Gå til innhold
Hundesonen.no

Greyhound


jma
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gjerne lære litt mer om greyhound! 

Har fått med meg at det er forskjellige typer av rasen, og regner med at det er typiske løpslinjer og typiske utstillingslinjer? Kan noen vise meg bilde av typiske hunder fra de forskjellige linjene og si litt om hva som er forskjellen på dem mtp adferd, og hva som er riktig/galt/annderledes på dem utseendemessig? 

Jeg oppfatter det som om de fleste myndene er veldig greie med andre hunder, gjelder dette også greyhound? Uansett kjønn? Dette er vel ikke en rase som er typisk dominant eller kranglete? 

Hvor mye mosjon og stimuli trenger en greyhound fra aktive linjer? Regner med de har mest behov for fysisk aktivitet og ikke så mye mental? 

Er de som regel greie å ha hjemme alene en arbeidsdag? 

Har dem en stor radius? (Sånn sett bort ifra om dem finner på å jakte på ett eller annet.) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, en fantastisk rase. :wub: Har snust litt på rasen noen år nå og oppsøkt dem på endel utstillinger. Som Teserere sier, så er de utrolig behagelige vesner å være rundt. I Norge er det ingen som avler på løpslinjer, såvidt jeg vet. Resten tror jeg overlater til de som har direkte erfaring med rasen. :lol:

Raseklubben har facebookgruppe (https://www.facebook.com/groups/790376401012693/) hvor det er mye aktivitet og flinke til å svare på spørsmål synes jeg. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jma Så hyggelig når noen har lyst å vite mer om rasen :)

Ja det er to typer greyhound som du nevner. Utstillig /standard greyhound som det også kalles, og løps greyhound. I miljøet mener man at dette er to forskjellige raser, ja så forskjellige at de ikke bør blandes. Det er en en egen diskusjon. Det er noen oppdrettere som blander disse, noe jeg personlig syns er flott. Det er ganske stor forskjell på disse typene. Det er stor forskjell på størrelsen blant annet. En vanlig vekt på en hannhund av løpstypen kan være i underkant av 30 kg, mens en fra utstillingslinjer kan være opp imot 50 kg! Løpshundene er avlet for fart og utholdenhet, det er det eneste. Utstillingsavelen går på estetikk og eleganse. Jeg syns jo utstillingsvarianter ER mye vakrere og en penere type hund. Løpshundene blir litt mer varierende, det kan være ulike hodefasonger, ørestillinger, pelslengde, osv.  De er også mer kompakte og muskuløse, har ikke så lang rygg eller så mye vinkler som utstillingstypen.  Du vil nok aldri få høy score på utstilling med en løpstype. Og en utstillingstype vil aldri kunne prestere på samme måte løpsmessig. De har også ulike helse problemer.

Her er noen bilder fra når Nitro møtte en løps grey fra Sverige. Du ser litt forskjell på dem. http://galleri.livetinord.com/#!album-26

Her i Norge er det ingen løpsmiljø (bane), men i Sverige og Finland er det det. Det er et fåtall som har løpsvarianter her til lands også. De oppdretterne jeg har sett på nett, så er det flere som kun selger til folk som vil konkurrere.

Gemyttmessig har jeg hørt at de to typene kan være ulike. Ustillingstypen er mer selskapshund, mens løpstypen har mer drifter. Man kan oppleve disse tingene det hos begge typene, men på generell basis. Det kommer nok an på hvilken type linjer/avel man velger. Det er flere som driver LC med sin utstillings grey, og man får trivelige familiehunder av løpstypen :)

Greyhound er en sosial og vennlig hund. Den skal omgås andre uten problemer og er ikke kjent for å være agressiv/kranglete. Også andre dyr skal de omgås. Jaktintinktet er tilstede absolutt, men jeg opplever det ikke som noen stor utfordring.  Men bor man på et sted med mye vilt etc, må man nok ta ekstra hensyn, også til naboens katt.

De er utpreget flokkdyr og trives best med andre hunder/folk rundt seg. Å ha en grey alene lange dager er ikke så hyggelig for dem. Jeg kjenner noen som har kun 1 grey, og det går jo :)

Det er aktive hunder, helt klart. Mye energi som skal ut. Jeg opplever ikke mine som såkalte sofa-poteter, men det er nok litt forskjell på hva man legger opp til. Jeg syns ihvertfall at de fortjener et aktivt liv med endel fysisk mosjon. Det som er så bra med dem, er at de løper på egenhånd og får ut mye energi selv, så lenge man har områder til det. De må løpe løs helst hver dag, men i hverfall 4 dager i uken. De trenger ikke mye mental trening. Noen liker godt trening med godbiter og ulike utfordringer, også sporing, mens andre er ganske så uinteressert.

Det er en rase som er avlet opp for jakt tett med eier, så de holder seg i nærheten av eier og er veldig eier fokusert. Ikke typisk setter- oppførsel hvor de stikker av å blir borte. De jakter med synet, så så lenge det ikke er noe de ser, så er de veldig lett å ha nært seg.

Jeg vil nok anbefale en standard greyhound til noen som vil ha rasen. De er nydelige, snille hunder som vil gi deg alt det du ønsker i en mynde(og kanskje mer til).  Jeg personlig syns mange av utstillingsvariantene beveger seg mer og mer imot et ekstremt eksteriør, også med tanke på størrelsen. Så hadde jeg vurdert rasen igjen, ville jeg sett mer på kryssning mellom løps og utstillings varianten. Men hos rette oppdretter ville jeg også lett kunne fått utstillingslinjer igjen.

