Gå til innhold
Hundesonen.no

Bil med skillevegg i plexiglass, forslag?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg ny bil og har da nesten bestemt meg for VW Caddy :-) Jeg vil ha 5 dører og prioriterer gjerne dette samt at den er ganske ny og ikke har gått langt.

Men mange kassebiler har hel skillevegg i plexiglass. På caddy virker det som om dette er veldig veldig vanlig. Hva kan man gjøre med plexiglasset uten at det er ulovlig og vil hindre eugodkjenning osv :-)?   

Kan man borre store hull i det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bor eller bytt ut med gitter. Plexi altså?

 

Noe usikker men 5 dører er det vel ikke så mange av og de fleste er vel personbiler med seter og da har de heller ikke skillevegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joachim skrev:

Bor eller bytt ut med gitter. Plexi altså?

 

Noe usikker men 5 dører er det vel ikke så mange av og de fleste er vel personbiler med seter og da har de heller ikke skillevegg?

Jeg har en i kikkerten :-) 5 dører og plexiglass.

Er det tillatt å borre hull i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva er problemet med plexiglass vegg? Jeg gikk fra bil med gittervegg til hel vegg, og jeg syns det er helt fantastisk å slippe hundelukt, pels, støv og gjørme fra burene fremme i bilen. Jeg kjøpte bil med vifte på taket og varme bak da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Hva er problemet med plexiglass vegg? Jeg gikk fra bil med gittervegg til hel vegg, og jeg syns det er helt fantastisk å slippe hundelukt, pels, støv og gjørme fra burene fremme i bilen. Jeg kjøpte bil med vifte på taket og varme bak da :)

I min bil hadde jeg hvertfall problemer med kulde på vinteren og ekstrem varme (kunne egentlig ikke ha hunden baki der når sola stod på) om sommeren :/ .. Det var en Caddy. Var litt for dyrt for meg akkurat da å bytte til gitter, var egentlig det jeg ønsket meg etterhvert. Men hadde ingen erfaringer eller tanker om det da jeg kjøpte bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at det er lov å borre hull? Ville ringt biltilsynet eller noe sånt og spurt for sikkerhetsskyld. 

Vi hadde en Citroen varebil som leiebil med plexiglass. Det ble ganske kaldt baki. Da var det ikke såå kaldt ute, men det ble ikke noe varme baki der mens jeg kjørte, så jeg vil ikke ha sånnen om jeg ikke har gitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har ikke vifte/ventilasjon i taket :-) derfor jeg allerede nå sjekker ut mulighetene. Plexiglasset vil gjøre det kaldt om vinter og for varmt om sommeren. Jeg vil gjerne ha sirkulert luft bak til dogsa :-)

Det er vell ikke lov å ta bort plexiglasset? :-P

Med borre hull så tenker jeg store hull med hullsag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
9 minutter siden, Shlush skrev:

Jeg har en i kikkerten :-) 5 dører og plexiglass.

Er det tillatt å borre hull i?

Bra, det er jo bare blitt flere kombinasjoner med dører og slikt jo nyere de er. :)

Ja det er lov men du har ikke lov å åpne opp, det skal være fysisk adskilt varerom/lastsikring ikke lufttett. Det er jo lov med gitter.

6 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Hva er problemet med plexiglass vegg? Jeg gikk fra bil med gittervegg til hel vegg, og jeg syns det er helt fantastisk å slippe hundelukt, pels, støv og gjørme fra burene fremme i bilen. Jeg kjøpte bil med vifte på taket og varme bak da :)

Helt klart enig og ikke minst støy. Skilleveggen i Caddy demper mye og jeg mener de er av de beste på akkurat det. Slippe blikkbokslyden.

4 minutter siden, Mirai skrev:

I min bil hadde jeg hvertfall problemer med kulde på vinteren og ekstrem varme (kunne egentlig ikke ha hunden baki der når sola stod på) om sommeren :/ .. Det var en Caddy. Var litt for dyrt for meg akkurat da å bytte til gitter, var egentlig det jeg ønsket meg etterhvert. Men hadde ingen erfaringer eller tanker om det da jeg kjøpte bilen!

Kulda er det vel ikke så mye å få gjort med men det er jo ganske lunt og godt baki der med noe godt å ligge på.

På sommeren har jeg erfart at det er helt avgjørende med hvit eller lys bil det går helt fint. Svart ble bare for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joachim skrev:

Bra, det er jo bare blitt flere kombinasjoner med dører og slikt jo nyere de er. :)

Ja det er lov men du har ikke lov å åpne opp, det skal være fysisk adskilt varerom/lastsikring ikke lufttett. Det er jo lov med gitter.

