Gå til innhold
Hundesonen.no

"Bonde rystet etter hønsemassakre i Aust-Agder"


Guest Stella
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hund/bonde-rystet-etter-hoensemassakre-i-aust-agder/a/23836820/#xtor=CS6-6-[23836820 bonde_rystet_etter_hoensemassakre_i_aust_agder]

 

"Bonden" er en vanlig hobbyhønseholder, hunden er en husky som rømte fra hundegården, eieren har meldt seg og tar ansvar for saken. Men hva synes folket om vinklingen av saken, hønseholders innhegning til sine "dyrebare fugler", og kommentarfeltet? Aggressiv hund, burde vært skutt osv gjentas en del nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til saken? Siden det ikke står noe i artikkelen om at eier har tatt ansvar? Ikke noe verre enn de fleste avisoppslag spør du meg.

Jeg vet ikke om det er noen krav til inngjerding av høns, hadde saken vært noe annerledes om de gikk fritt på tunet hans?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren til hunden har kommentert selv på artikkelen som VG delte på Facebook: 

" Altså tenk på den eieren (meg) som har vært ute å lett etter hunden sin i hele natt. Som kom seg ut av løpegården vår da jeg luftet de. Har selv fugler og opplevd dette hjemme siden jeg har høns og kalkun selv. Da en elghund kom innom i jakta for noen år siden og forsynte seg godt.

Har vært nede og beklagd meg for han. Og det et han som velger å blåse saken så opp i media uten å tenke på motparten. Jeg står gladelig fram! Er jo lei meg. Men når man oppbevarer dyrene i en telt lavo og en plast hall er det ikke tilstrekkelig for å holde hvilken som helst rovdyr unna.

Hilsen husky eieren

PS han bor i et byggefelt og er ikke bonde som vg skriver.
"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimrer litt og tenker på den gangen jeg ikke lukket verandadøra skikkelig, og ene hunden min kverket 30(!) av moren min sine frittgående høns. (det var under elgjakta, så jeg stengte inn bikkja, og skyldte på at det måtte ha kommet en elghund forbi :icon_redface:)  Det skjedde jo sånt et par ganger til, men ikke så mange av gangen...

Sist vi selv hadde høns, hadde vi forholdsvis hundesikker gård til dem. Det hindret ikke reven i å grave seg inn og kverke hele gjengen, en natt da vi ikke var hjemme. Skal vi ha høns igjen, blir det tak, gulv og hundegårdselementer. Høns er attraktive byttedyr, mange som vil smake, sånn er det bare. 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak, men den hønsegården så ikke spesielt godt sikret ut... har man byttedyr, så må man sikre dem, ellers kan slike ting skje. Det kunne like så godt ha vært en rev som brøt seg inn, og da tror jeg nok ikke sympatien hadde vært så stor.

Det eneste jeg stusser på er at hunden sto i hundegården med refleksvest (!)... det er vel ikke så veldig vanlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tuvane skrev:

Tragisk sak, men den hønsegården så ikke spesielt godt sikret ut... har man byttedyr, så må man sikre dem, ellers kan slike ting skje. Det kunne like så godt ha vært en rev som brøt seg inn, og da tror jeg nok ikke sympatien hadde vært så stor.

Det eneste jeg stusser på er at hunden sto i hundegården med refleksvest (!)... det er vel ikke så veldig vanlig.

Løpegård og hundegård er ikke det samme, sikkert enklere å følge med på hvor hundene er i en stor løpegård om de har refleks på, enn uten.

 

Det har nesten skjedd her flere ganger i høst, med elghunder løse i jakten og frittgående tun høner. Hadde ikke falt meg inn å gå til VG :| 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man holder 'handicappede' ( dårlig flyveevne bl.a) utpregede byttedyr som høns, så må man nok sikre de bedre, ellers må man ta høyde for at slikt kan skje. Hønsegården så da ganske gebrekkelig  ut? 

Jeg har selv hatt frittgående hobbyhøns og en annen ble tatt av rev og naboens katter.. Kunne ikke falle meg inn og lage sak av noe slikt. Hundeeieren erstatter muligens fuglene her? 

De som syns synd på de stakkars hønsene, spiser forhåpentligvis ikke kylling..for der kan man virkelig snakke om stakkars..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvis man holder 'handicappede' ( dårlig flyveevne bl.a) utpregede byttedyr som høns, så må man nok sikre de bedre, ellers må man ta høyde for at slikt kan skje. Hønsegården så da ganske gebrekkelig  ut? 

Jeg har selv hatt frittgående hobbyhøns og en annen ble tatt av rev og naboens katter.. Kunne ikke falle meg inn og lage sak av noe slikt. Hundeeieren erstatter muligens fuglene her? 

De som syns synd på de stakkars hønsene, spiser forhåpentligvis ikke kylling..for der kan man virkelig snakke om stakkars..

Han har vel sikkert bare anmeldt i håp om å få igjen noen kroner . Journalistene har politiradioen ved siden av senga og politiloggen på konstant så de får med seg alt :D  Slett ikke sikkert fyren har kontaktet avisa selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7500 høns dør i dette øyeblikk i Volda, fordi mennesker ikke sikrer driftsbygningene med godt nok brannvarsling og brannsikringsteknologi. Men det er selvsagt, bare en ulykke. Tenk om 7500 mennesker hadde omkommet, det hadde vært ramaskrik på global skala. Men det er jo bare noen verdiløse høns som bruker hele livet sitt på å trøkke ut egg til frokosten vår.

https://www.nrk.no/mr/full-fyr-i-honseri-med-fleire-tusen-hons-1.13212624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JeanetteH skrev:

*klør meg litt i hode* hvor står det at bygningen ikke var sikret etter forskrifter i den artikkelen?

Når en driftsbygning tar overtenning uten at det er snakk om mordbrann, er bygningen for dårlig sikret mot brann. Dette er simpel logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...