Gå til innhold
Hundesonen.no

Mål 2020


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

Hvordan gikk det med 2019-målene, og hvilke mål har dere for 2020?

-------------------------------------------

Mål 2019:

- Stille ut i veteranklasse. Drømmer om en tur til Dogs4All, men vi får vel se på det... 

Det ble tre utstillinger i år, én i åpen klasse og to i veteran - alle med Very Good :P Så da var det ikke noe poeng i å reise til Dogs4All.

- BPH (beteende- och personlighetsbeskrivning) i Sverige

Jepp! Gøy var det og :D 

- Trippeldiplom i Cavaliersällskapet (fås ved premiering i tre ulike grener)

Jepp igjen :D De tre grenene var rallylydighet, viltspor og mentalbeskrivelse.

 

I tillegg gjennomførte vi duftprøve i Nosework og debuterte i konkurranse (i Sverige), og vi prøvde oss i eliteklassen i blodspor.

 

Mål 2020:

- Diplom i Nosework

- Elite blodspor?

- Stille litt ut?

Endret av Wilhelmina
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for 2019:

- Begynne med nosework (gå kurs!)

        Ikke noe nosework-kurs på meg. Lysten er helt borte ?

- Ta gullmerket i lydighet 

(Opprykk får vi nok ikke da det er lyd i Junior. Da får vi heller være fornøyd med merke ? )

       Ingen gullmerke, stevnene ble avlyst pga denne hundesykdommene. Synd for oss            for vi var godt trent. Nå er vi helt ute... ?

- Ta RLIII-tittelen 

       Den har vi fått ?

- Kanskje starte agility igjen...

         Nei, men vi har gått kurs da...

Men det aller viktigste målet er å få roet ned Junior; Han trenger ikke være så på hele tiden…

           Tja, han blir jo eldre. Og med det litt klokere? Men energi har han nok av ?

 

Mål 2020:

Motivasjonen for å trene og konkurrere er for tiden lav. Så jeg vet ikke helt hva målene skal være...

Rally: Debutere i elite. Har ikke mer mål enn det

LP: Starte noen ganger i kl 2. Forhåpentligvis klare gullmerke (dvs få poeng i alle øvelser)

Bruks: Starte en gang til høsten (=lokalt stevne)

Kurs: Har allerede planer om sporkurs og lydighetskurs. Kurs liker jeg så hvem vet; kanskje blir det flere kurs ??

Endret 26. November 2018 av Rufs

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen spesifikke mål for 2019, så her kommer 2020 målene! 
 

Milo: 

  • Starte offisiell rallykonkurranse kl 1
  • Lære oss de ulike øvelsene til LP sølvmerke (eventuelt bronsemerke hvis noen holder det her i området) 
  • Finpusse «fot» og «utgsstilling», skal også på kurs om dette med begge hundene! 
     

Atlas

  • Melde på utstilling valpeshow + unghund
  • Gå på utstillingstreninger??
  • Innlæring grunnferdigheter
  • Kanskje sporkurs på begge/en av hundene? 
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål 2019

Gnagsåret
 - Fortsette å være sitt friske, glade selv.
Det har gått litt opp og ned med helsa. Humøret er det ikke noe å utsette på.

Valpen
 - Trene mot jakt- og sporprøve.
Vi har trent innkalling, skogstrening og blodspor.
 - Valpeshow.
Nei, det ble det ikke. Hadde helt glemt at dette var et mål. :lol:
 - Prøve(r) - hvis den blir født tidlig nok til at vi rekker det.
Nei, ble født alt for sent på året.
 - Jakt.
Det ble det, men ingen fall for så langt.

Mål 2020

- Ettersøksgodkjenning.
- Utstillingstrening og evt. stille på en utstilling.
- Jakt.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2019 ble ikke helt som planlagt akkurat så stryker bare de tenker jeg ? fikk gått ferdselsprøve med Bølla og var påmeldt SL, men ble syk. Bølla flyttet i desember og ser ut til å ha funnet sitt drømme hjem ❤️

Nå starter vi jo året med plager av ukjent årsak for opal sin del så det gjenstår jo å se hva det er og hvordan det påvirker oss, men vi starter året med to helgeseminar i igp, en helg i januar og en i februar. Håper det kickstarter treningen og progresjonen. 

