Gå til innhold
Hundesonen.no

Svensk Lapphund-valper på vei!


Gelli
 Share

Recommended Posts

Gelli venter sitt første kull, og er på døgn 55 nå☺️ Forventer vel valper iløpet av ei uke, spennende! 

Vi var i Stockholm og paret før jul, det gikk da _ikke_ glatt, og jeg ble utrolig lettet da det endelig ble heng etter 4 dager(på dag 16 og 17 i løpetiden, progesterontest viste hun skulle stå på dag 13!!) med prøving, mye energi, lang og dyr reise og mistroiske svigerforeldre...? 

Ble nesten overrasket da ultralyden viste at hun var drektig! Men det var jo supert;) "Dessverre" leitet veterinæren veldig grundig med proben, da hun ville forsøke å telle.. Hun fant først bare to, men så tilslutt tre. Hun tror ikke det er flere, og nå tror egentlig ikke jeg det heller.. Såå svær er hun nok ikke. Håper iaf det er tre da!

Valpekasse har jeg designet og fått hjelp av samboer til å sette sammen, den ble ganske fin:) Tenkte å gjøre enda mer ut av den, med litt utskjæringer og mer detaljer, men er sykmeldt og virker bare delvis for tiden?.. Mangler fortsatt beskyttelseskanten, stoler på at min handy samboer fikser den som lovet innen kort tid;) 

Gelli er da selvsagt verden heeerligste og snilleste svenske lapphund(:D), og ikke ser hun så værst ut heller:) Hennes fulle navn er NoUCH SeUCH(venter på bekreftelse) NJV-13 Oahpalas Geallu, og hun er akkurat blitt 3 år. Faren er en ung type, er svensk og heter Zingo, bare 1.5 år gammel, har vært på to utstillinger og fått excellent på begge. Snill fyr, som ser fin ut tross sin unge alder. Vil vel legge seg ut en god del enda;) 

Har så lyst til å selge noen sorte lodotter til Trøndelagsområdet for å øke kjennskapen til dem her, og har lyst til å beholde en selv.. Men får ikke ha fler enn de to jeg har hjemme, sier samboern...:( Finner vel på noe lurt med deleie eller sette ut på fôr om det blir aktuelt, tenker jeg;D 

Har ellers interessenter i Troms og Finland, så lokale kjøpere kan jeg ikke kalle det, akkurat...!?

Synd etterspørselen er større enn det er mulig å levere.. Håper denne gullige rasen overlever i framtiden, og at man får opp antall oppdrettere på rasen!?

Edit: rettet skrivefeil, og legger til bildebeskrivelser under bildene;)

image.jpeg

Gelli i høst:)

image.jpeg

Gelli på NKK Ålesund i vår, med gjestehandler:) Hun ble BIM!

image.jpeg

Gelli på championsdagen, Sunndalsøra april 15 :)

image.jpeg

Zingo på en stamme!

image.jpeg

Gelli og Zingo etter første paring☺️

image.jpeg

Gelli virker fornøyd nok med valpekassa, bilde fra i dag:)

image.jpeg

Zingo i snøvær på nyåret:)

image.jpeg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Vi bor i Stjørdal;)

Det er veldig vanskelig å finne ok parringspartnere på Svensk Lapphund, da det er så få av dem.. Ja, om man tenker å følge NKK's regler og avlsrådets retningslinjer da selvsagt, og det gjør jeg jo.. Det var veldig få hannhunder som ikke var bærer av et gen Gelli(og mange andre) er bærer av, og i tillegg skulle de ikke være i slekt, og heller ikke i slekt med den andre ungtispa mi(om jeg skal bruke hann fra dette kullet på henne senere), og by then er antallet mulige hannhunder kraftig innskrenket.. Og så har avlsrådet i Norge bestemt at avles hunder skal øyelyses, noe det svenske avlsrådet ikke krever(og dermed gjør heller ingen det uten videre).. Det var ingen aktuelle hanner i nærheten i Norge, iallfall ikke som jeg fikk nok kontakt med til at de gjennomførte de krevde tester for å kunne brukes i avl. Eieren til Zingo derimot, fikk jeg god kontakt med, og han matchet alle mine "krav" til hannhund, fri for pragenet, HD-fri, rasetypisk og ikke i slekt med noen av mine jenter.. Og  eieren både stilte ut og øyelyste uten spørsmål, og var virkelig samarbeidsvillig:) Så ja, hunden er ung, men absolutt ikke tilfeldig valgt!:D Uansett er situasjonen sånn med denne rasen, at ethvert individ som ikke er sykt(i sinn eller kropp) eller _totalt_ feilkonstruert har noe verdifullt å videreføre, og BØR brukes i avl...  Men selvsagt skal NKK/SKKs regler mtp alder overholdes:)

