Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele som ikke vrir seg, til tur


Poter
 Share

Recommended Posts

Er på utkikk etter en sele jeg kan bruke nå i båndtvangen når jeg har flexiline eller langline på Eine (jaktlabrador). Har halvnome sele fra Troll, men den vrir seg lett over til den ene siden og det synes jeg ikke er optimalt. Har også ei Canicross sele og den vrir seg ikke, men legger seg over skulderbladene hans i front, så synes heller ikke den blir optimal selv om det ikke er i trekk. Han trekker altså ikke i selene når vi går tur, men synes likevel at han skal ha frie bevegelser og ikke hemmes av selen. Vil ha ei sele som sitter stødig på og som ikke vrir seg, har dere forslag til noen gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Nei, den har jeg ikke prøvd. Sitter ringen og stykket den er festet i fast?

Litt usikker på hva du mener. Den kan gli litt til siden, det vil vel alle seler gjøre dersom hunden trekker, men fordi den ligger såppas langt bak så synes jeg den ligger mye mer stabilt enn andre seler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, simira skrev:

Litt usikker på hva du mener. Den kan gli litt til siden, det vil vel alle seler gjøre dersom hunden trekker, men fordi den ligger såppas langt bak så synes jeg den ligger mye mer stabilt enn andre seler.

Sånn som på Troll sin halvnome, så er ringen festet i et midtstykke og det midstykket kan skli frem og tilbake på bukreima. Så når vi går, selv om Eine ikke trekker, så kan ringen og midtstykket skli ned på siden og være på høyde med midten av skulderbladet eller sånn ca midt på magen. Jeg foretrekker heller canicross sin da som har et tau som er mer fleksibelt, men som ikke vrir hele sela i tillegg.

34 minutter siden, Maries skrev:

Om du har en sele hvor du fester under så vrir den seg ikke. Bla non stop selene :)

Verken Eine eller jeg liker seler som er festet under, så det utgår dessverre.

@Mirai så at du hadde en sele som så god ut, hvordan fungerer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Zero DC short(?) som jeg bruker til begge mine både i magebelte og flexi, den beveger seg minimalt. Ringen er festet i ryggstykket, men er såppas langt bak på ryggen at det ikke blir stort utslag på selen. Har hatt diverse halvnome/Y-seler, absolutt en favoritt :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Sånn som på Troll sin halvnome, så er ringen festet i et midtstykke og det midstykket kan skli frem og tilbake på bukreima. Så når vi går, selv om Eine ikke trekker, så kan ringen og midtstykket skli ned på siden og være på høyde med midten av skulderbladet eller sånn ca midt på magen. Jeg foretrekker heller canicross sin da som har et tau som er mer fleksibelt, men som ikke vrir hele sela i tillegg.

Verken Eine eller jeg liker seler som er festet under, så det utgår dessverre.

@Mirai så at du hadde en sele som så god ut, hvordan fungerer den?

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, og ZeroDC glir ikke slik.

Ellers er jeg glad i webmasteren, men den glir på noen hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Jeg har Zero DC short(?) som jeg bruker til begge mine både i magebelte og flexi, den beveger seg minimalt. Ringen er festet i ryggstykket, men er såppas langt bak på ryggen at det ikke blir stort utslag på selen. Har hatt diverse halvnome/Y-seler, absolutt en favoritt :) 

 

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, og ZeroDC glir ikke slik.

Ellers er jeg glad i webmasteren, men den glir på noen hunder.

Er det disse selene dere mener?

euroshort_harness_colour_options_1.jpg

Akkurat nå, Lemen skrev:

Sporselen til Non stop sitter fint på. Den nyeste modellen vrir seg ikke i det hele tatt, den gamle modellen med feste på den ene siden kunne vri seg litt. 

line_0314_02171-1200x720.png

Den har jeg faktisk til katta vår og den sitter veldig bra på ham. Tror jeg må prøve en på Eine også!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er fra Minipina og sys på mål. Jeg har bare brukt den én dag da, så kan ikke si så mye om den enda annet enn at det er veldig god skulderfrihet og trekkpunktet er veldig riktig. Tenkte ikke så mye over om den kunne gli frem og tilbake, da! Den har kanskje sånn bånd der ringen kan skli på som du ikke ønsker?
@Teserere har hatt den samme lenge og har kanskje flere erfaringer? Vet hun bruker den til tur, sykling og kjettingtrekk :) . 

Edit: hun trekker lite da, hun kan godt lære seg å trekke litt mer i den selen :D . 

Spoiler

 


12970676_10156949369765128_722817300_o.jpg

13000558_10156949370375128_1153989823_o.jpg

13009822_10156949370265128_591372273_o.jpg

13010079_10156949368680128_127671479_o.jpg

13009807_10156949368190128_1629825016_o.jpg

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Den er fra Minipina og sys på mål. Jeg har bare brukt den én dag da, så kan ikke si så mye om den enda annet enn at det er veldig god skulderfrihet og trekkpunktet er veldig riktig. Tenkte ikke så mye over om den kunne gli frem og tilbake, da! Den har kanskje sånn bånd der ringen kan skli på som du ikke ønsker?
@Teserere har hatt den samme lenge og har kanskje flere erfaringer? Vet hun bruker den til tur, sykling og kjettingtrekk :) . 

