Gå til innhold
Hundesonen.no

*Sonens superbillige matretter*


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

Guest *Kat84*

Starter med billig og god suppe :)

Hentet fra denne linken.

Potet og purresuppe 
 

2 stk bakepotet
2 stk purreløk
0,5 stk buljongterning (grønnsak eller kylling)
2 ss creme fraiche 

Smak til med salt, pepper, og litt olivenolje ved servering. 

1. Skrell potetene og del i terninger. Vask og snitt purreløk. Legg tilside noe av det grønneste på purreløken, som skal koke litt kortere enn den hvite og lysgrønne for ekstra fin farge på suppa.

2. Ha potet og lys purre i en gryte. Fyll på vann til det dekker. Tilsett en knert buljong, maks en halv terning.

3. Kok opp med lokket på og la småkoke til potetene er møre. Kjør med en stavmikser til suppa er passe glatt. Bland inn crème fraîche og eventuelt mer vann hvis den er veldig tjukk. Smak til med salt og pepper. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsrik og smakfull suppe på travle dager.

Til 4 personer trenger du:

1 gul løk

2 fed hvitløk

1 gulrot

1 seleristang (kan sløfes, men smaker utrolig godt)

En klatt smør.

1 ss rød curry paste (se bilde i kommentar)

8 dl grønnsaksbuljong

2 bokser hakket tomat

100 gram røde linser tørre linser, om du bruker de på boks så bruk 200g 

4 store egg.

Hakk og fres løk og hvitløk. Ha i gulrot og stangselere, la frese mens du skylder linsene (lite minutt).

Tilsett buljong og tomater og curry paste. Har du tørre linser tilsetter du disse og koker til linsene blir møre (10 minutt). Hvis du har ferdig kokt fra boks kan du ha de i de siste 3 minuttene.

Oppskriften er ærlig og rederlig stjålet fra facebooken til @tulip sin søster. :aww:  Hun la den ut og den så knallgod ut,  tenkte å ha bacon til da. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god på supper, men ikke på oppskrifter :)

Det jeg kan bidra med er basisoppskrifter, og hva som er lurt å ha i hus, for å lage ulike supper...

Løk(!) 

Kyllingbuljong (fond eller hjemmelaget er flott, men siden det er en sparetråd - terninger er helt fint!)

Eplecidereddik (for siden det er en billigtråd, så dropper vi hvitvinen -eplecidereddik, eller hvitvinseddik er fin-fint)

Timian (i tørket variant er en super smakstilsetning)

 

Sånn - da kan du lage suppe av "hva som helst"!

Blank løk, kutt opp hva du vil lage suppe av (potet, blomkål, brokkoli, tomat, etc) vann til det dekker såvidt. Oppi med buljong. Kok mørt. Stavmikser = glatt. Smak til med syre, salt, pepper. Fløte om du vil. Timian er alltid godt. Varier med hvitløk og andre ting som er godt. Garnityr kan være noen purreringer eller litt sprøstekt bacon. Eller ingenting. En potetsuppe kan koste ned til en tier.

 

Gratinert løksuppe er alltid bankers. Som over, bare uten å jevne. Og at man kun bruker løk i skiver, smakstilsette med kyllingbuljong, eplecidereddik, timian. koke, putte over i ildfast form, legg over loff i krutonger (stekt i ovn) og ost. Like godt som det er billig!!!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden skal bokmerkes, jeg har suppevegring, eneste suppa jeg lager er tomatsuppe fra bunnen, med variabelt resultat :lol:  

 

Ellers er jo gode billige middagstips de gamle vanlige, hamstre på tilbud og datovarer til redusert pris. Mye kan fryses til et senere tidspunkt. 

Middagen vår i dag var Vossakorv kjøpt før jul til 4 kr, en pakke med noen andre småpølser med mye krydder, til 22 kr, funnet i 50%disken hos kiwi, putta i frysern sammen med vossakorven og tatt opp i dag. Hjemmelaget potetmos med en persillerot i, en dæsj melk, smør, salt og pepper. Kjemepebillig og veldig mettende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker halvløsinger. Billig og raskt!

