Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, April

HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ehhh, en hund kan da ha skjegg og barter uten å ha kroppen full av et pelshav :D 

Joda, men nå heter den bearded collie og den er litt mer enn langhåra i fjeset, så det skal vel godt gjøres å få en med naturlig lite pels under samme rasenavn :P Dessuten sier hun jo at hun vil ha en korthåra beardis, og korthår for meg har ikke skjegg heller, altså :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På tide med ny tråd!   ____________________________________________________________________________________________________   Siden jeg er førstemann ut i denne kopierer jeg inn in

Wow!  Som noen på chatten fikk med seg så var jeg og spiste på mcdonalds i går kveld, og der sto det en fantastisk dame bak kassa som fikk så mye kjeft av han som laget burgerene. Skrev dette til Mc

JEG FANT BUNADSØLVET MITT OMG OMG OMG ??????????? Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Posted Images

Akkurat nå, Caroline skrev:

Joda, men nå heter den bearded collie og den er litt mer enn langhåra i fjeset, så det skal vel godt gjøres å få en med naturlig lite pels under samme rasenavn :P Dessuten sier hun jo at hun vil ha en korthåra beardis, og korthår for meg har ikke skjegg heller, altså :D 

De fleste skjeggete raser har ganske kort pels på kroppen, eller skal nappes kort ;) Den orginale bearded collie var vel heller ikke fotsid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

De fleste skjeggete raser har ganske kort pels på kroppen, eller skal nappes kort ;) Den orginale bearded collie var vel heller ikke fotsid...

Poenget mitt er at de som regel heter strihår og ikke korthår når de har skjegg, og er de ikke strihåra så krever de som regel litt mer pelsstell enn napping :P Nei, de fleste hunder har jo utviklet seg siden opprinnelsen, enten det er pelslengde eller -mengde, snutelengde eller mangel på sådan, og øvrige proporsjoner for den del. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Raksha skrev:

Var redd for det... Men jeg vil ikke ha hår. :(:lol: 

Pff.. Pelsstell ekke mindre arbeid :P 

-----

@SFX kanskje dette kan være en ide å plukke bæsj med? Mamma bruker en slik en, og jeg lurer også på om jeg skal kjøpe en slik.. https://www.felleskjopet.no/butikk/hest/utstyr-til-stall/diverse-stallutstyr/stallbutler-horze-pink-50268820/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag opp kl 4, inn til Oslo, tilbake fra Oslo, jobb, hjemme kl 23

I dag opp kl 6, inn til Oslo, tilbake fra Oslo, hjemme kl 20, spiste taco og så James Bond

Nå seng før opp kl 8 og dra på jobb i 9 timer.

Søndag jobb 9 timer, men med oppstart kl 12...

Mandag jobb, tirsdag skole (opp kl 4 igjen, og er hjemme tidligst kl 20)

Gleder meg litt til onsdag, da har jeg hverken jobb eller skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pringlen skrev:

Jeg fikk lyst på potetgull, så jeg vil si reklamen fungerte. (i motsetning til alle andre reklamer, som har motsatt effekt)

Mens jeg satt og venta på at noe skulle skje. Et eller annet overraskelses moment. Hadde et glass rødvin stående ved siden av meg, og hadde lyst til å ta en slurk, men jeg turte ikke for jeg venta på å skvette av et eller annet :P

17 minutter siden, Siri skrev:

Det er det der som er skrekken vøtt... når de begynner å tygge på borrene... for å si det sånn: jeg måtte børste ut en anselig mengde fra skjegget til Willy også. 

Det skulle stå halen i innlegget. Haken til en belger er strengt tatt ikke vanskelig å komme gjennom med en børste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, dette med bajs i hagen - så kan jeg anbefale spade og rake. Så får man vurdere om man hiver i en haug egnet til formålet, eller samler i en bøtte, trillebår, sekk el.... Har man flere hunder som driter i samme hage, så blir det jo mye søppel med poser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin kveld hos venner,vapsen tok selvfølgelig rett før vi skulle dra og deiset i et bord og slo ryggen igjen. Snart får den vel gullkort hos kiropraktoren :P Flott med sånn selvskadende hund :sheldon:

Men nå er hevelsen iset ned så nå får vi finne senga :yawn:

Også har jeg funnet et morsomt tidsfordriv på telefonen..

