Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva fórer du med og hva koster det?


Karianski
 Share

Recommended Posts

Jeg er stadig på jakt etter det perfekte fóret til hundene mine.

Men noe fór er upraktisk å oppbevare, noe er dyrt osv..

Nå opplever jeg at den ene hunden min ikke nødvendigvis holder vekta med det jeg fórer med og jeg må enten gi store mengder eller bytte. Og da startet jeg å regne litt på hva det koster meg PR dag..

Nå fórer jeg med essentials (fra petgarden). Betaler med rabatt ca 600,- for 12,5 kilo. Den siste sekken ble borte på 15 dager på begge hundene, det utgjør en kostnad på 40kr dagen, eller kr 20 PR hund.

Hva gjør dere og hvor mye koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pedigree og Friskies er med litt for moro skyld bare for å se prisforskjellen egentlig. Vi har heller ikke prøvd alle fôrtypene, men bruker mest Robur eller Acana, eventuelt kombinert med Provit fross

Fin oversikt, men V&H kan en jo få mye billigere om en legger til rette for det. 50 kroner kiloet er jo idiotisk høyt sammenlignet med 13.25 - som er kilosprisen jeg betaler når jeg kjøper tyvekil

Selvfølgelig gjør enhver det som passer best for seg, sin lommebok, sin fryseboks og sin tidsplan. Men det blir likevel feil å framstille det som at kilosprisen på vom er fast, når den faktisk er veld

Posted Images

16 minutter siden, Karianski skrev:

Er du fornøyd med mush? Jeg har lest litt, men ser ikke den store forskjellen mellom det og vom? 

Og det er fordeler med liten hund ser jeg ?

Kjempefornøyd med Mush :) Brukte V&H tidligere, men synes min hund fungerer hakket bedre på Mush. Det kommer også betydelig mindre ut i andre enden enn da hun fikk V&H, så da konkluderer jeg med at næringsopptaket er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hundene litt ulike behov, så akkurat nå ser det sånn ut:

Malle: RC 4800 + V&H 
Ted: RC Westie + V&H 
(Pøppis: Valpefòr + V&H)

Hundene som ikke bor her får: 
Giz: Hills i/d mini stress + Hills i/d våtfòr
Is: Hills Stomach & Skin + V&H

Har nylig kjøpt inn ett parti Essential, som vi snart skal over på. Må bare tømme fòrdunkene med det vi har først. Er spent på å se hva hundene synes om det. 

Prismessig vet jeg ikke hva jeg ligger på, da det varierer hvor mye mat de behøver og hvordan fordelingen mellom rått og tørt er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr mnd vet jeg ikke helt, for jeg har for som jeg har fått i premie, og mye som jeg har fått div.

Men jeg forer med vogh, kjøpte blokk før, men gått over til 5kg pølser.  er 4X5kg=100kr

Hun ligger på ca 250-300 pr dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 265 kroner for en tyvekilos blokk med vom og hundemat i dyrebutikk, og den varer i cirka 25 dager for en hund. Det betyr at de spiser for knappe 11 kroner dagen hver. Jeg tror det ville vært billigere om jeg bestilte i store kvanta rett fra produsent, men det har jeg ikke helt økonomi til akkurat nå. 

Jeg hadde egentlig bestemt meg hardt for å bytte fôr på grunn av manglende kundeservice hos produsent, men så finner jeg ikke et fôr jeg er like fornøyd med heller...

Hundene får tørrfôr når jeg har fått tak i det gratis i premier etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg fôrer rått etter Prey modellen. Kjøper kjøtt, avskjær, bein, og diverse innmat fra slakteri. 
Denne gangen kjøpte jeg tunger og hjerter som kjøtt, og betalte 350 kroner for 60 kg. Bein, lever, nyrer, o.l får jeg nesten gratis. 

60 kg kjøtt varer 2-2,5 mnd. Alt etter aktivitetsnivå, og om jeg supplerer med andre ting fra halvprisdisken osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bruker vom og hundemat. Kjøper pølser på 500 gram da det er mest praktisk ifht begrenset frysekapasitet. Jeg betaler litt over 500,- for 16 kg (32 pølser). Han får vanligvis 500g om dagen, men nå som jeg forsøker å få han opp i vekt er matinntaket omtrent doblet, og det går dermed med mer penger til hundemat. Det ville vært betraktelig billigere å kjøpe blokker, men med frysekapasiteten jeg har nå går ikke det dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to på 13,5 og 21 kg får 300 og 340 gram daglig. På 30 dager går det da med 19,2 kg.

