Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN

Inustaff

Recommended Posts

Skjønner egentlig ikke at dette kan sammenlignes. Kupering av ører er vel i hovedsak ment som et inngrep for ytterligere skjønnhet hos rasen. Fjerning av ulveklør, mener i alle fall jeg, er et inngrep man gjør for faktisk å skåne hunden for eventuelle plager senere. I dag som hundene blir brukt til blandt annet agility, tror ikke jeg ulveklør er til nytte for hunden, men heller "i veien".

Ser jo at noen bruker bedre lufttilgang til ørene som et argument for ørekupering, men jeg har liten tro på at mange ørekuperte hunder kuperes for ørenes skyld. De fleste legger vel skjønnhet til grunn for et slikt inngrep?

Forøvrig er jeg i mot kupering av alle raser. Grunnene er ikke så mange, men min mening er så den fordi jeg mener at det å fikse på utseendet ikke er noe verken mennesker eller hunder behøver.

For å begynne med det siste først. Joda, det kan være greit å fikse på sitt utseende, hvorfor ordner vi kvinner ellers håret vårt, tar permanent, farger det, klipper det og slike ting?

Så var det hundene. Ulveklør er ikke i veien verken for agility eller noe annet. Kupering gjøres ikke kun av kosmetiske hensyn. På K.O. ble ørene kupert for at rovdyrene ikke skulle få tak i ørene, så de ble kuttet rett av. Og av samme grunn ble halen kupert. Jeg har selv K.O.er som er ørekuperte, og de kan faktisk vifte med ørene og legge de bakover, selv om de er kuttet rett av. Ta en titt på min hjemmeside så ser dere at både Vala og Marve har kuperte ører. Og det lever de godt med. :icon_redface:

Briarden og noen få andre raser, skal ha to ulveklør på hvert bakben, noe annet er diskvalifiserende, og jeg snakket med en som brukte de til å gjete geiter med, og da brukte briardene disse klørne når de klatret i bratte fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Ok, det vet jeg. Men trenger den å ha kupert hale og ører for å bli en god brukshund? Du sa jo selv at du synes det var pent, så om rasen ikke er en motehund, men pen med kuperte ører som egentlig ikke har noe å si for brukskvaliteten... hva sitter vi igjen med da? :icon_redface: Igjen, jeg har ikke sagt noe om å lide. Jeg var i utgangspunktet ute etter å vite hvorfor jeg. Det har jeg jo fått et svar på, så for min del trekker jeg meg. Håper bare å få et svar på om dobber'n blir en bedre brukshund med kuperte ører og hale.

Mvh

Margrete

Jeg vil også ha et svar på hvorfor en kupert doberman er en bedre brukshund. Ikke noe synsing, men faktisk dokumentasjon.

Og hvilken bruk er det dere skal ha hundene til som krever at de er kupert??

Skjønner at gjeterhunder i Europa og andre steder blir/ble ørekupert. Her har man en faktisk grunn. Men jeg ser ingen lignende grunn til å kupere en dobermann som bare skal tusle avgårde og se pen ut...

Og for meg virker det som det er mote i visse miljøer å ha kuperte hunder. Jeg blir like lei meg hver gang jeg ser en kupert dobermann.

At noen faktisk tar sin hund med til utlandet for å få utført dette inngrepet er helt ubegripelig. Og da å trekke inn hva folk som er syke og får friske kroppsdeler fjernet føler/kjenner/sier, sier vel litt om en skremmende holdning. Eller ansvarsfraskrivelse...

