Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er med stor uro og skam at jeg må meddele


Inustaff

Recommended Posts

Nå er jeg normalt ikke for rutinemessig kastrering av hunder, men i disse valpenes tilfelle tror jeg kanskje det kan være en idé å kreve det. På den måten kan man kanskje luke bort noen potensielle kjøpere som ser for seg en gullgruve i form av "corstinoweilers" eller noe sånt. Man kan vel lage en slags forvertavtale som sier at hunden går over i kjøperens eie først når den er kastrert?

Å i en kontrakt kreve noe som er ulovlig å gjøre vil være ganske dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenkte kanskje og ha en "egentlig pris" men at de selges liksom for halv pris,fordi kastreringsklausul er bundet opp mot kjøpet.

Noen som vet hvordan jeg praktisk kan gjøre det og om det er lov?

Hvis de da ikke kastrerer,og parrer så hva er konsekvensen?

Å oppfordre til lovbrudd er faktisk et lovbrudd.

Konsekvensen dersom de ikke adlyder er vel potensielt at du kan bli anmeldt og dømt for brudd på gjeldende lovverk hva gjelder dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du kan utdype mer hvilken del som er ulovlig, og hvordan man greit kan løse det på en lovlig måte?

Lov om dyrevelferd sier i §9:

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse.

Dette er regelen som erstattet den gamle regelen om forbud mot unødig kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppfordre til lovbrudd er faktisk et lovbrudd.

Konsekvensen dersom de ikke adlyder er vel potensielt at du kan bli anmeldt og dømt for brudd på gjeldende lovverk hva gjelder dyrevelferd.

Vel, Lov om dyrevelferd kan tolkes på mange måter, Pan. Og spør du meg er det helt horribelt at det ansees som kriminelt å kastrere hunder, mens i tilfellet med katter så er det nærmest HELT motsatt. Jeg synes faktisk at det nok hadde hjulpet hundesaken i dette landet om en god del flere hunder ble kastrert/sterilisert. Det er ikke akkurat et problem at det selges for få valper per i dag, er det?

Skal jeg være helt ærlig er jeg litt lei av alle disse "oppdretterne" (ikke deg, Camilla :icon_redface: ) som spyr ut ulike mastiff/rottweilermikser for ren vinning. Jeg er stygt redd for at mange av disse miksene havner i feil hender (for seriøse kjøpere, kjøper sjelden slike overprisede blandinger!). Så hva i svarte er galt med å prøve å begrense denne typen avl - ved nettopp kastrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt kynisk, så kanskje det kunne være greit å bare spare f.eks. to tisper.(Tispen får beholde valper, og valpene har søskenselskap). Selv "bare" seks hunder av den blandingen kan være en utfordring å finne hjem til tenker jeg.

Lykke til! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, uflaks! Men, hell i uhell - jeg har inntrykk av at de to rasene er greit kompatible, slik at dere ikke ender opp med Cane Corso'er med f.eks innslag av settergemytt. :wub:

Lykke til, og fortell gjerne her om hva dere gjør for å minimere belastningen på den unge, vordende mor sin fysikk. Antar dyrlegen tipser dere om noe der - hvis det er noe man kan gjøre, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja håper ikke hun skal fortsette med det,for da er det jo på an igjen ca om 4 uker igjeeeen!

Jeg har hatt mye hund i mitt liv,men visste faktisk ikke at 3 mndrs intervaller var vanlig...eller ikke vanlig,men KAN skje..

Tispen jeg hadde holdt på med rare løpe tider i fem år hun.... Da ble hun kastrert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa og blålige, nakne nappe-lignende store hunder med med fjonete kjempeører, man og hårete føtter.... Vil gi My Little Pony-elskende unger mareritt for livet :wub:

Meeen - de er sikkert søte frem til leveringsalder! Gled deg, kos dere best mulig med de små. Håper alt går bare bra med mor, fødsel og barn - og at det bare kommer 2 valper!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal avskrive CCen din som mulig far, de er kreative helt hinsides og har en kjønnsdrift jeg ikke har sett manken til!

Og i Australia var det jo en Chihuahua som hadde parret en rottis, det ble tatt DNA og det var chi-gutten som var far :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg Reject,jeg fikk en ahaopplevelse med kineserkødden ...