Helt klart enig og ikke minst støy. Skilleveggen i Caddy demper mye og jeg mener de er av de beste på akkurat det. Slippe blikkbokslyden.

Kulda er det vel ikke så mye å få gjort med men det er jo ganske lunt og godt baki der med noe godt å ligge på.

På sommeren har jeg erfart at det er helt avgjørende med hvit eller lys bil det går helt fint. Svart ble bare for varmt.

Min venninne har hvit caddy... Ble veldig veldig klam, tett og varm luft bbaki med plexiglass :( hun fikk skiftet til gitter :-) mye bedre! Jeg skal trossalt ha tre hunder baki det evt flere. Da vil jeg gjerne ha luft forfra og bak...

Men da er hull lov :-) greit å vite! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Shlush skrev:

Jeg vurderer å kjøpe meg ny bil og har da nesten bestemt meg for VW Caddy :-) Jeg vil ha 5 dører og prioriterer gjerne dette samt at den er ganske ny og ikke har gått langt.

Men mange kassebiler har hel skillevegg i plexiglass. På caddy virker det som om dette er veldig veldig vanlig. Hva kan man gjøre med plexiglasset uten at det er ulovlig og vil hindre eugodkjenning osv :-)?   

Kan man borre store hull i det? 

Du vil ikke bestille en ny med gitter da? De andre små varebilene kommer til landet med gitter men veggen blir byttet i Drammen før de går ut til forhandlerne. Med mindre noen bestiller gitter.. Vet ikke om det er så med Caddy men med Citroen og Peugeot osv er det slik ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til biltilsynet når jeg kjøpte experten min nettopp fordi jeg har et lite vindu i plexiglass, fikk beskjed at jeg verken kunne fjerne det eller borre hull fordi det svekket plexiglasset. Og jeg har kun et lite ett, ikke en hel vegg.

 

Sitat

Hei

Da blir skilleveggen vesentlig svekket, glasset kan også fort sprekke.

 

 

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen

Med hilsen

Terje O. Dalene
Inspektør
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 02030

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, yurij skrev:

Du vil ikke bestille en ny med gitter da? De andre små varebilene kommer til landet med gitter men veggen blir byttet i Drammen før de går ut til forhandlerne. Med mindre noen bestiller gitter.. Vet ikke om det er så med Caddy men med Citroen og Peugeot osv er det slik ihvertfall

Det blir litt over budsjettet :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Mirai skrev:

I min bil hadde jeg hvertfall problemer med kulde på vinteren og ekstrem varme (kunne egentlig ikke ha hunden baki der når sola stod på) om sommeren :/ .. Det var en Caddy. Var litt for dyrt for meg akkurat da å bytte til gitter, var egentlig det jeg ønsket meg etterhvert. Men hadde ingen erfaringer eller tanker om det da jeg kjøpte bilen!

Uten vifte/ventilasjon blir det nok noe litt annet ja. Og jeg har ganske mye større bil enn caddy (lang transporter). Få vinduer og hvit bil + vifte på taket gjør at den ikke blir varm på sommeren, unntatt når sola står på rett bakfra (der har jeg vinduer) i mange varmegrader. På vinteren holder varmeapparatet temperaturen grei. Er det ikke mer enn 15-20 kuldegrader blir det godt og varmt baki der etter litt kjøring. Når det er nedi 30 minus og kaldere får jeg det ikke varmt bak, men det blir jo over null grader, så det er jo ikke noe problem for godt pelsa hunder :) Jeg har bora et lite hull i pleksiglasset og stukket gjennom et elektronisk termometer sånn at jeg kan følge med på temperaturen bak fra der jeg sitter. 

Så konklusjonen min. Vifte hjelper mye. Det kan ettermonteres. Hvit bil hjelper mye. Få vinduer hjelper mye :) Det var jo egentlig ikke det du spurte om, men som sagt. Jeg har veldig mye bedre erfaring med tett vegg, enn gitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Caddy Maxi og bytter til gittervegg når jeg kjøpte den. I tillegg har jeg ekstra varmeaapparat bak. Hvit bil og er forundret at det ikke var varmere bak enn det var i sommer. Veldig fornøyd så langt. Har trådløst termometer bak så jeg kan følge med temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet til gitter selv :P Røsket ut plexiglasset (jeg har bare en rute i skilleveggen, det gjelder ikke hele veggen) og klippet til gitter selv og presset/trøkket det det på plass :P . Er nok helt på grensen, men gikk gjennom EU-kontroll uten anmerkninger. Har planer om å fikse det ordentlig på sikt.

