Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det beste flåttmidlet?


Bordercollie
 Share

Recommended Posts

Hei! Nå har jeg lest meg opp og ned på div sider ang hva som er best mot flått. 

Jeg har prøvd sånn flått bånd som mann får kjøpt på div dyrebutikker som lukter urter, men det var jo bare møkk og funker svært dårlig på bikkja her. 

Hunden her får utrolig mye flått iløpet av en sommer og har behov for å få ett skikelig middel som hjelper.

så hva slags flått middel bruker dere? Hva har funket best? Og hva ligger prisene på? 

 

Fant ingen tråd som var akkurat samme, men er isåfall bare å slette denne om det er jeg som ikke fant den! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg flåttmiddel som er reseptbelagt. Da får du noe som har dokumentert effekt, og som i tillegg er trygt. Kjøper du fra dyrebutikk så kan du risikere at det ikke virker, eller i verste fall er direkte farlig for hunden.

Hvilken type preparat som er best kommer litt an på dine egne preferanser siden alle typene har fordeler og ulemper. Alle midlene du får på resept fungerer, det er opp til deg hvilken versjon du synes er mest praktisk.

For eksempel er dråper (expot o.l.) et bra alternativ om man vil ha noe som skremmer bort flåtten før den fester seg. Ulempen er at man må fylle på hver måned og at effekten kan svekkes ved hyppig bading. Halsbånd er et annet bra repellerende alternativ (f.eks. scalibor), ulempen der er igjen bading og eventuelt andre dyr eller småbarn som kan tygge på båndet. Tabletter (bravecto) har lang varighet og man slipper å tenke på andre dyr i husholdningen i forhold til at de får det på seg. Ulempen er at flåtten må komme i kontakt med blodet til hunden før den dør. Dermed må flåtten altså bite seg fast før den drepes så middelet er ikke repellerende.
 
Selv har jeg brukt expot i mange år nå. Er veldig fornøyd med effekten (mye flått der jeg bor). Bikkja er badeglad, men hvis jeg bare holder henne tørr et par dager etter a ha tatt på dråpene (så de får tid til å trekke inn) pleier det å holde 3-4 uker. For meg fungerer det fint. Men hadde jeg hatt katt så hadde jeg nok vurdert annerledes siden expot er giftig for katter fram til det trekker inn i huden. 

Jeg vil absolutt anbefale deg å diskutere flåttbehandling med din veterinær sånn at dere kan finne løsningen som passer deg best og din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har teste både ravhalsbånd, bravecto og nexgard ( to siste er tyggetabletter, bravecto tas hver 3, mnd, mens nexgard tas hver mnd). Har brukt nexgard i fjor og kjører dette i år også. Fikk syk hund pga flått da jeg brukte ravhalsbånd, så jeg tar ikke sjansen igjen. Han fikk feber godt over 40 og hadde ingen symptomer som skulle til si at det var pga flått, så det var flaks at vi tok de blodprøvene likevel. Utslag på anaplasma og 30 dager på penselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Bravecto de siste to årene, og har vært fornøyd med det.

Siden vi har vært 3 uker i Spania, har de alle sammen fått første dosen i år.

Blir en til i forbindelse med ferie.

Har ikke opplevd noen bivirkninger  på noen av mine hunder, men har de siste dagene lest mye stygt om Bravecto.

Blant annet på en side på Facebook som heter "Does Bravecto kill dogs?"

https://www.facebook.com/groups/411371212394679/?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pokoli skrev:

Velg flåttmiddel som er reseptbelagt. Da får du noe som har dokumentert effekt, og som i tillegg er trygt.

Og ikke minst finnes det et register for bivirkninger og motgifter. Skjønner ikke at noen tør å bruke de greiene som selges i dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hampus Det er hvertfall mye skremmende lesning der, men alt er jo personlige historier og lite forskningsbasert. Jeg blir litt bekymret, men samtidig tenker jeg at det er en side med kun samling av folk som har negative erfaringer/tror noe skyldes Bravecto.

