Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen hunderaser burde man la dø ut


Artemis
 Share

Recommended Posts

Det er ikke automatisk slik at de flate nesene er de som "må" gi problemer. 

Har vært med på bløtdelsoperasjon på flere labbiser og hovawart. Er vel ingen som tror at de svimer av når de har vært i aktivitet over tid og hovner så opp i ganen (som da er for lang) så den dekker over bak så de ikke får nok O2 og svimer av... 

Det er ikke nødvendigvis slik at lengre nese løser problemet inni hunden. Her var heller ikke nesen ett problem. Men at konstruksjonen inni hunden skaper problemer. I ettertid har jeg hørt om flere labbiser med samme operasjon og symptomer. Men operasjonen er enkel (snitt-snitt-sy) og problemet løst. Så jeg tror rett og slett folk ikke tenker over det som ett problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat det der tenkte jeg også. Det er så fort gjort å normalisere det man omgås til daglig liksom. Og at en hund kan gå "kortere" turer til fjelles? Stakkars dyr, tenker jeg. ALLE hunder burde være

Jeg reagerer mest på "litt matallergi". Allergi er et alvorlig problem hos mange raser og kan redusere dyrets livskvalitet betraktelig. Det kan føre til kroniske og svært smertefulle hudinfeksjoner, å

Et minstekrav til en minimumsfunksjonell hund?  - at den kan vaske seg selv i ræva - at den ikke får heteslag av å gå 8 km tur i 20 graders varme - at den kan løpe/trave minst 10 min i strekk

18 minutter siden, JeanetteH skrev:

Det er ikke automatisk slik at de flate nesene er de som "må" gi problemer. 

Har vært med på bløtdelsoperasjon på flere labbiser og hovawart. Er vel ingen som tror at de svimer av når de har vært i aktivitet over tid og hovner så opp i ganen (som da er for lang) så den dekker over bak så de ikke får nok O2 og svimer av... 

Det er ikke nødvendigvis slik at lengre nese løser problemet inni hunden. Her var heller ikke nesen ett problem. Men at konstruksjonen inni hunden skaper problemer. I ettertid har jeg hørt om flere labbiser med samme operasjon og symptomer. Men operasjonen er enkel (snitt-snitt-sy) og problemet løst. Så jeg tror rett og slett folk ikke tenker over det som ett problem. 

 

Nettopp fordi nesen avles kortere på labrador, som jeg allerede har berørt. Det er ikke noen sjokkerende info du kommer med her, det er å forvente slik Labradoravlen har utvikla seg.

Jeg tør vedde på at de operasjonene ikke var på jaktlabbiser, men utstillingslabbiser. Noen labradorhanner i dag har til og med neser som begynner å bli "bulldogaktig" - altså med den karakteristiske "oppsvingen". Det er direkte disskøssting.

Selvsagt er det ikke sånn at lengre neser løser problemet inni hunden, men kortere neser er det som skaper problemet in the first place. Og å komme med unnskyldninger om at lengre nese ikke er lik null problemer med krøll på bløtvevet inni hunden.... I ain't buying it. Om det nå ikke fjerner alle problemer, så burde flatnesen som konstruksjon fjernes fra hundeverden. For den bringer absolutt *nothing* good with it. Og med seg vil den gi mange flere hunder en bedre hverdag, med åpne nesebor og rettere luftveger. Så får vi ta for oss de resterende stakkarene som har fått en shitpacket genetisk, som selv etter å ha fjernet en føkk'd øpp ansiktsstruktur enda har krøll på huden bak i halsregionen, og hjelpe de på sin måte.

Endret av Gjest
En noe ufullstendig setning :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 minutt siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Nettopp fordi nesen avles kortere på labrador, som jeg allerede har berørt. Det er ikke noen sjokkerende info du kommer med her, det er å forvente slik Labradoravlen har utvikla seg.

