Gå til innhold
Hundesonen.no

*Sonens superbillige matretter*


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

16 timer siden, Margrete skrev:

Noen som har en helgrønn oppskrift på ett eller annet lettvindt og billig til en veganer? Jeg har funnet mange, men himmel og hav de tar jo evigheter å lage!

(Veganer er, om noen ikke helt vet, en som spiser kun grønnsaker og frukt. Kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg er ikke med i den dietten)
 

Pastaen til @JeanetteH skal brukes med soyakjøtt. 

Tomatsuppen er lett å gjøre vegansk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Raksha skrev:

Tomatsuppen er lett å gjøre vegansk :)

Ja, lagde i går. Smaken var det ikke noe å si på, men konsistensen, æsj! Den ble silt to ganger før vi spiste. Den føltes skilt på ett eller annet vis. Først god væske og så kom det en kornete følelse etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10. mars 2016 at 7:56 AM, Margrete skrev:

Noen som har en helgrønn oppskrift på ett eller annet lettvindt og billig til en veganer? Jeg har funnet mange, men himmel og hav de tar jo evigheter å lage!

(Veganer er, om noen ikke helt vet, en som spiser kun grønnsaker og frukt. Kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg er ikke med i den dietten)
 

Pastaen til @JeanetteH skal brukes med soyakjøtt. 

Jeg er frelst på rødbetburger! Det er knallgodt! Hvis du bare finner et hamburgerbrød som er vegansk så er denne oppskriften en slager hos meg (og mine kjøttisvenner!):

 

:D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Jeg er frelst på rødbetburger! Det er knallgodt! Hvis du bare finner et hamburgerbrød som er vegansk så er denne oppskriften en slager hos meg (og mine kjøttisvenner!):

 

:D 

Ja, jeg har noe greier som bare venter på å bli lagd, som kan minne om den der. Burgerbrød lager man selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Margrete skrev:

Ja, lagde i går. Smaken var det ikke noe å si på, men konsistensen, æsj! Den ble silt to ganger før vi spiste. Den føltes skilt på ett eller annet vis. Først god væske og så kom det en kornete følelse etterpå.

Åh hadde dere linser i? Reagerte ikke på konsistensen på vår, men kjørte ikke den gjennom noe stavmixer eller noe, og hadde som sagt ikke linser i. Kanskje de som gjør den rar? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎03‎.‎2016 at 7:56 AM, Margrete skrev:

Noen som har en helgrønn oppskrift på ett eller annet lettvindt og billig til en veganer? Jeg har funnet mange, men himmel og hav de tar jo evigheter å lage!

(Veganer er, om noen ikke helt vet, en som spiser kun grønnsaker og frukt. Kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg er ikke med i den dietten)
 

Pastaen til @JeanetteH skal brukes med soyakjøtt. 

Wok med tofu?  Spinat,brokkoli , grønnkål,champ., ananas, mango , avocado , tofu og de grønnsaker man måtte ha for hånden. Havsalt og olivenolje. klart på noen få minutter :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tomatsuppe (ev tomatsaus til pizza eller pasta, bare redusert mengden væske)

  • 1 gul løk finhakket
  • 1 fedd hvitløk
  • 3 - 4 gulrøtter, skrelt og raspet

Surr alt dette i 1 - 2 ss olivenolje til blankt.

Tilsett

  • stangselleri, finhakket, 1 - 2 stenger etter smak.
  • Oliven, skåret i små biter (valgfritt, kan godt droppes om man ikke liker oliven).

Surr 2 - 3 minutter til. Tilsett

  • 1 liten boks tomatpure
  • 2 bokser med tomater

la dette surre 5 minutter

Tilsett deretter

  • oregano eller annet krydder, samt
  • væske. 2 - 3 dl hvis dette skal bli saus til pasta el, tilsett 1 liter, samt ev litt buljong hvis dette skal bli suppe.

Kok 15 minutter, krydre med salt, pepper. Jeg bruker stavmikser og jevner det hele. Hvis suppe koker jeg noen egg og serveres i suppa sammen med en klatt creme fraishe. Er man veganer kan det godt droppes. Serveres ev med hvitløksbrød.

 

Hummus (kan brukes til rå eller kokte grønnsaker, på brød, til pasta, whatsoever.