Mål må vi vell ha uansett så 

-Helsetester i januar 

-MH eller FA første halvdel 2020 om vi får plass 

-Fortsette å jobbe med nose work

-Ferdselsprøve, håper vi kan få til det innen sensommeren, men iallefall ila sesongen. 

-Bronsjemerke 

Vi er greit i gang med trening, men hun mangler fortsatt mye, få ferdige øvelser osv så evt andre starter tar vi som et pluss. 

Nå som jeg har en skikkelig pen hund så tenker jeg vi skal prøve oss på utstillings champion i 2020 og viss helsetester er bra og hun fortsetter sin gode utvikling ellers så kan det hende det blir kull ila året, men kanskje mer sannsynlig 2021. 

Og ellers ha mye gøy og få til en del kurs nå som sønnen har blitt større og det er lettere med pass osv. ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅL 2019

LITA

Cert i LP - eh nei. Har nesten ikke trent LP siden sommeren pga manglende motivasjon og stevner har det bare vært stang ut på + at høstens stevner ble avlyst.

Lp3-tittel - går vel i det samme som over, manko på trening, motivasjon, stevner, og resultater. 

B-godkjenning barmark NRH, og se hva resten av året bringer - JA! Det gikk i boks og det var vel det store målet for i år! 

Stille ut noe mer i håp om gulsløyfe - fikk grønt ?

Ellers var ikke ferdselsprøve på planen, men den hev vi oss uti og besto! ?

MÅL 2020

Få fikset meldingene i NRH

Bli ferdig med rehabilitering etter korsbåndsoperasjon 

Mørkerundering NRH

Feltsøk NRH

Orientering NRH 

Mer lp og evt starte diverse prøver vi får lyst til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel stå fram som en representant for de med svært få og enkle mål :D

Målet i år var å bestå kvalifiseringsprøve for retrieverjakt samt debutere i konkurranse (WT eller Retrieverjakt). Det første gikk veldig greit. Det andre gikk skeis grunnet dårlig timet løpetid i første omgang. Når all aktivitet ble stengt ned på høsten, så forsvant alternativene også.

For 2020 blir målet da å debutere med resultat i konkurranse, fortrinnsvis WT. Men vi får se, jeg opplever at med en gang jeg begynner å ta tak i de småtingene som bør på plass for å minimere sjansen for disk, så forsvinner motivasjon og moroa både hos meg og hunden (sannsynligvis i den rekkefølgen). Har aldri vært noe konkurransemenneske, og hater alt småpirk som ikke har noen stor praktisk betydning. Med et mer stimulerende treningsmiljø med regelmessig aktivitet så hadde det vært en annen historie, så skjer det noe på den fronten - hvilket det kan gjøre - så ser det bedre ut. Ellers er målet at hun skal være med på rypejakt og få apportert sin første nyskutte rype. Og ikke minst bare ha det gøy med turer, teltturer, trening (om ikke annet på vårt vis) og kanskje et eller annet kurs (sannsynligvis spor eller rundering).

Endret av tillien
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2018 at 7:58 PM, Tonje said:

 

Mål for 2019:

Felix: Holde seg frisk og rask fremdeles. Finne en løsning på hjemme-alene-problematikken som har oppstått det siste året.

 Felix holdt seg forsåvidt frisk og vi tilrettela slik at han slapp å være alene i det hele tatt, men pga generelle alderdomsplager tok vi et tungt farvel i november i år.

Blaze: Fortsette som aktiv turkompis og maskot på trening. Han skal løpe rundt og bjeffe og henge seg fast i kelpie- og hollenderrumper :P 

 Check! 

Skoj: -Starte i lydighet kl.1. Håper på opprykk i løpet av året, men tiden får vise hvor langt vi kommer med konkurransetreningen. 

Startet i både lp kl.1 og kl.2 og fikk opprykk til kl.3 ?

