Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Vi brukte aldri str 50. Ikke trengte vi så mye klær heller, for ingen av ungene hverken gulpet eller bæsjet mye (en gang i uka :o )  Det går fint å gjøre innkjøp ETTER fødsel også :) Man finner fort ut hva man foretrekker når ungen er i hus (feks at omslagsbodyer er fantastisk og at frottèsokker bare ramler av og at mange klær fine,men ubrukelige (stive og knapper i ryggen osv))

Her sliter vi litt med overgangen til storbarnsavdelingen. De er fire jenter i kullet, men pga kapasitet får bare to flytte over. Hun andre er som flytter over er fortsatt på ferie. Hun får visst være med på leken til de større jentene, men hun synes det er litt overveldene tror jeg. Ikke får hun ha smokk og ikke ha med kosedyr heller, så hun sier at hun vil være liten igjen og gå tilbake til småbarnsavdelingen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

6 minutter siden, Fillerya skrev:

Vi brukte aldri str 50. Ikke trengte vi så mye klær heller, for ingen av ungene hverken gulpet eller bæsjet mye (en gang i uka :o )  Det går fint å gjøre innkjøp ETTER fødsel også :) Man finner fort ut hva man foretrekker når ungen er i hus (feks at omslagsbodyer er fantastisk og at frottèsokker bare ramler av og at mange klær fine,men ubrukelige (stive og knapper i ryggen osv))

Så utrolig enig, jeg fikk mye som aldri ble brukt fordi det ikke funket eller lignende. Neste runde skal jeg heller ta litt etter litt, nå har jeg jo uansett endel fra C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt med nr en så er det jo endel av kosen å ordne, handle inn og ha klart. Drømme seg bort i det :P Husker det godt. Merket jo med nr to at man vet hva man selv synes er praktisk å ikke. Jeg feks synes omslagsbodyer var forferdelige, synes bleiebøtte var oppskryt og burde ha handlet inn 10x mer gulpekluter :lol: Mens hos noen andre er det helt omvendt. 

For noen så er jo starten veldig vanskelig, så selv om butikkene er oppe så er det ikke så lett å dra ut og shoppe. Mens for andre er det bare å stikke innom og ordne noen dager etter fødsel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perfect Image skrev:

Å jeg gruer meg vilt til sfo og skolestart :P Så glad det er et år til... Hun selv er passe irritert at hun ikke får starte nå, og mener jo selv at hun er jo MYE større enn de andre store i barnehagen :lol:

Bare to dager til de kommer hjem, og vi skal prøve å finne på noe i helgen... Planen var hunderfossen, men svigersøster og mann ville være med på det, så vi skal utsette det til en ukedag med dem. Det er meldt regn, så jeg sliter litt med fantasien på hva vi skal gjøre. Vurderer badeland i raufoss, men det frister ikke sånn kjempe. Håper værmeldingen snur, så kan vi pakke sekker og reise på en badetur her i nærområdet isteden. 

Ask mente han var sååååååå klar for sfo og skolestart frem til sommerferien gikk mot slutten :lol:

Da var han brått klar for ett år til i barnehagen gitt. 

Regn er ypperlig fiskevær :aww::lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke alltid en dans på roser desverre. Men det har vært veldig viktig for meg å vært åpen om det hele veien ang hva som skjer, og har skjedd, selvom dette gjerne er litt tabu.  Nå har jeg endelig fått litt mer fullstendinge svar.  Jeg er glad jeg tok alle de sorgene jeg kunne på torsdag. Nå har jeg et mye mer fullstendig bilde av hva som skjer, og har fått alt litt på avstand så jeg kan tenke litt mer logisk, enn følelsmessig. Det er selvfølgelig veldig sårt, da det var veldig ønsket. Men vi er ved godt mot og skal starte prøvingen igjen så fort vi kan :) 

På torsdag forrige uke på tul fant vi kun plommesekk uten fosterannlegg. I dag fant vi en plommesekk med fosterannlegg, så det hadde vokst litt siden sist. Men HCG har sunket. Nå hadde plommesekk derimot sett litt oppblåst ut, og var i ferd med å kollapse. Så embryoet har utviklet seg, men ikke den farten det burde gjort.