Jeg har gitt Bravecto til Mirai i forrige uke og håper hun tåler det. Må være forferdelig å gi noe til hunden som blir såpass lenge i systemet, og så blir den dårlig av det. Veterinæren vi bruker hadde svært få negative erfaringer å rapportere (basert på et veterinærforum hun deltar i hvor de deler sånne type ting). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke i år. Her jeg bor finnes det ikke flått, men jeg skal to uker sørpå i flotthelvete i sommer. Jeg har tidligere brukt scalibore på et par hunder og expot på et par. I fjor fikk ene hunden min en skikkelig ekkel reaksjon på expot. Han, som er trygg som ett fjell på alt av miljø, folk og hunder, ble plutselig nervøs for alt mulig rett etter at jeg hadde tatt på expot. Jeg var på nippet til å vaske han i såpe for å få det bort, men etter 2-3 dager gikk det gradvis over igjen. Han ble fullstendig seg selv etter 3-4 dager. Men det var så ekkelt at jeg ikke tør bruke expot igjen. Ihvertfall ikke på han. Og etter denne erfaringa tør jeg ikke gi tabletter, i tilfelle reaksjoner. Dråper kan ihvertfall vaskes vekk om det går galt. Halsbånd er uaktuelt så lenge jeg har flere hunder som henger i nakken på hverandre. Så da står jeg vel igjen med å prøve Frontline? Det er bare to uker, men det er så sinnsykt mye flått der, at jeg ikke tør å dra uten beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke i år. Her jeg bor finnes det ikke flått, men jeg skal to uker sørpå i flotthelvete i sommer. Jeg har tidligere brukt scalibore på et par hunder og expot på et par. I fjor fikk ene hunden min en skikkelig ekkel reaksjon på expot. Han, som er trygg som ett fjell på alt av miljø, folk og hunder, ble plutselig nervøs for alt mulig rett etter at jeg hadde tatt på expot. Jeg var på nippet til å vaske han i såpe for å få det bort, men etter 2-3 dager gikk det gradvis over igjen. Han ble fullstendig seg selv etter 3-4 dager. Men det var så ekkelt at jeg ikke tør bruke expot igjen. Ihvertfall ikke på han. Og etter denne erfaringa tør jeg ikke gi tabletter, i tilfelle reaksjoner. Dråper kan ihvertfall vaskes vekk om det går galt. Halsbånd er uaktuelt så lenge jeg har flere hunder som henger i nakken på hverandre. Så da står jeg vel igjen med å prøve Frontline? Det er bare to uker, men det er så sinnsykt mye flått der, at jeg ikke tør å dra uten beskyttelse. 

Finnes flere alternativer:

Seresto vet (halsbånd)

Prac-tic (dråper)

Exproline vet(dråper)

Frontect (dråper)

 

Evt.heldekkende insektsnett. :rofl:

 

I år går jeg for exspot. Forsøkte bravecto i fjor, men foretrekker å ikke se flåtten på hunden i det hele tatt. Med bravecto så fant jeg flått likevel, riktignok døende. Så ellers ingen bivirkninger av bravecto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fikk Bravecto-tabletter i fjor. Funket supert ang flått, fant ikke en eneste på henne i sesongen (og vi var flere uker på hytta, der er det MYE flått). Ulempen var at hun var dårlig i magen i flere dager etter å ha fått den.... Men man bør kanskje holde ut det så lenge vi var såpass fornøyde...

Må finne noe for i år også, og nå har vi to hunder, og to hunder med løs mage frister jo enda mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pixie skrev:

Wow hahaha! Sånn har jeg aldri sett før, hva de finner på :D Det hjelper nok siden det er mindre pels å grabbe tak i. Men jeg har fått flått på meg selv under langbukser så spørs om det er verdt styret :P Men sikkert genialt for tynnpelsa hunder i områder med mye mygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2016 at 5:16 PM, Hampus skrev:

Har brukt Bravecto de siste to årene, og har vært fornøyd med det.

Siden vi har vært 3 uker i Spania, har de alle sammen fått første dosen i år.

Blir en til i forbindelse med ferie.

Har ikke opplevd noen bivirkninger  på noen av mine hunder, men har de siste dagene lest mye stygt om Bravecto.

Blant annet på en side på Facebook som heter "Does Bravecto kill dogs?"

https://www.facebook.com/groups/411371212394679/?fref=ts

nei, uff! så skummelt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt frontline tidligere og det har fungert veldig bra. Nå prøver vi nexgard for første gang. Hundene bader endel så jeg håper det virker. :)

Bravecto tør jeg ikke å prøve mtp eventuelle bivirkninger og 3 mnd virketid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
1 time siden, Bananen skrev:

Er det den med ultralyd? Vil ikke det være plagsomt for hunden over tid? Eller tar du det bare på når dere skal ut? Spør fordi jeg ikke vet! :)

Vet du ikke spurte meg, men svarer jeg og. Jeg har en av annet merke og den plager ikke hunden overhodet. Jeg bruker det bare når vi skal ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Yellow

Ah, kunne ønske det var meningen at man skulle bytte ut batteriet når det gikk ut. Billigere variant jeg har prøvd døde batteriet alt for fort, men skal få kjøpt Skudo, så får man håpe det fungerer ut hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...