- Starte i bruks kl. D.

  Det ble det ikke noe av, kun prioritert å trene lydighet i år, knapt gått 3-4 spor. 

-Gå MH

Check!

- Bestå kåringsprøve eller få opprykk fra kl. D til C i bruks.

Nei, ikke startet.

- Stille et par ganger på utstilling

Nei.

Meg selv:

- Få fast jobb og da helst en jobb jeg trives i.

Check!

- Kjøpe bolig med hage.

Nesten check. Har kjøpt bolig, men med en bitteliten hage. 

 

Mål for 2020:

Blaze: Akkurat samme mål som i fjor.  Holde seg i god form og være med på alt av turer og treninger. 

Skoj: - Trene mot start i lp kl.3, men målet for å faktisk starte er satt til 2021. 

- Starte i bruks kl.D. 

Meg selv:

- Gå ned de kiloene jeg har lagt på meg de siste par årene. 

- Fortsette å trene styrke minst 1 gang i uka for å holde skuldre og nakke i orden. 

- Spare mer. Jeg skal ha bolig med større hage om et år eller to?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål 2019.

Lese mer bøker

klare Cert i Kl 3 LP

Være med i NM Rally

 

Vel, jeg har lest mer bøker(448 i år), stang ut på Lp, og stang ut på RL pga sykdom på prima

Mål for 2020

Være med i NM rally på Hove i Arendal

klare 1 Cert i LP

Holde henne frisk

at matmor får orden på den sorte hunden, og går ned litt i vekt og får mer energi og glede

spare mer penger

forsette å kose meg med bøker

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt for 2019 var egentlig bare å få meg en bra hund jeg kunne trene IGP med, og det har jeg vært heldig å fått! 
 

Mål for 2020 er å få tatt mentaltest i løpet av året, og bestå ferdselsprøve til høsten/vinteren. Samt å få trent så mye som mulig! ? Håper jeg får vært med på en del seminarer. Skal vi klare ferdselsprøva i løpet av året må jeg også skjerpe meg litt og trene enda mer lydighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket den forrige tråden og så at jeg hadde skrevet ett mål:

-Å bestå NRH sin appellprøve med Bror.

Det klarte vi ikke, men jeg føler at unnskyldningen er rimelig vanntett, for da jeg skrev ned målet hadde jeg ikke fått valp enda, og nå når valpen er i hus så er han ikke gammel nok til å gå opp til appellprøve i 2019.  :lol: 

 

 

Mål 2020:

Bror:

-Bestå NRH sin appellprøve. 

-Trene masse og jobbe videre mot godkjenning i NRH.

-Ta MH

 

Fetter:

-Starte NBF spor klasse D.

Endret av Artemis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene mine for 2019 med Link:
-Trene masse passering og klare å passere mennesker og hunder uten at han flipper helt ut fordi han ikke får hilse  
Jeg har fått kontroll på passering av mennesker, selv om jeg fortsatt må jobbe litt med han forbi barn, joggere eller folk som snakker i telefonen ? Hunder sliter han med, men vi har gått passeringskurs og har fått mange gode metoder på å gjøre hundepasseringene mye bedre. 
-Gå bronsemerkekurs og klare bronsemerke  
-Gå blodsporkurs
-Starte RL eller lydighet  - Dette har vi ikke gjort, fordi verken jeg eller unghunden har vært klar 

Mål 2020 Link:
- Bli bedre på passeringer av hunder
- Bygge selvtilitt og trygghet
- Starte RL
- Være med på mer treninger i hundeklubben


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er målene for 2019

- Få meg hund igjen 

Klarte den.

- Fortsette den gode trenden, gått ned 20 kg i 2018 og har sånn 15 igjen ca. 

Klarte det ikke, jeg koste meg alt for mye etter sykehusinnleggelsen i november/desember i 18 og la på meg igjen det meste desverre

- Sette mer pris på livet selv om kroniske sykdommer ikke alltid bidrar

Har jeg så absolutt fått til.

