skal ha en sibirsk hysky, jeg. :)

Men ja, er ikke så mange...

Det har kommet så mange svar siden sist at jeg rakk ikke lese alt så vet ikke om noen har vært før meg, men jeg ville vært langt mer 'bekymret' for og ha en AH i hus om du er redd for at jakt golden og vorsteh skal bli overkill.. Det finnes så klart mange variasjoner av AH, men jeg har vært borti flere som er spik spenna gæærn og løper til de spyr rett og slett også løper de videre og fortsatt er de ikke slitne på den måten at de kan være i ro/slappe av inne, og dette er hunder oppvokst i familiemiljø ikke på en kennel. Og i en så bredspektret rase så kan det være vanskelig og vite hva du får. Jaktinnstinkt er også sterkt i mange noe du slipper så mye av på en golden og på en helt annen måte enn vorsteh. Og det er grunnen til at jeg setter vorsteh forran AH om jeg skal ha meg tur/familiehund. Ikke noe galt med AH, men de kan være utrolig kravstore.

Det er absolutt noe å ta med seg ja.

Det kommer jo an på hva man er ute etter da. I utgangspunktet forsto jeg det som om raksha var ute etter en stødig familiehund som kunne være aktiv turhund, trekke pulk og trekke litt på ski. Og det passer bernern utmerket til. Er det snakk om å snørekjøre i høyt tempo over lang tid, så bør hun se på andre raser istede (jeg ville valgt AH, men de er ganske mye mere krevende hunder i forhold til aktivitet i hverdagen). Nyttårshelga var jeg på fjellet med familien og bernern deres. Hun holdt greit tempo på ei mils snørekjøringstur med meg og hunden min forran. Hun holdt ikke samme høye travtempo som terven og hun var skikkelig sliten etterpå, men så får hun bare en halvtimes rusletur hver dag som eneste morsjon i hverdagen, og da syns jeg ikke man kan forvente mer av noen hund. Men hun er ingen god snørekjøringshund uten noen forran. Har ikke prøvd pulk med henne, men bernern jeg hadde var fin på det lille hun fikk trekke pulk. Da er tempoet roligere og det går gjevnt og trutt lenge. Hun var heller ikke supergira på å løpe forran uten å ligge etter noen, og hun var for treig for meg, men en fin turhund og familiehund.

Ja altså - bonden ønsker seg en ordentlig trekkhund, men for meg er ikke det SÅ viktig. Så lenge den kan trekke pulk og litt på ski. Men så er det hvem som kommer til å ha hovedansvaret for hunden, og det faller nok mest på meg med tanke på hverdagene. Så om han vil ha husy enten sibbe eller alaskan, så tror jeg han må love den lange sykkelturer 2-3 dager i uka når det ikke er skiføre og like mye skiturer. Jeg har jo med salukien når jeg kjører ponni, og kan sikkert ha med en hund til, uten problem, men jeg vet ikke om jeg vil binde meg til en hund som krever lange kjøre/sykkelturer flere ganger i uka.

De veier jo omtrent det samme som en malamute, og ja, noen ganger går de gjennom snøen der en lettere hund ville gått oppå. Min berner veide 38 kg, foreldrene mine sin veier 42 og burde veid et par-tre kg mindre.

Har intrykk av at det ikke er så mange som er over 40?

Det er fire sennenhunder. Berner og grosser som er store og entbulcer og appenzeller som er mindre (skjekk opp hvordan de to siste staves, litt usikker).

Sånn var det ja, jeg har hilst på grosser og berner. :)

Noen som kjenner til eurasier? Kan de sammenlignes med samojed? eller berner? Står jo at de ikke skal ha noe særlig jaktinstinkt, og da er vel heller ikke trekkegenskapene på topp. Hmh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker golden jeg <3 Min absolutt drømme familiehund er boxeren, hadde det ikke vært for den førdømte helsa. Jeg føler ikke jeg får så mye innblikk i hvor mye aktivitet du vil gi, bare mindre enn en risen krever. Og jeg vil tro en jaktgolden krever mindre enn det? Personlig liker jeg golden bedre enn flat, sistnevnte er så vimsete :P

Riesen krever ikke så skrekkelig mye aktivitet - så lenge den får være med på alt. Men den er veldig "mye" hund - og krever trening og kan være et ******* i oppveksten, de kan ha mye skarphet i seg og ja i det heletatt. Det er vel hele pakka med riesen jeg elsker, men samtidig ikke ser for meg at jeg orker sammen med en baby/smårolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Picarden - basert kun på utseende :wub: !

