Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips mot snorking?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Sambo snorker, såpass at jeg sliter med å få sove. Han snorker noen ganger så høyt at jeg våkner. Dette ødelegger nattesøvnen for oss begge, fordi jeg dytter i han og sier han snorker og jeg får ikke sove. Det ender som oftest med at han går og legger seg på sofaen eller at han ikke kommer og legger seg på soverommet i det hele tatt.

I tillegg til å ødelegge nattesøvnen til oss begge, så sover han generelt dårlig fordi han er tett i nesa og sover med munnen åpen. Han er tørr som sandpapir om morgenen. Han snorker selv om han ligger på siden, selv om det er verst om han ligger på rygg.

Vi har vært på Øre, nese hals på sykehuset for å sjekke om det er noe de kan gjøre med det. Han fikk noe nesespray som kanskje kunne hjelpe. Det hjalp litt, men ikke spesielt. Etter første timen fikk han også med seg en haug med instrumenter han skulle tape til kroppen som sjekka søvnkvalitet, oksygenmetning, søvn apne osv, men fikk ikke noe utslag der av betydning.

Legen har ikke noe mer å komme med og han er ikke kandidat for operasjon fordi han ikke har en sykdom som gjør dette. Det at han snorker og har forringet søvnkvalitet pga. dette er ikke grunn nok til å operere. Han må i såfall ta det privat og det har vi ikke råd til. Han har en helseforsikring gjennom jobben som vi skal sjekke om dekker en slik operasjon, men vi vet ikke om denne forsikringen dekker dette enda.

Er det noen her som har noen tips til hva vi evt kan prøve? Noen som har vært i samme situasjon som har prøvd diverse tiltak som har hjulpet? Vi har prøvd noe av det de selger på apoteket uten at det har hatt noe særlig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå sier  jeg noe som høres helt teit ut men kan i mange senger testes enkelt. Reflux problematikk kan gi trøbbel i øvre luftveier. Det kan dere teste lett med å bygge opp senga 15 cm ved hode enden. det bør gå gradvis nedover til flatt fra hofter. Har dere bein på senga så  bygg opp under de. Dette kan gjøre utslag hvis det er reflux. Han bør da helst ligge på venstre side.

Støvallergi kan også gjøre utslag på snorkingen. 

Håper dere finner en løsning uten å operere

to separate soverom kan også være en løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, finn deg ditt eget soverom :) Gubben og jeg sover separat nettopp pga snorking. Han har virkelig prøvd alt, sovet høyt, sovet lavt, operert, testet alle naturmidler og gjort det meste. Vi løste det hele med å kjøpe en god seng til meg og jeg flyttet inn på hunderommet. Av en eller annen grunn er det koseligere å høre på Asti snorke enn min manns bråk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern her har tatt operasjon for å redusere drøvelen. Han snorken fremdeles hvis han er allergisk (noe han er sånn 70% av tiden...) eller forkjøla. Men han snoker mest når han ligger på ryggen. Så jeg vekker han og ber han om å legge seg på siden. Han snorker også mer hvis han har hodet høyt i forhold til kroppen.. Hvis jeg ikke skal på jobb dagen etter putter jeg ørepropper i ørene (er redd for å ikke vokne av vekkeklokka :P ). Hvis jeg vokner mange ganger eller er ekstra trøtt, eller vet at jeg trenger en god natts søvn så legger jeg meg på gjesterommet. Men hvis man sover vær for seg føler jeg at det er litt ekstra viktig å ha annen type nærhet i hverdagen da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke ørepropper? Det kan være ubehagelig om du ikke er vant til det, men det blir en vane. Men ettersom det er et problem for ham også så er det jo bedre om man kan løse det opprinnelige problemet.

Rart han ikke får operasjon pga manglende sykdom, svogeren min er operert bare pga snorkeproblemene såvidt jeg vet.

Det som funker best på min mann er nasi-vent: http://www.amazon.com/NasiVent-Tube-Plus-Snoring-anniversary/dp/B00F8I65JO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separat soverom er nok redningen både for samliv og søvn dersom den ene parten er en hardbarket snorker! Snorking blir ofte verre med alderen, og det er ikke alltid så mye å gjøre med...

