Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


Marthe

Recommended Posts

-Toller (tipper min neste hund blir det)

-Belger, Terv eller groenen

-Papillon

-En knallfin bruksschäfer

Festlig! Vel- siden dette ble skrevet har jeg hatt to bordere+en sheltie, og toller er helt avskrevet. Belger er fremdeles høyt på listen, Papillon blir det nok en eller annen gang, men ikke i nærmeste fremtid. Neste hunden håper og tror jeg at blir en Schäferhund, men dette er også langt frem i tid. Så min ønskeliste blir:

- Scäferhund

- Belger (terv/gronnis)

- Korthårscollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 363
  • Created
  • Siste svar
Min ønskeliste må bli noe sånt som:

- Katalansk gjeterhund

- Cocker spaniel

- Bearded collie

- Enda en labradortulling

Og litt sånn på fascineringslista over raser som jeg er interessert i står border collie, curly coated retriever og skotsk hjortehund.

Vel. Nei. Hehe... Nåværende liste over raser som jeg en eller annen gang kunne tenke meg å ha:

- staffordshire bull terrier

- lancashire heeler

- groenendael

- australian kelpie

- riesenschnauzer

- curly coated retriever (kanskje kanskje)

Det vil vel egentlig si at alle utenom curlyen har falt ut - men det er vel ikke spesielt sannsynlig at jeg skaffer meg curly heller, egentlig.

Edit: Jo, også har jeg litt lyst på rottweiler en gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som min liste har forandret seg en del siden jeg skrev i denne tråden. Raser jeg har på "ønskelisten" er:

- Tervueren(ingen over, ingen ved siden)

- Groenendael

- Malinois

- Australsk kelpie

Litt mindre raser:

- Pyreneisk gjeterhund, poil long

- Shetland Sheepdog

- Lancashire heeler

Forøvrig tror jeg ikke at jeg kommer til å ville ha noe annet enn belger. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. listen min er slik nå etter hva jeg vil ha senere en gang.

1. Aussie, uten tvil! (Blir nok det neste etter FL)

2. Schäfer, langhåret.

3. Staffordshire Bull Terrier

Men planen nå er å ha Keela i 15 år til, å parre henne og ha en av hennes avkom selv :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører de sære som ikke kunne tenke meg så mye forskjellig. Jeg har lyst å drive med IPO så ønskelisten er:

1. Malinois

2. Schæferhund fra brukslinjer (men jeg liker ikke de korte bakbeina :angry:)

OT- korte bakbein? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til engelsk springer som jeg alt har, ønker jeg:

* Toller

* Aussie

* Cocker (sobel)

* Welsh springer

* Cavalier

* Mørk golden

Nå blir det forhåpentligvis en aussie eller toller på meg i løpet av året/neste år, da :icon_redface:

Hmm, ja noe forandret er det, men.

Tror nok hvertfall neste hund også blir toller, men jeg sikler også på

* Aussie

* BC (men ikke før om en del år)

* Engelsk springer (fortrinnsvis som familiehund når jeg er etablert)

* Jaktgolden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Nei. Hehe... Nåværende liste over raser som jeg en eller annen gang kunne tenke meg å ha:

- staffordshire bull terrier

- lancashire heeler

- groenendael

- australian kelpie

- riesenschnauzer

- curly coated retriever (kanskje kanskje)

Det vil vel egentlig si at alle utenom curlyen har falt ut - men det er vel ikke spesielt sannsynlig at jeg skaffer meg curly heller, egentlig.

Se på bilde på side 62 i nye hundesport - Seriøst, hunden til høyre i bilde ser ut som en skalla mann :icon_redface:

Før jeg kjøpte Stitch, skulle jeg hvertfall ikke ha ny belger. Veldig dårlig erfaring og mange vonde stunder etter den forrige, men i dag angrer jeg ikke et sekund. Groenendael er nok "min" rase. Bortsett fra det ville vel listen sett noe sånt ut:

Briard

Hovawart

Rhodesian Ridgeback

Weimaraner

Siberian Husky

Langhårs Dachs

Noe for en hver smak :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen min har ikke forandret seg så mye de siste årene egentlig..

I tilfeldig rekkefølge:

- Australien Shepherd

- Border Collie

- Sheltie

- Tervuen

- Groenendael

- Blandingshund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen forandrer seg stadig må jeg si.. :angry:

Her er øyeblikkets liste:

1. Portugisisk vannhund (tror nok det er den eneste rasen jeg kommer til å ha i mange år)

2. Bearded Collie

3. Dobermann

Ellers ønsker jeg meg mye annet... Har fått øynene opp for berger des pyrenees face rase, men tror nok aldri jeg kommer til å gå til anskaffelse av en. Ellers er fortsatt Afghansk mynde en utseendefavoritt. Digger også Pudler i alle varianter, skulle jeg hatt en måtte det blitt en dvergpuddel. Briard er også nydeligpen, men tror ikke det er rasen for meg.

+++ :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg hadde skrevet i denne tråden tidligere, men det må visst ha vært en annen.. ;)

Min liste ser sånn ut:

En til groenendael

Malinois - men nå som jeg har blitt så babysjuk og ønsker familie, blir det nok ingenting av da jeg ikke føler at alle maller er til å stole på i alle situasjoner og det blir mye å passe på dersom man skal ha unger i tillegg.

Hollandsk gjeterhund - litt samme som over, de høres ut til å være litt ustabile når det gjelder gemytt.