Men ja, er ikke så mange...

Det er absolutt noe å ta med seg ja.

Ja altså - bonden ønsker seg en ordentlig trekkhund, men for meg er ikke det SÅ viktig. Så lenge den kan trekke pulk og litt på ski. Men så er det hvem som kommer til å ha hovedansvaret for hunden, og det faller nok mest på meg med tanke på hverdagene. Så om han vil ha husy enten sibbe eller alaskan, så tror jeg han må love den lange sykkelturer 2-3 dager i uka når det ikke er skiføre og like mye skiturer. Jeg har jo med salukien når jeg kjører ponni, og kan sikkert ha med en hund til, uten problem, men jeg vet ikke om jeg vil binde meg til en hund som krever lange kjøre/sykkelturer flere ganger i uka.

Har intrykk av at det ikke er så mange som er over 40?

Sånn var det ja, jeg har hilst på grosser og berner. :)

Noen som kjenner til eurasier? Kan de sammenlignes med samojed? eller berner? Står jo at de ikke skal ha noe særlig jaktinstinkt, og da er vel heller ikke trekkegenskapene på topp. Hmh.

Jeg har litt erfaring med eurasier, mye enklere enn polarhundene, men også en del mindre aktivitetsbehov og arbeidskapasitet og litt dårligere pelskvalitet (trenger mere stell og kladder i rett føre). Men trivelige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med eurasier, mye enklere enn polarhundene, men også en del mindre aktivitetsbehov og arbeidskapasitet og litt dårligere pelskvalitet (trenger mere stell og kladder i rett føre). Men trivelige hunder.

Oki, takk! Kan kanskje være verd å se på.

Tenker jeg skal gi Bonden noen alternativer til raser rett og slett, så kan han få velge - og dermed få litt mer ansvar :lol: Han syns det er kjempetrist at ikke snusern kan være med på ski og sykkelturer. Salukien kan jo, men er begrenset med trekk i slike pinnedyr, selv om han selv tror han trekker hele lasset alene. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ene større? Jeg har fått for meg at begge var mindre jeg.. :blink:

*tuslet stille ut av tråden*

Sent from my GT-I9100

Det er 4 så dere har rett begge to ;)

Grosser Sennenhund er større (høyere i alle fall, men kanskje litt spinklere?)

Entlebucher Sennenhund og Apenzeller Sennenhund er begge mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med eurasier, mye enklere enn polarhundene, men også en del mindre aktivitetsbehov og arbeidskapasitet og litt dårligere pelskvalitet (trenger mere stell og kladder i rett føre). Men trivelige hunder.

Spørs hvordan enklere du mener da, for de Eurasierene jeg har vært borti ville jeg ikke sagt var enklere enn Siberians. Litt mer lettdresserte ja, men samtidig litt for mye "chow chow" i gemyttet for min smak. Litt vanskelig å si akkurat HVA det er med de, men samkjønnsagressjon mellom hanner er i alle fall ikke helt uvanlig har jeg hørt av flere med rasen + selvopplevd.

Men de krever jo mindre da, og er nok mer passende for "folk flest" enn en polarhund. Selv om jeg synes det er til dels store forskjeller mellom de polare rasene. Jeg kunne aldri tenkt meg AM eller GRL for meg er de litt "for mye". Men som sagt, dette er mine preferanser. Raksha kan ha helt andre. Ut fra det jeg har lest så langt synes jeg en Samojed høres bra ut. Lettere å få "kan ha løs" Samojed enn Siberian i alle fall (som nok i snitt er den vanskeligste av de 4 polarhundene på akkurat det området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for alle inspill, selv om jeg pr nuh ikke er nærmere rasevalg. :lol: Hørt litt ymse om eurasieren, så tror jeg legger den på hylla foreløpig.

Men sånn akkurat nå så syns jeg berner, husky eller samojed kanskje er det som er mest aktuelt. Kanskje samojeden blir mest en mellomting mellom berner og husky på en måte - lettere å ha løs enn husky, krever mindre en husky av fysisk aktivitet, men samtidig lettere enn berner og litt "mer" fart og sånt. Hmm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...