Jeg ble målt til 6+2 i dag, og skulle i utgangspunktet vært 10+2. Så noe galt er det jo. 

Her i Bergen fant de også en cyste på ene eggstokken min, helt ufarlig sa det, og helt normalt i min alder (24). Dette fant de ikke i Haugesund, og der sa de at alt så normalt ut. Så kjenner jeg ikke helt stoler på de på sykehuset i Haugesund.

Skal få utskrapning senere i dag. Skal tilbake på KK i 4 tiden, så må jeg vente til de får et ledig tidspunkt til å gjøre det på. Hvis ikke blir det i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Wachita skrev:

Alt er ikke alltid en dans på roser desverre. Men det har vært veldig viktig for meg å vært åpen om det hele veien ang hva som skjer, og har skjedd, selvom dette gjerne er litt tabu.  Nå har jeg endelig fått litt mer fullstendinge svar.  Jeg er glad jeg tok alle de sorgene jeg kunne på torsdag. Nå har jeg et mye mer fullstendig bilde av hva som skjer, og har fått alt litt på avstand så jeg kan tenke litt mer logisk, enn følelsmessig. Det er selvfølgelig veldig sårt, da det var veldig ønsket. Men vi er ved godt mot og skal starte prøvingen igjen så fort vi kan :) 

På torsdag forrige uke på tul fant vi kun plommesekk uten fosterannlegg. I dag fant vi en plommesekk med fosterannlegg, så det hadde vokst litt siden sist. Men HCG har sunket. Nå hadde plommesekk derimot sett litt oppblåst ut, og var i ferd med å kollapse. Så embryoet har utviklet seg, men ikke den farten det burde gjort.

Jeg ble målt til 6+2 i dag, og skulle i utgangspunktet vært 10+2. Så noe galt er det jo. 

Her i Bergen fant de også en cyste på ene eggstokken min, helt ufarlig sa det, og helt normalt i min alder (24). Dette fant de ikke i Haugesund, og der sa de at alt så normalt ut. Så kjenner jeg ikke helt stoler på de på sykehuset i Haugesund.

Skal få utskrapning senere i dag. Skal tilbake på KK i 4 tiden, så må jeg vente til de får et ledig tidspunkt til å gjøre det på. Hvis ikke blir det i morgen. 

Så leit å høre! Føler veldig med deg. Det er ikke noe gøy det dere opplever nå. Og prøv å legge vekk tankene om at det er tabu. Tenkte det mye selv, men det er ko virkelig ikke det :hug: hjalp en god del når jeg klarte å snu den tankegangen :) 

høres ut som dere er ved godt mot til tross og det er bra. Neste gang klaffer det for dere :heart: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Så leit å høre! Føler veldig med deg. Det er ikke noe gøy det dere opplever nå. Og prøv å legge vekk tankene om at det er tabu. Tenkte det mye selv, men det er ko virkelig ikke det :hug: hjalp en god del når jeg klarte å snu den tankegangen :) 

høres ut som dere er ved godt mot til tross og det er bra. Neste gang klaffer det for dere :heart: 

Legen jeg var til i dag var veldig flink å forklare å berolige. Sa at selvom det var veldig vanlig for de, så var det jo ikke vanlig for oss tross statistikken. Og det stemmer jo det. Statistikken har jo alltid vært der, men man tenker jo likevell at det ikke skjer deg, når sjansen for at det gjør det faktisk er der. 

