Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops: nå uten nese?


Gjest
 Share

Recommended Posts

6 minutter siden, Belgerpia skrev:

Njææææææ... hun er jo ikke det, vel og merke så fungerer hun jo glimrende i alt slags vær under 15 varmegrader - over det, så kan jeg ikke gå tur, punktum.  Men hun har atopisk kløe, hun kan ikke klø seg annet enn på beina, i øra og i ansiktet, den søte frallerullingen i gress og lyng er jo fordi hun ikke kan klø seg på annet måte.... trist, men sant - snorker hun, javisst - men ikke sånn superille, jevn dur - dog - når hun er sliten, får hun søvnapne - ikke så gøy.  Det siste blir værre med alderen.
Digger jeg hunden min? Ja, hun er en svært elsket hund - tross rasen - synes jeg det er gøy å bli kalt dyremisshandler fordi jeg har fralle? Nei, jeg gjør ikke det - jeg synes det er leit, utrolig leit - men sånn har det blitt. Dere her, og folk utenom nett - ugleser oss som har flatneser - vi er dyremisshandlere fordi vi har rasen, og vi er tydeligvis for kørka til å forstå det, så dere må jo hele tiden passe på å si det.
 

Jeg mener ikke at alle som skaffer seg en flatnese hund er dyremishandlere. Veldig mange som skaffer seg en slik hund er nok veldig uvitende om hva de faktisk skaffer seg. Jeg ligger først og fremst skylden på de som en gang valgte å avle videre på korte neser, og deretter har det gått i en helt vill og gal retning. Nå om dagen legger jeg skylden på de som fremdeles avler på dette og ikke klarer å innse, som det er veldig tydelig at mopseklubben ikke gjør, hvor forferdelig det er å avle på et slikt usunt utseende. 

Flere her har nevnt hvor utrolig flott gemytt mange flatnese hunder har. Det er bare så synd at man ikke kan få det i en pakke hvor man slipper å eie en hund som potensielt lider av sitt utseende, et problem som burde vært det minste her i verden når man tenker på alle andre sykdommer en hund kan få som det er vanskelig å avle bort, som ikke har noe med utseende å gjøre. Jeg skjems over å være menneske når vi avler på alt mulig rart av utseende som begrenser hunder (og andre dyr) bare fordi vi syns det er vakkert eller søtt. Ingenting er vakkert eller søtt med et dyr som lider på bekostning av utseende. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

v.oldemort, is that you?          

Ja, men vi må fortsette å la oppdretterne få en sjanse til å ordne opp i dette problemet selv, eller hva? Jeg sier som jeg har sagt i alle år: forby avl på disse rasene, oppdretterne endrer seg jo

Hva er poenget med å dra inn alle andre raser? Må alle skrive at de ikke er fornøyd med sin egen rase også for at de skal få lov til å ha noe i mot mopseavlen i dag? Helt unødvendig måte å diskutere p

Posted Images

12 minutes ago, Belgerpia said:

 

Folk burde lære seg at når det kommer til noens kjæledyr eller barn så burde man holde skikkelig kjeft om man ikke kan si noe hyggelig - punktum.

OM folk har bestemt seg for å kjøpe mops, til tross for at du har advart dem og forklart hva du mener (vi vet jo alle hvor følsomt og nensomt du legger frem dine synspunkter - det virker jo alltid til sin hensikt), så har de bestemt seg - da tenker jeg at det må da være greiere å forsøke å geleide dem til en oppdretter som faktisk nevner dette med helse, og håpe de får en sunn og frisk hund - tross rasetypiske trekk - og gjøre det på en hyggelig, veiledende måte.  At du ETTER at de har skaffet seg valpen, legger ut om at det de har gjort er å støtte dyremisshandling osv. - vel - jeg forstår godt at de ikke vil ha noe med deg å gjøre.
Der hadde grensa gått for meg også. *sukk* - Du er liksom ikke så diplomatisk i din framferd, og det har en ugrei tendens til å stryke katten mothårs... sorry.

