Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Nå hadde jeg tenkt å slå til og skryte av at jeg hadde født en kjempebaby, men han veide bare 4050 g, så han var vel kanskje bare stor han :lol: Datterbarnet veide 3830 g, så hun var ikke bitteliten hun heller :ahappy: 

Og før jeg fikk barn, var jeg ei lita flis på rett under 50 kg. Det er lenge siden nå *sukk* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes vel strengt tatt ikke for stort før de er over 4500, selv om gjennomsnittet er rundt 3500 :P (Nå syns jeg det er utrolig imponerende å få ut en unge uansett størrelse jeg da :|). Alle mamma sine har vært over 4000. Første var rett over 4 kg (2 uker over termin), andre var over 5 kg, og siste ble satt igang 3 uker før termin og var da rundt 4 kg. Kanskje like greit at jeg ikke har noen planer om barn dersom fødselsvekt er arvelig :lol:

40 minutter siden, Monab88 skrev:

Jeg har alltid syntes så synd på farmor når hun fikk pappa! Hun var 17 år, førstegangsfødende og lita og nett - og pappa var over 5 kg og kom med rumpa først:huh: Au...

Fy fader så mye de måtte gjennom før i tiden... Farmor (94) fortalte om sine fødsler sist vi var på besøk. Da hun fødte sin andre var det ikke noe helsepersonell på fødestuen da fødselen startet, så da fødte hun bare helt selv da, helt alene. Da vi spurte hvorfor hun ikke tilkalte noen sa hun: "Det var sånn det var det, det var ingen som lagde noe lyd, alle bare lå der på rekke og fødte for seg selv. Du vet, vi ville ikke være til bry for noen."... :blink: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Har ei normalvektig venninne som fikk en kjempestor baby, både i lengde og vekt.Hun fikk beskjed på sykehuset om at hun mest sannsynlig har hatt svangerskapsdiabetes uten å vite det. Så ved et eventuelt nytt svangerskap må hun på glukosebelastning osv.

Usj ja, det går visst an at det går helt uoppdaget har jeg skjønt :hmm: Er derfor de i endel land nå kjører glukosebelastning på alle gravide.

2 timer siden, SAGA skrev:

Jeg var liten og nett og normalvektig i mitt andre svangerskap (nå er jeg over førti så da forsvant "liten og nett" ), og jeg fødte en sønn på 4,5 kg og 53 cm. Ingen hevet et øyenbryn. Aldri hørt noe om svangerskapsdiabetes el i forbindelse med graviditeten. Kan jeg kanskje også ha hatt det uten at det ble oppdaget? Det er jo i så fall dårlig.

Svangerskapsdiabetes er noe de har fokusert mer og mer på de siste året etter det jeg har skjønt i skrivene fra helsedirektoratet, så det var nok enda flere som gikk uoppdaget før. Men klart, ikke alle store barn er pga svangerskapsdiabetes da, men i noen tilfeller er det det og da kan de forebygge det ved å sjekke for diabetes før fødselen og sette igang før babyen blir for stor :) 

2 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Min mor (normalvektig) fikk en på over 5 kg og lang, det er en stund siden da, rett over 20 år. :P Hun drakk sånn sukkerlake på sykehuset, er dette glukosetest? Alle testene var normale. Neste baby ble satt i gang 3 uker før tiden, og var 4 kg. Hvor vanlig er det egentlig å få store barn uten at det skyldes noe galt?

Sukkerlake = glukosebelatning ja :) Først sjekker de fastende blodsukker, så får du drikke en god dose sukkerlake, også sitte i ro i to timer, også nytt blodsukker. Er det under visse verdier har man ikke svangerskapsdiabetes, men kan jo få store babyer fordet :) Aner ikke hvor vanlig det er, såå mye har jeg ikke satt meg inn i det, men det er jo ikke slik at alle store babyer er relatert til at noe er galt, men de vil jo forebygge de som er det (også fordi det er andre komplikasjoner som følger med sva.dia., som svangerskapsforgiftning, infeksjoner etter fødselen etc, husker ikke alt nå) :) 

47 minutter siden, Monab88 skrev:

Jeg har alltid syntes så synd på farmor når hun fikk pappa! Hun var 17 år, førstegangsfødende og lita og nett - og pappa var over 5 kg og kom med rumpa først:huh: Au...

....auuuuueeeeeee ååååh :blink:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen dyrt å få barn, folkens! Vi har akkurat hatt en runde på babyshop (20-40% på vogner og 40-50% på vognposer nå), og man må jo bare lukke øynene for summen i kassa og bare betale... Men vi fikk likevel ganske mye rabatt siden det var salg, vi fikk med en bleiebøtte på kjøpet og 10% avslag på bilstol, base og babycall siden vi meldte meg inn i kundeklubben. Det blir fort en god del hundrelapper spart på ting man uansett er nødt til å kjøpe, og spesielt om man samler opp de store tingene på samme kjøpet så man får rabatt på alt sammen! Så det er et hett tips til dere andre kommende mødre her inne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, rosinbolle skrev:

Det er jammen dyrt å få barn, folkens! Vi har akkurat hatt en runde på babyshop (20-40% på vogner og 40-50% på vognposer nå), og man må jo bare lukke øynene for summen i kassa og bare betale... Men vi fikk likevel ganske mye rabatt siden det var salg, vi fikk med en bleiebøtte på kjøpet og 10% avslag på bilstol, base og babycall siden vi meldte meg inn i kundeklubben. Det blir fort en god del hundrelapper spart på ting man uansett er nødt til å kjøpe, og spesielt om man samler opp de store tingene på samme kjøpet så man får rabatt på alt sammen! Så det er et hett tips til dere andre kommende mødre her inne :)

Dyrt ja. 

