Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2016-2017


Mirai
 Share

Recommended Posts

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Det å levere på tida, å kunne jobbe under press, holde seg til planen og stole på at det en har gjort er godt nok, er simpelthen nettopp det: Godt nok. 

Godt nok er noe vi terper mye på hos oss faktisk. Ingen greier å levere perfekt uansett, det er viktigere å levere godt nok  til rett til - enn perfekt på ubestemt tid... liksom :D 

49 minutter siden, Line skrev:

Veileder skal ikke være delaktig i vurderingen, såvidt jeg vet - heldigvis.

Men det er to andre som har lest teksten - min eminente språkvasker, og en medstudent som skrev oppgave om et relatert tema. De kjenner ikke helt igjen det veileder snakker om. Så nå har jeg fått tilbake litt av trua på meg sjøl, og har ikke gitt opp helt enda. Jeg fikk bekreftet i dag at jeg ikke trenger å bestemme meg helt enda for om jeg skal utsette (selv om veileder mente jeg burde bestemme meg i dag slik at de fikk orden på sensorene, men da svarte jeg ganske kontant at jeg må få lov til å tenke mer enn i fem minutter), så da får jeg se hva jeg kommer i mål med den neste uken :) 

Det er jo strengt tatt ikke veileder sin oppgave å rette språk, setninger og detaljstyre en oppgave. Veiledningen skal vel mer sikre at det som står i oppgaven henger på greip, at det ikke er direkte feil og mangler - så må studenten stå for det h*n har produsert. Jeg var veileder for en mastergradsstudent ved Stockholms Universitet for noen år siden - og der var min oppgave å samtale med ham om temaet, diskutere rundt problemstillinger og konklusjoner - evt feil og mangler. Vi hadde vel ett møte, samt et par telefonsamtaler. Ellers greide han seg alene liksom. Høres ut som veilederen din kanskje har bomma litt på sin oppgave? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 491
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er jeg lektor...  

Da har jeg forsvart bacheloroppgaven. Gikk inn med en (sterk) B, kom ut med en A  Og nå er det sommerferie! 

Fikk A på ped. muntlig! 

Ja, kommentarene på innhold drukner liksom litt i detaljstyringen (hun pirker på komma og bytter rekkefølge på ord, blant annet). Så blir det som er langt viktigere nesten litt som et apropos. For eksempel så pekte hun i dag, altså to uker før fristen, på at jeg må spisse problemstillingen mer, fordi drøftingen har blitt rettet mot et spesifikt område av datainnsamlingen. Hun fikk da altså nåværende problemstilling i høst, og vi diskuterte den på veiledning i høst - etter at jeg hadde begynt drøftingen og hun hadde sett foreløpig diskusjon. Medstudenten jeg nevnte hadde samme veileder, og hun fikk ok på det gjorde - om jeg gjør det samme som henne (jeg har oppgaven) så får jeg beskjed om å endre. Så ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Kangerlussuaq said:

Det som er synd, slik jeg har forstått det, er at de tar hensyn til hvor mye veiledning man har fått. 

Dette stemmer heldigvis overhodet ikke. :) Det er nedfelt i forskrift for høyere utdanning at masterstudenter skal få tildelt en faglig veileder og ha veiledning, da dette er en del av utdanningsløpet på master, mens det varierer mellom institusjoner og tilogmed institutter hvor mye veiledning den enkelte student har krav på. Det henger sammen med lengden på masteroppgaven/antall studiepoeng. Det er altså ikke sånn at studenter som ikke har kontakt med veileder (uavhengig av årsak) eller som ikke benytter seg av tilbudet, blir ansett for å være flinkere enn de som pliktskyldig leverer kapittel hver måned til veileder og har tett kontakt. Ei heller er det lov å gi dårligere karakter fordi studenten har brukt lengre enn normert tid på oppgaven. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ihvertfall fått bekreftet at jeg har kommet inn på kompetansebyggeren og fått plass der. Igjen så pusha de på at jeg ikke bør ta det over et år og hvis jeg slutter i et fag så bla bla. Kjenner jeg blir ganske stressa jeg, har jo skjønt at det vil bli tøft å ta alle seks faga over et år, men de får det jo til å virke som at det er en umulig oppgave og at jeg aldri i verden vil få det til. :hmm: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Dette stemmer heldigvis overhodet ikke. :) Det er nedfelt i forskrift for høyere utdanning at masterstudenter skal få tildelt en faglig veileder og ha veiledning, da dette er en del av utdanningsløpet på master, mens det varierer mellom institusjoner og tilogmed institutter hvor mye veiledning den enkelte student har krav på. Det henger sammen med lengden på masteroppgaven/antall studiepoeng. Det er altså ikke sånn at studenter som ikke har kontakt med veileder (uavhengig av årsak) eller som ikke benytter seg av tilbudet, blir ansett for å være flinkere enn de som pliktskyldig leverer kapittel hver måned til veileder og har tett kontakt. Ei heller er det lov å gi dårligere karakter fordi studenten har brukt lengre enn normert tid på oppgaven. 

