Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september

Bananen
 Share

Recommended Posts

• Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

7 minutter siden, Toril skrev:

@ Siri Den blir nok åpen litt til ja,en dusj gjorde susen.Nå er jeg varm igjen!

Tenkte jeg det ikke :D 

6 minutter siden, Krutsi skrev:

det kommer til å bli et problem hvis jeg skal registrere valper.. Å finne ut Hva fargene egentlig heter :lol: 

I min rase er det egentlig veldig enkelt... Det er enten sort, fawn eller blå, men jeg har sett at det registreres både silver fawn (hva pokker er det liksom?? og fawn m maske - det er heller ikke noe man skiller på - med eller uten maske er et fett - fawn er fawn, enten de er lyse, mørke, med eller uten charbonné etc). Og jeg så en oppdretter som registrerte flere valper i kullet sitt som blå... de var sorte alle som en, og hadde ikke antydning til å være blå en gang :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Artemis skrev:

Jeg har hentet Fetter som har vært på kennel for første gang(og jeg har savnet han patetisk intenst mye :icon_redface: ).

Må innrømme at jeg reagerte litt på prisingen. Leverte han kl 19 for to dager siden, og hentet ham kl 17 i dag. Altså var han der rett under to døgn(bar da de hadde inn- og utlevering). Det betalte jeg "3 stk opphold hund" for. Jeg spurte om det ikke skulle være to stk(=to døgn/to netter), for jeg trodde at det var feil, men fikk tilbake at prisene er per dag, og at "du har jo mye høyere timepris i din jobb, vi er billige i forhold". Noe jeg synes var et litt uhøflig svar må jeg innrømme. De teller altså dager, ikke døgn. Er jo vant med at man betaler per natt på hotell, ikke per dag. Er det vanlig å ha slik prising på kennel? Der vi har hatt hundene før er det pris per døgn. Så har man hunden én natt på kennel her, så betaler man 540kr(640kr hvis hunden får tur). Synes det var en rar måte å gjøre det på, klart de skal tjene nok på tjenestene sine men synes heller de burde hatt høyere pris per døgn. Følte at måten de gjør det her er litt misvisende. Er det bare jeg som synes at det var litt rart?  

Fytti for en pris! 350 kr døgnet har vi pleid å betale. Leverer en på morraen og henter på kvelden må en betale litt mer, men ikke sånne priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sitter på en kontorstol, har beina på stolbeina, krysser det ene beinet over det andre og plutselig kommer borti den som senker stolen... da vips sitter man faktisk med hele vekten på egen legg og det er litt vanskelig å komme løs gitt... når man gjør dette ved kateteret foran en hel klasse og skal diskre prøve å komme seg løs igjen uten å få latterkrampe, kan man risikere at man ser litt snål ut i ansiktet :P 

• Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr lever så altfor kort. [emoji22]

Ikke sikkert jeg har hund over helga.

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

Han ligger hos dyrelegen nå og blir vesket opp, var dehydrert også stakkar.

Fått medisiner, men er det ikke bedring over helga så er det ikke mer å gjøre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr lever så altfor kort. [emoji22]

Ting peker i retning kreft, selvom vi ikke fant noen åpenbar tumor på UL så kunne de ikke utelukke det heller. Svær galleblære og hoven lever, blodprøvene viser tegne på leversvikt.

[emoji173] håper på betring over helga for deg!

Her sitt eg og venter på telefon fra dyrlegen. Minste hunden ligg på bordet og fjerner øyet [emoji29]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rocket skrev:

Dyr lever så altfor kort. emoji22.png

Så trist :console: Krysser fingrene for at han kommer seg, men det høres jo ikke helt lovende ut :(

Jeg skulle på butikken for et par timer siden, men ble sittende å jabbe hund på facebook isteden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

:lol: det er nesten krig i mitt miljø noen ganger om man har registrert en sjokolade som rød, eller omvendt. Eller gudbedre tenk om noen setter BRUN i stamtavlen! 

Genetisk er det en nyanse innen samme gen. Var også stor  "opprør" her når det ble oppdaget at det bare sto rød og tan i standarden, da var jo de med mørk sjokolade og tan feil... :P 

De kelpiefargene har jeg aldri skjønt greia med. Det dere kaller rødt har vel strengt tatt ingenting med rødt å gjøre. De er brune, liksom.... Rød er en dominant farge, den dukker ikke plutselig opp etter brune foreldre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Artemis skrev:

Jeg har hentet Fetter som har vært på kennel for første gang(og jeg har savnet han patetisk intenst mye :icon_redface: ).