Pastaform:

1 glass dolmio, valgfrie grønnsaker, hvitløk, pasta, en boks linser, ost.

Kok opp sausen mens du steker grønnsakene lett. Hiv grønnsaker oppi saus og la det koke mens du lager pasta al dente. Skyll linser og hiv alt i en form. Topp med ost eller cottage cheese. Inn i ovnen til osten er smeltet. Får det ikke enklere og billigere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om man har grønn dag: 

spaghetti til en person

avocado, 2 små eller 1 stor som er godt modnet. Skvis og tilsatt saften av en lime. 

1-2 finhakket vårløk som du blandet sammen med avokadoen og en ss olivenolje  

tør steik solsikkefrø (eller andre frø/nøtter du ønsker)!

Bland alt sammen med litt salt og pepper. 

Middag ferdig :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en helgrønn oppskrift på ett eller annet lettvindt og billig til en veganer? Jeg har funnet mange, men himmel og hav de tar jo evigheter å lage!

(Veganer er, om noen ikke helt vet, en som spiser kun grønnsaker og frukt. Kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg er ikke med i den dietten)
 

Pastaen til @JeanetteH skal brukes med soyakjøtt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri spesial.... 

Pasta av ett eller annet slag, gjerne nudler, kokes i buljong eller bare i saltet vann. 
Stek sopp, bland i fløte og krydre med salt, pepper og litt Aromatkrydder. La det koke litt inn, men ikke så mye at det blir stuing-konsistens. Helles over pastaen og serveres. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purresuppe i veganversjon (creamy og god, med proteiner):

  • 1-3 purreløk
  • en dæsj olje
  • grønnsaksbuljong
  • noen fedd hvitløk
  • 5-6 poteter
  • 1 boks/pakke hermetiske kikkerter
  • salt/pepper for smak

Vask og del poteten, kok til myk, gjerne sammen med grovhakkede hvitløksfedd (bruk så mye du vil, jeg bruker et helt hode, den blir mild av kokinga).

Fres purreløken i oljen til den blir myk, bruk nesten hele løken, så mye grønt som mulig. Tilsett kikkertene og stek i noen minutter til, så potet/hvitløk. Ha i grønnsaksbuljong + noe salt og pepper. 

Kjør det til en gjevn grønn masse i stavmikseren, spe på med grønnsaksbuljong for å få den mer flytende. Smak til med salt/pepper. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødbeter to veier m/tilbehør

x-antall rødbeter (så mange du trenger)
olje, salt, pepper, sukker
sitron
1/3 liten hodekål
3 gulerøtter

Fetaostrøre
1 fetaost 
1/2 beger med creme fraische

Guacemole
1-2 avocadoer
Hvitøk
Krydder etter hva man liker
1 spiseskje creme fraische

Skrell og skjær så mange rødbeter du vil i ca 1 cm tykke skiver - legg de i en ildfast form og ha over litt olje og salt og pepper. Stek de i ovnen på ca 200 grader i 20 min. 

Skrell en rødbete og skjær den i ca 1 mm tynne skiver - legg skivene i en lake av sitron, vann, salt og sukker (smak deg fram til laken blir god). La de ligge til de rødbetene i ovnen er ferdig.

Mos avocado og lag guacemolen sånn du liker

Bruk ostehøvel og rasp kål og gulerøtter i strimler - lag dressing av olje, sitron og salt og pepper å ha over

Mos fetaosten ned i creme fraischen til du har en røre, spiller ingen rolle om du har biter i røren
 

Supergod vegetarkost som også kan brukes som tilbehør til kjøtt, fisk eller falafler
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatgryte med linser og gulrot (veggis)

Ingredienser:
1  hakket løk
3 fed hvitløk
2 store raspede gulrøtter
1 terning grønnsaksbuljong
2 bokser hakkede tomater
1 boks linser
1/4 chili
salt + pepper

Fremgangsmåte:
Finhakk løken, chilien og hvitløken, og fres de i litt olje eller smør i ca 5 minutter til løken er gylden. I mellomtiden kan du skrelle og raspe gulerøttene.
Hell over boksene med hakkede tomat og de raspede gulrøttene.
Smuldre buljongterningen rett i gryten og ha i linsene.
Smak til med salt og pepper. Eventuelt annet krydder etter eget ønske.
La gryten småkoke til du synes den er tykk nok.