  • 2 bokser kikerter skylt godt av
  • 1 hvitløksfedd
  • 6 ss olivenolje
  • 3 ss sitronsaft, helst ferskpresset
  • 4 ss tahini (jeg lager selv; ta 3 dl sesamfør, hvite uten skall, rist disse på middels varme i stekepanne til det dufter sesamfrø, putt dem i en liten foodprocessor sammen med 2 ss salt og kjør til finmalt masse, tilsett deretter 3 - 5 ss olivenolje til glatt masse. Oppbevares på glass i kjøleskap, holder 2 - 3 uker)

Bland alt i food processor og kjør til passe glatt masse, ta ev av noen kikerter til pynt først.

Smak til med

  • salt og
  • finhakket persille.

Dryss over røkt paprikapulver om du ønsker. Serveres "overringlet" med litt olivenolje og pyntet med noen hele kikerter. KJempegodt (og sunt). Til og med ungene her i huset syns dette er "godteri". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest *Kat84*

Dette høres kjempegodt ut! 
Sunt, mettende, og vegansk; For de som foretrekker slikt :)

https://coop.no/extra/tid--penger/har-du-ingen-daler-kan-du-lage-indisk-dal-til-middag/

Indisk dahl 

DETTE TRENGER DU

1 gul løk
2 fedd hvitløk
1 rød chili
Olje til steking
2-3 ts rød currypaste
1 ts gurkemeie
1 ts malt koriander
1 ts spisskummen
2 ss finrevet ingefær
2 gulrøtter
1 boks hermetiske tomater
1 boks kokosmelk
6 dl ferdig kokte røde linser, skylt
Saft av 1 lime
Eventuelt salt 

Til servering: Lime, fersk koriander, hakket rød chili, yoghurt naturell

SLIK GJØR DU

1. Surr hakket løk og knust og hakket hvitløk i litt olje i en gryte.

2. Ha i finhakket chili uten frø, currypaste, gurkemeie, malt koriander, spisskummen og revet ingefær og rør godt sammen.

3. Tilsett hermetiske tomater og kokosmelk og kok opp.

4. Ha i revet gulrot og la det småkoke i ca fem minutter. Ha i de ferdig kokte røde linsene og varm opp.

5. Smakes til med limesaft og serveres med yoghurt naturell, hakket fersk koriander og ekstra chili og limesaft om du ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2016 at 9:08 AM, Raksha skrev:

Åh hadde dere linser i? Reagerte ikke på konsistensen på vår, men kjørte ikke den gjennom noe stavmixer eller noe, og hadde som sagt ikke linser i. Kanskje de som gjør den rar? 

 

Har laget den tomatsuppeoppskriften flere ganger nå(uten selleri, men med mer gulrot og mer linser). Kjempegod. :) Reagerte ikke på konsistensen. Gulrot i relativt store biter. Synes det er greit med noe å tygge på selv når det er snakk om suppe. Har ikke havnet på gamlehjemmet med gebiss enda. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Artemis skrev:

Har laget den tomatsuppeoppskriften flere ganger nå(uten selleri, men med mer gulrot og mer linser). Kjempegod. :) Reagerte ikke på konsistensen. Gulrot i relativt store biter. Synes det er greit med noe å tygge på selv når det er snakk om suppe. Har ikke havnet på gamlehjemmet med gebiss enda. :aww:

Jeg og liker litt tyggemotstand, selv i supper :D:lol:  Har enda ikke rota meg til å kjøpe linser, men har laget den et par ganger til med seleri og masse gulrot :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seibiff er forøvrig veldig billig - husker ikke pris, men kjøper du blokkene så er det ikke mange kronene. Pleier å panere dem jeg da, med først mel (glutenfritt) med salt og pepper, egg og så paneringsmix (også glutenfri). Servers med kokte poteter, gulrot (kokt eller revet) og remulade og eventuelt stekt løk. Nam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burger er faktisk ikke så dyrt.. Kjøper en pakk kjøttdeig og noen poteter. 

Lager burgerbrødene selv, de fleste har de ingrediensene hjemme. 

Kutter poteter i båter, inn i ovnen og garnetyr. 

Kjører kjøttdeigen sammen men et egg, evt soyasaus, litt potetmel og det kryddere jeg liker. 

Svisj - burgermiddag!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...