Jeg tør vedde på at de operasjonene ikke var på jaktlabbiser, men utstillingslabbiser. Noen labradorhanner i dag har til og med neser som begynner å bli "bulldogaktig" - altså med den karakteristiske "oppsvingen". Det er direkte disskøssting.

Selvsagt er det ikke sånn at lengre neser løser problemet inni hunden, men kortere neser er det som skaper problemet in the first place. Og å komme med unnskyldninger om at lengre nese ikke er lik null problemer med krøll på bløtvevet inni hunden.... I ain't buying it. Om det nå ikke fjerner alle problemer, så burde flatnesen som konstruksjon fjernes fra hundeverden. For den bringer absolutt *nothing* good with it. Og med seg vil den gi mange flere hunder en bedre hverdag, med åpne nesebor og rettere luftveger. Så får vi ta de resterende stakkarene som har fått en shitpacket genetisk, som selv etter å ha fjernet en føkk'd øpp ansiktsstruktur enda har krøll på huden bak i halsregionen.

 

Men de blir jo schempesøte..........  (tuller altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor vanskelig kan det være å sette krav om en utholdenhetstest for avl? Det arrangeres jo allerede utholdenhetsprøver, og der blir jo hundene vurdert både etter kondisjon, respirasjon, slitasje på poter osv.

Det er jo bare for raseklubben å lage seg en slik test, og sette krav om bestått test for avl. Det finnes allerede mange autoriserte utholdenhetstestdommere, som sikkert kan bedømme om bikkja holder på å stryke med eller ikke etter å ha løpt så å så lenge.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Men hvor vanskelig kan det være å sette krav om en utholdenhetstest for avl? Det arrangeres jo allerede utholdenhetsprøver, og der blir jo hundene vurdert både etter kondisjon, respirasjon, slitasje på poter osv.

Det er jo bare for raseklubben å lage seg en slik test, og sette krav om bestått test for avl. Det finnes allerede mange autoriserte utholdenhetstestdommere, som sikkert kan bedømme om bikkja holder på å stryke med eller ikke etter å ha løpt så å så lenge.

Greia er vel at NKK må godkjenne og være med på å utforme en slik test? Var det ikke noe med at Mattilsynet satte seg på bakbeina i forbindelse med dette? Kan være jeg husker feil. Om kun raseklubben innfører slik test, så ender det vel bare med at flere avler utenfor klubben, for valpene blir jo registrert uansett? Bare noen tanker, ikke sikkert det blir sånn.

**********************

Ang. dette med åpen stambok synes jeg høres interessant ut. Hvordan fungerer dette i praksis? Det må vel være noen retningslinjer eller krav, sånn at ikke gud og hvermann blander hva som helst og får de registrert som rasehund? Et utavlsprosjekt som f.eks. lundehundprosjektet i Norge er jo fint organisert, men her er det vel ikke snakk om åpen stambok i den forstand? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minstekrav til en minimumsfunksjonell hund? 

- at den kan vaske seg selv i ræva
- at den ikke får heteslag av å gå 8 km tur i 20 graders varme
- at den kan løpe/trave minst 10 min i strekk uten å få heteslag
- at den har minst x antall mm åpning i i neseborene
- at de kan utføre en naturlig paring

Mine 10 cents... 

  • Like 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Jeg tør vedde på at de operasjonene ikke var på jaktlabbiser, men utstillingslabbiser. Noen labradorhanner i dag har til og med neser som begynner å bli "bulldogaktig" - altså med den karakteristiske "oppsvingen". Det er direkte disskøssting.

 

Der tar du faktisk feil. 3 var importerte jaktlabber som var tjenestehunder, 1 av ukjent bakgrunn - men ikke tung.  Dette begynner faktisk nå bli ( å herregud!) 10-15 år siden. 