Hvem er det som har ansvar for hundens helse? Jo, eieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg gir opp hele diskujsonen her... Jeg vet om flere som har fjernet ulveklørne på hunden sin og de har ikke gjort det av kosmetiske hensyn. De driver jakt. Ulveklørne kan være i veien på noen hunder, og de fleste norske hunder er da i skogen nå og da..uansett om de blir brukt til jakt eller agility. At noen oppdrettere velger å klippe av ulveklørne på nyfødte valper kan ikke jeg svare for.Var det opp til meg ville det også vært forbudt.Var det opp til meg ville det også vært forbudt og kasterere smågriser uten bedøvelse men jeg er desverre ikke sjefen i landet. (hadde jeg vært det så ville det blitt hardt å være dyreier, så pass dere :icon_redface: )

Det som ER forbudt derimot er å kupere ører og hale og det har, i motsetning til det å fjerne ulveklør, ingen praktisk betydning til det bedre for hunden. Men det KAN hemme språket for alt vi vet.

Det er ren skjær forfengelighet og egosime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke gitt deg en konkret grunn da ?? Og ikke lov ?? Det ER faktisk lovlig!! Ikke fei alle under en kam. :icon_redface:

Skal jeg gi deg min konkrete grunn? Fordi jeg synes det er penest og greiest kupert. Så enkelt er det for min del.

Skal vi nu se, slik jeg leser og tolker loven så er det ikke lov å gjøre det her i landet.

(Jfr. tidlegare lover 21 juni 1929 nr. 7 og 7 juni 1935 nr. 13. Jfr. EØS-avtalen vedlegg I kapittel 9 nr. 6 (dir 98/58 ).

) Trekker herved tilbake mine beklagelser ang. feil jeg trodde jeg hadde tatt, da det viser seg at jeg faktisk har rett.

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

2. å stubba øyre eller hale og å stilla ut noko dyr som har fått stubba øyre eller hale etter at denne lova tok til å gjelda. Øyremerking er likevel lovleg når det ikkje vert teke bort meir enn 1/3 av øyret. Departementet kan gjeva føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet når det gjeld stubbing av hale på gris dersom stubbing trengst av omsyn til dyra, og føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet mot å stilla ut hund med stubba hale.

3. å setja ring i trynet på gris eller å nytta andre pinefulle åtgjerder for å hindra at han rotar i jorda. Veterinær kan likevel setja ring i trynet på gris, etter føresegner gjeve av departementet, når bruksgrunnar gjer at det trengst,

4. å fjerna horn på dyr. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet når det gjeld tamrein. Departementet kan også gjeva føresegner som på nærare vilkår gjev veterinær høve til å fjerna hornanlegg på andre dyr når dei er yngre enn 6 veker, og, i serlege høve, horn på dyr som er eldre enn 6 veker,

5. å klyppa eller brenna nebbet på fjørfe. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet,

6. å klyppa kammen på fjørfe,

7. å taka bort stemmebanda på hund.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke kuperingstilhengere tøre å være ærlige - og si at de KUN gjør det fordi de personlig synes hunden ser mye staseligere ut med det, og kanskje også både barskere og tøffere ut?

Og at de er villig til å påføre mindre (på valper) eller større (på voksne hunder) smerter bare fordi de som er eier er forfengelige på sin hunds vegne? Og at de er villige til å utføre det i Norge lovstridige inngrepet gjennom å reise til utlandet, eller kjøpe hunder fra land det er lov - og være villig til å overse mye annet, bare for å få sine kuperte vidundere? Har vært borti folk som hadde noen virkelig ille helkuperte, nervøse stakkarer - importert fra obskure kenneler, som var "pene", og som IKKE MINST var helkupert. Det siste var hele poenget med import.

Synes det er flott Norge har forbud, både mot utstilling og mot bruksprøver/k-tester - folk som er villig til likevel å skaffe seg kuperte hunder, får da demonstrert sin ENE grunn for å ta inn slike hunder. Det er ikke for å BRUKE dem, men kun for utseendets skyld.

Jeg var for å fjerne ulveklør i gamle dager, men etter en god del år med en hyperaktiv, spinnvill hund som setter fartsrekorder gjennom busk og kratt MED ulveklør, så har jeg endret mening - ikke fordi jeg tror det heller er så vondt, men fordi det er unødvendig.

