Gå til innhold
Hundesonen.no

"Jeg hadde tross alt lest alt om hunder"


mushi
 Share

Recommended Posts

Et artig innlegg om det å være fersk hundeeier.

http://touch.tb.no/meninger/jeg-hadde-tross-alt-lest-om-hunder/o/5-76-236431

"Jeg fikk meg nemlig en hund. En nydelig schæfervalp ved navn Tyson.

Det lille nurket på 8 uker ble hentet i mai 2002, og jeg var så uendelig stolt. Endelig var jeg blitt hundeeier. Dette skulle bli så gøy. Godt forberedt var jeg også. Jeg hadde tross alt lest om hunder, jeg hadde sett andre hunder og jeg hadde til og med hilst på andre hunder."

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Føler at jeg har lest dette tidligere, men jeg ler like godt hver gang av slike historier :)
Herlig selvironisk, og det er uten tvil en eier som tar ansvar selv om det ikke ble som han hadde trodd. 

Kjenner meg spesielt i de delene med å vokse så fort at opphavet kunne vært en elg, og den ekstreme gjensynsgleden ved innkalling! 
Instruktøren på valpekurset jeg var på for et par mnd siden syntes det var morsomt med en så stor "mammadalt" :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var rimelig godt forberedt før jeg skaffet min første valp, men ingenting kan forberede en på søvnløse netter og hvor mye tid det går i lufting før man faktisk opplever det. De første par månedene kjentes som en evighet *ler* Nr. 2 gikk det litt greiere med, jeg visste hva som ville komme og siden jeg hadde vært igjennom det samme før, gikk ikke tiden like seint, for da visste jeg av erfaring at det ville gå over til slutt :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjenner meg igjen i dette, ja. Har lest og lært om hund i mange år, inkludert flere forum, men ingenting kan forberede enn på hvor frustrert det går an å bli. Heldigvis var jeg smart nok til å velge en bitteliten førstehund :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok noen hakk mer forberedt en fyren som har skrevet artikkelen. Jeg hadde jo passet hunder i mange år + drevet aktivt med hest, og i perioder hatt hovedansvar for opp til 7 hester når eier var på ferie. Sånn sett visste jeg at dyr to tid og jobb og ikke helt var like idyllisk som det kan virke på trykk noen ganger.  Kan ikke huske jeg reagerte på valpetiden heller. Han sov på rommet mitt (var 17 og bodde hjemme hos foreldra). 

Det med å tisse i hagen midt på natta kan jeg relatere til både med valper og høydrektige tisper  :P

Vet jeg har svart tidligere i tråden men da var jeg bare på mobil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var ganske frustrert en periode, og klaget min nød til en slektning som ikke har hatt hund. Jeg forklarte rutinene mine og sa hvor sykt sliten jeg var av å aldri få sove natten igjennom, og å hele tiden være på vakt for tissetegn. Han trodde jeg var i overkant nøye, og trodde ikke på meg når jeg fortalte at nei, det var faktisk helt vanlig at folk måtte ut minst 1 gang i timen med valper, og gjerne 1-2 ganger på natten i noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kristiin skrev:

Å noter deg at man ikke har tid til å kle på seg når valpen må på do om natta :lol: Jeg løp som regel ut i bare bh og truse! Gudskjelov at jeg hadde sommervalp! 

Jeg tror jeg må ha være veldig heldig med min valp, hun sov natten gjennom, hun. Heldigvis, får en si, for meg må du vekke med et helt korps eller mer for å få liv i :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Jeg tror jeg må ha være veldig heldig med min valp, hun sov natten gjennom, hun. Heldigvis, får en si, for meg må du vekke med et helt korps eller mer for å få liv i :P 

Jeg har vært "heldig" med mine valper der jeg også,  de sover om natta de.  

Men det er fordi jeg har de i senga og ikke står opp for hvert minste knyst. Jeg ignorerer glatt og valpen sover natta igjennom.   

Jeg har faktisk aldri vært oppe med en valp om natten, og jeg tror aldri jeg kommer til å gjøre det heller. Med mindre den er syk eller noe selvfølgelig..

Desverre fungerer ikke den taktikken like bra på barn som på hunder, katter og minigriser :(  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen (mange) tårer og "hvordan i alle dager kunne JEG tro at JEG skulle klare en shiba..". Jeg hadde også lest om hunder ;) Heldigvis ble han en flott kar og jeg glemte etterhvert tårene. Helt til nr. to kom i hus og var akkurat like ille. Nå skal jeg aldri glemme det. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kristiin skrev:

Å noter deg at man ikke har tid til å kle på seg når valpen må på do om natta :lol: Jeg løp som regel ut i bare bh og truse! Gudskjelov at jeg hadde sommervalp! 

Jeg gjorde det samme!

Og jeg har bare hatt vintervalper:sleep:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet man er i litt overkant nøye når du bærer ut valpen i full fart, setter den ned på gresset spent på at hun skulle tisse.. Og valpen legger seg for å sove i gresset... 

Så etter det tok jeg ikke all bevegelse for at hun måtte ut og tisse, men rett og slett for det det var. At hun rørte litt på seg...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mud skrev:

Jeg har vært "heldig" med mine valper der jeg også,  de sover om natta de.  

Men det er fordi jeg har de i senga og ikke står opp for hvert minste knyst. Jeg ignorerer glatt og valpen sover natta igjennom.   

Jeg har faktisk aldri vært oppe med en valp om natten, og jeg tror aldri jeg kommer til å gjøre det heller. Med mindre den er syk eller noe selvfølgelig..

Desverre fungerer ikke den taktikken like bra på barn som på hunder, katter og minigriser :(  

Heldige deg :) Jeg har også begynt med å ha mine valper i senga, men har måttet gi opp pga. uttissa madrasser og dyner. Valper er forskjellige, også ift. om de må ut om natten eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er forskjellige ja. Jeg hadde også valp i senga, og jeg måtte ut med henne om natta, men hadde aldri noe uhell i senga. Jeg våkna lett da. Valpetiden ER slitsom. Jeg husker jeg så på det som en så stor lettelse når hun endelig sov, og jeg kunne snike meg bort til laptopen :P Energien var utømmelig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...