(Den ene sitter til venstre der, som var med ukjent bakgrunn og omplassert 4 ganger pga sitt aktivitetsnivå. Var i tjeneste til han var rundt 10 og levde til han ble 15 år)

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Bare poengtere at det er veldig lett å overse andre med tilsvarende problemer. 

7990_10153706296095072_791182571_n.jpg?o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Siri skrev:

Et minstekrav til en minimumsfunksjonell hund? 

- at den kan vaske seg selv i ræva
- at den ikke får heteslag av å gå 8 km tur i 20 graders varme
- at den kan løpe/trave minst 10 min i strekk uten å få heteslag
- at den har minst x antall mm åpning i i neseborene
- at de kan utføre en naturlig paring

Mine 10 cents... 

Føde naturlig også, så er jeg med.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belgerpia skrev:

.......og vind har INGEN innvirkning i forhold til avkjøling på hund, det er hundens evne til å kjøle ned lufta på vei NED i lungene som er greia. Vind kjøler heller ikke lufta, selv om vi mennesker - som svetter gjennom huden - føler den som svalende, så fungerer det ikke helt sånn på hund.
18 grader, kortnese og en hund som helt tydelig ikke går særlig tur = superdårlig kombo. Hadde hunden i utgangspunktet vært vant til å røre på seg, og hatt god kondisjon, så ville den hatt mindre problemer. Det henger sammen - men de tåler fortsatt varme svært dårlig.

 

...og hvor mange av disse vet du om som får mer mosjon enn en gjennomsnittlig fransk bulldog?
Ta med en St. Bernhard på 5 kilometer sykkeltur i 20 varme så tipper jeg du må bære hunden et stykke, det samme med mye bullmastiffer - det er søren ikke mange av de som går lange turer heller.

St. bernhard og bullmastiff har vel strengt tatt også kortere livsløp enn buller, eller omtrent det samme - så om de ikke får puste så har de andre seriøse problemer.

Nei, det er nå forsåvidt sant det. Ingen av disse store tunge hundene virker til å være typisk løpe i 5km i 20C hunder. Nå lar jeg ikke mine gjøre det heller akkurat, jeg synes ikke det er noe vits i å se om de får heteslag i sine tjukke pelser rett og slett. GÅ turer kan de derimot gjøre uendelig lenge, også i 20+ .
Jeg vet rasene har andre problemer, men det løses vel neppe med en lengre nese?

 

1 minutt siden, Siri skrev:

Ja, det også - det skal i hvert fall ikke være sånn at man bestiller keisersnitt før fødselen er i gang i hvert fall. 

Det vet jeg om urovekkende mange som gjør utenfor våre grenser for raser som bør kunne føde helt naturlig og fint selv. Mynder, terriere, andre spisshunder osv. Det gjøres fordi valpene er så verdifulle at de ikke vil risikere og miste noen i en fødsel. Men det var jo en digresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, JeanetteH skrev:

Der tar du faktisk feil. 3 var importerte jaktlabber som var tjenestehunder, 1 av ukjent bakgrunn - men ikke tung.  Dette begynner faktisk nå bli ( å herregud!) 10-15 år siden. 

(Den ene sitter til venstre der, som var med ukjent bakgrunn og omplassert 4 ganger pga sitt aktivitetsnivå. Var i tjeneste til han var rundt 10 og levde til han ble 15 år)

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Bare poengtere at det er veldig lett å overse andre med tilsvarende problemer. 

