Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars

mokken
 Share

Recommended Posts

52 minutter siden, Sagaa skrev:

Liten utblåsning på meg også gitt! Er så sliten. Sønnen min er i en skikkelig periode der alt jeg gjør er galt, og han skal ingenting. Han skal ikke være hjemme, ikke ute, ikke inne, ikke på besøk, han skal ha ditt, han skal ha datt, han skal ikke ha det likevel. 

Jeg har skikkelig hodepine på fjerde uka uten pause, og klarer ikke bøye meg ned uten å få skikkelig intense smerter, men guttungen vil ikke kle på seg engang. :|

Kanskje stygt å si det, men den lettelsen etter jeg har levert han i barnehagen er stor. Det å bare være hjemme, og det å kunne gå tur med Mira i fred og ro er bare helt fantastisk. Gleder meg veldig til samboeren kommer hjem i morgen! :) Under 2 timer til henting, og jeg får litt panikk bare av tanken. :P 

:hug: Er lov å være sliten og synes barnehage er gull verdt! :hug: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

1 time siden, Ingvild skrev:

Du, går det an å spørre om du egentlig har det bra i dette forholdet? Du trenger ikke å svare i det hele tatt, og det har ingenting med meg å gjøre. :) Men du skriver jo her på et offentlig forum, og da må det være lov å stille spørsmål. Mitt inntrykk er at du veldig ofte klager over hva han gjør, hvordan han prioriterer og at han ikke tar hensyn til deg og dine ønsker. Og jeg syns ærlig talt ikke at det høres ut som en trivelig hverdag. Det kan godt hende at dere har det stort sett fint og at du bruker sonen til å blåse ut litt i stedet for å starte opp småkrangler med kjæresten din. Vi ser jo bare den siden du velger å dele her. Men jeg tror ikke jeg hadde trivdes med å dele livet mitt med en som har så lite respekt for meg og mine ønsker/behov.

Jeg kunne hatt det bedre, men vi jobber med saken. Han har ikke hatt noe alvorlig forhold før meg og er vant til å sette seg selv først (og ant og tredj...) og vi kom litt skeivt ut de første åra fordi jeg er en sånn idiot som setter alle andre før meg selv. Så han har fått fortsette med noen uvaner litt for lenge. Jeg beklager at jeg klager mye. Det er nok litt sånn at jeg skriver her for å lufte tanker istedenfor å ta det opp med ham fordi jeg vet jeg må ta opp noe viktigere, og litt fordi jeg ikke har så mange jeg kan prate med her. De fleste kan lufte sånne tanker med venninner. 

Jeg er veldig glad i ham og jeg vet han er glad i meg, så vi jobber med det. 

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Det stemmer nok det. Mva er 25% + 146,- i fortollingsgebyr.

Takk!

2 timer siden, Siri skrev:

Kanskje det er et tollbehandlingsgebyr i tillegg? 

Det høres logisk ut. Selv om det ikke stod på utregningssiden til toll.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
5 minutter siden, Bananen skrev:

Takk!

Det høres logisk ut. Selv om det ikke stod på utregningssiden til toll.no.

Tollvesenet tar ikke noe for tollbehandling. Posten og andre speditører gjør :)

Før kunne man feks selv reise på Alnabru og få tollvesenet til å ta seg av tollbehandlingen og bare betale avgiftene. Uten tillegg som da posten og speditører tar for jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et stusselig syn jeg og Casper må være :lol: begge halter seg bortover! Etter å ha hatt av og på vondt i den ene foten min hele livet burde jeg kanskje sjekke den ut. Men det går jo alltid over så :P 

Synes synd på Casper da, helt tydelig at han ikke har det bra i dag. Og dumme meg ga ham smertestillende sammen med maten i dag, og da har det visst ikke så bra effekt. Har alltid gitt metacam sammen med måltid, men nå får han onsior og da glemte jeg meg. Blir nok ikke noen "langturer" på en stund iallefall (langturer nå er for oss over 1 time, stusselig nok). Men, han blir nok bedre igjen, jeg må bare lære meg hva han tåler og hva han ikke tåler. To timer løs i skogen er altså for mye, det vet jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vel toro begynne å bli lei av meg. Tredje gang jeg klager på et produkt i 2016. :aww:  Riktignok aldri gjort det før da. Dagens oppdagelse var nemlig nøyaktig hvor mye berinaisesauspulver det er en 4pk... Alle fire posene mangler forsegling i bunnen nemlig. :lol:  Det blir berinasesaus på slump i dag, gitt. :aww: 

(yep bruker poseberinaise og har ingen planer om å endre på det :aww::lol: ) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Jeg kunne hatt det bedre, men vi jobber med saken. Han har ikke hatt noe alvorlig forhold før meg og er vant til å sette seg selv først (og ant og tredj...) og vi kom litt skeivt ut de første åra fordi jeg er en sånn idiot som setter alle andre før meg selv. Så han har fått fortsette med noen uvaner litt for lenge. Jeg beklager at jeg klager mye. Det er nok litt sånn at jeg skriver her for å lufte tanker istedenfor å ta det opp med ham fordi jeg vet jeg må ta opp noe viktigere, og litt fordi jeg ikke har så mange jeg kan prate med her. De fleste kan lufte sånne tanker med venninner. 