Jeg har snakket veldig mye med mine venner om det, og det har hjulpet meg veldig mye heldigvis :)

Ja, håper jo det klaffer neste gang også! Hvis ikke så prøver vi igjen, vi gir oss ikke så lett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Wachita skrev:

Alt er ikke alltid en dans på roser desverre. Men det har vært veldig viktig for meg å vært åpen om det hele veien ang hva som skjer, og har skjedd, selvom dette gjerne er litt tabu.  Nå har jeg endelig fått litt mer fullstendinge svar.  Jeg er glad jeg tok alle de sorgene jeg kunne på torsdag. Nå har jeg et mye mer fullstendig bilde av hva som skjer, og har fått alt litt på avstand så jeg kan tenke litt mer logisk, enn følelsmessig. Det er selvfølgelig veldig sårt, da det var veldig ønsket. Men vi er ved godt mot og skal starte prøvingen igjen så fort vi kan :) 

På torsdag forrige uke på tul fant vi kun plommesekk uten fosterannlegg. I dag fant vi en plommesekk med fosterannlegg, så det hadde vokst litt siden sist. Men HCG har sunket. Nå hadde plommesekk derimot sett litt oppblåst ut, og var i ferd med å kollapse. Så embryoet har utviklet seg, men ikke den farten det burde gjort.

Jeg ble målt til 6+2 i dag, og skulle i utgangspunktet vært 10+2. Så noe galt er det jo. 

Her i Bergen fant de også en cyste på ene eggstokken min, helt ufarlig sa det, og helt normalt i min alder (24). Dette fant de ikke i Haugesund, og der sa de at alt så normalt ut. Så kjenner jeg ikke helt stoler på de på sykehuset i Haugesund.

Skal få utskrapning senere i dag. Skal tilbake på KK i 4 tiden, så må jeg vente til de får et ledig tidspunkt til å gjøre det på. Hvis ikke blir det i morgen. 

Trist å høre :( vet veldig godt hvordan det føles, og er grunnen til at ingenting blir sagt hos oss før vi har vært på tidlig UL rundt 3mnd.. 

Men er det noen trøst, så har det ikke bydd på noen problemer med å bli gravid igjen for oss.. Selv om jeg ikke tok utskrapning, fikk bare piller.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Trist å høre :( vet veldig godt hvordan det føles, og er grunnen til at ingenting blir sagt hos oss før vi har vært på tidlig UL rundt 3mnd.. 

Men er det noen trøst, så har det ikke bydd på noen problemer med å bli gravid igjen for oss.. Selv om jeg ikke tok utskrapning, fikk bare piller.. 

Vi fortalte ganske mange, eller, mannen fortalte ganske mange. Jeg sa det til mine nærmeste. Han får ansvaret med å fortelle sine kompiser hvordan det er, men de fleste vet jo heldigvis at risikoen er der. 
Men for meg så har det vært viktig for meg å være åpen om det. Jeg er generelt en veldig åpen person, og hadde feks ikke hatt noen problemer med å skrive om dette på facebook feks. 

 

Dessverre har jeg masse SA i familien bak meg, men samtlige har blitt gravide og fullført svangerskap etterpå. Gjerne ikke første forsøk, men alltid fått barn etterpå. 
Min mor hadde utskraping i uke 9 for en 10 år tilbake, hun ble gravid etterpå når de startet å prøve igjen. 

Eneste grunnen til at jeg får utskraping er pga Australia tur om 3 uker. Ville ikke risikere å blø og fortsatt støte ut rester når vi er på ferie og bryllup så langt borte, og på en så lang reise. Da er utskraping et bedre alternativ. Og vil hjelpe mye mer på psyken min tror jeg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perfect Image skrev: Å jeg gruer meg vilt til sfo og skolestart [emoji14] Så glad det er et år til... Hun selv er passe irritert at hun ikke får starte nå, og mener jo selv at hun er jo MYE større enn de andre store i barnehagen [emoji38]

Bare to dager til de kommer hjem, og vi skal prøve å finne på noe i helgen... Planen var hunderfossen, men svigersøster og mann ville være med på det, så vi skal utsette det til en ukedag med dem. Det er meldt regn, så jeg sliter litt med fantasien på hva vi skal gjøre. Vurderer badeland i raufoss, men det frister ikke sånn kjempe. Håper værmeldingen snur, så kan vi pakke sekker og reise på en badetur her i nærområdet isteden. 