12973243_10156752050925464_5679923469712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Pringlen skrev:

Om de må nappes kort, så har de vel ikke så kort hår på kroppen da :P 

42 minutter siden, AnnikenK skrev:

Det skulle stå halen i innlegget. Haken til en belger er strengt tatt ikke vanskelig å komme gjennom med en børste :D

:lol: Jeg burde vel strengt tatt resonnert meg fram til det :lol: 

4 minutter siden, Anette skrev:

Flott med sånn selvskadende hund :sheldon:

Men kanskje du skal passe på den litt bedre da, sånn at den ikke driver og skader seg sånn hele tida? 

Har jeg brukt hele kvelden på å spise en halv pose potetgull, en hel pose med Påskeskum, børstet begge hundene - og støvsugd huset. Ryggen er ikke sånn kjempeglad i meg for tida, men den får bare fungere... jeg er ikke vant til å ha vondt DER liksom. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnnikenK skrev:

Forhåpentligvis er den ferdig om et par uker. Lang leveringstid på deler. Det er litt trykk i båtbransjen på denne tiden av året, men Viknes (båtprodusenten) og de som skadet båten har lovet å prioritere oss. Og ja, de som dreit seg ut, bør komme med en veldig god kompensasjon :sleep:

Ja, det skulle jo bare mangle at dere ble prioritert!

1 time siden, Siri skrev:

Jeg plukker da bare i bøtta - ingenting som revner da :lol: 

Ja, du går forbi bensinstasjonen og jernbanen (om du står parkert v Vikingskipet), gjennom parken eller under undergangen også er det fortau, gangveg osv bortover... Bare man holder seg langs strandkanten er det umulig å gå seg bort :D

Takk for turtips!

1 time siden, Krutsi skrev:

@SFX kanskje dette kan være en ide å plukke bæsj med? Mamma bruker en slik en, og jeg lurer også på om jeg skal kjøpe en slik.. https://www.felleskjopet.no/butikk/hest/utstyr-til-stall/diverse-stallutstyr/stallbutler-horze-pink-50268820/

55 minutter siden, Pringlen skrev:

Forresten, dette med bajs i hagen - så kan jeg anbefale spade og rake. Så får man vurdere om man hiver i en haug egnet til formålet, eller samler i en bøtte, trillebår, sekk el.... Har man flere hunder som driter i samme hage, så blir det jo mye søppel med poser...

Hittil har jeg kastet det i søpla, og da må jeg ha det i pose - ikke bøtte eller trillebår eller spade. Jeg vet liksom ikke hvor jeg skulle gjort av det ellers. Jeg har også pleid å plukke opp mer fortløpende, men nå driver jeg med sånt som snøen har avdekket, så det blir mye på en gang. Jeg synes ikke jeg bor så jeg kan ha en møkkahaug. I prinsippet har jeg enebolig med hage og beiteområde. På den annen side har beitet hittil vært leid bort til en gjeng kyr, så det er kanskje ikke noen forskjell fra eller til om jeg lager meg en kompostkrok på sommeren.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----

Vi hadde sånne på hundepensjonatet der jeg jobbet. Brukte rake for å få møkka inni. Fungerte suverent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Yups, bartedyr :) Tispa er råfin i arbeid, men har dessverre et kullsøsken med epilepsi om jeg husker riktig. Er jo et helt kull her i Norge bare fra en linje hvor en av tispene allerede har valpekull, kjenner to linjer til som har bartedyr her i Norge/Sverige. Flere blir det, iallefall :lol: 

Ah, men jeg vil ikke ha hund med epilepsi på linjene da, holder med en epilepsihund uten epilepsi på linjene. Men kanskje jeg spør det om du har like god oversikt om 6 år +- :D

-----

Neei, men er ikke arbeidet som er problemet med pels, er den helvetes røytingen :gaah: Pels, over alt! :gaah: 

