Gå til innhold
Hundesonen.no

Huskyen Yara

pippin
 Share

Recommended Posts

Ja, så ble man plutselig mamma da! Var litt spontant men herregud så glade vi er! Jeg og kjærsten har gått og fantasert om en ny hund i 2 år nå. Jeg har jo som dere alle vet hatt abstinenser som fy! Så kom vi over denne jenta på Finn da og så havnet hun her gitt! Det ble en ny husky (ikke noen overraskelse der :P )

Det er hennes 2. dag her idag. Vi tok toget for første gang igår og det gikk så fint! Hun er så flink! Og så behagelig! Hun legger seg ned og venter hvis vi står stille. Er nysgjerrig, tøff og litt småskeptisk som valper flest. Veldig tillitsfull og vi fikk kontakt raskt! Hun kommer fra løpslinjer og jeg gleder meg virkelig til vi kan trene sammen! :D Det blir spennende å se hvordan hun utvikler seg.

_MG_0262.jpg

_MG_0291.jpg

_MG_0304.jpg

• Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Mardina said:

Nydelig ? Har du ikke Mana lenger? ?

Nei desverre. Hun ble omplassert for noen år siden, men bor hos faren til ei venninne så jeg får jevnlig oppdateringer og bilder og kan hilse på osv. Veldig koselig :) 

Yara er fryktelig søt! Hun sover fint om natta. Vi har på alarm bare for sikkerhets skyld, slik at vi unngår uhell. Hun er veldig kosete og ligger i armkroken og sover som et slakt. Tar seg tilrette i sofaen (hun skal få lære seg å spørre etterhvert ja gitt :P ). Litt skummelt ute med fremmede hunder og folk haha. Så hvis noen med stabile hunder vil sosialisere en dag det er fint vær si gjerne ifra :D Hun hilste på en fin golden igår og han var skummel så hun måtte bjeffe litt på han :P Men hilste fint tilslutt da og da var det greit. 

Blir spennende å se henne utvikle seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/25/2019 at 6:43 PM, Shokata said:

Grattis :) Kan få hilse på tullingene mine ❤️ De er fine med valpiser

Ja :D

Dagene går og jeg synes allerede hun har vokst en del på en uke haha. Hilst på litt flere hunder og gått en del tur. Kost oss i hagen og trent inn litt innkalling og sitt osv. Her er noen bilder fra dagens kveldstur :) Blir spennende å se når hun vokser inn i ørene :P 

ya2.jpg

ya3.jpg

ya6.jpg

ya7.jpg

ya8.jpg

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2019 at 1:16 AM, Heidihj said:

Gratulerer ? Hun ser herlig ut! Blir spennende å se hvordan hun utvikler seg ?

Ja jeg er skikkelig spent! Hun er fin altså ❤️ Gleder meg til alle turene vi skal på sammen! :D

On 7/1/2019 at 5:13 PM, jma said:

De øynene da ?

Jaaa ❤️ 

On 7/1/2019 at 5:24 PM, sidnajse said:

Så herlig? Også er du virkelig flink å ta bilder!

Tusen takk!! Jeg synes det er skikkelig morro å ta bilder av hunder for tiden :D 

6 hours ago, trill said:

For noen øyne :wub: 

Ikke sant ❤️ hehe :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Evigheter siden sist oppdatering! Hun har vokst MYE og blitt lang og tynn som huskyer flest på denne aldern :P Tog toget til skogs igår og gikk hjem. Litt skummelt å gå tur i disse tider så vi holdt oss langt inne i skogen ❤️ Det var godt å ta med seg kameraet på tur igjen! Det har jeg virkelig savnet, har vært alt for dårlig på det i år. 

ya1.jpg

ya2.jpg

ya3.jpg

ya4.jpg

ya5.jpg

ya6.jpg

ya7.jpg

ya8.jpg

yara9.jpg

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Ny oppdatering!

Igår trodde  jeg seriøst Yara brakk beinet her inne. Vi lekte litt drakamp og øvde på slipp osv, og så sklei hu på betonggulvet her og skreik i det som føltes var en evighet (ca 30 sekunder :P ). La seg ned, ville ikke bruke beinet osv. Fikk roet henne og da var alt ok. Valper er dramaqueens altså! Skremme meg på denne måten! :P 

Tok med meg kameraet på tur igjen forrige helg da det var så fint vær ❤️ Helt nydelig! Nedelig litt ordentlig vintervær og ikke bare regn og skitvær. Tenk at hun allerede er 8 mnder! ❤️ 

På søndag kommer kjæresten fra Korea igjen! Blir spennende å se om hun husker han haha :P 

ya1.jpg

ya2.jpg

ya3.jpg

ya4.jpg

ya10.jpg

ya11.jpg

ya13.jpg

ya15.jpg

• Like 7
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Yara eeeelsker snø! Idag kom endelig snøen så vi skal ut på tur snart! ❤️ 

Yara har fått første løpetid! Men hun er fortsatt like god og herlig! 

Bilder fra forrige gang jeg tok med kameraet på tur.

win2.jpg

win3.jpg

win4.jpg

win5.jpg

win6.jpg

Endret av pippin
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Yara blir 3 år i år! Tiden har gått sykt fort. Hun har blitt en så fin hund! Hun kan ikke gå løs slik Yara kunne, jaktinstinktet er noe sterkere her haha. Inne er hun helt chill og ute er det full rulle. Hun har gått litt i spann med noen venner, digger kickbiken og kløver rett som det er. Hun er skikkelig tullefrøken, elsker alt og alle. 

første1.jpg

ya5.jpg

jan3.jpg

sko3.jpg

gu2.jpg

sep2.jpg

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...