- Bruke mer tid med de få menneskene jeg er glad i 

Nailed it

- Utfordre meg selv på lengre turer med dustemagen

Har vært kjempe flink

- Forhåpentligvis nyte mange nye timer i hengekøya! 

Har blitt noen timer i hengekøya i år og. 

 

Mål for 2020. 

  • Fikse mitt eget kne
  • Helsesjekke Caizer
  • Delta på utstillinger
  • Prøve rallylydighet
  • Muligens en hund nr 2. 
Endret av Kristin_nord
Fant tråden for 2019
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen mål for 2019, så får vel ta noen for 2020?

- Få meg valp i februar 

- Gå valpekurs 

- Gå trenerutviklingskurs del 1

- Prøve meg på en utstilling 

- Klare sparemålene hver måned 

- Drite litt mer i hva min far sier om meg, og motbevise han i alt (han har ikke troen i meg) 

- Finne noe jeg vil bli, og faktisk fullføre et semester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg hadde så mange mål for 2019, men godt er det for 2019 har oppriktig ikke vært mitt år og nå kan jeg ikke vente til det er over. 

Året 2020 bør være storslagent og flott med mange nye muligheter og har jeg flere ønsker for 2020 så bør jeg jo klare å oppnå NOE :wink:

Meg selv: 
- Forhåpentligvis endelig kjøpe mitt eget hjem 
- Komme i form igjen 
- Gå et kurs med en av hundene
- Ha det mer bra i livet

Decibel:
- Bestå bronsemerket med Decibel 
- Ta et cert
- Ta opprykket til RL2 
- Pluss om vi får startet LP1
- Kanskje starte LP1 i Danmark

Peek-A-Boo:
- Oppnå NUCH
- Få opprykk til RL2
- Kanskje starte LP1 i Danmark

Moltres:
- Få opprykk til RL3 
- Få opprykk til Rally-Elite
- Gå til første premiering i LP1 i det norske programmet
- Kanskje starte LP2 i Danmark
- Moro om vi klarer et championat til

Navabi: 
- Gå til 1.premiering i RL1

Enzo: 
- NUCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 11/26/2018 at 10:19 AM, trill skrev:

Mål for 2019: 

 - Få trent inn alle øvelser til rally klasse 1 og forhåpentligvis få inn en start eller to i løpet av sesongen. 
Vi har periodevis trent bra og kan alle øvelsene, men han har ikke utholdenhet til å jobbe godt gjennom en hel bane uten belønning underveis, og da syns jeg ikke det har vært noe vits i å melde på noe konkurranse.

 - Fortsette å jobbe med passering og gå pent i bånd. 
Har jobbet mye med passering, ikke like mye med å gå pent i bånd (uten kommando). Fortsatt jobb å gjøre med passeringer, men det blir stadig litt bedre. Tre skritt frem og to tilbake, eller noe sånt.

 - Ta opp smeller igjen, evt. nosework (avhengig av hvilke kurs som er tilgjengelig i nærheten). 
Det har vi ikke gjort. Har sett et par kurs vi gjerne skulle vært med på, men de som har gått på passende tidspunkter har jeg ikke fått med meg før det har vært fullt, dessverre.

 - Begynne litt med kløv, muligens noe kjettingtrekk.
Fikk såvidt begynt tilvenning før operasjon, og etter det har det ikke blitt noe. 

 - Fortsette å komme oss opp på fjellet og ut i skogen, minst 3 turer med overnatting i telt.
Har hatt masse fin tid både på fjellet og i skogen, selv om det har blitt mer overnatting i hytte enn i telt. 

