Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Guest *Kat84*
Skrevet
18 minutter siden, mushi skrev:

Soniser! Jeg er overarbeidet på jobb, syr bunad og har generelt dårlig tid om dagen. I sånne perioder trenger jeg mer å ta meg til :D

Trenger for/mot for å skaffe meg hund til i sommer! 

For: 

Du får hund. 
Det er ikke mulig å være uten hund. 

Mot: 

....

• Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

Skrevet
19 minutter siden, Klematis skrev:

Da betyr nok det forskjellige ting der du og jeg kommer fra?

Ja, det er mulig det finnes noen lokale varianter, men i all hovedsak betyr å forulykke at man dør :) 

22 minutter siden, mushi skrev:

Soniser! Jeg er overarbeidet på jobb, syr bunad og har generelt dårlig tid om dagen. I sånne perioder trenger jeg mer å ta meg til :D

Men hva sier magefølelsen?...

Skrevet (endret)
31 minutter siden, Klematis skrev:

Da betyr nok det forskjellige ting der du og jeg kommer fra?

Men i ordboka betyr det å dø, med mindre du bruker det som et adjektiv i en dramatisk situasjon. Den forulykkede er den som ble utsatt for en alvorlig ulykke, men om du forulykket på isen så omkom du. 

Nå skal jeg mekke middag. Jeg fant en pose grønnsaker og en kotelett i fryseren under 20 kg vom, så da blir det fancy middag med poteter og saus. Første blåseomgang av Glam er over, og han går rundt og gnur seg inntil vegger og sofaen, den tullingen. Så får vi se om han er like tørr om en time, fukten trekker jo ut fra huden og inn i pelsen - og det er mye pels før du kommer inn til huden på ham, selv om jeg har kraftig blåser.

Jeg får gåsehud når jeg blåser ham tørr, for han furter på nøyaktig samme måte som Even gjorde - setter seg med ryggen til og snuta inn i en krok/hjørnet, og aksepterer for så vidt å bli blåst tørr, men må samtidig si fra at det slettes ikke er det de aller helst vil. De har så mange like fakter og diller. Even døde i 2010 og Glam ble født i 2015, og det er ingen identiske dyr i stamtavlene på de første seks-syv generasjonene. De er ganske like i uttrykket også. Nesten litt creepy.

Nå må jeg sjekke nyhetene, jeg kom ut fra hunderommet til en radio om skudd i Washington. Har de fått tatt ham allerede?

Never mind, det var visst tåregass og vandalisme fra demonstranter jeg må ha hørt lydene av - jeg hørte bare at det smalt, og at reporteren var i Washington.

Endret av SFX
Skrevet

Krøllebartedyret og kasko klarer ikke roe seg sammen :lol: Tok barten inn hit og vips velta hun over på siden og slukna - mission complete. Så er spørsmålet om hun skal ligge i gangen i natt med gutta eller på rommet med oss. 

Skrevet

Skrevet litt i Passion Planneren jeg hentet hos @SandyEyeCandy i dag med masse ekstra klistremerker! Takk igjen. :D Pønta med litt med klistremerkene og sånn med fancy tekstfarge. Den er litt smart denne saken, litt motivasjonsboost. Denne uka skulle jeg klare å møte opp 15 minutter før jeg skulle. Men i dag har ting vært litt tilfeldig og ingenting jeg _måtte_ gjøre til visse tider. Eneste var å møte Øyekandien før en gitt tid, og det klarte jeg. Også fikk jeg kost på hyggelige og søte Shibafrøkner. :aww:

• Like 2
Skrevet
1 time siden, SFX skrev:

Da har Glam og jeg dusjet, men jeg er relativt tørr igjen. Tok ikke håret mitt, kanskje jeg burde ha gjort det samtidig? Jeg er jo veldig fornøyd med hundeshampoen og resultatet hos hundene.

Tenkte først at du mente at du skulle ha brukt litt av den hundesjampoen selv, og kom på med det samme at jeg brukte hundesjampo for en stund siden ved uhell. :lol: Jeg fant en sjampo i dusjen som jeg ikke hadde sett før, og tenkte at sambo hadde vært flink og kjøpt en litt fancy sjampo. Så jeg vaska håret mens jeg leste på flaska..HAha! Ble litt overrasket da jeg så at det sto hundesjampo. :lol:

Her er det bursdag med gele og gaveåpning.

• Like 3
Skrevet
1 time siden, Artemis skrev:

Buhuuu! Kan det ikke snart slutte å sne!?! ? Jeg er lei av å måke meg inn døren, ut døren, inn i bilen, ut av bilen og ikke minst lei av å slite for å få bilen ut av oppkjørselen. Ja, og vanskelige kjøreforhold. Og så er det litt unødvendig å måtte vasse gjennom en snefonn med sne opp til livet for å komme meg bort til postkassen min. Finnmark, you suck. :getlost: 

*Danse regndans* :devil: 

Jeg bytter gjerne regn mot snø! :D

Jeg kjører fortsatt rundt med skiene mine i bilen i håp om at det skal begynne å snø igjen :P

Skrevet
For: 
Du får hund. 
Det er ikke mulig å være uten hund. 
Mot: 
....

Haha! Ikke mye hjelp i mot-siden fra dere. :D Hvordan løser dere hundepass? Det jeg er mest bekymret for. Passet mitt ryker hvis jeg får en til.
Skrevet
56 minutter siden, mushi skrev:

Jeg kan være behjelpelig med mot-siden, siden få andre var, haha.