Ask mente han var sååååååå klar for sfo og skolestart frem til sommerferien gikk mot slutten [emoji38]

Da var han brått klar for ett år til i barnehagen gitt. 

Regn er ypperlig fiskevær :aww:[emoji38]

 

Mor gidder ikke å bli bløt, så det er out of the question [emoji38]

De begynner i ny bhg på mandag, det blir stas tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fillerya skrev:

Her sliter vi litt med overgangen til storbarnsavdelingen. De er fire jenter i kullet, men pga kapasitet får bare to flytte over. Hun andre er som flytter over er fortsatt på ferie. Hun får visst være med på leken til de større jentene, men hun synes det er litt overveldene tror jeg. Ikke får hun ha smokk og ikke ha med kosedyr heller, så hun sier at hun vil være liten igjen og gå tilbake til småbarnsavdelingen.

Ikke i det heletatt? som ikke ha med på hylla engang? :o  DEt håper jeg ikke de har tenkt å praktisere her, for hun er ikke klar for det... Stakkars lille :hug: 

 

@Wachita:hug:  :hug:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Raksha skrev:

Ikke i det heletatt? som ikke ha med på hylla engang? :o  DEt håper jeg ikke de har tenkt å praktisere her, for hun er ikke klar for det... Stakkars lille :hug: 

 

@Wachita:hug:  :hug:  

 

I bhg vår får både små og store ha med seg bamse/kos/smokk om de ønsker eller trenger den ekstra tryggheten :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Krilo skrev:

I bhg vår får både små og store ha med seg bamse/kos/smokk om de ønsker eller trenger den ekstra tryggheten :) 

Hos oss legger de smokk og kos/bamse på hylla og får dem når de skal sove eller om det skjer noe så de trenger trøsten. Håper de fortsetter med det på stor avdeling, hun er jo ikke ferdig med dagsoving enda heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Hos oss legger de smokk og kos/bamse på hylla og får dem når de skal sove eller om det skjer noe så de trenger trøsten. Håper de fortsetter med det på stor avdeling, hun er jo ikke ferdig med dagsoving enda heller. 

 

Sånn det er her også :) og vet at det er noen av de større barna som fortsatt sover på dagen og de får det selvom de er på storbarnsabdelingen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wachita skrev:

Legen jeg var til i dag var veldig flink å forklare å berolige. Sa at selvom det var veldig vanlig for de, så var det jo ikke vanlig for oss tross statistikken. Og det stemmer jo det. Statistikken har jo alltid vært der, men man tenker jo likevell at det ikke skjer deg, når sjansen for at det gjør det faktisk er der. 

Jeg har snakket veldig mye med mine venner om det, og det har hjulpet meg veldig mye heldigvis :)

Ja, håper jo det klaffer neste gang også! Hvis ikke så prøver vi igjen, vi gir oss ikke så lett :) 

Mitt første svangerskap var sånn. Siden kom det 4 friske unger på rekke og rad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Raksha skrev:

Ikke i det heletatt? som ikke ha med på hylla engang? :o  DEt håper jeg ikke de har tenkt å praktisere her, for hun er ikke klar for det... Stakkars lille :hug: 

 

@Wachita:hug:  :hug:  

 

Nei det er ikke lov i det heletatt. I dag fikk bamsen sitte på hylla, men neste gang må jeg nok ta den med hjem igjen. Jeg får ta en prat med dem om det. Det positivet er at det ikke er NOE mas om smokk hjemme!  De hadde glemt å informere om at onsdager var sykkeldag og alle har med sykler. Greit å få beskjed så hun ikke føler seg enda mer utenfor! Hun har avtalt med ei av de andre på kullet (som fortsatt må være på småbarn) om at de skal møtes på kjøpesenteret etterpå :lol: tenåra kom fort!