Stallbutlere syns jeg er drittunge å jobbe med, men jeg er jo ikke helt rett. :aww:   

Raker bæsjen i hauger og fjerner med møkkgreip jeg. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Siri skrev:

Om de må nappes kort, så har de vel ikke så kort hår på kroppen da :P 

Tja,,når det tar 5 min å nappe hele bikkja, så er det vel forholdsvis kort i utgangspunktet. Men alt er relativt, jeg nappet en dvergschnauser en gang, DET tok ikke 5 min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AN er jeg så heste og shopping syk at jeg vurdere å handle utstyr bare for å hamstre litt. :lol: Er vel ikke så farlig å ha en striglebag med noen børster og sånn i til den dagen egen hest kommer i hus vel? :lol: Kanskje en grime eller to, kanskje et hodelag? Blingpannereim? Et par sortera fra ikea til oppbevaring av nevnte utstyr og kraftfor i framtiden? Jeg har jo allerede en sal jeg vant liksom. :P Blir farlig på nordisk i august i år gitt, skal jobbe som crew, og sparer jo da penger iom mat er gratis de dagene du jobber, camping er gratis, gratis inngang osv, vi kjører også 3 sammen, så ikke så ille utlegg for å reise dit heller. Mer penger til shopping! 
Har vært farlig nær å shoppe valpegreier også, og det i flere år! :P Angrer fremdeles på at jeg ikke handlet et valpehalsbånd og bånd for sikkert 6år siden, det var jo så fint jo! Og jeg har ikke sett lignende siden, bare nye versjoner som ikke er like pene. Og så sikler jeg på ball leke med kanin fra Ganzie. :pinch: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rosinbolle skrev:

Jeg vil! Men øhm...jeg er i Trondheim :P

Ja. Det er kanskje litt langt unna :P 

--

AN er jeg oppe igjen. Jeg har fått en sånn greie med å være oppe et par ganger om natta, så jeg sover kanskje 2 eller 3 timer i slengen før jeg våkner og ikke får sove igjen med en gang. Det er fryktelig irriterende og slitsomt :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7 timer siden, rosinbolle skrev:

Jeg vil! Men øhm...jeg er i Trondheim :P

Litt feil vei :)

2 timer siden, 2ne skrev:

Ja. Det er kanskje litt langt unna :P 

--

AN er jeg oppe igjen. Jeg har fått en sånn greie med å være oppe et par ganger om natta, så jeg sover kanskje 2 eller 3 timer i slengen før jeg våkner og ikke får sove igjen med en gang. Det er fryktelig irriterende og slitsomt :aww: 

Må ikke tulle sånn :(

Akkurat nå er jeg våken og skal straks i stallen å ta morgenforingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Belgerpia skrev:

Må ikke tulle sånn :(

Jeg prøver å la være, men kroppen min insisterer.. 

Nå har jeg stått opp da. Til nok en vakker norsk vårdag.. Liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Raksha skrev:

Akkurat nå lurer jeg på hvilken rase som er nærmest bc - i alt. Men røytefri? 

Og så ser jeg på en grusom film. :o Angrer litt. Den er fæl!

Vil ikke tro det finnes :-p 

Gruff har en lekekompis som er en Bearded collie, hihi han er så søt.  Litt sånn Oksen  Ferdinand preg over gemyttet :-) full fart på han,når han vil.  Men sammenlignet med Gruff er han mye mindre vill og galen valp som har noen føtter i bakken,min har jo bokstaveligtalt veldig ofte alle 4 i lufta Haha  :-p  

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

Eller bo sånn at man har jorde på alle sider og bare kaster det ut der :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Siri skrev:

Men kanskje du skal passe på den litt bedre da, sånn at den ikke driver og skader seg sånn hele tida? 

Really? Hun har en BC valp/unghund, hvordan skal hun forhindre at den aldri skader seg/deiser inni ting? Barn slår seg de også, hverken hunder eller barn kan fot-følges. Sånt skjer rett og slett.

Samboern sover, jeg skal kjøre til et nytt sted for å gå tur i stoooor sol! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...