Jeg har alltid trodd folk som endte opp med så små VS stor hund mix gjorde det med vilje,men skyldte på fantasien til dyrene... :wub:

Vel,som førstegangseier av liten hund burdte jeg ikke beskylde andre for sånt men heller følge med på oppfinnsomheten selv. :wub: Er det en ting jeg har lært av dette så er det og ikke være en fordomsfull idiot selv :wub:

Han er den farligste å ha rundt tisper i løpetid for han jokker dem i ører,øyne,bakben,fremben..ja han prøver ALLE vinkler får man vel si...Vi har vært slemme og filma og ledd av ham da,men det var fordi tampen ikke brant !

Nei hvordan skal man avlaste en supergravid hund?

Vel hun er jo bedagelig anlagt av natur så hun liker å dra seg...Tviler på det finnes så mange løsninger for den slags,jeg har ikke spurt noe veterinær om det da jeg er rimelig sikker på at det er som det er uansett,og at noe støttehjul :) eller andre oppfinnelser ville være veldig upraktiske...ahahah,nei fra spøk til alvor så fryktelig hysterisk er jeg ikke!

Hun er 14 mndr så selv om hun ikke er voksen så er hun heldigvis ikke helt uferdig valp!

Selv om hun i hodet er litt ånnasvalp,men det er de jo alltid,spesielt de som har et ekstradrypp i seg..de er litt ekstra ånnas :D Liker altså ånnaser da!Så det er positiv omtale :D

Det skal nok gå bra..

Hun sover og sover og når hun vil ut så tisser hun og så har hun en egen måte å bare flate ut på,så hun sover likegodt mer men jeg synes ikke om at hun skal ligge på singelen å sove selv om hun liker det som den gårdshunden hun er.

Det er det fine med Corso og Napper stort sett...late og livlige som man vil!

Tispen jeg hadde holdt på med rare løpe tider i fem år hun.... Da ble hun kastrert :o

Huff ja det var lenge..den hadde jeg aldri stolt på,og skal aldri mer stole på "normalen".. ;)

Alt kan skje har jeg forstått ,så det er påtide å øke paranoiaen 10 hakk!

Jeg er klar for å se etter ny løpetid allerede om 1 mnd jeg så.. ;) kan jo ikke stole på noe her!

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Huldra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa og blålige, nakne nappe-lignende store hunder med med fjonete kjempeører, man og hårete føtter.... Vil gi My Little Pony-elskende unger mareritt for livet :wub:

Meeen - de er sikkert søte frem til leveringsalder! Gled deg, kos dere best mulig med de små. Håper alt går bare bra med mor, fødsel og barn - og at det bare kommer 2 valper!

Susanne

Åh, flir!! :) Hysterisk bilde i hodet mitt! :wub:

Håper det går bare bra med mor og etterhvert barn. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man skrive at man håper det er få egentlig..? *knis* For det viser seg jo gang på gang at når det gjelder valper får man jo nesten aldri det man vil ha - om man ønsker seg noe... Vil man ha tisper så får man hanner - vil man ha mange valper, kommer det få eller ingen - bryr man seg ikke om kjønn får man en herlig fordeling med flere tisper enn hanner :D:wub:

Men uansett - håper alt går knirkefritt, og at du får nok valpekjøpere - som ikke har lumske planer om å parre de senere... :wub: Lot's of good luck to you! :wub:

edit: *hvisker lavt* Ser for meg at hele magen er stappet med minst 20 små, hårløse krabater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah...Si det. Man kan ta alle forhåndsregler i hele verden og likevel er hunder raskere og sluere enn oss. Vil de så vil de.

Du kan låse dem inn i hvert sitt hus så klart, men det er vel ikke helt det store med å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis det ikke er eieren sin feil, hvem sin feil er det da?

Jeg er enig med Pan (for en gangs skyld) jeg. Det er eiers feil, det er dumt at sånne ting skjer og det er enda dummere hvis man ikke tar konsekvensen av det. Nå virker det som TS tar konsekvensene av det og gjør så godt hun kan etter at hundene har parret seg. Noe mer enn det kan man ikke forvente når uhellet først er ute.

Men jeg ser andre som har skrevet innlegg her om at de har hatt uhell hvor de har fått så hatten passet, så litt får man tåle når man velger å informere om at man har "driti på leggen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...