...og nei, selv om jeg har flatnesehund, så støtter jeg ikke mopseklubben i deres uttalelser - og jeg mener også - helt bestemt, at noe må gjøres.
Og nei, min franske er ikke skaffet pga. rasen - den er skaffet på tross av rasen - hun er valgt ene og alene basert på individ og den hun var 6 uker gammel. Det er, og kommer aldri til å være, en rase jeg ville planlagt/planlegge å skaffe meg.
Dog er hun den kuleste bikkja jeg har hatt. Hun er sosial, vennlig mot alt og alle, ikke redd en ***** dritt, diplomatisk i kranglete situasjoner - og i det hele tatt så går hun utenpå det meste av andre hunder jeg har møtt opp gjennom på den mentale biten.
DER har skrekkelig mange oppdrettere av andre raser noe å lære av enkelte FB oppdrettere - for det er søren ikke mange raser som matcher frallen mentalt.
Er hun frisk?
Njææææææ... hun er jo ikke det, vel og merke så fungerer hun jo glimrende i alt slags vær under 15 varmegrader - over det, så kan jeg ikke gå tur, punktum.  Men hun har atopisk kløe, hun kan ikke klø seg annet enn på beina, i øra og i ansiktet, den søte frallerullingen i gress og lyng er jo fordi hun ikke kan klø seg på annet måte.... trist, men sant - snorker hun, javisst - men ikke sånn superille, jevn dur - dog - når hun er sliten, får hun søvnapne - ikke så gøy.  Det siste blir værre med alderen.
Digger jeg hunden min? Ja, hun er en svært elsket hund - tross rasen - synes jeg det er gøy å bli kalt dyremisshandler fordi jeg har fralle? Nei, jeg gjør ikke det - jeg synes det er leit, utrolig leit - men sånn har det blitt. Dere her, og folk utenom nett - ugleser oss som har flatneser - vi er dyremisshandlere fordi vi har rasen, og vi er tydeligvis for kørka til å forstå det, så dere må jo hele tiden passe på å si det.

Tror du at om jeg så uhyre diplomatisk hadde gått fram, så hadde det endret noe? Nope. Driter i om det blir å stryke katta mothårs eller medhårs, den kommer til å klore okke som for den er ganske mentalt syk denne katta.

I all øvrighet skjønner jeg ikke hvorfor det - i god hundesonenånd - skal dras inn egne hunder. Som @MegaMarie nevnte, hvorfor må andre raser dras inn - særlig når det bare kommer til personlige anektdoter.
Og særlig når det tas så sinnsykt personlig, quote Belgerpia ovenfor: "synes jeg det er gøy å bli kalt dyremisshandler fordi jeg har fralle" - hvor i all verden står det at du er en dyremishandler? Vips så er diskusjonen på villspor igjen, fordi noen føler behovet for å dra seg selv inn i en debatt hvor de hverken har blitt nevnt eller blitt utlevert for noe av det de føler seg vonbroten av.

I all øvrighet går det jo an å ha både mops, fransk bulldog og engelsk bulldog i sitt eget hus hvis man har reddet de fra en uheldig situasjon. Det er ganske absurd at man må spesifisere dette (blir som debatter om burhøns, kjøttspising, jakt, dyreplageri generelt - man kan altså overhodet ikke holde seg på en generell basis. Man må virkelig understreke alle unntak, spesialtilfeller og kasus fordi hvis ikke så kan det jo komme en kverulant og kjøre hele diskusjonen uti grøfta i et pedantisk hobbyoppdrag (?!) av å poengtere at det JO FAKTISK xyz....), men men. Vi diskuterer generell avl av mops og/eller bracy-raser som er helt på bærtur, med raseklubber som fornekter sannheten, hundeeiere som fornekter sykdom på hund (for det går jo han å ha en mops, fralle etc i hus som man fikk før man visste bedre, som man fikk fra dyrebeskyttelsen, som man måtte ta over fra foreldrene - og samtidig si "jeg har en sjuk hund som ikke har det bra i den kroppen den ble gitt av naturen, men vi gjør det beste ut av det") og hva som evt. kan gjøres med det. Det er hundens kropp som er dyreplageri, ikke eier - nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Det er vel ingen tvil om at raseklubben ikke tar dette spesielt seriøst, for som sagt - den ene gangen jeg stilte mops for 10 år siden, så var dommeren streng på denne ekstra nesehuden, det var så vidt jeg husker etter instruksjon fra NKK, og det har fortsatt ikke skjedd noe, det er fortsatt den samme diskusjonen, det er fortsatt de samme dølle unnskyldningene, det er fortsatt den samme strutsementaliteten. En ting er at avl ikke kan snu på bare noen år, men holdninger kan, og holdningene er tilsynelatende de samme i dag som de var for et tiår siden. Det er deprimerende. 