Bare spør om det er noe mer du lurer på! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Djervekvinnen :) 

Da er de litt sånn som jeg forestiller meg. Jeg er jo veldig opptatt av at man skal bevare rasene som dem var og bevare bruksegenskapene, og det er nok mye mer sannsynlig at jeg hadde vært med på LC enn at jeg hadde dratt på utstilling. Så tror ikke jeg ville kjøpt en fra rene utstillingslinjer. Men kanskje en blanding som du sier hadde vært noe da. Er det på grunn av høy byttedrift at du ikke ville anbefalt en fra løpslinjer? Er standartypen en del høyere enn løpstypen? 

Det blir jo en stund til dette eventuelt blir aktuelt, men jeg har alltid likt de store myndene. Og da jeg så greyhoundringen på EDS15 så ble jeg enda mer fasinert og forelska i rasen. Skal jeg ha det en gang i fremtiden så blir det nok i tillegg til en presa. Men presaen kan jo være ganske uvøren når dem leker, og det er kanskje ikke så god match med en mynde.. :D 

Er interessant å lære mer om dem iallfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker litt på driftene, at det kan bli too much, (syns det er nok slik ustillings linjene er) og så syns jeg personlig at blandingen er litt penere enn ren løps. De er ikke så pene de løps hundene :P (uff, sikkert teit å bry seg om sånt, men jeg gjør det desverre, særlig når man har blitt så vant til utstillingsgreys)

Ja høyden er også veldig stor forskjell. Ustillingsgreyene har blitt veldig store. En løps hanne vil ligge på rundt 65 cm, og en utstillings hanne er 10 cm høyere.

Jeg har hatt grey sammen med dobermann, og dobbisene liker jo mer bryte-leking. Det gikk ganske greit å la de leke, men dobbisen slet veldig med å holde følge med greyen :P Greyene elsker å leke jakt, og løpe etter hverandre. Tror nok de tilpasser hverandre, og hvis man itllegg kan være litt påpasselig med å ikke la greyhounden bli "tynet" og herjet med for mye av de store tunge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner til her, har to greyhound hanner. En på knapt året og en som er 7 år. Hun er en aktiv pensjonist, og hundene får mye mosjon. Hun har sagt at det ikke er noe problem å ha de løse f.eks på fotballbaner eller store jorder, men at i skogen kan det fort bli høy risk mtp rådyr. Også sa hun at de ikke kan dresseres, men prates med, så blir de lydige nok til å oppføre seg :) Livlig dame med hærlige hunder, får alltid lyst på Greyhound når vi treffer George og Harry på tur <3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, dette forumet er litt mongo noen ganger, siterte feil, også går det ikke ann å fikse på.. 

Djervekvinnen: Jeg skjønner jo at man vil ha en hund som man synes er pen å se på asså. :) Og jeg har jo sikkert bare sett standarhunder irl, så kanskje jeg synes at de andre blir for små/stygge, haha.. :icon_redface:  Skal ikke se bort ifra det... Iaf den delen med at de kanskje blir for små.. 

Red Merle: Ååh, George og Harry :D Høres skikkelig koselig ut. :ahappy: 

Jeg er nesten litt redd for at jeg er litt feil type hundeeier for greyhound. Den første hunden min var et h***** de to første åra, og etter det har jeg nok blitt en i overkant streng hundeeier, og jeg er jo vant til relativt store, bestemte hunder som tåler en god støyt. Og det er ikke snakk om å ha hund i sofa eller seng eller lignende. Men jeg hadde sikkert klart å være litt mildere mot en annen type hund. Har jo aldri hatt en annne rase, bare passet andre hunder tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du ikke være redd for. Jeg er og en typisk streng hundeeier (ex dobbis eier hehe),og har strenge regler i huset med ingen hunder i møbler blant annet. Men med greyhound trenger man ikke være så streng, slik som med andre type "tøffe" raser. De er ganske medgjørlige og følsomnme. De tåler ikke korreksjoner så godt og blir da litt fornærmet og såret :-P , nok med å være passe streng der det trengs. Mine er så vant til at jeg styrer og sjauer,og noen ganger er jeg nødt å kjefte på dem fordi de er så utspekulerte og rampete.  Hehe. Så de er ikke skjøre porselenshunder. Men samtidig er d så deilig å slippe å være så streng, hvis du skjønner ( når man har vært vant til det fra tidligere)  

Kjenner til George og Harry. Eieren en veldig aktiv i miljøet og hatt rasen i årevis.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre. :D Åh, den nederste tispa der var bare helt nydelig!  Regner med det er standar linjer og den øverste tispa løpslinjer, og motsatt på hannene? Den øverste hannen synes jeg ser litt sånn tung ut. Men jeg har virkelig ikke peil på eksteriør på greyhound da. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jma ja det stemmer. det var som en illustrasjon på forskjellene :)  Det finns en del imellom der også, på begge sider.

Den sorte tispa er norskoppdrettet, og fikk valper i fjor mener jeg det var.  Tispene er mer feminine og slanke enn hannhundene. Det er tydelig kjønnspreg på dem.  Jeg syns begge kjønn er veldig flotte på sin måte. Hannene er imponerende med sin størrelse og muskler. Tispene blir mer elegante og søte. :wub:  Nei, du må bare få deg en sånn en! :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg kan dessverre ikke si meg enig at rasen er gjevnt over 'grei' med andre hunder. Obs at jeg her snakker om utstillingsvarianten, løpsvarianten har jeg ikke kjennskap til. Min og andres erfaring er at rasen kan være noen 'sure drittbikkjer' i forhold til andre hunder. Den gang jeg drev med utstilling, var dette en av de rasene jeg holdt god avstand til, ved passering. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...