7990_10153706296095072_791182571_n.jpg?o

 

Leit for de hundene, men da må vi jo nesten avskrive det på at shit happens med alle rasehunder fra tid til annen. Store hunder kan få miniatyrhunde-problemer og vice versa. Men det blir vanskelig å diskutere et problem når man alltid skal poengtere at det samme kan skje med alle hunder. Of course it can, ingen er jo uenig i det. Men det er jo ikke helt relevant at også chihuahua kan få HD når vi diskuterer HD-forekomst hos schäferhund. Eller patella hos ...eh... en rase som er utsatt... vettafarken, versus patella hos en norsk elghund som uheldigvis fikk det. Eller magedreining hos en dunker, vs magedreiningsproblematikk hos grand danois. Shit can happen for all dogs. Men når man ser en hund som har nesebor med 0,1mm åpning, nesefold og tenner som får den til å se ut som et sjømonster ala kraken - så er det ikke tilfeldig at den heter mops. Det er fordi mennesker synes de er så søte i trynet sitt, og avler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Nettopp fordi nesen avles kortere på labrador, som jeg allerede har berørt. Det er ikke noen sjokkerende info du kommer med her, det er å forvente slik Labradoravlen har utvikla seg.

 

 

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Leit for de hundene, men da må vi jo nesten avskrive det på at shit happens med alle rasehunder fra tid til annen. Store hunder kan få miniatyrhunde-problemer og vice versa. Men det blir vanskelig å diskutere et problem når man alltid skal poengtere at det samme kan skje med alle hunder. Of course it can, ingen er jo uenig i det. Men det er jo ikke helt relevant at også chihuahua kan få HD når vi diskuterer HD-forekomst hos schäferhund. Eller patella hos ...eh... en rase som er utsatt... vettafarken, versus patella hos en norsk elghund som uheldigvis fikk det. Eller magedreining hos en dunker, vs magedreiningsproblematikk hos grand danois. Shit can happen for all dogs. Men når man ser en hund som har nesebor med 0,1mm åpning, nesefold og tenner som får den til å se ut som et sjømonster ala kraken - så er det ikke tilfeldig at den heter mops. Det er fordi mennesker synes de er så søte i trynet sitt, og avler på det.

Så du var ikke overrasket når det var utstillings avlete hunder, men når det var jaktlabber så var det "shit happens"? Jeg kjenner en knapt brøkdel av labbiser i Norge, antagelivis 0.000000000000...promille. For det er ikke en rase jeg engasjerer meg så mye i. Men syns liksom det er snålt at den promillen jeg kjenner til har de problemene. Mørketall? Jupp, det tror jeg.  

Ellers er jeg helt enig i listen til Siri. 

Men jeg er veldig-veldig redd for at med fokusen som nå rettes mot de her rasene fra "hele" hundeverden gjør at man glemmer egne raser og slå seg litt på brystet med "vi er mye friskere enn de dere". Det er som HD på noen raser hvor de ikke røntger og dermed mener alle rasen er frisk, eller hjerte for den del som de også gjerne faller om å dør av, forkalkninger på rygger på annen rase som ikke er noe problem - for det fins ikke registrert noen sted. 

Men dette blir OT når det kommer til diskusjonen om en rase bør dø ut eller ikke. Når det kommer til de mentale bitene til mange av de bulle/kortnese rasene som diskuteres så misunner jeg deres mentalitet så til de grader. Tiltross for smerter, pustevansker og probelmer så sitter de ofte på en fantastisk mentalpakke. Om rasene kan reddes helsemessig så håper jeg virkelig den biten kan reddes. Og der har mange andre raser mye å lære om hvordan de faktisk har klart det (jeg har ikke svaret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Ang. dette med åpen stambok synes jeg høres interessant ut. Hvordan fungerer dette i praksis? Det må vel være noen retningslinjer eller krav, sånn at ikke gud og hvermann blander hva som helst og får de registrert som rasehund? Et utavlsprosjekt som f.eks. lundehundprosjektet i Norge er jo fint organisert, men her er det vel ikke snakk om åpen stambok i den forstand? 