Jeg er veldig glad i ham og jeg vet han er glad i meg, så vi jobber med det. 

:hug: Du, jeg tror ingen mente at du ikke kan ha utblåsninger eller klage her, denne tråden er for alle, var mer en bekymring for om du har det bra slik jeg forsto det, uten at jeg skal legge ord i munnen på  @Ingvild:) 

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, de vanndrivende er så effektive at jeg tør ikke gå ordentlig tur, for jeg må tisse cirka hvert 17. minutt. Men vi har vært masse i hagen og plukket opp ting som har vært skjult av snøen. Og jeg angrer skikkelig på at jeg ikke tok bilde av den KNALL-LILLA bæsjen jeg fant - det må ha vært fra da Glam spiste en kulepenn, at blekket farget avføringen. Det er det morsomste jeg har sett på lenge :D 

Nå skal jeg vaske opp, så jeg får rengjort ting som trengs for å lage middag. Jeg har satt på vaskemaskin og tørketrommel, og venter på at hundene skal ta sin del av husarbeidet...

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Raksha skrev:

Nå må vel toro begynne å bli lei av meg. Tredje gang jeg klager på et produkt i 2016. :aww:  Riktignok aldri gjort det før da. Dagens oppdagelse var nemlig nøyaktig hvor mye berinaisesauspulver det er en 4pk... Alle fire posene mangler forsegling i bunnen nemlig. :lol:  Det blir berinasesaus på slump i dag, gitt. :aww: 

(yep bruker poseberinaise og har ingen planer om å endre på det :aww::lol: ) 

Ingen grunn til å ikke bruke pose når sausen fra pose smaker mye bedre enn det man som regel greier å lage selv :D. Bernaisesaus er vel ikke sånn easypeacy å lage (ikke at jeg har forsøkt da, men...). 

Har jeg spist blomkålsuppe som man får kjøpt frossen på butikken - og helt ærlig: jeg lager bedre blomkålsuppe selv enn det der. Men da vet jeg det liksom :D

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på meg skjørt i dag pga en kritisk mangel på bukser (må få handla snart :lol: )  Ene ungen syntes det var krise. Kan ikke gå med skjørt vettu! Måtte love å ha på bukse i morra, for å avverge en skikkelig 2,5-åring-tantrum.

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pippin&Symra skrev:

"Scientists have found that people who constantly get bothered by grammatical errors online have "less agreeable" personalities than those who just let them slide"

:icon_redface:

Da er jeg tydeligvis en grusom person :P *føler seg truffet* 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaghetti med vegetarisk saus in the making. Nå er det nummeret før jeg glemmer å savne kjøtt i den sausen. Sopp og hvitløk gjør susen!

I går tissa Pippin på dørmatta uti gangen før vi rakk å komme oss ut på morgentissetur, sånt skjer en gang annenhver uke omtrent, selv om vi tar en liten nattetisserunde i hagen rett før senga. Lurer på om jeg må kaste den matta, kan vel bli vanskelig å få lukta skikkelig ut, den er laget av kokos eller sisal eller hva det heter.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man egentlig "forvente" at skolen gjør med en mobbesak? 

Spoiler

Lillesøsteren min blir mobbet ganske grovt, såvidt vi vet kun over nettet av klassekamerater. Blant annet ble det opprettet en chatgruppe som het: "Vi som syntes ****** er en idiot". Hun er multifunksjonshemmet og går i en spesialklasse med andre med ulike utfordringer, så jeg forstår jo at det kan være mer innviklet å sette igang tiltak enn i en "normal" klasse. 
Jeg sa at mamma måtte ordne et møte med læreren ,men istede ringte hun og læreren sa hun skulle snakke med elevene det gjaldt og at vi bare måtte vente på bedring. Jeg syntes det høres litt lite ut, bør ikke sånt tas mer alvorlig? Og vente på bedring - hvor lenge da? 

Hun er dårlig på å prate og fortelle, noe forteller hun mens andre ting blir litt vanskelig for henne å forklare, så nøyaktig hva som skjer på skolen vet vi ikke. Det eneste vi vet er det vi har sett med egne øyne har blitt skrevet på nettet. Dermed syntes jeg det er ENDA viktigere at sånt blir tatt tak i NÅ - ikke om en uke eller to, for vi vet ikke hva som skjer, det kan være mye mer alvorlig enn det vi har sett. Eller bedre selvsagt, men jeg har mine tvil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Paranomia skrev:

Hva kan man egentlig "forvente" at skolen gjør med en mobbesak? 