Virkelig deprimerende :( Jeg ble så glad i fjor i cavalierringen da jeg så en championhanne bli sendt hjem med blått fordi han peste seg gjennom ringen og snuta så ut som han hadde krasja med ei steikepanne. "Nå er vi på riktig vei", tenkte jeg. Men innser jo nå at det som trolig heller skjer at den dommeren ikke blir invitert tilbake...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig deprimerende [emoji20] Jeg ble så glad i fjor i cavalierringen da jeg så en championhanne bli sendt hjem med blått fordi han peste seg gjennom ringen og snuta så ut som han hadde krasja med ei steikepanne. "Nå er vi på riktig vei", tenkte jeg. Men innser jo nå at det som trolig heller skjer at den dommeren ikke blir invitert tilbake...

Så bra! Selv om hunden ikke burde fått så bra som blått heller da...

Men usj... må nok endringer til andre steder enn i raseklubbene, de er tydeligvis ikke sitt ansvar bevisst. Burde kanskje vært slik at dommere ble valgt av NKK, ikke klubbene selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Dratini said:

La meg presentere Leon. Da han var nesten 8 mnd stakk han av fra oss (vi passet han). Han klarte seg alene i 8 døgn innen vi klarte å fange han inn igjen. Om det er en heftig fjelltur? Antagelig ikke, men på fjellturer har eier med mat og drikke til hunden. Leon hadde tilgang til vann og bær...

Da han ble fanget hadde han skadet øynene og hadde våteksem. Om jeg noen gang skulle hatt denne rasen, måtte det ha blitt etter denne hunden, da han har vist en fantastisk overlevelsesevne i både veldig varme temperaturer og heftig regn...

20160807_161509.jpg

20160807_100249.jpg

Hva er poenget? At han (et individ klarte seg fint alene i noen dager ute?), at det ikke står så dårlig til med mopseavlen som "vi" vil ha det til? 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kaja skrev:

Hva er poenget? At han (et individ klarte seg fint alene i noen dager ute?), at det ikke står så dårlig til med mopseavlen som "vi" vil ha det til? 

Lurte litt på det jeg også. Jeg har og hatt en hund på skauen i 8 dager, dog midtvinters. Hun var tynn, men ingen skader eller noe annet rart. Det er vel mer normalen...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Lurte litt på det jeg også. Jeg har og hatt en hund på skauen i 8 dager, dog midtvinters. Hun var tynn, men ingen skader eller noe annet rart. Det er vel mer normalen...

Jeg hadde en brasilianskimportert basenji som bodde ute på en øy i noen døgn i rimelig kalde omstendigheter og regn, han levde livet og sov under en busk (vi visste hvor han var hele tiden, vi fikk bare ikke tak i han). :lol:

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *Kat84* skrev:

Tjah... Aragon (papillon) sin agilitykarriere ble svært kortvarig på grunn av at han hostet kraftig etter vi hadde vært på trening. Ikke underveis, antakelig fordi adrenalinet pumpet og iveren tok over. 
Dette var typisk frem til luftrøret ble veldig svakt og forverret seg. 
Han måtte avlives blant annet pga luftrøret for 6 mnd siden om et par dager siden. Da hadde jeg på ett tidspunkt måttet rope til ham i løpet av natten fordi han var nær bevisstløs tilstand. 
Så denne hosten som bagatelliseres er bare enda mer ansvarsfraskrivelse. Det er definitivt ikke så ufarlig som folk mener, og nei, det er ikke søtt en gang. Det er en stor belastning for de stakkars hundene som sliter med det. 