Så da har universitetet sagt det til meg for å få meg til å føle meg dårlig eller noe? :P  Høres rart ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kangerlussuaq said:

Så da har universitetet sagt det til meg for å få meg til å føle meg dårlig eller noe? :P  Høres rart ut!!

Jeg kan ikke vite hva "universitetet" har sagt til deg eller hvorfor. (Er jeg forresten også "universitetet" når jeg snakker med studenter? Skremmende tanke, haha!) Men hvorfor i alle dager skal du føle deg dårlig over å ha fått en B helt på egenhånd, og ikke fordi veilederen ikke har veileda deg, sånn at du får snillisme-poeng av sensor? :D Antakelig har du fått den karakteren fordi de anerkjente at du har gjort et svært selvstendig arbeid, og selvsagt har de kommet til den konkusjonen etter å ha snakka med veilederen din, men poenget mitt er at det ikke er lov å gi bedre karakter fordi studenter har fått lite veiledning eller tvert om, vært svært lydhør overfor innspill, som er akkurat det samme. 

I henhold til det argumentet skulle jeg fått en A+ fordi jeg leverte master ved siden av full jobb i løpet av tre måneder med bare fire veiledningstimer, men sånn er det heldigvis ikke, det er de faglige prestasjonene som ligger til grunn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat levert gruppeoppgave. Fine folk å være på gruppe med, men veldig uvant og krevende å skulle skrive sammen med ei gruppe mennesker med så ulike forutsetninger. Vi skal tilogm ha muntlig sammen. :lol: Høyskole, ass. I motsetning til oppgaven jeg leverte i desember, så får vi faktisk karakter på dette, så jeg er mildt sagt litt spent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Har akkurat levert gruppeoppgave. Fine folk å være på gruppe med, men veldig uvant og krevende å skulle skrive sammen med ei gruppe mennesker med så ulike forutsetninger. Vi skal tilogm ha muntlig sammen. :lol: Høyskole, ass. I motsetning til oppgaven jeg leverte i desember, så får vi faktisk karakter på dette, så jeg er mildt sagt litt spent.  

Vi har samme greie på universitetet, så tror ikke det bare er en høyskolegreie :P

Jeg kom på gruppe med en som bare hadde lyst til å stå...så i praksis skrev jeg absolutt hele oppgaven alene. Slitsomt, men tror den ble bra. Teller 30% på karakteren, så utgjør jo litt.

Har også enda en oppgave som teller 30%, men her har heldigvis alle på gruppen omtrent tilsvarende mål. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Elisabeth00 said:

Vi har samme greie på universitetet, så tror ikke det bare er en høyskolegreie :P

Haha, jeg veit det, men jeg har vært forskåna for sånt i alle mine år på UiO, så denne eksamensformen i kombinasjon med svært ulike forutsetninger hva gjelder skriveerfaring, gjør at det blir stående som et høyskolefenomen for meg. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

@Line Hvordan går det nå? 

Var nok ikke intensjonen hennes, men det gikk en **** i meg kan man si. Så på de siste to kveldene har jeg gått gjennom innledning, teori, metode og presentasjon av data på nytt, spisset problemstillingen, og byttet ut noen referanser. I kveld og i morgen skal jeg gå gjennom analysen og oppsummeringen på nytt, før jeg sender det over til snille som leser gjennom og gir meg en nøytral tilbakemelding.

Og så har jeg enda en drøy uke til å gjøre nye endringer etterpå :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Line said:

Var nok ikke intensjonen hennes, men det gikk en **** i meg kan man si. Så på de siste to kveldene har jeg gått gjennom innledning, teori, metode og presentasjon av data på nytt, spisset problemstillingen, og byttet ut noen referanser. I kveld og i morgen skal jeg gå gjennom analysen og oppsummeringen på nytt, før jeg sender det over til snille som leser gjennom og gir meg en nøytral tilbakemelding.

Og så har jeg enda en drøy uke til å gjøre nye endringer etterpå :) 

Hell yes, Line! You got this! Vi heier på deg :cheer:

Skal sende av gårde oppgave til sånne smarte snille selv i løpet av helga. Skummelt! Men nå må det komme på plass altså, har en hjemmeeksamen å forberede meg til også. Stress nå, men om tre uker er det ferie!! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari skrev:

Hell yes, Line! You got this! Vi heier på deg :cheer:

Man kan alltid stole på sonen :ahappy: Takk!

3 minutter siden, Mari skrev:

Skal sende av gårde oppgave til sånne smarte snille selv i løpet av helga. Skummelt! Men nå må det komme på plass altså, har en hjemmeeksamen å forberede meg til også. Stress nå, men om tre uker er det ferie!! 