Fra NSGs innregistreringsregler per forslaget:
"Søknad om registrering av hunder på meritter Avlsrådet har hatt saken oppe til diskusjon, og følgende ble bestemt med henhold til registrering av hunder på meritter:
- Hunden må ha godkjent gjeterhundprøve i klasse 2
- Dommeren som godkjenner hunden må komme med en uttalelse om hunden gjeter på en rasetypisk måte.
- Hunden trenger ikke bli bedømt av en utstillingsdommer. Jfr. Rasespesifikk avlsstrategi for Border Collie."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Easy skrev:

Det der er bare så trist å se :( Men det verste er at de er jo ikke noe verre enn de rasene som "skal" se sånn ut, eller de andre er like ille er kanskje bedre å si. Det er et godt eksempel på at de fleste kan se seg blinde på misformethet  som normalen- mens alle er vel enige om at de rottweilerne bare ser helt feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Helianthus skrev:

Det der er bare så trist å se :( Men det verste er at de er jo ikke noe verre enn de rasene som "skal" se sånn ut, eller de andre er like ille er kanskje bedre å si. Det er et godt eksempel på at de fleste kan se seg blinde på misformethet  som normalen- mens alle er vel enige om at de rottweilerne bare ser helt feil ut.

dessverre ikke- bare se på kennelsiden deres på facebook. en del  av disse hundene er champions og har titler fra utstilling. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at Svenske kennelklubben er kommet lengre i stille krav til de ekstremt kortsnutede rasene, men da kanskje mest til dommere ang premiering. De har jo laget en informasjonsfilm om pustevansker "Att bedöma hundars andning" osv. Er det noen som vet om det er kommet andre tiltak eller krav til de ulike rasene som er berørt i Sverige?

http://www.canesgratia.com/ er en dansk oppdretteren av fransk bulldog som tar røntgen av ryggen og sjekker/måler trachea - er det vanlig i Norge eller Norden på kortsnutede raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lemen skrev:

Jeg mener å ha lest at Svenske kennelklubben er kommet lengre i stille krav til de ekstremt kortsnutede rasene, men da kanskje mest til dommere ang premiering. De har jo laget en informasjonsfilm om pustevansker "Att bedöma hundars andning" osv. Er det noen som vet om det er kommet andre tiltak eller krav til de ulike rasene som er berørt i Sverige?

På min rase har i alle fall svenske dommere fått en klar instruks om hva som skal slås ekstra ned på (bl.a. snuter som begynner å bli veldig korte). Frøkna skal bedømmes av en svensk dommer nå i september, så det blir spennende å se hva han har å si. Hun har en snutelengde som er som den skal være ift. standarden, men allikevel ser jeg jo at omtrent samtlige av cavalierene i champion-ringen er betydelig kortere i snuta...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia

Vind har ikke noe å si på hunder, fordi? Selvfølgelig har vind noe å si? Det er varmere med 20 grader og vindstille enn 20 grader og vind. Akkurat som det er kaldere i 10 minus med vind enn med 10 minus og vindstille.  Hunder er ikke unntatt den enkle naturloven gitt. Spesielt ikke kortpelsede hunder...

Nei, at bikkja er utrent hjelper ikke, men en bikkje som ikke kan gå 2 km i 17 grader OG vind er feilkonstruert.  Det hadde rett og slett ikke vært tema å ha med vann en gang om bikkja ikke var - sorry ærligheten - deformert i ansiktet. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 time siden, Mud skrev:

@Belgerpia

Vind har ikke noe å si på hunder, fordi? Selvfølgelig har vind noe å si? Det er varmere med 20 grader og vindstille enn 20 grader og vind. Akkurat som det er kaldere i 10 minus med vind enn med 10 minus og vindstille.  Hunder er ikke unntatt den enkle naturloven gitt. Spesielt ikke kortpelsede hunder...

Nei, at bikkja er utrent hjelper ikke, men en bikkje som ikke kan gå 2 km i 17 grader OG vind er feilkonstruert.  Det hadde rett og slett ikke vært tema å ha med vann en gang om bikkja ikke var - sorry ærligheten - deformert i ansiktet. 