Og det at du har fått høre fra en veterinær med alle din hunds plager at den er frist til å være chi er bare trist. Faktisk synes jeg det er skremmende at en veterinær nærmest kan friskmelde en hund bare fordi det finnes de som er sykere. Da er det jo ikke noe rart at utviklingen og genpoolen hos mange raser er som den er. 

For å ta det siste først: Jeg skrev hun blir regnet som forholdsvis frisk. Stikkordet her var "forholdsvis", altså at hun har relativt få og små plager sammenlignet med andre chihuahuaer. Det er ikke dermed sagt at hennes faste veterinærer tar hennes problemer på alvor. Det gjør de så absolutt. Vi får bl.a. høre det klart og tydelig når hun har gått opp i vekt, selv om vi selv har sett det, noe mange veterinærer kvier seg for å nevne for eiere. For å si det sånn, jeg ville aldri brukt en veterinær som ikke hadde tatt Aylas helseproblemer på alvor, og er helt enig med deg i at enhver veterinær som hadde kalt henne en frisk og sunn hund på alle måter hadde hatt helt feil prioriteringer. Uttalelsene om hennes helse kontra andre chi'er har kommet som et apropos til alle de medfødte skavankene de sliter med, ikke som en generell helseattest for Ayla. 

Oi, nå ble jeg litt skremt. Det jeg har lest om luftrørskollaps nevner hoste i forbindelse med opphisselse og anstrengelse, og har derfor trøstet meg med at det ikke er da Ayla hoster. Dette må vi få sjekket nærmere opp, og få tatt noen nye bilder. 

Jeg bagatelliserer ikke hosten hennes for å feie noe under teppet, jeg har ikke ignorert eller fornektet at den er der. Jeg har helt ærlig trodd at hun ikke passet til symptomene på luftrørskollaps, det høres ikke likt ut som videoene på youtube, heller. Det høres mer ut som om hun harker, og fordi det som regel kommer når hun enten har snust rundt på kjøkkenet eller ligger på et pledd, så har vi ment det mest sannsynlig kommer av at hun hun får pels i halsen. Med huset fullt av røytende katter (9 stk), så er det en ganske så logisk tankegang, føler jeg. Jeg vet at luftrørskollaps ikke er ufarlig eller søtt. Jeg synes ikke Aylas hoste er det granne søtt. Akkurat som at jeg ikke synes surklende, snøftende or snorkende kortsnuter er det minste nusselig. Jeg får vondt i eget bryst bare jeg hører det, og synes det er grusomme lyder. 

Jeg synes det er litt sårende at du ser ut til å oppfatte meg som en som fraskriver meg ansvaret for Aylas helse. Jeg prøver alltid å være dønn ærlig om den, og kattenes, for jeg ser ingen grunn til å legge lokk på noe. Jeg klarer ikke å bli fornærmet over sånne ting, for det er jo faktisk ikke kritikk, men fakta. Jeg følte jeg beskrev Aylas helse så godt jeg kunne, uten å legge på eller trekke fra noe. Som f.eks. fontanellen. Ja, den er åpen, og det er ikke en dritt vi får gjort med det. Da gidder ikke jeg å bruke masse energi på å bekymre meg over den mikroskopiske sjansen for at noe fryktelig skal skje, jeg kan jo ikke akkurat sette hjelm på jentungen. Det eneste jeg kan gjøre er å sørge for at hennes svakheter ikke går videre i avl med min hjelp, og det har jeg gjort. Hun er kastrert, og kommer altså ikke til å formere seg. I tillegg er jeg altså ærlig om hennes helse når noen spør, og påpeker gjerne samtidig at Ayla har sluppet billig unna i forhold til mange andre chi'er, så det er ikke en rase man kjøper seg bare fordi den er søt og liten. Som noen nevnte, selv om jeg visste en del om hva chihuahuaer sliter med på forhånd, så er det noe helt annet å leve med det. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å kjøpe chihuahua igjen, og innrømmer at selv om jeg ikke ville bytte bort Ayla med noen, så var jeg nok vel impulsiv når det gjaldt kjøpet av chihuahua. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
27 minutter siden, Lene_S skrev:

 

Oi, her har jeg blingset skjønner jeg! 