Dere kan da ikke ha særlig tiltro til veterinærene her i Norden eller i de store landene i Europa, dere kuperingstilhengere, når dere velger å se bort fra det samstemte veterinærforeninger tar av standpunkt - og heller mener dere har "rett" - rett til å sette deres egen personlige utseendesmak foran veterinæretiske standpunkt som er tatt ut fra nødvendighet, smerte og fare for komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting jeg lurer på i denne debatten..

Viss du har en norsk født hund, med norsk eier som reiser til utlandet for å få hunden kupert, blir da ikke dette en hund du ikke får vist på utstillinger/konkurranser( i Sverige feks ).Hunden er jo "ulovlig " kupert. Tror det var en amstaff som ble fratatt sin København vinner tittel av samme grunn.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria syntes det er ok å fjerne sporer fordi hunder skal brukes til agility :icon_redface: Men er ellers i mot å fjerne kroppsdeler på hund :)

Margrete har ikke fått med seg at alle vet at det er kupperingsforbud i Norge,men at det ikke er ulovlig å kuppere i de landene hvor hundene kommer fra.Kanskje du skulle lese igjennom alt du har skrevet? Det er selvfølgelig helt lovlig å kjøpe,eie,registrere kupperte hunder i Norge,så lenge de kommer fra land hvor dette er lov.. Du kan også stille de bl.annet i Sverige.

Og det står jo i dyrevernloven at det er lov å ta bort en tredjedel av øret hvis man skal merke dyra :)

Loke blåser i lovene i andre land,så vi får håpe han ikke krysser grensa ut fra Norge :) Ellers mener han at jakthunder må få lov å ta vekk sporene? Er det fordi hans egen hund har problemer med sporene?

Når hunden jakter skal den kunne finne mat til seg selv. Det er menneskene som har utviklet hunden til jakthund for å fange bytte til..... ja tenk...mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet så mange ganger,så må hunden komme fra og være født/registrert(for første gang) i et land hvor det er lov å kuppere for å stille ut. Tar man en Norskfødt hund til et annet land og kupperer kan den ikke stilles ut... Men det er da som regel en annen misunnelig hundeeier som annmelder slike ting,da systemet til kennelklubben ikke oppfanger det.

Det er ikke ulovlig å ta en Norskfødt hund feks. til Polen å kuppere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria syntes det er ok å fjerne sporer fordi hunder skal brukes til agility :) Men er ellers i mot å fjerne kroppsdeler på hund :)

Margrete har ikke fått med seg at alle vet at det er kupperingsforbud i Norge,men at det ikke er ulovlig å kuppere i de landene hvor hundene kommer fra.Kanskje du skulle lese igjennom alt du har skrevet? Det er selvfølgelig helt lovlig å kjøpe,eie,registrere kupperte hunder i Norge,så lenge de kommer fra land hvor dette er lov.. Du kan også stille de bl.annet i Sverige.

Og det står jo i dyrevernloven at det er lov å ta bort en tredjedel av øret hvis man skal merke dyra :icon_redface:

Loke blåser i lovene i andre land,så vi får håpe han ikke krysser grensa ut fra Norge :D Ellers mener han at jakthunder må få lov å ta vekk sporene? Er det fordi hans egen hund har problemer med sporene?

Når hunden jakter skal den kunne finne mat til seg selv. Det er menneskene som har utviklet hunden til jakthund for å fange bytte til..... ja tenk...mennesket.

For det første så står det signaturen min i bunnen av innlegget, hvis du leser den så skjønner du at jeg neppe er en Han. For det andre har jeg ingen jakthund,men ja..han har for løse sporer.Og jeg har en hund jeg bruker mye i skogen, så hvis de begynner å PLAGE han så vil jeg få de fjernet. Det er noe drit når sporen blir rivd av når du er 4 timer fra folk...Og selvfølgelig blåser jeg i reglene i andre land? Skal vi innføre tyrfekting i Norge nå fordi det er lov i spania?