Kan også kjøres i en blender eller bruke en stavmikser og kjør gryta jevn til en suppe i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løksuppe er helt konge!

Kyllingsuppe:

Kyllingkjøttdeig stekes med olje og valgfritt grønt (gulrot, brokkoli, paprika, squash, sukkererter- det du har i kjøleskapet rett og slett), kok samtidig opp kyllingbuljong. Spar et par kyllingbiter til pynt, hell resten i buljongen. Kok opp nudler. Porsjoner litt nudler i bollen, fyll på med suppe og hjemmelagde krutonger, legg på kyllingen og litt hakket vårløk. Server.

Edit: glemte selvsagt det som gir smaken! Strø karrikrydder eller annet med mye smak over kjøttet og tilsett litt kokosmelk :P

Ertesuppe: (tar tid, men er så verdt det!)

Gule erter legges i bløt over natta. Tøm av vannet og skyll. Legges i gryta sammen med en røkt svineknoke, løk og sellerirot om du har. Kokes i to-tre timer til kjøttet er mørt. Ha gjerne i gulrøtter/ purre de siste 20 min om du liker det. Ta ut knoken, skjær av kjøttet og del det i småbiter, ha kjøttet tilbake i gryta.  Serveres med godt brød og smør.

Lapskaus:

Lettsalta svinekam puttes i gryta og kokes etter anvisning (et par timer, husker ikke helt). Om du har poteter, gulrøtter, kålrot osv i kjøleskapet er det bare å skjære opp og hive i gryta, løk er også godt. Her bruker man bare det man har i skapet/liker best. Ellers kan man fint kjøpe billig lapskausblanding fra frysedisken! Bruker man ferdigblanding skal vel den kokes i 20-30 min eller så? Da passer det også fint å hive oppi pølser eller påleggsrester man vil bli kvitt, finhakket fårepølse/morrpølse gir fin smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg sååå glad i slowcooker, det er en super måte å gjøre billige kjøttstykker om til nydelig mat! Jeg kjøper ofte høyrygg eller bogstykker av storfe, alle de litt seigere delene som koster litt mindre. Noen timer i slowcooker med løk, buljong eller kraft og diverse grønt, så smelter kjøttet i munnen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, MarieR skrev:

Ett tips for å ha alle tilbud samlet på ett sted er appen som heter "mattilbud" :) 

Den appen er gull! 
Skulle hatt en for andre tilbud også, men det har jeg ikke funnet :P 

34 minutter siden, Pixie skrev:

Ellers er jeg sååå glad i slowcooker, det er en super måte å gjøre billige kjøttstykker om til nydelig mat! Jeg kjøper ofte høyrygg eller bogstykker av storfe, alle de litt seigere delene som koster litt mindre. Noen timer i slowcooker med løk, buljong eller kraft og diverse grønt, så smelter kjøttet i munnen!

Den skal jeg skrive opp på lista over diverse ting jeg må kjøpe inn :P 

Squashpasta er godt! Og jeg blir i hvert fall stappmett av den :)

Squashpasta med avokado -og mangosaus 

1 stk squash (evt. 2 små)
1 stk mango
1 stk avokado (evt. 2 små)
1 stk rød chili
1 stk lime
1 håndfull mynte
1 ss ingefær (fersk) 


Start med å kutte av endene på squashen før du strimler den opp med et juliennejern (eller en spiralizer om du har det). Pass på fingrene!
Så lager du sausen. Skrell mango og avokado, fjern stein og ha det over i en blender. Rasp en 4 centimeters bit (tilsvarende 4 ss ferdig revet) ingefær over. Skvis så saften av en lime over i blenderen. Del chilien i et par biter, eller fjern frøene om du ikke vil ha det så hot. Tilsett til slutt myntebladene og kjør til en glatt saus.