Det var ikke ment som at du bagatelliserer og fraskriver deg noe. Det var mer en generell irritasjon over en stor mengde miniatyreiere som ler det bort og synes det er søtt. 

Men jeg synes uansett det er skremmende at en hund som tydelig er plaget blir sett på som forholdsvis frisk fordi det er mye mer plager hos andre individer. Da er det i det minste positivt at du har en veterinær som gir ærlige tilbakemeldinger. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2017 at 8:15 PM, 2ne skrev:

Jeg klarer å synes at personligheten til frallen Hermine er noe av det fineste og kuleste jeg veit om, helt uten å støtte fralleavl av den grunn. Jeg antar det ville vært det samme med mops, om jeg fortsatt kjente en. 

Er man like konsekvent i all sin PK-het, forresten? 

Samme her med bulldogen Peggy:heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

http://web2.nkk.no/no/nyheter/Raseavl+og+helse.b7C_wtbWZx.ips

Ikke samme rase eller problem, men dog...

Disse såkalte "cavalier-sykdommene" finnes hos mange andre raser også. Det gjør ikke saken bedre, selvsagt, men jeg skjønner ikke hvorfor det gang på gang er cavalieren som skal svartmales så inni h...

cmsm1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Disse såkalte "cavalier-sykdommene" finnes hos mange andre raser også. Det gjør ikke saken bedre, selvsagt, men jeg skjønner ikke hvorfor det gang på gang er cavalieren som skal svartmales så inni h...

Er vel mye fordi de sykdommene ble kjent med cavalieren... Er vel fremdeles overrepresentert med cavalieren, mye fordi det er cavalieren som sjekkes. Nå har jeg ikke lest nye tall på cavalieren men tipper det ikke har endret seg stort fra "min tid". Det er ikke mer enn 10 år siden det ble satt fokus på det i norge. Enn så lenge gjemmer andre raser seg bak at det er "bare" cavalierene som sliter med SM/CM, og skaper ris til sin egen bak med det. Desverre. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Ja, du får bare presisere, hvis du sitter med svaret :) 

Ser man til "utenforlandet" så er det mye SM/CM på griffons foreksempel, vet ikke hvordan ståa er i norge på den rasen nå, men jeg har mine mistanker. Min ukvalifiserte gjettning er at putter man veldig mange småraser, og sikkert endel større også, i en mri maskin så vil det dukke opp forstørrede ventrikkler, SM og CM på mange flere raser enn de det ropes høyt om, og mye "ankelbiteratferd/dritthundatferd" vil kunne forklares med sykdom/smerter. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ser man til "utenforlandet" så er det mye SM/CM på griffons foreksempel, vet ikke hvordan ståa er i norge på den rasen nå, men jeg har mine mistanker. Min ukvalifiserte gjettning er at putter man veldig mange småraser, og sikkert endel større også, i en mri maskin så vil det dukke opp forstørrede ventrikkler, SM og CM på mange flere raser enn de det ropes høyt om, og mye "ankelbiteratferd/dritthundatferd" vil kunne forklares med sykdom/smerter. 

At cavalier får mest oppmerksomhet i så måte er jo ikke unaturlig, all den tid dette er en tallrik og populær rase. Alvorlig sykdom på tallrike raser rammer jo langt flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

At cavalier får mest oppmerksomhet i så måte er jo ikke unaturlig, all den tid dette er en tallrik og populær rase. Alvorlig sykdom på tallrike raser rammer jo langt flere.