Min Bestefar måtte sove i kjelleren, mens Bestemor sov i andre etasje, og likevel hørte hun snorkinga hans. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo sover også i separate soverom. Jeg våkner lett og han snorker høyt. Det går bare ikke. 

Den eneste jeg har et fnugg av tålmodighet med om natta er mitt eget avkom, så sambo blir utsatt for gladvold hver gang vi sover sammen. 

Uromantisk -jepp. 

Men helt nødvendig for at vi skal komme oss igjennom dagen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mud skrev:

Jeg og sambo sover også i separate soverom. Jeg våkner lett og han snorker høyt. Det går bare ikke. 

Den eneste jeg har et fnugg av tålmodighet med om natta er mitt eget avkom, så sambo blir utsatt for gladvold hver gang vi sover sammen. 

Uromantisk -jepp. 

Men helt nødvendig for at vi skal komme oss igjennom dagen :P

Føler det ikke er gladvold altså, jeg er rasende forbanna for at jeg ikke får sove! Den volden jeg utfører da er med drapshumør :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Margrete skrev:

Føler det ikke er gladvold altså, jeg er rasende forbanna for at jeg ikke får sove! Den volden jeg utfører da er med drapshumør :P

Vi kaller det gladvold,  men det blir utført med en viss porsjon hat, ja :lol:

 

Jeg vet jo at han ikke gjør det med vilje, men det FØLES som det er med vilje når jeg er trøtt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seperate soverom funker dårlig per nå, siden vi har en leilighet med kun ett soverom, hehe. Men han rømmer ofte til sofaen som sagt. 

Han skal såvidt han vet ikke ha noen allergier, han har heller ingen andre symptomer som skulle tilsi refluks. 

Faren hans har forøvrig samme problemet og ble operert for snorking.

Men ut i fra hva dere skriver, så ser det ikke ut som det er så fryktelig mye å gjøre egentlig. Jeg tåler virkelig ikke å høre snorking. Jeg vrenger med ved minste antydning til snorking. Det er en lyd jeg virkelig ikke greier å høre, slik har det alltid vært og både mamma og pappa var/er storsnorkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, simira skrev:

Funker ikke ørepropper? For deg?

Jeg hører snorkingen igjennom proppene. Har prøvd. Jeg har også prøvd ørepropper med musikk, og det fungerer ok, inntil jeg sovner og de faller ut og jeg våkner av at han snorker. Jeg blir også vond og sår i ørene av å bruke de og søvnkvaliteten går betydelig ned når jeg må sove med musikk på ørene, selv om det er rolig og behagelig musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Hjelper det om du legger deg og sovner først? Eller våkner du da med en gang han begynner?

Det er slik vi har pleid å gjøre det når han sover på rommet. Han venter til jeg har sovna. Det fungerer greit i helger, men ikke like bra i ukedager når vi begge skal tidlig opp på jobb. Jeg må alltid lese litt før jeg blir trøtt og sovner. Selv om jeg sovner først og ikke våkner av at han kommer inn, så kan jeg våkne av snorkingen han senere på natta, evt. ved tidlig morgen når jeg sover lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaffateip :aww: 

 

men helt seriøst ville jeg ha fått legen til å sjekke ut litt om hvorfor typen snorker.. Det kan feks være bløtvevet i svelget, men også andre årsaker.. Når man har funnet ut hva som gjør det, er det lettere å finne løsninger også.. 