 

Mål for 2019: 

- Først og fremst skal gutten holde seg frisk! Krysser fingrene for at vellykket kastrering i januar gjør at han etterhvert kan spise noe mer enn bare diettfôr

- Bli helt trygg alene i ny leilighet

- Bli mer komfortabel i bilen

- Fortsette å trene rally, spesielt jobbe med fokus og utholdenhet så vi kan starte i løpet av 2020 (selv om jeg syns det er skummelt)

- Passering av andre hunder tror jeg vi skal jobbe med resten av livet, så det må med

- Skaffe kickbike så vi kan få noen turer med litt tempo på sommerhalvåret

- Komme oss på kurs i en eller annen form for spesialsøk så vi har litt mer å gå på med tanke på innendørsaktiviteter 

- Kunne tenke meg å gå et sporkurs for å komme i gang litt mer systematisk på egenhånd, har ingen erfaring med det selv

- Som alltid, kose oss i skog og på fjellet, både i hverdagen og på lengre turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2019 har vært et fantastisk hunde år. Ariel fikk cert og nordic cert i Danmark og det siste certet i Norge så hun blei endelig norsk og dansk champion ♡ fikk med seg rl1 tittel og napp til klasse 3

Liste har fått seg to små cert. 3 napp i rl1 med tittel og 1 napp til klasse 3.

2019 har bestått av og demontere hunden min og montere den sammen igjen og det skal vi fortsette med.

Mål 2020. 

Ariel få siste kull hos oppdretter så hun kan bli min. Endelig !!!

Opprykk til kl 3 med rl2 tittel

Stille i CHAMPON klassen for gøy. 

Et hårete et. Få et dansk cacib og norsk nordic cert.

Liste 

Valper !!!!

Opprykk til klasse 3 med rl 2 tittel.

Få en trygg og god konkuranse hund. 

Ta bronsemerke i lp 

kanskje prøve oss i lp.

Utstiling blir det lite av. Men lov og håpe at hun å kanskje kan bli norsk champion. 

Prøve oss litt mer med nese arbeid. 

Og leve livet ♡♡

Jeg:

Flytte i eget sted. 

Beholde jobben 

Holde meg på veien  ( altså ikke bytte bil)

Gå kurs for å lære (bli kvit kurs skrekken)

Og kose meg med hundene minne  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av målene jeg hadde for Tidi ble selvsagt oppnådd da jeg avlivet henne i mars ? 

Blondie sine mål for 2019 var følgende:

Blondie
- RL III tittel
Det ble ingen RL III tittel. Ikke en førstepremie i år en gang. 
- Debut i Elite rally
Dermed ble det heller ingen debut i Elite rally.

- Fremdeles være så frisk og sprek som hun er nå! 
Denne vil jeg derimot si vi har klart. Hun fikk påvist litt forhøyede nyreverdier i vår, men nå er til bare i de øvre sjiktet av normalen. Vi oppdaget at hun har patella hos veterinæren sist, sikkert fra da hun ble løpt ned av en hund i fjor. Det er ikke noe vi får gjort noe med annet enn å smertelindre. 

For 2020 vet jeg faktisk ikke om jeg har noen mål for Blondie. Hun er såpass gammel at jeg er svært usikker på om det er noe poeng å konkurrere. Hun har fått dårligere hørsel og syn med årene, så det er ganske vanskelig å få henne til å forstå hva jeg ønsker. Så jeg tror vi fortsetter bare med det siste målet vårt videre i 2020. Hun skal leve et godt liv på sine elder dager, være så frisk som hun kan, spise godt og få masse kos ❤️ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

2019 Har jeg bestemt skal bli et år hvor jeg tar tak i mine ønsker og drømmer angående hund!
Det innebærer å være mer strukturert,  gå kurs(!), starte klubbtrening, trene mer regelmessig, se både fremgang og begrensninger, samt fullføre #365daysofdogtraining. Samtidig bedre sin egen helsetilstand og utfordre seg selv litt med å fullføre prosjekter, generelt gjøre ting for å ha det bedre ?