Må innrømme at jeg reagerte litt på prisingen. Leverte han kl 19 for to dager siden, og hentet ham kl 17 i dag. Altså var han der rett under to døgn(bar da de hadde inn- og utlevering). Det betalte jeg "3 stk opphold hund" for. Jeg spurte om det ikke skulle være to stk(=to døgn/to netter), for jeg trodde at det var feil, men fikk tilbake at prisene er per dag, og at "du har jo mye høyere timepris i din jobb, vi er billige i forhold". Noe jeg synes var et litt uhøflig svar må jeg innrømme. De teller altså dager, ikke døgn. Er jo vant med at man betaler per natt på hotell, ikke per dag. Er det vanlig å ha slik prising på kennel? Der vi har hatt hundene før er det pris per døgn. Så har man hunden én natt på kennel her, så betaler man 540kr(640kr hvis hunden får tur). Synes det var en rar måte å gjøre det på, klart de skal tjene nok på tjenestene sine men synes heller de burde hatt høyere pris per døgn. Følte at måten de gjør det her er litt misvisende. Er det bare jeg som synes at det var litt rart?  

Per påbegynt døgn (fra 00.00) er helt normalt på kennel. Gjelder ikke det samme for oppstalling på klinikk (aldri benytta meg av det, heldigvis)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pringlen skrev:

De kelpiefargene har jeg aldri skjønt greia med. Det dere kaller rødt har vel strengt tatt ingenting med rødt å gjøre. De er brune, liksom.... Rød er en dominant farge, den dukker ikke plutselig opp etter brune foreldre heller.

http://www.doggenetics.co.uk/liver.html#redchoc

Brun og rød er vel egentlig leverfarge og nedarves recessivt, den dominante røde fargen finnes ikke hos kelpie. Så egentlig krangler man om feil ting :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rocket skrev:

:hug: ikke noe moro med sånne beskjeder :no: 

23 minutter siden, Sirius skrev:

emoji173.png håper på betring over helga for deg!

Her sitt eg og venter på telefon fra dyrlegen. Minste hunden ligg på bordet og fjerner øyet emoji29.png

:hug: til deg også. Håper hun fort kommer seg igjen. 

16 minutter siden, Pringlen skrev:

Røde Siberians er jo heller ikke røde, de er brune/lever genetisk.... Men alle kaller dem jo for røde. 
Og for å toppe det hele så har ikke NKK noen mulige måter å registrere valper som "lyserøde" så de må registreres som røde og det ER to genetisk ulike farger! Hrmpf (ja jeg sendte inn forespørsel og frustrasjon når jeg hadde mine to lyserøde). Finnes ikke noe annet genetisk korrekt farge å velge heller på de som er lyserøde, dvs genetisk sett er de brune med Aw gen, så forskjellen er jo like stor som på svart og grå :aww: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pringlen skrev:

8 minutter siden, Turb skrev:

http://www.doggenetics.co.uk/liver.html#redchoc

Brun og rød er vel egentlig leverfarge og nedarves recessivt, den dominante røde fargen finnes ikke hos kelpie. Så egentlig krangler man om feil ting :P 

Som hun sa :P 

Dette er Talli sin datter, etter to sjokolade fargete foreldre. Blaze var forresten regnet som rød.

Veli er på grensen til orange faktisk. Men hun er samme genetiske fargekode som Talli som er sjokoladebrun.

14249794_10154638280119155_2328462570702

Edit:

Talli og Blaze

1918250_10150169073950072_2945938_n.jpg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Når man sitter på en kontorstol, har beina på stolbeina, krysser det ene beinet over det andre og plutselig kommer borti den som senker stolen... da vips sitter man faktisk med hele vekten på egen legg og det er litt vanskelig å komme løs gitt... når man gjør dette ved kateteret foran en hel klasse og skal diskre prøve å komme seg løs igjen uten å få latterkrampe, kan man risikere at man ser litt snål ut i ansiktet :P 

... og var veldig glad jeg ikke hadde munnen full av kaffe da jeg leste det der :lol::lol: 

38 minutter siden, Rocket skrev:

Æsj, så himla kjipt og trist :hug:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rocket skrev:

:hug::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Rocket skrev:

Så trist :no:

God bedring til @Sirius og håper operasjonen går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rocket skrev:

Håper på bedring! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Rocket skrev:

Så trist :(:hug: 

50 minutter siden, Sirius skrev:

emoji173.png håper på betring over helga for deg!