  Skjul innhold

 


12970676_10156949369765128_722817300_o.jpg

13000558_10156949370375128_1153989823_o.jpg

13009822_10156949370265128_591372273_o.jpg

13010079_10156949368680128_127671479_o.jpg

13009807_10156949368190128_1629825016_o.jpg

 

 

For meg ser det ut som at ringen kan skli på hele bakstykket der og da uten at selen vrir seg? I mitt hodet høres det bra ut med tanke på det bruket vi skal bruke den til, tur i fleksi og med langline hvor han ikke trekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

For meg ser det ut som at ringen kan skli på hele bakstykket der og da uten at selen vrir seg? I mitt hodet høres det bra ut med tanke på det bruket vi skal bruke den til, tur i fleksi og med langline hvor han ikke trekker. 

Jeg kan teste litt i morgen, kanskje Therese svarer også :) . Den kan skli på hele bakstykket ja, frem til ringen på hver side. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Jeg kan teste litt i morgen, kanskje Therese svarer også :) . Den kan skli på hele bakstykket ja, frem til ringen på hver side. 

Så bra, takk! Gleder meg til å høre hvordan den funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Poter skrev:

For meg ser det ut som at ringen kan skli på hele bakstykket der og da uten at selen vrir seg? I mitt hodet høres det bra ut med tanke på det bruket vi skal bruke den til, tur i fleksi og med langline hvor han ikke trekker. 

Det er nettopp det som er poenget med den løse ringen, at uansett hvilken vei hunden trekker vil trekkpunktet komme riktig uten at selen sklir og hunden får jevnt press fordelt. Jeg elsker selen og kommer aldri til å kjøpe noe annet! Veldig god skulderfrihet og rom til å puste når de løper. Sa jeg at jeg elsker den? :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Teserere skrev:

Det er nettopp det som er poenget med den løse ringen, at uansett hvilken vei hunden trekker vil trekkpunktet komme riktig uten at selen sklir og hunden får jevnt press fordelt. Jeg elsker selen og kommer aldri til å kjøpe noe annet! Veldig god skulderfrihet og rom til å puste når de løper. Sa jeg at jeg elsker den? :D 

Høres jo veldig bra ut! 

15 timer siden, Stine skrev:

Jeg slår et slag for Minipina jeg og, kommer aldri til å bruke noen annen sele :)

Så bra! 

Vet dere om den sitter bra på andre raser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Poter skrev:

Høres jo veldig bra ut! 

Så bra! 

Vet dere om den sitter bra på andre raser også?

Ja, de blir sydd på mål og det er veldig mange andre raser som har sånn sele og :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn frem til du får ny sele så går det an å tre den Troll-sela annerledes slik at den ikke sklir, jeg og irriterte meg grønn før jeg oppdaget det. Husker ikke detaljene akkurat nå og sela ligger jo hjemme, men ved å tre den stroppen noen ganger rundt i seg selv og festet så sitter nå den stroppen båndet er festet i og låsen fast på ryggen, uten å vri seg eller skli. Trengte ikke knyte ellernoe, bare tredde det noen ganger ekstra liksom, så satt det godt, og siden har jeg ikke trengt å vri den eller etterstramme ellernoe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Teserere skrev: Det er nettopp det som er poenget med den løse ringen, at uansett hvilken vei hunden trekker vil trekkpunktet komme riktig uten at selen sklir og hunden får jevnt press fordelt. Jeg elsker selen og kommer aldri til å kjøpe noe annet! Veldig god skulderfrihet og rom til å puste når de løper. Sa jeg at jeg elsker den? [emoji3] 

Høres jo veldig bra ut! 

15 timer siden, Stine skrev: Jeg slår et slag for Minipina jeg og, kommer aldri til å bruke noen annen sele [emoji4]

Så bra! 

Vet dere om den sitter bra på andre raser også?

Jeg har selv sydd en lik en til min bc (riktignok trekkversjonen), og den sitter veldig bra [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Poter skrev:

Høres jo veldig bra ut! 

Så bra! 

Vet dere om den sitter bra på andre raser også?

Jeg kjenner 2 storpudler og 1 mellompuddel med selen som er veldig fornøyd :) 

5 timer siden, maysofie skrev:

Måtte titte innom Minipina for å se de forskjellige modellene ettersom Lyn har tenkt å få seg sele etterhvert, heihå for noen priser :|

Syns ikke det er dyrt jeg, er jo ikke mye dyrere enn seler i dyrebutikk, og i tillegg er de sydd på mål til din hund. Hun har også passgaranti på selene, og gjør reparasjoner hvis det trengs uten ekstra kostnad. Meget god valuta for pengene med andre ord.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...