Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen hunderaser burde man la dø ut


Artemis
 Share

Recommended Posts

26 minutes ago, Poter said:

Hvorfor er noen keisersnitt greit mens andre ikke? *uvitende* 

Fordi der er ulike grunner til å gjøre keisersnitt. Sirkulasjonen til morkaken kan være truet, infeksjoner hos mor, annen nyoppstått sykdom eller tilstand hos mor. Fødselen kan dryge ut i tid og gjøre mor mer sliten - noe som svekker riene. Bortfall av rier av andre grunner.
For lite plass i fødselskanalen pga avvikende anatomi hos rasen er grunnen man "vil til livs". det meste annet er tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat det der tenkte jeg også. Det er så fort gjort å normalisere det man omgås til daglig liksom. Og at en hund kan gå "kortere" turer til fjelles? Stakkars dyr, tenker jeg. ALLE hunder burde være

Jeg reagerer mest på "litt matallergi". Allergi er et alvorlig problem hos mange raser og kan redusere dyrets livskvalitet betraktelig. Det kan føre til kroniske og svært smertefulle hudinfeksjoner, å

Et minstekrav til en minimumsfunksjonell hund?  - at den kan vaske seg selv i ræva - at den ikke får heteslag av å gå 8 km tur i 20 graders varme - at den kan løpe/trave minst 10 min i strekk

7 minutter siden, enna skrev:

Fordi der er ulike grunner til å gjøre keisersnitt. Sirkulasjonen til morkaken kan være truet, infeksjoner hos mor, annen nyoppstått sykdom eller tilstand hos mor. Fødselen kan dryge ut i tid og gjøre mor mer sliten - noe som svekker riene. Bortfall av rier av andre grunner.
For lite plass i fødselskanalen pga avvikende anatomi hos rasen er grunnen man "vil til livs". det meste annet er tilfeldigheter.

Ja, er det det? Tilfeldigheter, altså? Hos noen raser forekommer fødselsproblemer så godt som aldri. Hos andre (og nå tenker jeg ikke på kortneser) hører man om masse forskjellig styr stadig vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Ja, er det det? Tilfeldigheter, altså? Hos noen raser forekommer fødselsproblemer så godt som aldri. Hos andre (og nå tenker jeg ikke på kortneser) hører man om masse forskjellig styr stadig vekk...

Hvilke fødselsproblemer tenker du på da?
Mulig noen raser kan ha problemer med kraften på riene. Og svangerskapsforgiftning er til dels arvelig hos mennesker, men vet ikke om det er arvelig eller forekommer hyppig hos hund.

 

Og det er vel anatomien man vil ha endret - slik at den er forenlig med "normal fødsel" ift de rasene dette dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, enna skrev:

Hvilke fødselsproblemer tenker du på da?
Mulig noen raser kan ha problemer med kraften på riene. Og svangerskapsforgiftning er til dels arvelig hos mennesker, men vet ikke om det er arvelig eller forekommer hyppig hos hund.

Manglende og dårlige veer er vel det man oftest hører om, ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Pringlen said:

Manglende og dårlige veer er vel det man oftest hører om, ja.

Det kan like godt skyldes dårlig kondisjon og dårlig muskelkraft..... Og enkelte raser finnes nok hyppigere enn andre raser hos mennesker som ikke liker fysisk fostring.

Så hva som er arv og hva som er miljø der riene er svake er ikke nødvendigvis gitt...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Hvorfor er noen keisersnitt greit mens andre ikke? *uvitende* 

Hvis det bare er en valp, kan det også skje at veene rett og slett ikke blir bra nok, da det er valpen som igangsetter fødselen. Evt kan det være så mange valper at livmora blir strukket såpass at den ikke den ikke klarer å trekke seg ordentlig sammen (tenk en strikk som du strekker for langt, slik at elastisiteten forsvinner).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...