For et par år siden hadde jeg og sambo denne samtalen.  

Jeg: jeg er lei av jobb,  skal vi lage barn så jeg kan være hjemme et år? 

Sambo : det blir billigere å ta ut forbrukslån og permisjon uten lønn. 

Jeg : godt poeng..  

 

Ungene blir jo bare dyrere og dyrere med alderen. 

Edit : og så er jeg importert over de som husker fødselsvekt og sånt.  

Jeg vet at jeg var bitteliten for jeg måtte i kuvøse fordi jeg var så liten,  selv om jeg var født på termin.  

Og A var akkurat på gjennomsnittet for guttebarn. Sånn på grammet. 

Men tallene husker jeg ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, rosinbolle skrev:

Det er jammen dyrt å få barn, folkens! Vi har akkurat hatt en runde på babyshop (20-40% på vogner og 40-50% på vognposer nå), og man må jo bare lukke øynene for summen i kassa og bare betale... Men vi fikk likevel ganske mye rabatt siden det var salg, vi fikk med en bleiebøtte på kjøpet og 10% avslag på bilstol, base og babycall siden vi meldte meg inn i kundeklubben. Det blir fort en god del hundrelapper spart på ting man uansett er nødt til å kjøpe, og spesielt om man samler opp de store tingene på samme kjøpet så man får rabatt på alt sammen! Så det er et hett tips til dere andre kommende mødre her inne :)

Nu är det inte alla som har det privilegiet att kunna blunda i kassan och bara betala, det är liksom en fördel om man har pengarna. Har man inte det så kan jag lova att det är väldigt jobbigt och stressande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Vimsan skrev:

Nu är det inte alla som har det privilegiet att kunna blunda i kassan och bara betala, det är liksom en fördel om man har pengarna. Har man inte det så kan jag lova att det är väldigt jobbigt och stressande.

Det forstår jeg veldig godt! Det var ikke meninga å høres ufølsom ut, det var bare en måte å uttrykke seg på fordi jeg synes prisene er stive. Vi er ikke gjort av penger selv, så jeg er glad til med rabatter og salg. Og Finn.no! Og kanskje er du så heldig at du har søsken og/eller venner du kan låne noe utstyr av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Vimsan skrev:

Nu är det inte alla som har det privilegiet att kunna blunda i kassan och bara betala, det är liksom en fördel om man har pengarna. Har man inte det så kan jag lova att det är väldigt jobbigt och stressande.

Vi har kjøpt litt og litt på salg og brukt, det har gjort innkjøpene veldig overkommelige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Monab88 skrev:

Jeg har alltid syntes så synd på farmor når hun fikk pappa! Hun var 17 år, førstegangsfødende og lita og nett - og pappa var over 5 kg og kom med rumpa først:huh: Au.

Min farmor fikk giga-tvillinger. Det påstås at de var på 5 kg hver (pappa sier det, han var en av dem). De kom vel til den tida de skulle, så da er det vel mulig. Hvis ikke, var de nok likefullt giga :P Så var hun mer eller mindre alene med dem og storesøster på 18 mnd. Faren var det ikke mye hjelp i. Så stakkars min farmor også :lol:

Mine tvillinger var 2950 og 2850 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wednesday skrev:

Min farmor fikk giga-tvillinger. Det påstås at de var på 5 kg hver (pappa sier det, han var en av dem). De kom vel til den tida de skulle, så da er det vel mulig. Hvis ikke, var de nok likefullt giga :P Så var hun mer eller mindre alene med dem og storesøster på 18 mnd. Faren var det ikke mye hjelp i. Så stakkars min farmor også :lol:

Mine tvillinger var 2950 og 2850 :)

Hva er egentlig normalen på tvillinger?

Kanskje vanskelig å si, ettersom endel fødes før tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillekrapyl skrev:

Hva er egentlig normalen på tvillinger?

Kanskje vanskelig å si, ettersom endel fødes før tida?

Jeg vet ikke egentlig. Mine kom to uker før termin, og legen sa de var store :ermm: Hun er nok vant til å se mange små, for ja, ca halvparten kommer for tidlig. 5 kg er uansett laaaaaangt utenfor normalen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillekrapyl skrev:

56 cm lang og 4,8 kg.

Hun fikk beskjed om at babyen nok var rett rundt 4 kg.

Min bror var rett over 5 kg og 56. Jeg var "bare" 4,7 og 54 (førstefødte) :P Var litt nervøs for å få like store selv, men de var ikke mer enn 4110 og 3970. 

