Gå til innhold
Hundesonen.no

Maskot rase. Hvilken hadde du valgt ?

Recommended Posts

Skrevet

En av de polare rasene kanskje? Mitt inntrykk er at de aller fleste raser har glede av å drive med en eller annen form for hundesport, mens husky og  malamute "bare" vil på tur.

Skrevet

Collie ? Vokste opp med verdens snilleste, godeste collie, så de er spesielle for meg.

Hadde vært gøy med en mindre hund også, f.eks. parson russell. De virker kule og aktive.

Og barbet ser ut som artige hunder! Hadde sikkert vært gøy for samboeren å stille ut også.

Skrevet

Greyhound, presa eller bullterrier ?

Jeg elsker de store korthåra myndene, synes de er vakre, og virker som en rolig og fin type hund som ikke krever så mye mer enn å få løpt skikkelig en gang innimellom (satt på spissen). 

Presa er jo hjerterasen min, men den type presa jeg liker krever nok egentlig litt mer enn å bare være maskot. 

Bullterrier er en rase jeg alltid har synes er skikkelig kul og hatt lyst på, virker som en glad og artig rase. 

Skrevet (endret)
16 hours ago, Wilhelmina said:

En av de polare rasene kanskje? Mitt inntrykk er at de aller fleste raser har glede av å drive med en eller annen form for hundesport, mens husky og  malamute "bare" vil på tur.

Virker som de er interesserte i mat også ? ?

Endret av Maskot
  • Like 1
Skrevet (endret)

Uten tvil Whippet, Shiba eller Fransk Bulldog. Veldig forskjellige hunder, og de kan uten tvil brukes til sitt, men hos meg hadde de blitt mer maskot. 

Endret av Rocket
Skrevet
8 hours ago, Maskot said:

Virker som de er interesserte i mat også ? ?

Så herlig :wub: Ja, en bekjent hadde en husky som var viltsporchampion, konkurrerte i klasse 3 lydighet og rally og var både besøkshund og ettersøkshund, så alt går an :) 

• Like 1
Skrevet
13 minutes ago, Artemis said:

Hmmm. Border terrier, tror jeg. ? 

Som maskot? Det er jo en brukshund. :P

Hm. Kanskje jeg skal vurdere papillon-drømmen som neste hund? Ikke veldig allergivennlig, men selskapshund- og -litt-bruks-vennlig...

Skrevet

Driver ikke med konkurranse, men om jeg skulle hatt en noe mindre krevende hund i tillegg hadde jeg gått for whippet (showlinjer).

Ellers er jeg svak for bichon havanais og tibetansk spaniel da jeg hadde det og kjente i barndommen, men mer komfortabel med litt mer str.

Skrevet

Det kan faktisk hende jeg hadde skaffet en sheltie som maskot og hehe. Men fra litt andre linjer enn de jeg er interessert i nå da.

Eventuelt så hadde det vært kjekt med en collie, eller shiba. Synes også papillonen er veldig fin, men kan ikke den være litt aktiv da?

• Like 1
Skrevet
On 4/15/2021 at 2:00 AM, Rocket said:

Uten tvil Whippet, Shiba eller Fransk Bulldog. Veldig forskjellige hunder, og de kan uten tvil brukes til sitt, men hos meg hadde de blitt mer maskot. 

Dvs, italiener og chihuahua er også på lista, men de er litt i minste laget for hva jeg ønsker å ha akkurat nå. 

Skrevet (endret)

Whippet :) 
Enkle, sammenleggbare små fininger ❤️

(min planlagte pensjonisthund, om jeg ikke orker å ha huskyer da :) )

Endret av Shokata
La til noe
  • Like 1
Skrevet
On 4/15/2021 at 6:14 PM, simira said:

Som maskot? Det er jo en brukshund. :P

Hm. Kanskje jeg skal vurdere papillon-drømmen som neste hund? Ikke veldig allergivennlig, men selskapshund- og -litt-bruks-vennlig...

Vel, det kommer kanskje an på øyet som ser.  ? ?

• Like 1
Skrevet

Nå tok jeg ett par rase-tester for å se hva de kom frem til. 

Den første testen sa: Schæfer (absolutt ingen maskot-hund!), Beagle (de kan være litt trivlige ?), Berner Sennen (for stor), Dansk-Svensk gårdshund (Ja, kanskje det...?), Rottweiler (WHAT!!!?), Og Jack Russel (koselig størrelse, men er ingen fan av terriere)

Test nr 2 sier: Italiensk Mynde (Heller en whippet kanskje?), Brasiliansk Terrier og Amerikansk nakenterrier (nei, terriere er ikke noe for meg. Selv ikke som maskot-hund). Og så til slutt Dachs (har fremdeles mareritt om dachs-valpen som gikk på valpekurs med min hund for 13 år siden som bjeffet HELE tiden. Eieren gråt... Så nei takk)

Jeg får holde meg til en hund inntil videre. Ikke lett å finne en passende maskothund nei ? 

Skrevet

Så klart skal alle hunder får brukt hode og kropp. Ser at bruksfolk kan ha hund de bruker til sport (mitt tilfelle igp) og så har de en liten en ved siden av som får være med på treninger men kanskje mer for gøy enn at det er målbevisst trening :)

Kjekt at det er så mange som svarer :)

selv kunne jeg tenke meg Irsk Ulvehund (liten og søt ;) ) eller en Galgo/pensjonert Greyhound. 