Her sitt eg og venter på telefon fra dyrlegen. Minste hunden ligg på bordet og fjerner øyet emoji29.png

Huff, håper hun er raskt på beina igjen etterpå :hug: 

Nå har Sjef vært i slagsmål for første gang. Et bittelite et. 

Etter Sjef har gjort sitt nødvendig og jeg har plukket opp kommer en BC i mot oss. Allerede på 15 meters avstand ser jeg at den knurrer. Står på stive bein, knurrer, og har en generelt provoserende atferd. 
Eieren spør om det er en hann jeg har. For hennes liker ikke hanner. 
Ja, svarer jeg, så da er det nok best at du bare går videre forbi oss nå. 

NEPESKRELLET STOPPER RETT VED SIDEN AV MEG! :gaah: 

Og hva skjer når hun stopper rett ved siden av meg, og Sjef sitter på min venstre side? Jo, BC'en rykker mot meg og begynner å knurre og flekke tenner igjen, og er ikke mer enn 10 cm unna meg! Og Sjef blir forbanna og går på den og jager den på avstand. 

Sjef slapp uskadet fra det, og har bare en overflatisk skrape på våtkanten på øyet. Det kunne gått veldig mye verre. 
Hadde jeg ikke brølt til ham at han skulle kutte ut, og fått ham til å stoppe sånn at hun kunne dra drittbikkja si med seg videre :aww: 

Hva skal folk med BC om de ikke klarer å stimulere dem og bare har dem på rusleturer rundt? 
Og hva pokker skal folk med hund om de ikke klarer å lese kroppsspråk? Jeg kjenner ikke den hunden, men allerede på 15 meters avstand så jeg at den ikke kunne stoles på. 
Hadde det ikke vært for at vi gikk på en gangsti med lite mulighet til å forflytte seg hadde jeg tatt en lang omvei rundt dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Perfect Image skrev:

Sjoko grizzle saluki! Hvis jeg noen gang skulle hatt villet jeg hatt fawn.

http://www.saluki.se/index.php/sv/om-saluki/salukins-faerger

Hvit langhåret! De er alveaktig vakre.

:hug:

Kikket ut vinduet nå og så at fire av elevene mine fulgte en syklist med hund med blikket. Trodde et øyeblikk at de var fascinert av hunden eller sykkelluftingen, men innser at det var vel den unge jenta som syklet i shorts og singlet som fanget oppmerksomheten.

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Kikket ut vinduet nå og så at fire av elevene mine fulgte en syklist med hund med blikket. Trodde et øyeblikk at de var fascinert av hunden eller sykkelluftingen, men innser at det var vel den unge jenta som syklet i shorts og singlet som fanget oppmerksomheten.

:lol::lol: 

Alternativ 1 eller 2, eller 3,4 eller 5? Jeg går for 2'ern... sitter og vurderer ulike vegalternativ ut mot Nesodden :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug:

Og en klem til deg også @Sirius :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig. At det går an å ha så uflaks. Vi bytter taket, og derfor var deler av taket ikke dekket til. 
Det var strålende sol så snekkeren dro herifra i ca 5 minutter for å kjøpe noen materialer også begynte det plutselig å bøtte ned.

Sååå hører jeg plutselig at det renner. På badet. Legger ut håndkler og bøtter osv men har allerede spredd seg fort. Går over resten av huset for å se om det er flere steder, og jada - det regnet inn på soverommet også. Oppi senga, taklampa, på gulvet og alt. 
Tømte 10 liters bøtta på badet 2 ganger, og snekkeren dukket opp 4 minutter etter det startet... 
Han tettet med en gang så nå må vi vente et par timer på at det skal slutte å dryppe helt. 

Nå er jeg sliten og drit lei egentlig, hvorfor kan vi ikke bare ha litt flaks? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...