Om det er 20 grader ute, så er det 20  grader tross vind. Lufta hunden puster inn er fortsatt 20 grader. Hunder svetter ikke, så selv om vi synes vind er svalende, så er det 20 grader okke som. 20 effektive pga vind, vindstille vil temp være høyere sant. 

Bikkja er i tillegg knøttlite, er ikke så mye vind i den høyden  - sikkert skjelden du merker vinden rundt ankla.  Så dårlig form, flatnese og varme - dårlig kombo. Og ja, de kan dø av kun 2 kilometer - dog bedres dette med varmetoletanse ved at hunden er i god form, men formen bør være der før varmen kommer.

Jeg sier ikke at det er rett at det er sånn, men sånn er det liksom.  Men det er en kjensgjerning at mange flatneser hadde hatt det bedre med bedre kondis - det er jo trist at de markedsføres som hunder som ikke krever turer eller noen ting. De blir ikke noe bedre av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mud skrev:

@Belgerpia

Vind har ikke noe å si på hunder, fordi? Selvfølgelig har vind noe å si? Det er varmere med 20 grader og vindstille enn 20 grader og vind. Akkurat som det er kaldere i 10 minus med vind enn med 10 minus og vindstille.  Hunder er ikke unntatt den enkle naturloven gitt. Spesielt ikke kortpelsede hunder...

Nei, at bikkja er utrent hjelper ikke, men en bikkje som ikke kan gå 2 km i 17 grader OG vind er feilkonstruert.  Det hadde rett og slett ikke vært tema å ha med vann en gang om bikkja ikke var - sorry ærligheten - deformert i ansiktet. 

Vind har ikke noe å si for hunder som ikke har avkjøling gjennom huden slik vi har. Det vi oppfatter som kjølende, er vann som fordamper fra huden vår - vannet tar varmen fra oss for å fordampe, det oppfatter vi som kjølende (og vi er alltid litt fuktige, i den forstand at det alltid finnes noen vannmolekyler på huden). Vind får vann til å fordampe fortere = mer kjølende for oss. Hunder har ikke den effekten der. Så for dem vil ikke vinden kjøle dem en tøddel, slik @Belgerpia sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind har selvfølgelig noe å si, og "wind chill" (vindavkjøling) virker akkurat på mennesker som på dyr.

Dette reguleres av de termodynamiske lovene, som sier at ethvert legeme som har høyere temperatur enn luften rundt avgi varme til den omkringliggende luften.

Hunden varmer opp luften den har i pelsen - er det vindstille vil det forsvinne lite varme, blåser det kraftig, vil den oppvarmede luften byttes ut mye raskere, og hundens varmetap øker, dvs at hunden blir avkjølt/kald.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Belgerpia skrev:

...og hvor mange av disse vet du om som får mer mosjon enn en gjennomsnittlig fransk bulldog?

Ta med en St. Bernhard på 5 kilometer sykkeltur i 20 varme så tipper jeg du må bære hunden et stykke, det samme med mye bullmastiffer - det er søren ikke mange av de som går lange turer heller.

St. bernhard og bullmastiff har vel strengt tatt også kortere livsløp enn buller, eller omtrent det samme - så om de ikke får puste så har de andre seriøse problemer.

Nå har ikke jeg syklet så mye i sommer, men mine sankt bernhardshunder har tålt akkurat like hard mosjon som schæferen. Jeg har faktisk til gode å se eldstemann virkelig utslitt og vi har gått mye fjellet i varmen.

IMG_20160730_005536_zps1e53vnkh.jpg

IMG_20160731_143948_zpsenlg1njj.jpg

IMG_20160731_180008_zps13yzvlhl.jpg

IMG_20160802_181105_zpspmn1nx0d.jpg

IMG_20160731_180215_zps9gns3ays.jpg

IMG_20160816_015727_zpsw77b8bor.jpg

Hvis en bulldog klarer tilsvarende trim uten å ta skade av det, så vil jeg jo si den er i god form. Men hvor er de? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...