Mitt inntrykk er at de trenger mosjon men lite hjernetrim eller repetisjoner ? 

• Like 1
Skrevet (endret)
21 timer siden, Ravensburger skrev:

Mitt inntrykk er at de trenger mosjon men lite hjernetrim eller repetisjoner ? 

Interessant at du kaller det ‘hjernetrim’ ( absolutt en mye brukt betegnelse). Oppfatter  du brukshundraser som schæfer f.eks som smarte hunder og hvordan definerer du intelligens hos hunder? :) 

Endret av QUEST
  • Like 1
Skrevet
5 hours ago, QUEST said:

Interessant at du kaller det ‘hjernetrim’ ( absolutt en mye brukt betegnelse). Oppfatter  du brukshundraser som schæfer f.eks som smarte hunder og hvordan definerer du intelligens hos hunder? :) 

Nå er jeg ingen ekspert. Bare så det er sagt. Ikke er jeg norsk heller så mye kan jo gå tapt i oversettelse?

Det jeg har lest er at hunder defineres vel ikke som smarte/dumme men mer nivået av willing to please egenskaper som bor i hunden. Det vil si Schæfer har mye willing to please faktor mens Greyhound gjør ting på sine egne premisser og er vel ikke så glad i mange repetisjoner eller at en finpusser en sitt eller fvf, for eksempel.. Det er det jeg har fått med meg med å lese og lære, selv har jeg ikke erfaring nok til å uttale meg på annet en jeg synes basis ?

Skrevet (endret)
10 timer siden, Ravensburger skrev:

Nå er jeg ingen ekspert. Bare så det er sagt. Ikke er jeg norsk heller så mye kan jo gå tapt i oversettelse?

Det jeg har lest er at hunder defineres vel ikke som smarte/dumme men mer nivået av willing to please egenskaper som bor i hunden. Det vil si Schæfer har mye willing to please faktor mens Greyhound gjør ting på sine egne premisser og er vel ikke så glad i mange repetisjoner eller at en finpusser en sitt eller fvf, for eksempel.. Det er det jeg har fått med meg med å lese og lære, selv har jeg ikke erfaring nok til å uttale meg på annet en jeg synes basis ?

Angående ‘ekspert’ så syns jeg følgende utsagn  har svært mye for seg; ‘Jo mer man lærer jo mer innser man  at man  egentlig  ingenting kan’ .For egen del kjenner jeg meg absolutt igjen i dette utsagnet. Jeg var selvutnevnt ekspert tidlig i tenårene i et annet interessefelt, etter å ha ervervet et leksikon om dette emnet.  Ettersom årene gikk og jeg ervervet meg både meget mer praktisk erfaring og leste mye mer innså jeg mer og mer at min egenfølte ‘ekspertise’ var STERKT overvurdert.. :D  Så jeg er for gammel til å anse meg selv som ekspert på dette eller andre felt men noe erfaring har jeg jo ervervet. 

Jeg hadde faktisk ikke gjettet at du ikke er norskfødt ut fra de  innleggene du har skrevet :)

Så over til saken; Svært mye vil selvsagt henge på hvordan man definerer intelligens hos f.eks hund. Min egen definisjon er ; evnen til å løse problemer til egen fordel. Dette må da være ‘spontan’ problemløsing, ikke noe som er påvirket/ oppfordret til / trent på av eier eller fører. 

For å gi et par eksempler på hva jeg mener; Jeg sitter i en stol som hunden ønsker å ligge i. Jeg er ikke oppmerksom på hunden før den kommer bort til meg og gir tegn på ( skraper/ pistrer) at den vil ligge i stolen. Jeg har ikke lyst til å reise meg, så etter noen forsøk fra hundens side på å få meg til å overgi stolen til den, går hunden til døren og gir tydelige tegn på å må på do. Jeg reiser meg, går til døren bare for å oppleve at hunden spurter tilbake og legger seg i stolen, vel fornøyd!  

Hunder som lærer seg ( på eget initiativ) å åpne dører, bokser, skuffer o.sv. 

Det finnes mange flere eksempler men alle har de til felles at dette er noe hundene gjør  helt for egen vinning, uten påvirkning . 

‘Willing to please’ er ikke noe jeg personlig oppfatter som tegn på intelligens, kanskje heller det motsatte..  Hvis man nå skulle dra sammenligninger med mennesker, så vil vel de færreste anse ‘pleasere’ som spesielt intelligente mennesker. Heller som uselvstendige og veike. 

Nå har jeg ikke schæfer selv men jeg har jo hatt noe kontakt med eksemplarer av rasen i forskjellige settinger og min oppfatning er at denne som endel andre raser som gjerne blir omtalt som intelligente i diverse media /fora er relativt uselvstendige og avhengig av fører for å aktivisere seg. Noe jeg personlig finner uattraktivt men jeg ser absolutt at andre tvert om setter pris på slike egenskaper som denne og allerede nevnte ‘willing to please’. 

Personlig foretrekker jeg hunder som er mer ‘what’s in it for me’ enn ovennevnte type. Jeg finner slike individer mye mer interessante. 

Det kunne forresten vært interessant med en undersøkelse på hva slags korrelasjon det er mellom de foretrukne ‘personlighetstyper (hund) og hva slags personlighetstype eier er.. Jeg har absolutt en oppfatning om saken , dog uten at jeg skal utbrodere den her.. ? 

Endret av QUEST

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...