5 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Min mor (normalvektig) fikk en på over 5 kg og lang, det er en stund siden da, rett over 20 år. :P Hun drakk sånn sukkerlake på sykehuset, er dette glukosetest? Alle testene var normale. Neste baby ble satt i gang 3 uker før tiden, og var 4 kg. Hvor vanlig er det egentlig å få store barn uten at det skyldes noe galt?

Jeg lurer litt på det der, jeg og broren min ble jo født i '85 og '88, vet ikke hvor normalt det var å teste for sånt da? Vi ble begge født en del over termin, hvis jeg husker rett, så jeg antar det ikke var noe unormalt hvis det ble testet for det den gangen.

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Hva er egentlig normalen på tvillinger?

Kanskje vanskelig å si, ettersom endel fødes før tida?

Vet bare om fødselsvekt på ett sett tvillinger, de ble tatt med planlagt KS 2 uker før termin og var 3 og 3,3 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vimsan skrev:

Nu är det inte alla som har det privilegiet att kunna blunda i kassan och bara betala, det är liksom en fördel om man har pengarna. Har man inte det så kan jag lova att det är väldigt jobbigt och stressande.

Jeg skjønner godt hva du snakker om, ja:hug: 
Nå brukte vi godt over 20000 bare på å lage ungen, så det gjorde temmelig stort innhugg i lommeboka allerede før han var lagd.
Men vi kjøpte så mye vi kunne på finn.no.
Emmaljungavogn med både bag og sportsdel til 1000,-, bilstol med base og tilhørende trille til 800,- en diger pose klær i alle varianter til 200,- og annet småtteri.

Seng hadde vi fra før som vi hadde kjøpt inn til forrige unge, som dessverre aldri ble brukt, og madrass kjøpte vi selvsagt ny. 
Sengetøy og dyner kjøpte vi nytt.
Så var vi heldige og fikk låne litt utstyr fra familie, som f.eks vippestol og en del klær.

Men det kan gjøres ganske billig om man følger med på finn og på facebook-grupper:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Tuva kom ut utbrøt jordmoren "Oi Oi, dette var en stor baby!". Hun var 50cm og 3700g, det er vel ikke så veldig sykt.. :P

 

Ei jeg kjenner er bittelita og har fått unger på 4600 og 4700, nå venter de tredje, estimert til over 5 kg :P ikke noe svangerskapsdiabetes der. 

Misunnelig på alle som synes glukosetest er greit, jeg gruer meg helt vanvittig. Synes det er helt fryktelig å drikke. I tillegg er neppe kroppen min fornøyd med faste i den formen her. Og å drikke det der når man er kvalm fra før... blæh :P jeg kan heller gjøre noe smertefullt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, soelvd skrev:

Når Tuva kom ut utbrøt jordmoren "Oi Oi, dette var en stor baby!". Hun var 50cm og 3700g, det er vel ikke så veldig sykt.. :P

 

Ei jeg kjenner er bittelita og har fått unger på 4600 og 4700, nå venter de tredje, estimert til over 5 kg :P ikke noe svangerskapsdiabetes der. 

Misunnelig på alle som synes glukosetest er greit, jeg gruer meg helt vanvittig. Synes det er helt fryktelig å drikke. I tillegg er neppe kroppen min fornøyd med faste i den formen her. Og å drikke det der når man er kvalm fra før... blæh :P jeg kan heller gjøre noe smertefullt :P

Det gikk greit til meg fordi jeg hadde oppi sitronkonsentrat (som man bruker til te).. Og så måtte jeg heeeeelt stille, for rørte jeg meg; ble jeg kvalm :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krutsi skrev:

Det gikk greit til meg fordi jeg hadde oppi sitronkonsentrat (som man bruker til te).. Og så måtte jeg heeeeelt stille, for rørte jeg meg; ble jeg kvalm :P 

Kan man spørre om å få det oppi tro? :P Her tar de pisselunka vann og ingenting oppi, smaker helt forferdelig. =/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, soelvd skrev:

 

Misunnelig på alle som synes glukosetest er greit, jeg gruer meg helt vanvittig. Synes det er helt fryktelig å drikke. I tillegg er neppe kroppen min fornøyd med faste i den formen her. Og å drikke det der når man er kvalm fra før... blæh :P jeg kan heller gjøre noe smertefullt :P

Ja, jeg mistenker det, at det er fordi den var skikkelig kald og med appelsinsmak jeg syns det var greit! Så ville ringt og spurt om de kunne oppbevart den kaldt jeg, og fått sitron ellernoe oppi. For min smakte liksom bare litt sterk og innmari søt saft, ikke sånn intenst sukkerlake heldigvis. 

Den har tilogmed et navn ser jeg :lol: 

12791127_10156629256680341_3090744605388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, soelvd skrev:

Kan man spørre om å få det oppi tro? :P Her tar de pisselunka vann og ingenting oppi, smaker helt forferdelig. =/ 

Det er sånn jeg er vant med å få den servert også! Grusomme greier! Kjenner kvalmen kommer snikende bare ved tanken! *grøss* Også fikk jeg bare svelge den unna med et halvt glass vann (som også var pisslunket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...