Fóret før med 5 kgs pølser med V&H til 99 kr/stk. Da kosta det meg 380 kr/mnd.

Nå fórer jeg med 14 kgs sekker med Provit til 389 kr. Så nå koster det meg 530 kr/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fòrer med Orijen og ACANA, litt om hverandre. Snittpris på 79kr/kg fòr.

  • Border collie tispe 14 kg: 210g per dag = 17kr/dag
  • Labrador tispe 27 kg: 170g per dag = 13 kr/dag
  • Border collie hann 23 kg: 170g per dag = 13kr/dag

Den minste hunden krever altså mest mat fordi hun forbrenner mest.

Per hund på ca 20 kg (14-27) koster det altså rundt 390-480kr i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund, 30 kg.Bruker royal canin medium adult. Prisen for 15kg ligger på 700-750,-. Det er stadig vekk 3 for 2 tilbud og da kjøper jeg det.

Regnet på det for en stund siden og mener jeg kom frem til rundt 250,- i mnd. 

Hund, 14 kg. Bruker royal canin 4800. Prisen for 12kg ligger på rundt 800,-. Ofte 3 for 2 på dette foret også. 

Synes å huske at jeg regnet at det ble rundt 100-150,- mnd. 

..jeg kjøper ofte for når det er 3 for 2 og tilbud så har som regel en god del for til de, så får aldri regna ut helt reelle forutgifter. Husker jo aldri helt når jeg kjøper hvor mye eller :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vom og hundemat, blandet med raspede gulrøtter til han som "aldri blir mett". Går ei halv 500gr pølse per dag, fordelt på begge hundene.

Så ca 15 pølser som koster ca 22,- per stykk = 330,-

330/30 dager = 11,- per dag

Pluss et par kroner på gulrøtter. Rasper flere kg om gangen, fordeler i porsjoner og fryser ned. Så har ikke helt kontroll på nøyaktig hvor mye gulrot som går per dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget meg et regneark der jeg førte opp alle fôrene vår forhandler (Dyresjappa.no) har, sjekket anbefalt mengde på begge hundene, og regnet ut kost per dag og måned. Nå vet jeg av erfaring at mine kastrerte hanhunder skal ha litt under anbefalt mengde, men da har jeg ihvertfall et overslag. Og det gjelder jo de fleste fôr.

20 kr per dag for en stor hund synes jeg er helt rimelig. Jeg lurer på om vi bruker noe sånt som 16-17 kr dagen på Kovu for tiden på Robur Senior. Oversikten ligger på en server som er nede akkurat nå, men kan poste den senere om jeg husker det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er 4,5 kilo og spiser 100 gr hver dag. Nå har jeg kjøpt en sekk Pro plan laks puppy til 549,-. Det gir en kostnad i mnd på 118 kr :lol:

Luna er 23 kilo og spiser 200 gr hver dag av Pro plan lam & ris. 15 kilo for 599,- gir en mnd pris på 240,- 

Kan trygt si at tørrforet er den minste kostnaden med de hundene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De voksne tollerne spiser Brit care dog show champion, betaler 690 for 12 kg (varierer litt etter tilbud også). Kilospris på 57,5 ut fra den prisen.Går med ca 400 gram pr dag om jeg ikke husker feil (veier ikke, bare tar ca på øyemål nå :P ).

Valpen får taste of the wild pacific stream puppy. Kilosprisen på det er 61 kroner, men jeg kjøpte det på tilbud, husker bare ikke hva jeg betalte. Hun får også vom og hundemat, og jeg kjøper kilospølser som koster 30 kr pr stk. Aner virkelig ikke hva hun får pr dag utover at det er et par dl tørrfor, og ca nok med vom og hundemat. Jeg er veldig dårlig på å veie opp mat altså. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker et fôr som heter opti life av en produsent som heter versele laga. Har ikke sett eller lest noen andre som forer med det, men de på dyrebutikken anbefalte det foret over de vanlige som RC, eukanuba, hills og proplan pga. høyere kjøttinnhold (butikken fører alle disse merkene og flere). Eg har prøvd acana og orjen, men syns hundene mine fungerer bedre på opti-life. I tillegg har butikken fast 3-for-2 tilbud på det foret så hver sekk koster meg ca. 450kr.

På to hunder på 32 og 27kg er eg da nede i ca. 13kr dagen per hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...