Sendte i forkant mail til Vegvesenet, og fikk helt annet svar en @Ann Christin. Dette var i februar/mars 2015. Så dette betyr at du egentlig bare kan kjøre på Ann Christin og bore hull, eller bytte til gitter. Jeg kan videresende mailen til deg om du vil ha den :)

"Det kan borres hull i pleixiglasset. Det finnes ingen standarder på dette hva angår dimensjoner og avstander. Plexiglassets bæreevne vil reduseres som en følge av dette, men det stilles ingen spesifikke krav til bæreevne i denne delen av veggen. Utover dette tillates det ikke endringer på skilleveggen av noen form, glasset må for eksempel ikke fjernes. Alternativt kan gitter settes inn i stedet for plexiglass"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alvira skrev:

Jeg har byttet til gitter selv :P Røsket ut plexiglasset (jeg har bare en rute i skilleveggen, det gjelder ikke hele veggen) og klippet til gitter selv og presset/trøkket det det på plass :P . Er nok helt på grensen, men gikk gjennom EU-kontroll uten anmerkninger. Har planer om å fikse det ordentlig på sikt.

Sendte i forkant mail til Vegvesenet, og fikk helt annet svar en @Ann Christin. Dette var i februar/mars 2015. Så dette betyr at du egentlig bare kan kjøre på Ann Christin og bore hull, eller bytte til gitter. Jeg kan videresende mailen til deg om du vil ha den :)

"Det kan borres hull i pleixiglasset. Det finnes ingen standarder på dette hva angår dimensjoner og avstander. Plexiglassets bæreevne vil reduseres som en følge av dette, men det stilles ingen spesifikke krav til bæreevne i denne delen av veggen. Utover dette tillates det ikke endringer på skilleveggen av noen form, glasset må for eksempel ikke fjernes. Alternativt kan gitter settes inn i stedet for plexiglass"

Hva slags gitter har du satt inn selv?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Shlush skrev:

Hva slags gitter har du satt inn selv?? :-)

Saget til et billig hund- og lastegitter fra biltema :P Kan og evt. bruke et kraftig knipetang. Saget av bena, og klippet til i ca passende str - ble ikke så veldig fint, men godt nok :D

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Dyr-i-bilen/Hunde--og-lastgitter-2000023422/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alvira skrev:

Saget til et billig hund- og lastegitter fra biltema :P Kan og evt. bruke et kraftig knipetang. Saget av bena, og klippet til i ca passende str - ble ikke så veldig fint, men godt nok :D

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Dyr-i-bilen/Hunde--og-lastgitter-2000023422/

Noterer ned den muligheten :-)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Alvira skrev:

Jeg har byttet til gitter selv :P Røsket ut plexiglasset (jeg har bare en rute i skilleveggen, det gjelder ikke hele veggen) og klippet til gitter selv og presset/trøkket det det på plass :P . Er nok helt på grensen, men gikk gjennom EU-kontroll uten anmerkninger. Har planer om å fikse det ordentlig på sikt.

Sendte i forkant mail til Vegvesenet, og fikk helt annet svar en @Ann Christin. Dette var i februar/mars 2015. Så dette betyr at du egentlig bare kan kjøre på Ann Christin og bore hull, eller bytte til gitter. Jeg kan videresende mailen til deg om du vil ha den :)

"Det kan borres hull i pleixiglasset. Det finnes ingen standarder på dette hva angår dimensjoner og avstander. Plexiglassets bæreevne vil reduseres som en følge av dette, men det stilles ingen spesifikke krav til bæreevne i denne delen av veggen. Utover dette tillates det ikke endringer på skilleveggen av noen form, glasset må for eksempel ikke fjernes. Alternativt kan gitter settes inn i stedet for plexiglass"

 

Veldig gjerne! Om du sende rpå annchristin86(A)gmail.com så hadde det vært supert. JEg syntes også det hørtes helt teit ut, vinduet mitt er halvmeter langt og 40 cm høyt, og helt på toppen så ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnnChristin skrev:

 

Veldig gjerne! Om du sende rpå annchristin86(A)gmail.com så hadde det vært supert. JEg syntes også det hørtes helt teit ut, vinduet mitt er halvmeter langt og 40 cm høyt, og helt på toppen så ja!

Jeg vil og ha mailen :-)

hege.ertvaag@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnnChristin skrev:

 

Veldig gjerne! Om du sende rpå annchristin86(A)gmail.com så hadde det vært supert. JEg syntes også det hørtes helt teit ut, vinduet mitt er halvmeter langt og 40 cm høyt, og helt på toppen så ja!


 

9 timer siden, Shlush skrev:

Jeg vil og ha mailen :-)

hege.ertvaag@gmail.com

Sendt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...