Gå til innhold
Hundesonen.no

Når ble deres valp husren?


Milla_85
 Share

Recommended Posts

Det spørs jo akkurat på hvor flink man er til å gå ut å lufte. Jeg har gått ut minst en gang i timen den aller første tiden (bortsett fra om natta og når de sover selvfølgelig), og ikke gått inn igjen før valpen har tissa. Så vi har hatt svært få uhell inne med de siste tre valpene. Nøkkelen er mange turer ut og tålmodighet til å vente til valpen gjør fra seg ute før man går inn ? også må man se an valpen på hvor lenge man kan vente med å drøye tiden mellom hver gang man går ut. Min hollanske gjeterhund måtte ut ofte ganske lenge, mens presaene mine har tidligere klart å holde seg litt lengre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk egentlig forbausende raskt. Men valpene måtte jo ofte ut, og min første hund måtte ut også om natten. Mens det trengte ikke hund nr 2

Min hemmelighet er å la mannen min ta seg av denne treningen. Så de første ukene er han hjemme alene med valpen mens jeg er på jobb. Og han er lat! I dette tilfellet er det en kjempegod egenskap ?

Han orker ikke vaske og tørke opp etter valpen inne, så han går ofte ut med valpen. Alltid etter de har sovet, etter de har spist, etter de har lekt osv. Og han går aldri langt. Tvert i mot han går ingen sted. Rett ut i Hagen vår, et sted som valpen etter kort tid føler seg trygg på. Valper er ikke alltid så glad i å gjøre fra seg på nye fremmede steder. Det er flere som opplever at valpen ikke gjør fra seg på tur, før den er kommet hjem igjen.

Så etter en uke eller to, vil valpene ut for å gå på do ? (og da er det opp til oss å se det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var også ganske kjapp her. Han vekket oss om natten de to første nettene, etter det sov han til første menneske våknet i 6-7-tiden. Lite tissing inne inne etter de første par ukene, helt tørr etter en drøy måned?? Vi gjorde omtrent som Rufs. valpen vår bæsjet bare i hagen en del måneder. Vi kunne gå en tur og så bæsjet han når han kom hjem i hagen :). Nå bæsjer han sjelden i hagen, selv om han er der ute alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er født hjemme her hos meg har brukt flere måneder på å bli husreine, selv om vi har vært ute etter soving, mat, vann, lek og ellers titt og stadig. Men de har tross alt tisset inne her hele livet :lol:

Den innkjøpte valpen derimot ble husrein med det samme, hun er nå 4 mnd og hatt to uhell inne til nå. Jeg stoler selvsagt ikke på henne helt enda, går hun til døren og piper så slippes hun ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, maysofie skrev:

De som er født hjemme her hos meg har brukt flere måneder på å bli husreine, selv om vi har vært ute etter soving, mat, vann, lek og ellers titt og stadig. Men de har tross alt tisset inne her hele livet :lol:

Den innkjøpte valpen derimot ble husrein med det samme, hun er nå 4 mnd og hatt to uhell inne til nå. Jeg stoler selvsagt ikke på henne helt enda, går hun til døren og piper så slippes hun ut. 

Samme her, innkjøpte valper ble som regel kjappere husrene enn de som ble født her. Tror nok det har å gjøre med det du sier , de har tisset her siden de ble født. Innflytterne har blitt rene etter et par uker, helt pålitelige etter 4 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund på 1 år har aldri hatt noen uhell inne, men jeg vil ikke dermed si at han var renslig når vi fikk han, for det var jo bare fordi vi var slavisk ute med han hver eneste time når han var våken. Etterhvert har det intervallet utvidet seg i takt med blærekapasiteten hans, også ble han vel renslig på et eller annet tidspunkt på veien hit vi er i dag ?

Var i utgangspunktet skeptisk til vintervalp pga renslighetstreningen, men det greide vi å bruke til vår fordel, slik at det ble en belønning å få komme inn etter å ha tissa. Fungerte veldig bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, bie said:

Vår hund på 1 år har aldri hatt noen uhell inne, men jeg vil ikke dermed si at han var renslig når vi fikk han, for det var jo bare fordi vi var slavisk ute med han hver eneste time når han var våken. Etterhvert har det intervallet utvidet seg i takt med blærekapasiteten hans, også ble han vel renslig på et eller annet tidspunkt på veien hit vi er i dag ?

 

Sånn var det her og. Min var sikkert renslig lenge før jeg sluttet å gå ut med henne én gang i timen :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...