Jeg har jo vært så innmari lite smart at jeg sa ja til å være sensor på skriftlig engelsk i år, så her er det uansett noen hektiske uker til i vente. Men om fem uker, da er det ferie!! Tror aldri jeg har trengt den ferien så mye noen gang før :lol: 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å skriver bachelor og har fått beskrivelse at den skal være mellom 25-30 sider. Veilederen anbefalte at hvert kapittel startet på en ny side, som resulterte i at en side har 2 setninger, en annen 3 setninger og en siste en halv side. Jeg regner allerede med å lande på ca 31 sider (uten disse). Men med disse sidene det ut som jeg har skrevet 3-4 sider for mye. Vil disse telles? Hvordan reagerer de på disse sidene? (har altså ikke fått noe antall ord) 

Er litt nervøs for dette med sidetall.. Hele oppgaven landet på noe rundt 40 sider. (da med forside, forord, kildehenvisning, litteraturliste og 2 vedlegg) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Kristiin said:

Jeg sitter å skriver bachelor og har fått beskrivelse at den skal være mellom 25-30 sider. Veilederen anbefalte at hvert kapittel startet på en ny side, som resulterte i at en side har 2 setninger, en annen 3 setninger og en siste en halv side. Jeg regner allerede med å lande på ca 31 sider (uten disse). Men med disse sidene det ut som jeg har skrevet 3-4 sider for mye. Vil disse telles? Hvordan reagerer de på disse sidene? (har altså ikke fått noe antall ord) 

Er litt nervøs for dette med sidetall.. Hele oppgaven landet på noe rundt 40 sider. (da med forside, forord, kildehenvisning, litteraturliste og 2 vedlegg) 

Du skal ikke telle med forside, vedlegg, referanser eller innholdsfortegnelse. Om forordet ditt er faglig, altså valg av tema eller teori eller noe, så kan det hende den teller. Det er også ganske vanlig å operere med +/-10% på sidetall, men hør med veileder ang dette. 

Personlig hadde jeg ikke satt hvert kapittel på ny side med så smal ramme på sidetallene, det synes jeg deler opp for mye og ødelegger flyten samt spiser opp altfor mye plass. Ja, kapitlene er inndelinger, men de inngår i en helhet som er oppgaven din. Referansene hadde jeg satt på ny side da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristiin skrev:

Jeg sitter å skriver bachelor og har fått beskrivelse at den skal være mellom 25-30 sider. Veilederen anbefalte at hvert kapittel startet på en ny side, som resulterte i at en side har 2 setninger, en annen 3 setninger og en siste en halv side. Jeg regner allerede med å lande på ca 31 sider (uten disse). Men med disse sidene det ut som jeg har skrevet 3-4 sider for mye. Vil disse telles? Hvordan reagerer de på disse sidene? (har altså ikke fått noe antall ord) 

Er litt nervøs for dette med sidetall.. Hele oppgaven landet på noe rundt 40 sider. (da med forside, forord, kildehenvisning, litteraturliste og 2 vedlegg) 

Jeg leverte min bacheloroppgave forrige uke. Vi hadde 10 000 ord (+/- 10%). Dette er da uten forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste. Jeg fikk ikke høre noe om at hvert kapittel skulle begynne på ny side, så det gjorde jeg ikke. Endte på 32 sider, men det var da 3 sider med litteraturliste og 2 sider med selvvalgt pensum.

Synes det er rart at dere ikke får noe antall ord å forholde dere til, istedet for antall sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2017 at 10:17 AM, Lillekrapyl skrev:

Jeg leverte min bacheloroppgave forrige uke. Vi hadde 10 000 ord (+/- 10%). Dette er da uten forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste. Jeg fikk ikke høre noe om at hvert kapittel skulle begynne på ny side, så det gjorde jeg ikke. Endte på 32 sider, men det var da 3 sider med litteraturliste og 2 sider med selvvalgt pensum.

Synes det er rart at dere ikke får noe antall ord å forholde dere til, istedet for antall sider.

Det kommer an på hvilke retningslinjer dere har for oppgaveskriving. Vi har et eget dokument på skolens hjemmeside som tar for seg akkurat det. Hos oss skal hvert kapittel begynne på ny side. Synes også det er snodig å operere med sidetall, det har jeg aldri vært borti. 

____________________________________

Jeg leverte bacheloroppgaven i dag :o 14000 ord +/- 10 %. Endte opp på 53 sider totalt med alt. Jeg er helt ødelagt :P Vi var to som skrev sammen da, sånn i teorien hvert fall. I praksis har nok jeg skrevet en 70-80 % av oppgaven. Så er det bare å vente på sensuren, som vi får senest 24 timer før muntlig eksamen 7. juni. Blir oppgaven og muntlig eksamen bestått, så venter en jobb på meg etterpå, som jeg starter i 26. juni :D Nå håper jeg bare det ikke er noen store feil i oppgaven som kan gi grunnlag for stryk. Jeg må ikke ha noe toppkarakter, men bestått må jeg ha, ellers blir det så stress. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...