Server squashpastaen med sausen enten kald eller varm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta og skinke i hvit saus:

7 dl pasta
5 dl melk
2 ss smør
1 ss hvetemel
1 boks bogskinke 
50g revet ost (kan sløyfes)
2 terninger grønnsaksbuljong blandet i 1 ss vann
1 ts salt 
1 ts pepper

Kok pasta, del skinken i små biter
Smelt smør i en stor kjele og rør inn hvetemel. 
Tilsett melk, salt, pepper, (ost) og grønnsaksbuljong. Kok i 5 minutter
Rør pastaen og skinken inn i sausen 
 

Ris, kjøttdeig og grønnsaker:
1 pk boil in bag ris
1 pk amerikansk blanding
1 pk kjøttdeig
Krydder etter smak

Stek kjøttdeig og kok ris
Bland kjøttdeig og amerikansk blanding i panna. 
Bland i ris, stek alt sammen og smak til med krydder

Denne oppskriften liker vi å spise med aromatkrydder. Passer så godt sammen :D 

 

Ikke middag, men en god og billig dessert, smuldrepai med eple:
2-3 epler
100g romtemperert smør
100g mel
100g store havregryn
100g sukker

Bland mel, havregryn, romtemperert smør og sukker. 
Del epler opp i biter og legg i form. Hell deigen over. 
Stekes på 200 grader i 30-35 minutter

 

Chili Con Pølse:
400g skinnfri kjøttpølse (eller andre pølserester!) 
1 boks hakkede tomater
1 boks sorte eller brune bønner
1 løk
4 fedd hvitløk
1 ss timian
1 ts sukker
salt, chilikrydder (eller fersk chili) og paprikapulver etter smak 
(Man kan også bruke tacosaus hvis man har rester stående) 

Grovhakk løk og finhakk hvitløk, surr med chili og paprikapulver i en stekepanne (i olje) 
Skjær pølser opp i firkanter og ha i sammen med timian, la surre litt
Tilsett hakkede tomater, bønner, sukker og krydder etter smak, la koke i ca 4-5 minutter 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og superlett middag til 2-4 personer.

Lapskaus mix fra coop/rema/spar: 9 -12 kr
X-tra skinnfrie pølser: ca 15kr
Buljong (jeg bruker grønnsaksbuljong i pulverform fra innvandrerbutikk) 
Pepper 

Fryste pølser: Tiner dem i vannet når det koker opp. 
Ferske pølser: Deler dem mens vannet koker opp. 
Legger alt i kokende vann, smaker til med pepper og buljong. :) 
Tar ca 10 - 20 minutter å lage. 
Brød/Flatbrød med smør er godt som tilbehør.

Pølser kan såklart byttes ut med annet kjøtt eller erstattes med vegetar alternativ. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa tomatsuppeoppskriften jeg la ut, den var knallgod! Ble uten linser da, for det nærmeste de kom linser på lokalbutikken var kontaktlinsevæske :lol:  Men den var super på smak. Så den skal definitivt lages igjen :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinkegrateng.

Kok opp makaroni, i passelig mengde til å dekke en ildfast form.

Legg skinkebiter over makaronien.

Kok opp hvit saus. Begynn med 3 spiseskjeer smør. Rør inn mel til det blir som deig. Spe med melk. Kok opp til passelig konsistens. Tilsett to eggeplommer, litt muskat, salt og pepper.

Hell sausen over skinken. 

Stivpisk to eggehviter og bre den inn i den hvite sausen med en slikkepott.

Strø over strøkavring el.

Stekes på 200 grader i vannbad i stekeovnen i ca 20 min.

Serveres med kokte poteter og smeltet smør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...