Man har jo alt fra spray, strips, biteskinne osv som skal hjelpe imot snorking.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tekopp skrev:

Det er ikke søvnapne? Må sjekkes på søvnsenter. Har man det kan man bruke maskin som fjerner snorkinga totalt og øker søvnkvaliteten betydelig.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Dette begynte min far med for noen år siden, og det har gjort hverdagen til mine foreldre mye bedre (økt søvnkvalitet hos begge). Ingen snorking med sånn pustemaskin, meeen er man veldig var på lyder kan lyden fra maskinen være irriterende nok. :P

Han snorket så høyt at jeg hørte det opp på rommet mitt gjennom en etasje. Mye banking i gulvet og kjefting fra min del opp gjennom, tåler heller ikke snorking. :lol:

Ville tatt kontakt med en annen lege om legen deres bare avviser operasjon eller annen behandling på det grunnlaget. Mange har god erfaring med operasjon, og mange får det innvilget på det grunnlaget du skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Dette begynte min far med for noen år siden, og det har gjort hverdagen til mine foreldre mye bedre (økt søvnkvalitet hos begge). Ingen snorking med sånn pustemaskin, meeen er man veldig var på lyder kan lyden fra maskinen være irriterende nok. :P

Han snorket så høyt at jeg hørte det opp på rommet mitt gjennom en etasje. Mye banking i gulvet og kjefting fra min del opp gjennom, tåler heller ikke snorking. :lol:

Ville tatt kontakt med en annen lege om legen deres bare avviser operasjon eller annen behandling på det grunnlaget. Mange har god erfaring med operasjon, og mange får det innvilget på det grunnlaget du skisserer.

Han var først hos fastlegen med problemet og ble henvist til en lege på sykehuset som også kikka og styrte. De gjorde noen undersøkelser, men vet igrunnen ikke helt hva de kom fram til at var årsaken. Legen sa at de de hadde gått tilbake på dette med operasjon for alle, det var kun de med en faktisk sykdom som fikk operasjon. Det var visst noen nye greier forsto jeg. Det var bestemt på høyere hold enn denne legen, rett og slett ikke underlagt spesialisthelsetjenesten. Han skulle dog gi beskjed om det ble endring i reglene, men det får vi nå se på.

 

5 timer siden, Tekopp skrev:

Det er ikke søvnapne? Må sjekkes på søvnsenter. Har man det kan man bruke maskin som fjerner snorkinga totalt og øker søvnkvaliteten betydelig.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Nei, han har ikke det, Det er han utredet for. Han har ikke vært på søvnsenter, men på sykehuset fikk han en hel haug med instrumenter han skulle ha på seg en natt som måler alt mulig rart, også søvnapne. Han er på ingen måte kandidat for cpap for oksygenmetningen er helt normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Nei, han har ikke det, Det er han utredet for. Han har ikke vært på søvnsenter, men på sykehuset fikk han en hel haug med instrumenter han skulle ha på seg en natt som måler alt mulig rart, også søvnapne. Han er på ingen måte kandidat for cpap for oksygenmetningen er helt normal. 

Det er nesten dumt at det ikke er det som er galt med han, siden det er lett å fikse :P 

Om det offentlige nekter han operasjon, så går det ann å sjekke hva det private tar for å få gjort noe slikt. Kan være verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tekopp skrev:

Det er nesten dumt at det ikke er det som er galt med han, siden det er lett å fikse :P 

Om det offentlige nekter han operasjon, så går det ann å sjekke hva det private tar for å få gjort noe slikt. Kan være verdt det.

På 24. februar 2016 at 8:01 PM, Sprettballen skrev:

Han må i såfall ta det privat og det har vi ikke råd til. Han har en helseforsikring gjennom jobben som vi skal sjekke om dekker en slik operasjon, men vi vet ikke om denne forsikringen dekker dette enda.

Hun skrev jo det :P 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tekopp skrev: Det er nesten dumt at det ikke er det som er galt med han, siden det er lett å fikse [emoji14] 

Om det offentlige nekter han operasjon, så går det ann å sjekke hva det private tar for å få gjort noe slikt. Kan være verdt det.

På 24. februar 2016 at 8:01 PM, Sprettballen skrev: Han må i såfall ta det privat og det har vi ikke råd til. Han har en helseforsikring gjennom jobben som vi skal sjekke om dekker en slik operasjon, men vi vet ikke om denne forsikringen dekker dette enda.

Hun skrev jo det [emoji14] 

 

Oops, sorry. Leste litt for kjapt gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...