Og det siste du skreiv om at jakthunden jakter for å finne mat til menneskene kan jeg ikke skjønne at skal sammenlignes med at du velger å lemleste din hund for at du synes det ser kult ut.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet så mange ganger,så må hunden komme fra og være født/registrert(for første gang) i et land hvor det er lov å kuppere for å stille ut. Tar man en Norskfødt hund til et annet land og kupperer kan den ikke stilles ut... Men det er da som regel en annen misunnelig hundeeier som annmelder slike ting,da systemet til kennelklubben ikke oppfanger det.

Det er ikke ulovlig å ta en Norskfødt hund feks. til Polen å kuppere.

Misunnelig?Jeg vill anmeldt det og det er ikke fordi jeg var misunnelig...Jeg har en hund med ståører jeg :icon_redface:

Og så liker jeg haler på hunder. Hvis ikke ville jeg valgt en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner egentlig å lure litt på om jeg burde være for et totalforbud mot å EIE eller MEDBRINGE kuperte hunder her til lands? Med stadig åpnere grenser, mer penger blant folk og rimelige utenlandsreiser, ser det ut til at forbudet mot kupering egentlig bare blir en vits. Hvem som helst kan dra til utlandet og hente seg en kupert hund.

Så lenge majoriteten av landets befolkning synes kupering er moralsk forkastelig, burde vi vel ikke synes det er greit så lenge det skjer utenfor landets grenser? Noen som føler seg kallet til å starte en kampanje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D:D :

Ta med forbud om å kjøpe røyk/innføre røyk også. + diverse andre forbud.

Dobbeltmoralen lenge leve og heia Norge :(

Nå er du i værtfall helt på sidelinjen... kan jo minne deg om hvilket emne du diskuterer på..

Øre/hale kupering i POLEN, trodde de måtte være små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som forsvarer og støtter kupering av hunder er usiviliserte barbarer med lite empati, kunnskap og kjærlighet til hund. Det finnes ingen - jeg gjentar - INGEN unnskyldning for slik framferd mot dyr, og det er selvsagt en grunn for at man nå må til land som Polen, Russland o.l for å få mishandlet hunder på dette viset med loven i hånd.

I Norge har ørekupering vært forbudt siden 1977... og de fleste andre europeiske land er på full fart etter.

Det er beklagelig at SKK og Svenska Jordbruksværket ikke ser at de har en altfor sløv linje, og at etter noen år i tilbakegang er praksisen blomstret opp for fullt...

Det er ingen unnskyldning at man "liker å se på" dyrene etter at de er skamferte - det finnes en rekke groteske mishandlingsmåter folk har "glede av å se på", som vi ikke tillater selv om noen skulle "like det" - hvorfor skal vi tillate det her?

Enig med Bardman, forby all import av kuperte hunder. Det er visst ingenting annet som nytter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg kallte deg for han... Tekte på hunden din :D

Er det noe du ikke har fått med deg her?? Selvfølgelig skal vi ikke innføre andre lands lover,men vi skal respektere andre lands lover. Så lenge du ikke gjør det,må du faktisk holde deg i Norge.

Bli enig med deg selv da...Skal man respektere et lands lover eller ikke?

Jeg forholder meg i det minste til lovene i det landet jeg bor i og ikke til nabolandene. Jeg innbiller meg at det er smartest liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria syntes det er ok å fjerne sporer fordi hunder skal brukes til agility :D Men er ellers i mot å fjerne kroppsdeler på hund :D

Dolcvita er vist ikke den eneste som burde lese litt bedre igjennom innlegg; Skal vi nu se, slik jeg leser og tolker loven så er det ikke lov å gjøre det her i landet. Nå har jeg uthevet og satt "her i landet i kursiv, så blir det nok lettere for personen å lese :D