Det spørres mye av barna om å bli med hjem og være med hjem. Vi har ikke vært borti sånt før, hva er kodeksen for slikt? Er forelderen med også da? eller drar barna alene med vennen hjem? Hvor lenge pleier en 3åring å være på besøk? 1 time? Helt grønn på dette :lol: Jeg skjønner jo at det må avtales med foreldrene til den det gjelder altså! Men hvordan pleier slikt å foregå :P 

@Wachita :console: Så trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fillerya skrev:

Nei det er ikke lov i det heletatt. I dag fikk bamsen sitte på hylla, men neste gang må jeg nok ta den med hjem igjen. Jeg får ta en prat med dem om det. Det positivet er at det ikke er NOE mas om smokk hjemme!  De hadde glemt å informere om at onsdager var sykkeldag og alle har med sykler. Greit å få beskjed så hun ikke føler seg enda mer utenfor! Hun har avtalt med ei av de andre på kullet (som fortsatt må være på småbarn) om at de skal møtes på kjøpesenteret etterpå :lol: tenåra kom fort!

Det spørres mye av barna om å bli med hjem og være med hjem. Vi har ikke vært borti sånt før, hva er kodeksen for slikt? Er forelderen med også da? eller drar barna alene med vennen hjem? Hvor lenge pleier en 3åring å være på besøk? 1 time? Helt grønn på dette :lol: Jeg skjønner jo at det må avtales med foreldrene til den det gjelder altså! Men hvordan pleier slikt å foregå :P 

 

Oi, skjønner at den overgangen er tøff. :( Håper hun andre på samme alder kommer snart.  

 

Sånt kan ikke jeg heller noe om :lol:  Måtte spørre i barnehagen om når de starter med barnebursdagsselskap :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fillerya skrev:

Nei det er ikke lov i det heletatt. I dag fikk bamsen sitte på hylla, men neste gang må jeg nok ta den med hjem igjen. Jeg får ta en prat med dem om det. Det positivet er at det ikke er NOE mas om smokk hjemme!  De hadde glemt å informere om at onsdager var sykkeldag og alle har med sykler. Greit å få beskjed så hun ikke føler seg enda mer utenfor! Hun har avtalt med ei av de andre på kullet (som fortsatt må være på småbarn) om at de skal møtes på kjøpesenteret etterpå :lol: tenåra kom fort!

Det spørres mye av barna om å bli med hjem og være med hjem. Vi har ikke vært borti sånt før, hva er kodeksen for slikt? Er forelderen med også da? eller drar barna alene med vennen hjem? Hvor lenge pleier en 3åring å være på besøk? 1 time? Helt grønn på dette :lol: Jeg skjønner jo at det må avtales med foreldrene til den det gjelder altså! Men hvordan pleier slikt å foregå :P 

@Wachita :console: Så trist.

Her får bamser sitte på hylla i gangen, og kunne brukes når det var hvilestund. Smokk også? Liker holdningen i barnehagen her til alt sånt som det varierer litt når de slutter med; " det fikser vi?" Også viser det seg jo ofte at behovet reduseres etterhvert når de ser hva de andre "store" gjør, enten det gjelder bleier, smokk eller bamser...

L er 4 og et halvt snart, og hadde vel første gang besøk av noen fra barnehagen før sommeren i fjor, da vi inviterte aldersgruppa på "sommeravslutning" før de begynte på stor Avd. Da var alle foreldrene med, det er de også i bursdager som det har begynt å bli noen av. Hun har en venninne som har vært her noen ganger, en gang prøvde vi litt at hun var her alene, ca en time tror jeg. Vi tenkte å prøve det samme neste gang hun skal besøke venninnen. Men da kjenner hun foreldrene veldig godt og vi har vært mye sammen med dem utenom barnehagen. Pleier å være sammen et par timer, to holder ofte. 

Tror det varierer fra barn til barn når de er klar for å være alene på besøk, men det er jo greit at de ordner seg sånn ganske greit på do og sånt... Ser at de som har gåavstand til barnehagen har med seg venner/venninner hjem tidligere/oftere enn vi har gjort, man da er de ofte kjent fra nabolaget fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...