- Dyrere

- Vanskeligere med pass

- Vanskeligere å ha med på offentlig transport

- Uvaner smitter over fra den ene til den andre

Med det sagt er jeg i planleggingsfasen på hund nr 2 selv :lol: 

• Like 1
Guest lijenta
Skrevet
5 minutter siden, mushi skrev:

Haha! Ikke mye hjelp i mot-siden fra dere. :D Hvordan løser dere hundepass? Det jeg er mest bekymret for. Passet mitt ryker hvis jeg får en til.

Aventerte på FB etter fast passer siden jeg har døgn vakt to ganger i måneden og fikk verdens herligste hundepasser

Skrevet
Akkurat nå, Klematis skrev:

Ja, der jeg kommer fra betyr det skadet.

Samme her. Eller mer bare utsatt for ulykke rett og slett. 

Skrevet
38 minutter siden, Bananen skrev:

Skrevet litt i Passion Planneren jeg hentet hos @SandyEyeCandy i dag med masse ekstra klistremerker! Takk igjen. :D Pønta med litt med klistremerkene og sånn med fancy tekstfarge. Den er litt smart denne saken, litt motivasjonsboost. Denne uka skulle jeg klare å møte opp 15 minutter før jeg skulle. Men i dag har ting vært litt tilfeldig og ingenting jeg _måtte_ gjøre til visse tider. Eneste var å møte Øyekandien før en gitt tid, og det klarte jeg. Også fikk jeg kost på hyggelige og søte Shibafrøkner. :aww:

Sånt krever bilder av både planner og shibaer :aww: 

Skrevet
36 minutter siden, SaraS skrev:

Tenkte først at du mente at du skulle ha brukt litt av den hundesjampoen selv, og kom på med det samme at jeg brukte hundesjampo for en stund siden ved uhell. :lol: Jeg fant en sjampo i dusjen som jeg ikke hadde sett før, og tenkte at sambo hadde vært flink og kjøpt en litt fancy sjampo. Så jeg vaska håret mens jeg leste på flaska..HAha! Ble litt overrasket da jeg så at det sto hundesjampo. :lol:

Her er det bursdag med gele og gaveåpning.

Men jeg mente det, å bruke hundeshampooen selv. Det er umulig å bade Glam på badet uten at jeg også blir full av vann og Groomer's Edge Furst Aid, det var bare i håret jeg ikke fikk det på meg :D 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, SFX skrev:

Men jeg mente det, å bruke hundeshampooen selv. Det er umulig å bade Glam på badet uten at jeg også blir full av vann og Groomer's Edge Furst Aid, det var bare i håret jeg ikke fikk det på meg :D 

Da blir du vel skikkelig fluffy og fin på leggene og sånn :D 

• Like 3
Skrevet
1 time siden, Raksha skrev:

Sånt krever bilder av både planner og shibaer :aww: 

Plannerbilder kommer! Når jeg husker på det. :lol: Fikk dessverre ikke tatt Shibabilder! Jeg glemte å utføre min plikt. :(

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Line skrev:

Da blir du vel skikkelig fluffy og fin på leggene og sånn :D 

Så lenge siden som det er at jeg fikk shavet leggene så tror jeg nok at det vil bli resultatet, ja :D Det er jaggu bra Glam er så velpelset i seg selv at jeg ikke bruker volumbalsam i tillegg :P 

Skrevet
2 timer siden, SFX skrev:

Men i ordboka betyr det å dø, med mindre du bruker det som et adjektiv i en dramatisk situasjon. Den forulykkede er den som ble utsatt for en alvorlig ulykke, men om du forulykket på isen så omkom du. 

Nå skal jeg mekke middag. Jeg fant en pose grønnsaker og en kotelett i fryseren under 20 kg vom, så da blir det fancy middag med poteter og saus. Første blåseomgang av Glam er over, og han går rundt og gnur seg inntil vegger og sofaen, den tullingen. Så får vi se om han er like tørr om en time, fukten trekker jo ut fra huden og inn i pelsen - og det er mye pels før du kommer inn til huden på ham, selv om jeg har kraftig blåser.

Jeg får gåsehud når jeg blåser ham tørr, for han furter på nøyaktig samme måte som Even gjorde - setter seg med ryggen til og snuta inn i en krok/hjørnet, og aksepterer for så vidt å bli blåst tørr, men må samtidig si fra at det slettes ikke er det de aller helst vil. De har så mange like fakter og diller. Even døde i 2010 og Glam ble født i 2015, og det er ingen identiske dyr i stamtavlene på de første seks-syv generasjonene. De er ganske like i uttrykket også. Nesten litt creepy.

Den samme opplever vi med Kita og avdøde Linda, som begge er/var stor grå puddel. Så mange like fakter at det noen ganger føles som om vi har fått tilbake litt av Linda❤️ De har jo noen felles slektninger i stamtavlen, men ikke mange og nærme nok. 

Skrevet

Jobbhelg er i gang... 13 timer i morgen og 13 timer på søndag:yawn: er jeg rar hvis jeg sier at det verste med de lange jobbhelgene er at jeg savner pelsballen?:teehe:

Skrevet

Jeg satt akkurat og tenkte at siden jeg har en ekstra stue der jeg aldri er og der det står en sofa som alltid er tom så har jeg plass til en hund til. Jeg tror kanskje at den typen logikk betyr at jeg er trøtt og bør gå og legge meg.

• Like 8
Skrevet

Sukk hjerte brist ikke. Noen ganger blir jeg veldig lei av problemene folk får med hundene sine fordi de ikke gjør et skikkelig grunnarbeid med dem...
Når de i tillegg blir agiterte fordi andre ikke kan gi dem en "quick-fix"-løsning toer jeg hendene mine og lar dem seile sin egen sjø...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...