Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det beste flåttmidlet?

Bordercollie
 Share

Recommended Posts

Hei! Nå har jeg lest meg opp og ned på div sider ang hva som er best mot flått. 

Jeg har prøvd sånn flått bånd som mann får kjøpt på div dyrebutikker som lukter urter, men det var jo bare møkk og funker svært dårlig på bikkja her. 

Hunden her får utrolig mye flått iløpet av en sommer og har behov for å få ett skikelig middel som hjelper.

så hva slags flått middel bruker dere? Hva har funket best? Og hva ligger prisene på? 

Fant ingen tråd som var akkurat samme, men er isåfall bare å slette denne om det er jeg som ikke fant den! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg flåttmiddel som er reseptbelagt. Da får du noe som har dokumentert effekt, og som i tillegg er trygt. Kjøper du fra dyrebutikk så kan du risikere at det ikke virker, eller i verste fall er direkte farlig for hunden.

Hvilken type preparat som er best kommer litt an på dine egne preferanser siden alle typene har fordeler og ulemper. Alle midlene du får på resept fungerer, det er opp til deg hvilken versjon du synes er mest praktisk.

For eksempel er dråper (expot o.l.) et bra alternativ om man vil ha noe som skremmer bort flåtten før den fester seg. Ulempen er at man må fylle på hver måned og at effekten kan svekkes ved hyppig bading. Halsbånd er et annet bra repellerende alternativ (f.eks. scalibor), ulempen der er igjen bading og eventuelt andre dyr eller småbarn som kan tygge på båndet. Tabletter (bravecto) har lang varighet og man slipper å tenke på andre dyr i husholdningen i forhold til at de får det på seg. Ulempen er at flåtten må komme i kontakt med blodet til hunden før den dør. Dermed må flåtten altså bite seg fast før den drepes så middelet er ikke repellerende.

Selv har jeg brukt expot i mange år nå. Er veldig fornøyd med effekten (mye flått der jeg bor). Bikkja er badeglad, men hvis jeg bare holder henne tørr et par dager etter a ha tatt på dråpene (så de får tid til å trekke inn) pleier det å holde 3-4 uker. For meg fungerer det fint. Men hadde jeg hatt katt så hadde jeg nok vurdert annerledes siden expot er giftig for katter fram til det trekker inn i huden. 

Jeg vil absolutt anbefale deg å diskutere flåttbehandling med din veterinær sånn at dere kan finne løsningen som passer deg best og din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har teste både ravhalsbånd, bravecto og nexgard ( to siste er tyggetabletter, bravecto tas hver 3, mnd, mens nexgard tas hver mnd). Har brukt nexgard i fjor og kjører dette i år også. Fikk syk hund pga flått da jeg brukte ravhalsbånd, så jeg tar ikke sjansen igjen. Han fikk feber godt over 40 og hadde ingen symptomer som skulle til si at det var pga flått, så det var flaks at vi tok de blodprøvene likevel. Utslag på anaplasma og 30 dager på penselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Bravecto de siste to årene, og har vært fornøyd med det.

Siden vi har vært 3 uker i Spania, har de alle sammen fått første dosen i år.

Blir en til i forbindelse med ferie.

Har ikke opplevd noen bivirkninger  på noen av mine hunder, men har de siste dagene lest mye stygt om Bravecto.

Blant annet på en side på Facebook som heter "Does Bravecto kill dogs?"

https://www.facebook.com/groups/411371212394679/?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pokoli skrev:

Velg flåttmiddel som er reseptbelagt. Da får du noe som har dokumentert effekt, og som i tillegg er trygt.

Og ikke minst finnes det et register for bivirkninger og motgifter. Skjønner ikke at noen tør å bruke de greiene som selges i dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hampus Det er hvertfall mye skremmende lesning der, men alt er jo personlige historier og lite forskningsbasert. Jeg blir litt bekymret, men samtidig tenker jeg at det er en side med kun samling av folk som har negative erfaringer/tror noe skyldes Bravecto.