Kan hun, eller noen andre svare meg på spørsmålet mitt, om hundene blir bedre brukshunder av å bli kupert. Personlig synes jeg det er litt rart å bringe inn eller gjøre dette i senere tid om man ønsker å konkurere med hunden, da man må reise til sverige for å konkurere/stille. Det er nå meg.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en rase som kuperes i enkelte land den dag i dag. Forfedrene til min rase ble brukt til villsvinjakt, og fikk derfor ørene kupert slik at de ikke skulle bli skadet eller revet opp under jakten. Hvorfor kuperer man da rasen fremdeles? En årsak alene - eksteriøret. Å utsette et dyr for unødvendige kirurgiske inngrep som ene og alene er forårsaket av eiers ønske om å ha en hund som ser litt barskere ut er akkurat like forkastelig, om enn ikke mer, som å gi sin tenåringsdatter penger til en plastisk operasjon eller silikonpupper - hun kan i alle fall uttrykke seg verbalt selv og ha en formening om det, hunden derimot har absolutt ingen mulighet til å motsette eller forsvare seg.

Bare det å legge et dyr i narkose helt unødvendig... Det er tross alt en viss fare forbundet også med det. Har ikke noe ønske om å henge ut noen for deres valg, men nå har vedkommende selv fortalt at hunden skal til Polen for å ørekuperes, og da må jeg bare si at jeg synes det er helt tullete å utsette en voksen hund for en prosedyre som i 9 av 10 tilfeller vil gi et mislykket resultat...

Nå er ikke min rase født med sporer på bakbeina, så den problematikken har jeg ikke satt meg inn i, men jeg mener det er en vesentlig forskjell på å fjerne noe som kan være til skade eller hinder for hunden i det daglige liv, og det å moderere en eller flere kroppsdeler for at hunden skal få et annet uttrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene har du enda ikke forstått at i Norge respekterer man Norske lover. I Sverige Svenske og i Polen Polske lover osv osv...

Er man ikke i Norge nå da? Vil man ha polsk lovverk får man flytte til Polen da, det er jo ikke verre enn det. Ved å bo i et land aksepterer man å følge lovverket der liksom. Å trekke inn røyk og andre ting blir helt absurd, det er lovlig (dog litt begrenset *flir*) å røyke i Norge, det er ikke lov å kupere.

Så til saken: I dette tilfellet er det snakk om å kupere en voksen hund med ferdig satt ørebrusk og det er 95% sjanse, som noen andre i tråden skrev, for at ørene detter ned igjen. I tillegg har voksne individer en annerledes smerteterskel ofte enn helt unge valper. Hvorfor velger man da å gjøre dette? 5% sjanse for en "happy ending" er relativt dårlig odds.

Ser det ikke bare er meg som ikke skjønner hvordan bruksegenskapene kan bedres av ører som står eller ligger, har noen av dere med erfaring svar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen gi meg en konkret grunn til hvorfor en velger å handle seg en kupert hund, eller hvorfor man har lyst til å gjøre det senere. Når det faktisk ikke er lov, det er jo en grunn til at det er lovfestet.

Ut i fra dette svarte jeg deg Margrete.

Det er faktisk lov å kløpe en kuppert hund. Men det er selvfølgelig forbudt å kuppere i Norge. Men det er jo ikke det du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som forsvarer og støtter kupering av hunder er usiviliserte barbarer med lite empati, kunnskap og kjærlighet til hund.

Eh...jeg synes den var å dra det litt langt...Jeg tviler ikke på at Calina er like glad i Odin som jeg er i Loke og hun har da mye mer peiling på hund en meg. (jeg kan tilmed innrømme at Odin er griselekker) MEN jeg er uenig i argumentene for å kupere og jeg synes de bærer preg av litt skylappe mentalitet...

Dolcevita vet jeg intet om og Santo orker jeg ikke spekulere i...Men jeg antar de er glade i hundene de og liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg at det var 95% sjangs for at ørene ikke sto når man kupperte en voksen hund.

Selvfølgelig skal man følge Norske lover i Norge,men det er helt lovlig å kjøpe/eie en kuppert hund selv om man bor i Norge og følger Norsk lov.

I bl.annet Polen er det lov å kuppere hunder,derfor kan man innføre kupperte hunder til Norge fra Polen.

Jeg behøver derfor ikke flytte til Polen. Min hund er helt lovlig å ha...selv i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...