Gå til innhold
Hundesonen.no

Bald thigh syndrome - på greyhound (kanskje også andre raser?)


Mirai
 Share

Recommended Posts

Noen som har hørt om dette før?

Kort norsk oppsummering: teori om at de hundene som blir ganske nakne bak på lårene har lave verdier av niacin og tiamin (vitamin B), og denne artikkelen tipser om at man kan gi hunden et par skjeer med havregryn i maten hver dag. Det blir da et slags kosttilskudd som kan bidra til at pelsen gror ut igjen.

Ble litt interessert fordi Mirai, og flere andre whippeter jeg har sett, har sånne "nakne" flekker bak på låret, nesten rett på motsatt side av kneet. Definitivt ikke like ille som på disse bildene da :) . Også nesten hårløs midt under brystkassa.

http://www.petlevrieri.it/en/2016/04/10/bald-thigh-syndrome-in-greyhounds-some-causes-and-a-natural-home-treatment/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Penny har veldig kraftig og fin pels på kroppen, men er helt fullstendig naken under brystet. Hun har pels bak lårene da. Tror uansett hun gladelig stiller opp på et havregrynsprosjekt :P 

Jeg har forøvrig sett noe nakenhet bak lår på mange helt korthårede hunder, f.eks dvergpinschere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve dette på Minion. :P Hun er temmelig naken på brystkassa, men har fortsatt pels på baksiden av lår (dog litt mindre enn resten av kroppen).
Bare gått ut ifra at hun mangler pels på brystkassa fordi hun er teit mynde og sover på gulvet. Tynn pels, og tynn hud + gulv + kortison = naken. :P

Hun sier ikke nei takk til ekstra mat så! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke hørt om før. Det er ikke noe som er tatt opp innad i rasemiljøet ihvertfall, så mulig dette ikke er så utbredt blandt utstillings grey.  Mine har jo lite/ingen hår på magen, insiden av lårene, armhuler og brystkasse, men har aldri tenkt noe over det. De har jo lite pels i utgangspunktet, så bare områder regner jeg med uten at jeg har tenkt at det skal være noe "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det utrolig at to vitaminer som er nødvendig for forbrenning  av karbohydrater og generell energiomsetning skal hjelpe på hårvekst! Da må de i så fall ete et helt elendig for i utgangspunktet, slik at havre blir rene vitaminbomben i forhold.... 

 

Ellers er havre, bygg og durra/sorghum er de beste kornsortene å ha i tørrfor, om man må ha korn. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiron har også lite hår i armhulen, men han spiser jo vom og hundemat liksom, skulle jo trodd han får alt han trenger i det i og med at det skal være noe av det beste fullfõret jeg kan gi ham. :P 

Kanskje vi skulle prøve, det er vel ikke skadelig om han gnafser en skje med havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Interessant. Penny har veldig kraftig og fin pels på kroppen, men er helt fullstendig naken under brystet. Hun har pels bak lårene da. Tror uansett hun gladelig stiller opp på et havregrynsprosjekt :P 

Siden du sa det så fint. Undertegner :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pixie skrev:

B-vitaminer, betaglukaner og sunne flerumettede fettsyrer? Kan ha effekt. Man gir jo hvetekimolje og omega-3 for bedre pels, og havre har en bedre sammensetning av fettsyrer enn hvete har.

B- vit som ikke har noe med pels og hud å gjøre, betaglukan som riktignok er viktig for immunforsvaret og noe fett, masse karbo, selv om det er lavglykemisk og noe protein. Jepp, to ss  pr dag til 30+ kg hund er rene mirakelkuren! 

Jeg har ingenting imot havre, men at så små mengder innvortes kurerer hårløse flekker?  Da er utvortes bad mye mer fornuftig forsøk, da det faktisk er med på å holde huden myk og fleksibel, lindrer ev kløe/såre områder og derfor gir bedre grobunn og feste for pels. 

At olje har god effekt er noe helt annet, det er 100% prosessbart og opptagelig for hund i motsetning til korn. Selv mirakelhavren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snoffe skrev:

siste jeg passet Rafiki så tenkte jeg bare at hun hadde hatt løpetid for ikke alt for lenge siden, siden hun var/er naken under magen :P 

Faktisk tenkt over det den siste tiden, at hun nesten er blitt komplett hårløs. Rafiki har løpetid nå hun :whistle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tutle skrev:

Faktisk tenkt over det den siste tiden, at hun nesten er blitt komplett hårløs. Rafiki har løpetid nå hun :whistle: 

Stusset litt på tankegangen min om løpetid når jeg så du hadde skrevet et sted at hun hadde nettopp fått løpetid :P Nakenmage har hun i vertfall, og om ikke annet så er det jo veldig mykt å kose på :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2016 at 8:08 AM, Lunatic skrev:

Luna hadde full pels overalt, utenom under armhulene. Der var det nesten ikke pels :P

Hadde vært gøy å teste med havregryn for å se om hun hadde blitt "bedre" av det.

 

22 timer siden, MissHeike skrev:

Keiron har også lite hår i armhulen, men han spiser jo vom og hundemat liksom, skulle jo trodd han får alt han trenger i det i og med at det skal være noe av det beste fullfõret jeg kan gi ham. :P 

Kanskje vi skulle prøve, det er vel ikke skadelig om han gnafser en skje med havregryn.

Bare vær glad de ikke har pels under armhulen, det er der flokene kommer :aww:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev: Hahah! Jeg trodde det var Nyx du snakket om nå[emoji38]

Ja, labber får også floker, tenk :aww:

Det har jeg faktisk aldri sett før [emoji33] 

Har du ikke sett de forferdelige videoene av hjemløse labradorer som er så vanskjøttet at de er en stor floke?

Hjerteskjærende!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Snoffe skrev:

Stusset litt på tankegangen min om løpetid når jeg så du hadde skrevet et sted at hun hadde nettopp fått løpetid :P Nakenmage har hun i vertfall, og om ikke annet så er det jo veldig mykt å kose på :lol: 

Jaaa, jeg elsker nakenbrystet og magen til Penny. Silkemykt. Kanskje det er jeg som sliter vekk pelsen med all kosen :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MegaMarie skrev:

Hahah! Jeg trodde det var Nyx du snakket om nå :lol: 
Ja, labber får også floker, tenk :aww:

Jeg tror jeg skrev Luna, men det er lett lese litt fort. :P
Jeg har dog aldri sett en labbe med floker! Selv ikke sånne irriterende borrelåsblomster satte seg fast i den pelsen. :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...