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, monica_n skrev:

Lykke til med kull med en nydelig rase! Mine foreldres nabo har en svensk lapphundgutt faktisk, virker som en herlig rase. :)

 

Akkurat nå, monica_n skrev:

Lykke til med kull med en nydelig rase! Mine foreldres nabo har en svensk lapphundgutt faktisk, virker som en herlig rase. :)

 

Åh, så gøy! Hvor bor foreldrene dine? Ikke for det, men er såpass få SL i Norge at det er en mulighet for å tilfeldigvis vite hvilken hund det er også, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gelli skrev:

 

 

Åh, så gøy! Hvor bor foreldrene dine? Ikke for det, men er såpass få SL i Norge at det er en mulighet for å tilfeldigvis vite hvilken hund det er også, haha

De bor utenfor Kristiansand, Vestre vallesverd! Vet du hvem det er? :) Møtte den i jula, tror den er rett under året? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke umiddelbart hvem det er, men kan mistenke hvem oppdretteren er, om den er kjøpt på Sørlandet!☺️ Bra de har en SL iaf, og kan vise den fram til fremtidige hundekjøpere, som da har en referanse til denne nydelige rasen, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnnChristin skrev:

Spennende :D Lupin gleder seg til å sikkert møte noen av småttingene i ringen om et par år eller noe sånt ;)

Ja, ikke sant! Kan vel ta noen år før han møter de i ringen, men håper jo de blir å se i diverse ringer allerede i år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får man håpe ja! Men vet jo aldri hvor lang tid det tar før vi får rota til oss det siste certet! Satser på at Lillian fikser det i Kongsberg da! Blir spennende å følge med her! Stalke både her og FB :D Vi trenger mer svensk lapphund og lapphund generelt her inne :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine hunder.
Jeg har et barndomsminne fra en svensk lapphund faktisk. Jeg fløy jo rundt og gikk turer med alt man fikk gå turer  med fra jeg var 7-8? ish. Og denne svenske lapphunden hadde jeg så lyst til å gå tur med, men hunden var en sær frøken og ville ikke være med på tur :P (annet enn med eieren sin selvsagt)

Var hyggelig og hilse på og klappe også da, og eieren var jo grei.

Lykke til med kullet, håper det kommer akkurat hva du ønsker deg :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Ja, jeg håper det kommer friske og gode valper, og at alt går bra, utover det tør jeg ikke ønske så mye, hehe! 

Her er frøken lill-rugg i dag:) Hun virker større i buken i dag, og kanskje henger den en anelse mer... Hun fiser hele tiden, og det lukter ekstremt dårlig, haha! Spørs om det har blitt for mye godbiter?!

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aslan skrev:

Hva er slektsskapsindeksen på Zingo og Gelli egentlig? Syns det er så fascinerende at svenskene kan ha en slik oversikt :)

106 og 114, så litt høy om målet er å være rundt 100. Men en ting om gangen:) Får pare neste generasjon med individer med lavere slektskapindex, innen den tid finnes kanskje flere aktuelle alternativer med lavere index;) Man har jo "nettopp" begynt med å ha det som retningslinje for avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gelli skrev:

106 og 114, så litt høy om målet er å være rundt 100. Men en ting om gangen:) Får pare neste generasjon med individer med lavere slektskapindex, innen den tid finnes kanskje flere aktuelle alternativer med lavere index;) Man har jo "nettopp" begynt med å ha det som retningslinje for avl.

det er jo overhodet ikke så høyt det da :) Men det er jo et kjempefint verktøy dere har fått for å kunne jobbe med utfordringene som er syns jeg :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...