Schäfer fra brukslinjer, og her har jeg faktisk ønske om farge.. :icon_redface: Den bør være grå eller sort. :angry:

Korthåret vorsteher - den må være en Varja-kopi.. (savner henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordiom jeg har mine tunge og vanskelige stunder med min hund så står forsatt boerboelen på 1 plass

så GD,staff,pomeranien,fransk bulldog,engelsk bulldog,boston terrier, ja her er det fra den minste til den største...liker så mange :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... Utseende messig liste:

1. Malamute!

2. Hvit Gjeterhund¨

3. Svart schæfer

4. Shiba

Men ellers? Hvis ting hadde vært tilrettelagt for det (på alle mulige måter)

Malamute ;)

Amstaff (jeg sier at hvis ting..:icon_redface:)

Svart schæfer...

Men, realistisk liste??

ehh... Aner ikke! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nova Scotia Duck Tolling Retriever

- Berner Sennen

- Islandsk fårehund

- Sheltie

- Staffordshire bull terrier

- Cavalier King Charles Spaniel

Så fort jeg er ferdig med flytting og sånt, skal jeg se om jeg finner meg en Toller - valp. :rolleyes:

Det er det første jeg skal gjøre. Har hatt lyst på denne rasen i mange år nå, men pga. samboerskap med en allergiker ble ikke det noe av. Men det blir Toller nå..

Og Toller ble det:) Hun er nå snart to år.

Min nåværende ønskeliste (den endrer seg stadig, siden jeg ikke skal ha ny hund akkurat NÅ, og ikke snakker med oppdrettere og sånt enda)

Finsk Lapphund

Canaan hund

Shiba

Labrador

Amerikansk bulldog (vet ikke helt om denne passer meg, men de er flotte!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg tenke meg:

¤Australian shepherd

¤Malinois

¤Tervuren

¤Schäferhund

+ Border collie som jeg har fra før av :icon_redface:

Det ene ønske har jo kommet i hus, men jeg vil oppdatere listen litt :angry:

* Malinois - Ja, det blir nok flere av de med årene.

* Border collie- En skuddfast en...

* Australsk kelpie

* Tervuren- Bruks terv vel og merke.

* Schäferhund- Etter brukslinjer.

* Whippet

* Dvergpinscher

* Chinese crested

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det sånn at jeg har ønsker om en kremgul, langhåret dachs.

Sånn ellers kunne jeg ha tenkt meg en Grand danoise eller en Pincher (men da måtte jeg ha hatt mer erfaring) i fremtiden en gang. Er ikke noe raser jeg vil ha som neste hund uansett. (tror jeg)

Skulle jeg valgt NÅ, hadde det blitt dachsen.

Hihi, skjønte ikke helt hva jeg mente den gang :icon_redface: Bortsett fra at jeg kunne tenke meg en dachs. Nå har jeg gått bort fra dachsen, ikke fordi de ikke er søte, men fordi jeg foretrekker de større hundene, og er også litt redd for bjeffingen. kanskje når jeg er gammel dame. hehe.

Grand danois er fortsatt flott, men samboer syns de blir i største laget. Utelukker ikke rasen, men det kommer andre før det. Pincher ja, har tenkt at jeg da like godt kan få meg dobermann. De er så like uansett.

Har vurdert disse den siste tiden (årene):

Dobermann - kommer kanskje flere i fremtiden. Men ikke to på en gang.

Dalmatiner - fine hunder, men røytingen frister lite, og sånn innerst inne har jeg forsåvidt aldri hatt den store interessen for rasen. (samboer som vil ha mest)

Hvit hyrdehund - sukk, en rase jeg absolutt kunne hatt, men vi tør ikke pga pelsen,for samboer har antydning til allergi og har reagert på slik type pels. Så vi tar ikke sjangsen. :angry:

Beauceron - spennende rase syns jeg, men samboer vil ikke. Syns de ikke er så pene, og vil rett og slett ikke ha en :closedeyes:

Greyhound - min store skapfasinasjon. Har alltid hatt en spesiell følelse på disse, selv om ikke myndegruppen generellt har appelert så mye.. Men etter endel undersøkelse rundt rasen er jeg ganske sikker på at den kan passe våre kriterier bra.

And the winner is: Greyhound! ;) Er rase vi begge er enige om, og som vi skal satse på. Dobermann er fortsatt rasen i våre hjerter, så om det blir flere av dem skal vi ikke utelukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom min herlige SJOKO ( :P ) labrador og dogoen, er min ønskeliste slik:

*Eng staff

*bullmastiff

*griffon b

*am staff ( Satse på å bli svensk statsborger snart ) :)

*pitt bull

*Argentinsk dogge

*Silver labrador

åååå, det er jo så mange.

men som dere ser, går det i molosser typer og labbe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha Aussie, toller eller terv/svarting og endte opp med verdens skjønneste aussiefrøken som absolutt har svart opp til alle mine forventinger og mer til. :)

Jeg klarer egentlig ikke å tenke tanken på en hund til slik som ting er nå, men sambo sitter titt og ofte og forteller om hunder han har sett som han fikk så lyst på *ler* Så hvis han våkner litt mer og lover å ta mye ansvar, så blir det kanskje en av disse MANGE år fremover i tid:

1. Am. bulldog

2. Staffe

3. Australsk kelpie

De to øverste er det typen som står for, den nederste var det jeg som fikk han til å være med på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...