Jeg har gitt Bravecto til Mirai i forrige uke og håper hun tåler det. Må være forferdelig å gi noe til hunden som blir såpass lenge i systemet, og så blir den dårlig av det. Veterinæren vi bruker hadde svært få negative erfaringer å rapportere (basert på et veterinærforum hun deltar i hvor de deler sånne type ting). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke i år. Her jeg bor finnes det ikke flått, men jeg skal to uker sørpå i flotthelvete i sommer. Jeg har tidligere brukt scalibore på et par hunder og expot på et par. I fjor fikk ene hunden min en skikkelig ekkel reaksjon på expot. Han, som er trygg som ett fjell på alt av miljø, folk og hunder, ble plutselig nervøs for alt mulig rett etter at jeg hadde tatt på expot. Jeg var på nippet til å vaske han i såpe for å få det bort, men etter 2-3 dager gikk det gradvis over igjen. Han ble fullstendig seg selv etter 3-4 dager. Men det var så ekkelt at jeg ikke tør bruke expot igjen. Ihvertfall ikke på han. Og etter denne erfaringa tør jeg ikke gi tabletter, i tilfelle reaksjoner. Dråper kan ihvertfall vaskes vekk om det går galt. Halsbånd er uaktuelt så lenge jeg har flere hunder som henger i nakken på hverandre. Så da står jeg vel igjen med å prøve Frontline? Det er bare to uker, men det er så sinnsykt mye flått der, at jeg ikke tør å dra uten beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke i år. Her jeg bor finnes det ikke flått, men jeg skal to uker sørpå i flotthelvete i sommer. Jeg har tidligere brukt scalibore på et par hunder og expot på et par. I fjor fikk ene hunden min en skikkelig ekkel reaksjon på expot. Han, som er trygg som ett fjell på alt av miljø, folk og hunder, ble plutselig nervøs for alt mulig rett etter at jeg hadde tatt på expot. Jeg var på nippet til å vaske han i såpe for å få det bort, men etter 2-3 dager gikk det gradvis over igjen. Han ble fullstendig seg selv etter 3-4 dager. Men det var så ekkelt at jeg ikke tør bruke expot igjen. Ihvertfall ikke på han. Og etter denne erfaringa tør jeg ikke gi tabletter, i tilfelle reaksjoner. Dråper kan ihvertfall vaskes vekk om det går galt. Halsbånd er uaktuelt så lenge jeg har flere hunder som henger i nakken på hverandre. Så da står jeg vel igjen med å prøve Frontline? Det er bare to uker, men det er så sinnsykt mye flått der, at jeg ikke tør å dra uten beskyttelse. 

Finnes flere alternativer:

Seresto vet (halsbånd)

Prac-tic (dråper)

Exproline vet(dråper)

Frontect (dråper)

Evt.heldekkende insektsnett. :rofl:

I år går jeg for exspot. Forsøkte bravecto i fjor, men foretrekker å ikke se flåtten på hunden i det hele tatt. Med bravecto så fant jeg flått likevel, riktignok døende. Så ellers ingen bivirkninger av bravecto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fikk Bravecto-tabletter i fjor. Funket supert ang flått, fant ikke en eneste på henne i sesongen (og vi var flere uker på hytta, der er det MYE flått). Ulempen var at hun var dårlig i magen i flere dager etter å ha fått den.... Men man bør kanskje holde ut det så lenge vi var såpass fornøyde...

Må finne noe for i år også, og nå har vi to hunder, og to hunder med løs mage frister jo enda mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pixie skrev:

Wow hahaha! Sånn har jeg aldri sett før, hva de finner på :D Det hjelper nok siden det er mindre pels å grabbe tak i. Men jeg har fått flått på meg selv under langbukser så spørs om det er verdt styret :P Men sikkert genialt for tynnpelsa hunder i områder med mye mygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2016 at 5:16 PM, Hampus skrev:

Har brukt Bravecto de siste to årene, og har vært fornøyd med det.

Siden vi har vært 3 uker i Spania, har de alle sammen fått første dosen i år.

Blir en til i forbindelse med ferie.

Har ikke opplevd noen bivirkninger  på noen av mine hunder, men har de siste dagene lest mye stygt om Bravecto.

Blant annet på en side på Facebook som heter "Does Bravecto kill dogs?"

https://www.facebook.com/groups/411371212394679/?fref=ts

nei, uff! så skummelt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt frontline tidligere og det har fungert veldig bra. Nå prøver vi nexgard for første gang. Hundene bader endel så jeg håper det virker. :)

Bravecto tør jeg ikke å prøve mtp eventuelle bivirkninger og 3 mnd virketid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
1 time siden, Bananen skrev:

Er det den med ultralyd? Vil ikke det være plagsomt for hunden over tid? Eller tar du det bare på når dere skal ut? Spør fordi jeg ikke vet! :)

Vet du ikke spurte meg, men svarer jeg og. Jeg har en av annet merke og den plager ikke hunden overhodet. Jeg bruker det bare når vi skal ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Guest Yellow

Ah, kunne ønske det var meningen at man skulle bytte ut batteriet når det gikk ut. Billigere variant jeg har prøvd døde batteriet alt for fort, men skal få kjøpt Skudo, så får man håpe det fungerer ut hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...