Vis skjult innhold

Lillesøsteren min blir mobbet ganske grovt, såvidt vi vet kun over nettet av klassekamerater. Blant annet ble det opprettet en chatgruppe som het: "Vi som syntes ****** er en idiot". Hun er multifunksjonshemmet og går i en spesialklasse med andre med ulike utfordringer, så jeg forstår jo at det kan være mer innviklet å sette igang tiltak enn i en "normal" klasse. 
Jeg sa at mamma måtte ordne et møte med læreren ,men istede ringte hun og læreren sa hun skulle snakke med elevene det gjaldt og at vi bare måtte vente på bedring. Jeg syntes det høres litt lite ut, bør ikke sånt tas mer alvorlig? Og vente på bedring - hvor lenge da? 

Hun er dårlig på å prate og fortelle, noe forteller hun mens andre ting blir litt vanskelig for henne å forklare, så nøyaktig hva som skjer på skolen vet vi ikke. Det eneste vi vet er det vi har sett med egne øyne har blitt skrevet på nettet. Dermed syntes jeg det er ENDA viktigere at sånt blir tatt tak i NÅ - ikke om en uke eller to, for vi vet ikke hva som skjer, det kan være mye mer alvorlig enn det vi har sett. Eller bedre selvsagt, men jeg har mine tvil... 

Om dere opplever at skolen ikke følger opp, kan dere ta saken selv til Konfliktrådet. Dere kan opprette en sivil sak, det er gratis og Konfliktrådet vil vurderer om de kan hjelpe, ofte så kan de det. Det er ikke uvanlig at Konfliktrådet tar saker om mobbing i sosiale medier og siden mobbing på sosiale medier oftest skjer utenfor skoletid kan det være greit å involvere andre instanser. Det er ulovlig å hetse og sjikanere folk på nett. Så bare det å stille til møte på en politistasjon kan være avskrekkende, selv for den verste mobber.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wednesday skrev:

Har på meg skjørt i dag pga en kritisk mangel på bukser (må få handla snart :lol: )  Ene ungen syntes det var krise. Kan ikke gå med skjørt vettu! Måtte love å ha på bukse i morra, for å avverge en skikkelig 2,5-åring-tantrum.

Mammaen her prøvde å ta jakka til pappan i huset her på tirsdagen da vi skulle i bhg fordi det er litt bedre plass i jakka til pappan.. 

Det gikk dog ikke helt knirkefritt, for man tar jo ikke jakka til pappa :aww: første hun prøvde å fortelle pappan da de kom hjem også var at mamma hadde tatt jakka til pappa :lol: 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å være litt oppgitt over lillesøster som får en meget kraftig baksmell selv etter at jeg gang på gang har sakt at hun må få endret til prosenttrekk når hun ikke aner hvor mye hun faktisk tjener i løpet av ett år? Og etter to friår etter VGS har hun ingen oppsparte penger. De gikk til å kjøpe bil og nye pupper. Hun har bodd gratis hjemme og har ingen andre faste utgifter enn bilforsikringen. 

Det er lov å le også da sant? :lol: 

Jaja, godt hun har hode skrudd på rett vei i omtrent alle andre situasjoner bortsett fra akkurat når det kommer til penger og prioriteringer :aww: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Er det lov å være litt oppgitt over lillesøster som får en meget kraftig baksmell selv etter at jeg gang på gang har sakt at hun må få endret til prosenttrekk når hun ikke aner hvor mye hun faktisk tjener i løpet av ett år? Og etter to friår etter VGS har hun ingen oppsparte penger. De gikk til å kjøpe bil og nye pupper. Hun har bodd gratis hjemme og har ingen andre faste utgifter enn bilforsikringen. 

Det er lov å le også da sant? :lol: 

Jaja, godt hun har hode skrudd på rett vei i omtrent alle andre situasjoner bortsett fra akkurat når det kommer til penger og prioriteringer :aww: 

Min søster er litt i samme gata.. Men hun kan finne på andre kreative påfunn andre situasjoner også, så jeg er norgesmester i hold-kjeft-disiplinen for ingen liker vist besserwissere :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7 timer siden, maysofie skrev:

Er det mulig å få championat-diplom for mellomtitler? :blink:

Nei, det er ikke diplomer på mellomtitler. 

Jeg har fått første baksmell på 8 år. Har stort sett fått tilbake mellom 4 og 12 tusen.  Plutselig baksmell. Har hatt samme skattetrekket i 10 år, lønna har ikke endret seg noe særlig de siste 5 åra. Skjønner ikke hvorfor det plutselig er betalt for lite skatt. 

Irriterende.  Og jeg har virkelig enkel selvangivelse - lønn, reisefradrag, verdi av bil og depositumskontoen. Thats it.  Men står en sum der jeg lurer litt på så da får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

Min søster er litt i samme gata.. Men hun kan finne på andre kreative påfunn andre situasjoner også, så jeg er norgesmester i hold-kjeft-disiplinen for ingen liker vist besserwissere :aww: 

Godt vi er flere med sånne søsken! :lol:

Jeg klarte ikke å dy meg. Sendte link til nybegynnerkurs i økonomistyring og lurte på om ikke det hadde vært lurt å melde seg på :P 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...