Jeg startet året med god giv, god, regelmessig trening også i klubb, blitt endel flinkere til å ta gledene med sorgene, ikke bare sistnevnte! #365daysofdogtraining holdt jeg gående helt frem til september(!) før energitanken var tom, stolt av det. Tiltak for bedring av egen helse er absolutt i gang, og året har vært mye bedre enn de foregående :ahappy: 

Mål 2019 - Lyn:
- Finne rutiner for trening, oppvarming og stevner som fungerer bortimot hver gang
 Check, mye klokere!
- Opprykk LP2, bedre løping til ruta (ikke inn fra siden)
 Check, seier og opprykk! Ruta endel bedre, 9,5p som beste i år :heart: 
- Napp i RL3, lære seg høyreføring, nerde detaljer
 Check! Et par pallplasser og direkte opprykk, vi holdt oss i klasse 3 litt til, og fikk dermed også tittel på stamtavla. Hun debuterte i eliteklassen i juli :heart: 
- Starte fylkesmesterskap i klasse 3 (gjeterhundprøve), bli mer stabil i deling/singling
 Singling og deling har hun blitt super på! Men ingen fylkesmesterskap i år heller pga. parring, hun fikk riktignok starte en prøve i klasse 2 hvor hun vant og har nå godkjent klasse 2-prøve :heart: 
- Mer praktisk arbeid!
 Njæi, noe har det selvsagt blitt, men ikke mer enn i 2018
- LP-kurs?
 Ja, vi gikk vårt første kurs i våres, dyktig var hun!
 Tillegg: Lyn fødte et fantastisk valpekull på 6 stk i desember, hun har også blitt øyelyst og røntget ryggen :heart: 

Mål 2019 - Floss:
- Bli enda kulere, jobbe mot en god stevnehund!
 Check! Hun har utviklet seg masse i år, selv om vi ikke har trent mot start.
- Få utfolde seg som hobbyhusky
 Check!
- Debut i LP1/RL1
Nope, men noe grunnferdigheter har hun iallefall fått begynt på :lol: 
- Debut gjeterhundprøve
Check! Hun debuterte i juni, og tok i tillegg debuten i klasse 2 på høsten :heart: 
- Godkjent gjeterhund
 Check, på første forsøk! Hun har gått til 3 godkjente prøver, en 1. plass på 92/100p, en 3. plass og en 4. plass (på OLF) :heart: 
- Få prøve seg i praktisk arbeid
 Check, litt har det blitt!
- Øyelyse
 Check!
- Kurs! 
 Check, to gjeterhundkurs!

Keo hadde ingen mål for 2019 da han nå er mammas hund, men vi gikk en stevnehelg med rally med ålreite resultater. Stang ut som vanlig, men han var super å ha med seg på stevneområdet! Han fikk sin etterlengtede Good på utstilling og vi gikk samtidig agility på NKK Fauske. Han har fått kløvet en hel del og vært med mye på tur. Min bror lånte han til litt trening av agility, og de debuterte i høst på konkurransebanen sammen :ahappy: 

Mål 2020:
I 2020 håper jeg å ta opp trenden med god trening, samt gå flere kurs, mer tur og generelt være flink til å trives med flinke hunder. Bli mer komfortabel med konkurranser, især gjeterhundprøver, tørre ta plass. Ellers håper jeg å ivareta prosjekt om psykisk helse, og også starte på den fysiske. Kanskje prøve seg litt i jobb eller skole? :) 

Lyn
- Fortsette være flink mammahund
- Debutere i LP2
- Cert i RL Elite
- Godkjent gjeterhundprøve klasse 3
- LP/RL-kurs

Floss
- Fortsette utvikle seg som sportshund
- Debut RL1/LP1
- Fortsette utvikle seg som gjeterhund
- Godkjent gjeterhundprøve klasse 2/3, eventuelt starte Norgesserie
- Starte europeisk og norsk unghundmesterskap
- Mer praktisk arbeid!
- Flere kurs
- Øyelysing
- Valper?

Keo
- Siste nappet i RL3
- Mer agility?

Valpen
- Legge grunder for en fin og trivelig hund
- Begynne trene grunnferdigheter for sport
- Vokse seg stor og sterk!
- Tenne på sau og starte trening
- Helsetester

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen mål i 2019, men setter meg noen for 2020:

- Agilitykurs med Yoshi

- Rallylydighets trening med Yoshi og gjerne debutere i klasse 1

- Hverdagslydighetskurs med Kenzo etter valpekurs

- Rallylydighetskurs med Kenzo

- Utstillinger med Kenzo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...