Ja, og det har vært fokus på det på cavalierer og utføres sjekker, er vel ingen andre raser i norge hvor det faktisk har vært forsøksvis systematisk sjekket med mri. Selv om det er flere det burde vært gjort med. Blant annet griffons, mops, chi... ramser jeg opp flere raser så risikerer jeg veldig mange såre tær, så lar det være med dem :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Disse såkalte "cavalier-sykdommene" finnes hos mange andre raser også. Det gjør ikke saken bedre, selvsagt, men jeg skjønner ikke hvorfor det gang på gang er cavalieren som skal svartmales så inni h...

cmsm1.jpg

Du har ikke en link til denne undersøkelsen på et annet språk enn finsk? Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner skjemaets oppbygning, og tenkte at å lese bakgrunnen for skjemaet antageligvis hjalp. Det er en anelse upresist at det står "Minature Poodle" og "Poodle", er det mellompuddel som er minature poodle? Er i så fall poodle storpuddel? Er det 3 hunder som er undersøkt? Der alle tre har chihari malformation grad 1 og 1+2? Og av de tre har ingen syringomyelia, men 1 har dilated vetricle? 

EDIT: Litt konferering over landegrensene her, så fant vi ut at minature poodle er dvergpuddel, og at da er antageligvis poodle de tre andre variantene. Er egentlig ikke logisk det heller, for toy og dverg avles om hverandre, og det blir født dverg i mellom-kull og mellom i dverg-kull.. Men oversetterhjelpen måtte legge seg, så jeg satser på mer info i morgen :) 

Jeg skjønner ikke helt argumentet ditt. Blir cavalieren friskere av at dette finnes på flere raser? I så fall, er det overførbart til andre sykdommer? For da har jo ikke mellompuddelen mye HD, det er raser som er minst like ille som dem.. Noen er helt sikkert verre også.. 

Endret av 2ne
La til litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 timer siden, 2ne skrev:

Du har ikke en link til denne undersøkelsen på et annet språk enn finsk? Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner skjemaets oppbygning, og tenkte at å lese bakgrunnen for skjemaet antageligvis hjalp.

Jeg finner den bare på finsk dessverre :hmm:

Formålet til studien er uansett bare å vise at disse sykdommene finnes hos mange raser også, ikke omfanget per rase. Til det er naturligvis utvalget alt for lite. Selv om for eksempel forekomsten av SM er 0% på de 9 scannede schaferne er det jo ikke dermed sagt at det fortsatt hadde vært 0% hvis man hadde scannet 100 individer.

Fascinerende, egentlig, medias makt til å skape assosiasjoner, all den tid syringomeylia finnes hos mennesker også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg finner den bare på finsk dessverre :hmm:

Formålet til studien er uansett bare å vise at disse sykdommene finnes hos mange raser også, ikke omfanget per rase. Til det er naturligvis utvalget alt for lite. Selv om for eksempel forekomsten av SM er 0% på de 9 scannede schaferne er det jo ikke dermed sagt at det fortsatt hadde vært 0% hvis man hadde scannet 100 individer.

Fascinerende, egentlig, medias makt til å skape assosiasjoner, all den tid syringomeylia finnes hos mennesker også..

Jeg har fått litt hjelp og nøsta opp litt :)

Men selv om det dukker opp et og annet individ med disse sykdommene (for ja, jeg hadde hørt om det på puddel før, ett tilfelle der diagnosen er uklar, men symptomene ligner) på andre raser, så er det vel ingen tvil om at cavalieren har mye av det? Jeg syns jo det virker - beklager at jeg sier det - litt fjollete å ha som formål å vise at sykdommen finnes hos andre raser enn cavalieren, særlig når de ikke gidder å finne ut omfanget av det. Selvsagt vil alle typer sykdommer kunne dukke opp hos alle raser og blandinger, det er levende vesener, ikke fabrikklagde maskiner. At det finnes enkelttilfeller er uinteressant, det som er interessant er hvor utbredt det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...